„Akkor hozzá menvén egy az írástudók közül, … megkérdezé
tőle: Melyik az első (a legfőbb) minden
(vagyis az összes) parancsolatok között?
Jézus pedig felele néki: Minden parancsolatok között az első (és a
legfőbb): Halljad Izráel: Az Úr, a mi
Istenünk egy Úr. Szeressed azért az Urat, a te Istenedet teljes szívedből,
teljes lelkedből (vagyis teljes lényeddel), és teljes elmédből és teljes erődből. Ez az első parancsolat.
A második pedig
hasonlatos ehhez: Szeresd felebarátodat, mint magadat. Nincs más ezeknél
nagyobb parancsolat. Akkor monda néki az írástudó: Jól van, Mester, igazán (és helyesen)
mondád,
hogy egy Isten van, és nincsen kívüle más.
És szeretni őt teljes
szívből, teljes elméből, teljes lélekből (vagyis teljes lényeddel) és teljes erőből, és szeretni embernek
felebarátját, mint önmagát, többet ér minden égőáldozatnál és véres áldozatnál.
Jézus pedig látván, hogy bölcsen (és értelmesen) felelt vala, monda néki: Nem messze vagy az Isten országától. És többé
senki sem meri vala őt megkérdezni” (Márk.
12,28-34)
Ezt már a törvény kimondta: „Halld (meg) Izráel: az Úr, a
mi Istenünk, egy Úr (egyedül az ÚR)!
Szeressed azért az Urat, a te Istenedet
teljes szívedből, teljes lelkedből (vagyis teljes lényeddel) és teljes erődből” (5 Móz. 6,4-5)
„Most pedig, óh
Izráel! mit kíván az Úr, a te Istened tőled? Csak azt, hogy féljed az Urat, a
te Istenedet; hogy minden ő utjain
járj (mindenben), és szeresd őt, és
tiszteljed (és szolgáld) az Urat, a
te Istenedet teljes szívedből, és teljes lelkedből (vagyis egész valóddal)” (5
Móz. 10,12)
És: „Bosszúálló ne
légy, és haragot ne tarts a te néped fiai ellen (a te népedhez
tartozókkal), hanem szeressed
felebarátodat, mint magadat. Én vagyok az Úr” (3 Móz. 19,18)
Az apostolokon keresztül magyarázza a Szent Szellem az
egyetlen törvényt: Mert ez az (az) üzenet, amelyet kezdettől fogva hallottatok,
hogy szeressük egymást” (1 Ján. 3,11)
„Atyámfiai, nem új
parancsolatot írok néktek, hanem (egy) régi
parancsolatot, amely előttetek volt (és amely megvan nálatok) kezdettől fogva; (ez) a régi parancsolat az (az) ige, amelyet hallottatok kezdettől fogva.
Viszont új
parancsolatot írok néktek, (azt) ami
igaz Őbenne és ti bennetek; mert a sötétség szűnni kezd (és múlik), és az igazi világosság már fénylik. Aki azt
mondja, hogy a világosságban van, és gyűlöli az ő atyjafiát (vagyis
testvérét) az még mindig a sötétségben
van.
Aki szereti az ő
atyjafiát (az ő testvérét az) a
világosságban (van, és) marad, és
nincs benne botránkozásra való (vagyis megbotránkoztató, azaz: csapda, kelepce; bűnre csábítás /
késztetés, kihívás)” (1 Ján. 2,7-10)
„Ha azt mondja valaki,
hogy: Szeretem az Istent, és gyűlöli (viszont) a maga atyjafiát (az ő testvérét), hazug az: mert aki nem szereti a maga atyjafiát (a testvérét), akit lát, hogyan szeretheti az Istent, akit
nem lát? Az a parancsolatunk is van (és kaptuk) Őtőle, hogy aki szereti az Istent, szeresse a maga atyjafiát (a
testvérét) is” (1 Ján. 4,20-21)
Az Úr Jézus a
tanítványaitól búcsúzva kijelentette, hogy miről ismerhetők fel az Övéi: „Új parancsolatot adok néktek, hogy egymást
szeressétek; amint (és ahogyan) én
szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is egymást. Erről ismeri meg (és
fogja megtudni) mindenki, hogy az én
tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni fogjátok” (Ján. 13,34-35)
„Ez az én parancsolatom, hogy (úgy) szeressétek egymást, amiképpen (és ahogyan) én szerettelek titeket” (Ján.
15,12)
Pál apostolon keresztül így szól az Úr, tovább magyarázva a
törvényt: „Senkinek semmivel ne tartozzatok [és ne legyetek adósok] hanem
csak azzal, hogy egymást [az
ugyanabból a fajtából (vagyis Krisztusi) egy másikat] szeressétek.
[kölcsönös szeretettel; (ez azt jelenti,
hogy: SZERET önzetlenül, a másik
érdemeitől függetlenül] mert aki szereti
a felebarátját [az embertársát; a különböző; „másféle” más fajtából
való (Ádámi); idegent] a törvényt [vagyis
Isten útmutatását, tanítását, amelyet az Igében jelentett ki] betöltötte. [beteljesítette, véghezvitte, megvalósította, és tartalmat adott
neki].
Mert
ez: Ne paráználkodjál [vagyis ne légy házasságtörő] ne ölj, ne orozz, [ne lopj] hamis
tanúbizonyságot ne szólj, ne kívánd, [a másét] és ha valamely más parancsolat van, ebben az igében foglaltatik egybe:
[vagyis egy egészbe foglalja ez az egy ige]
Szeressed
felebarátodat [a közel levő
embert, szomszédot, embertársadat] mint
tenmagadat. [mint saját magadat] A [felebaráti] szeretet [vagyis
isteni tulajdonság nyilvánuljon meg a másik ember iránt. Ez a szeretet nem
tekint arra, hogy a másik ember megérdemli-e ezt a szeretetet. Aki így szeret,
az megbecsüli a másikat, igyekszik örömet szerezni neki, javát és jólétét
elősegíteni.] nem illeti gonosszal a
felebarátot. [és nem szerez az embertársnak gonosz bántalmazást (nem tesz rosszat)]
Annakokáért a törvénynek betöltése a szeretet. [tehát
a szeretettel teljesen betöltjük a törtvényt]” (Róm. 13,8-10)
„A parancs célja tehát a tiszta
szívből, jó lelkiismeretből és képmutatás nélküli hitből fakadó szeretet” (1
Tim. 1,5)
„Mert: az egész
törvény ebben az egy igében
teljesedik be: Szeresd felebarátodat, mint magadat” (Gal. 5,14)
Ez a királyok Királyának törvénye: „Ha ellenben megtartjátok (és betöltitek) a királyi törvényt az Írás szerint: Szeressed felebarátodat,
mint tenmagadat, jól (és helyesen) cselekesztek”
(Jak. 2,8)
Mert: „A
gyűlölet viszályt teremt, de minden vétket elfedez (befed, betakar, elrejt, eltitkol) a
szeretet” (Péld. 10,12)
Tehát: „Amit akartok
azért [és amit szeretnétek tehát], hogy
az emberek ti veletek cselekedjenek [megtegyenek, és bánjanak], mindazt ti is úgy [és ugyanazt] cselekedjétek [és tegyétek meg] azokkal [vagyis velük]; mert ez a törvény és [ezt tanítják] a próféták [Más fordítás: Ez a törvény
és a próféták tanításának lényege]” (Mát. 7,12)