Isten szeretetének a lelke nem kerítheti hatalmába az embert
mindaddig, míg belőle nem áradhat tovább másokra is. (Fosdick)
2012. április 20.
Életcseppek
"Nem az a kérdés, hogy jobb vagyok-e, mint mások,
hanem, hogy jobbá leszek-e, mint vagyok." /Viktor J./
AZ ÉN TERHEM KÖNNYŰ
Jn 10,1-10.
Jézus mondja: 1 "Bizony, bizony, mondom néktek: aki nem
az ajtón megy
be a juhok aklába, hanem másfelől hatol be, az tolvaj és
rabló; 2 de aki
az ajtón megy be, az a juhok pásztora. 3 Ennek ajtót nyit az
ajtóőr, és
a juhok hallgatnak a hangjára, a maga juhait pedig nevükön
szólítja és
kivezeti. 4 Amikor a maga juhait mind kivezeti, előttük jár,
és a juhok
követik, mert ismerik a hangját. 5 Idegent pedig nem
követnek, hanem
elfutnak tőle, mert az idegenek hangját nem ismerik." 6
Ezt a példázatot
mondta nekik Jézus, de ők nem értették, mit jelent, amit
mondott nekik.
7 Jézus tehát így szólt hozzájuk: "Bizony, bizony,
mondom néktek: én
vagyok a juhok ajtaja. 8 Aki énelőttem jött, mind tolvaj és
rabló, de a
juhok nem is hallgattak rájuk. 9 Én vagyok az ajtó: ha
valaki rajtam át
megy be, megtartatik, az bejár és kijár, és legelőre talál.
10 A tolvaj
csak azért jön, hogy lopjon, öljön és pusztítson: én azért
jöttem, hogy
életük legyen, sőt bőségben éljenek."
AZ ÉN TERHEM KÖNNYŰ
Jöjjetek énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok, és meg
vagytok terhelve, és én megnyugvást adok nektek. (Mt 11,28)
A férjemmel, mint városlakók a vidékies Quebec földútján
autóztunk, amikor megláttunk egy igás ökrök által húzott fával megpakolt
szekeret. Amikor utolértük, megálltunk, és elővettük a fényképezőnket. Az
állatok mellett gyalogló farmer megállította őket, hogy tudjunk képeket
készíteni. Majd jelt adott nekik az indulásra, és tovább
vezette őket a csendes vidéken.
Kedves emlékként hoztam magammal a jelenetet a békében
egymás mellett haladó emberről és állatairól. A hosszú kapcsolat során az
állatok megtanulták felismerni a gazdájuk hangját, és barátjuknak tekintik őt, aki
eteti őket, és vigyáz rájuk, és saját súlyával nem növeli terhüket, hanem
mellettük gyalogol.
Erről az a teher jutott eszembe, melyet mindnyájunknak
hordoznunk kell, és hogy Jézus, a mi mesterünk arra hív, hogy tőle tanuljunk.
Közösségben vele mi is megtanulhatjuk felismerni a hangját. Tudhatjuk, hogy számíthatunk
szerető gondoskodására. Soha nem kéri, hogy nagyobb terhet cipeljünk, mint amit
elbírunk, és mindvégig mellettünk marad. Urunk szeretete azután rajtunk
keresztül árad másokra is.
Imádság: Segíts Urunk, tanulni tőled, hogy jobban meg tudjuk
osztani szeretetedet másokkal. Ámen.
Az iga, melyet Jézus kínál, segít az élet terheinek
hordozásában.
Hazel Keenan Schrum (Ontario, Kanada)
Wigglesworth történet
Készítette: Ilda Kemi
Sok sürgönyt kapott, hogy menjen egy fiatalemberhez, aki
nagyon beteg. Mikor megérkezett, egy asszony állt az ajtóban.
"Ön Wigglesworth?" - kérdezte.
"Igen" - felelte.
"Nagyon sajnálom, hogy későn jött, a fiamnak már semmi
sem kell többé."
"Isten még sehova sem küldött későn." -
válaszolta.
Kérte, hogy mutassa meg a fiát. A fiú a fal felé fordulva
feküdt, és úgy lihegett, mintha meg akarna halni. A szíve már nagyon gyenge
volt.
"Imádkozom az Úrhoz, hogy erősítse meg önt."-
mondta.
Azokban a napokban sokat imádkozott és böjtölt. Tudta, hogy
ez az eset emberi számítás szerint reménytelen, ezért az éjszaka nagy részét
imádkozással töltötte. Másnap, korán reggel a közeli mezőre kiment imádkozni.
Ott, a mezőn Isten kinyilatkoztatta neki, hogy valami új
kezdődik az életében.
Amikor visszament a házba, kérte, hogy vegyék elő a beteg
ruháit, és szárítsák meg, mert az Úr felsegíti.
Nem hittek neki, és nem csináltak semmit a ruhákkal. Ez
vasárnap reggel volt.
Elment a közeli ősi metodista egyház kápolnájába, ahol
felkérték az Ige szolgálatára. Az Úr Igéje által hit ébredt az emberek
szívében, és azt mondogatták:
"Máté fel fog kelni!"
Amikor visszament a beteghez, akkor újra szólt a háziaknak,
akik szégyenkezve elővették a ruhákat, és a tűz mellé tették.
Ezután bement a beteghez, és elmondta látomását.
"Ha kezemet önre helyezem, az Úr dicsősége betölti ezt
a helyet, és én nem tudok a helyemen megállni."
Azután kiment, behozta a beteg ruháit, és szólt az ott
állónak, hogy adja rá a harisnyáját.
"Most kimehetnek a szobából." - mondta. Az ajtót
becsukták.
"Imádkoztam, hogy történjen a látomás szerint, és
hirtelen, amint megérintettem a fiatalembert, Isten ereje betöltötte a szobát,
mely olyan hatalmas volt, hogy én a földre estem. Orrom és szám érintette a
földet, és a dicsőségben kb. egy negyed óráig feküdtem ott. Ez idő alatt Máté
az ágyban kiáltozott:
"Uram, ez a Te dicsőségedért van!"
Az ágy egyszerűen megrázkódott, mint minden más is a
szobában Isten ereje által. Máté ereje, élete, szíve, - amelyet a
leggyengébbnek tartottak mind megújultak. Én még a földön feküdtem a
dicsőségben, mikor ő már felkelt, és öltözködni kezdett. Miután felöltözött,
fel-alá kezdett járkálni a szobában és kiabált:
"Felkeltem a Te dicsőségedre!
Felkeltem a Te dicsőségedre!"
Kinyitotta az ajtót, és kikiabált:
"Papa, Isten meggyógyított engem!
Meggyógyultam!"
A dicsőség betöltötte a konyhát is; az apa és az anya is
földre estek, és leányuk, akit kihoztak a menhelyről, akinek elméje kissé
gyenge volt, ezen a napon teljesen meggyógyult."
Ébredés kezdődött a faluban.
Kérték, hogy jöjjön vissza,
és maradjon náluk hosszabb ideig.
(Stanley Howard Frodsham: Hit apostola c. könyve alapján)
2012. április 19.
1 TimÓteus 1. fejezet: Óvás a hamis tanítóktól (göröggel és kapcsolódó igékkel)
1 Tim. 1,1 Pál, Jézus
Krisztus [kiküldött] apostola
a mi megtartó [üdvözítő, vagyis megmentő,
megszabadító] Istenünknek,
és Jézus Krisztusnak a mi [elváró] reménységünknek rendelése szerint [és felhatalmazása
alapján írja e levelet] »Más fordítás: Én, Pál, azért
lettem apostol, mert megmentő Istenünk és Krisztus Jézus, aki a mi
reménységünk, így parancsolta«
1 Tim. 1,2 Timóteusnak [jelentése:
aki Istent tiszteli;
istenfélő], az én igaz [édes és szeretett] fiamnak a hitben: Kegyelem, [azaz: Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú gondoskodása], irgalmasság és békesség [vagyis: az az állapot, amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség;
jólét, a veszély érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás] Istentől, a mi Atyánktól, és Krisztus Jézustól, a mi Urunktól*
*Hogy ki volt Timóteus arról így
tesz bizonyságot Isten Igéje. Pál apostol útja során: „Juta pedig Derbébe és Listrába: És ímé vala
ott egy Timótheus nevű tanítvány, egy hívő zsidóasszonynak, de görög atyának
fia; Kiről jó bizonyságot tesznek vala (és dicsérőleg szóltak) a Listrában és Ikóniumban levő atyafiak. Ezt
Pál magával akará vinni; és vévén, körülmetélé őt a zsidókért, kik azokon a
helyeken valának: mert ismerték mindnyájan az ő atyját, hogy görög volt” (Csel.
16,1-3)
1 Tim. 1,3 Amiképpen
Macedóniába menetelemkor kértelek [bátorítottalak, és buzdítottalak] téged, hogy maradj
Efézusban [azért], hogy
megmondjad [és megparancsold] némelyeknek [és figyelmeztess egyeseket],
ne tanítsanak más tudományt [ne hirdessenek tévtanokat, és ne
tanítsanak hamis tanítást],
1 Tim. 1,4 Se mesékkel [és mondákkal, mítoszokkal, vagy hitregékkel] és vége-hossza nélkül való nemzetségi táblázatokkal ne
foglalkozzanak [se ne figyeljenek mesékre
és céltalan, végnélküli nemzedéksorozatokra], amelyek inkább versengéseket
támasztanak [és vitákra vezetnek és
vitatkozásra adnak alkalmat], mint Istenben való épülést [mint az Isten üdvözítő tervének
megvalósítását] a hit által.
[Más fordítás: Ne foglalkozzanak
emberek által kitalált történetekkel és a családjuk bizonytalan eredetével.
Ezek a dolgok csak arra jók, hogy vitatkozzanak rajtuk, és nem Isten munkáját
viszik előre. Isten tervei ugyanis hit által valósulnak meg]*
*És így folytatódik a figyelmeztetés
minden Istent szerető és Istent tisztelő emberhez, (hiszen Timóteus jelentése:
Isten szerető és tisztelő): „Ha
valaki másképpen tanít (és tévtanokat hirdet), és nem követi a mi Urunk Jézus Krisztus egészséges beszédeit és a
kegyesség (az Istenfélő, és
tisztelő, hívő élet) szerint való
tudományt.
(Más fordítás: és nem tartja magát a mi Urunk Jézus Krisztus
egészséges beszédéhez, és a kegyességhez (az Istenfélő, és tisztelő, hívő élethez) illő tanításhoz).
Az felfuvalkodott, aki
semmit sem ért (és nem tud semmit), hanem
vitatkozásokban és szóharcokban szenved, amelyekből származik irigység,
viszálykodás, káromlások, rosszakaratú gyanúsítások. Megbomlott elméjű és az igazságtól megfosztott embereknek hiábavaló
torzsalkodásai, akik az istenfélelmet a nyerészkedés eszközének tekintik.
Azoktól, akik ilyenek, eltávozzál. Óh
Timótheus, őrizd meg, ami rád van bízva (a rád bízott kincset), elfordulván a (a hazug módon ismeretnek
nevezett) szentségtelen üres beszédektől
és a hamis nevű ismeretnek ellenvetéseitől; Amellyel némelyek kevélykedvén, a hit mellől eltévelyedtek
(Más fordítás: amelyeket egyesek elfogadva
eltévelyedtek a hittől). Kegyelem veled! Ámen” (1 Tim. 6,3-6.20-21).
„Ezekre emlékeztesd,
kérvén, kérve őket (és bizonyságot téve) az Úr színe előtt, hogy ne vitatkozzanak haszontalanul (ne
folytassanak haszontalan szóharcot), a
hallgatóknak romlására. A szentségtelen üres lármákat pedig kerüld, mert mind
nagyobb istentelenségre növekednek
(Más fordítás: A szentségtörő, üres fecsegők elől pedig térj
ki, mert egyre messzebb mennek az istentelenségben). És az ő beszédük (és szavuk) mint
a rákfekély (mint a rákos fekély úgy) terjed”
(2
Tim. 2,14.16-17).
„És az igazságtól
elfordítják az ő fülöket, de a mesékhez (a mondákhoz, a mítoszokhoz) oda fordulnak” (2 Tim. 4,4).
„Mert van sok
engedetlen, hiába való beszédű és csaló (akik fecsegők és ámítók), kiváltképpen a körülmetélkedésből valók (és
különösen a körülmetéltek között), Ezért
ne foglalkozzanak zsidó mondákkal, és az igazságot megvető emberek
parancsolataival” (Tit. 1,10.14).
De: „A balgatag (az ostoba) vitatkozásokat azonban és a nemzetségekről
való tudakozásokat (a nemzetségtáblázatokkal kapcsolatos kérdéseket,), és a civakodást (a viszálykodásokat) és a törvény felől való (és a
törvényeskedő) harcokat kerüld; mert
haszontalanok és hiábavalók” (Tit. 3,9).
„A szentségtelen és
(szentségtörő) vénasszonyos meséket pedig
eltávoztasd (és utasítsd el). Hanem
(inkább) gyakorold magadat a kegyességben
(vagyis az Istenfélő, hívő életben)” (1
Tim. 4,7).
És: „… azokat szóljad
(és azt hirdesd), amik az egészséges
tudományhoz illenek (és ami egyezik az egészséges tanítással)” (Tit.
2,1)
1 Tim. 1,5 A parancsolatnak
vége [célja, csúcspontja, végcélja, megvalósulása,
beteljesedése, és eredménye] pedig a tiszta [őszinte,
romlatlan, becsületes] szívből [vagyis a szellemi élet központjából, a bensőből, és], jó lelkiismeretből [szellemi-önismeretből, szellemi
együttészlelésből] és igaz [képmutatás, kétszínűség és
tettetés nélküli; őszinte] hitből való [hitből fakadó, hitből
származó,
Isten szerinti] szeretet.
»Más fordítás: Azért parancsolom ezt, hogy a hívőkben felébredjen Isten szeretete,
amelyhez tiszta szív, jó lelkiismeret és őszinte hit szükséges«*
*Az Úr Jézus kijelentése: „Boldogok (szerencsések, és a gondoktól
és bajoktól mentes az életük), akiknek
szívük tiszta [érintetlen;
vegyítetlen; őszinte; Amibe nincs idegen anyag; elegyítetlen; a szívükben
(szívükre nézve) tiszták, vagyis: tisztaszívűek]: mert ők az Istent meglátják [észreveszik, felfogják; mert
megjelenik, megmutatkozik nekik]” (Mát. 5,8).
Ezért figyelmeztet a Szent Szellem: „Minden féltett dolognál jobban őrizd (óvd) meg szívedet, mert abból indul ki minden élet. Vesd el tőled a száj
hamisságát (tartsd távol szádtól a csalárdságot), és az ajkak álnokságát távoztasd el magadtól (és távolítsd el
ajkadról a hamisságot)” (Péld. 4,23-24).
„Mert a szívből
származnak a gonosz gondolatok, gyilkosságok, házasságtörések, paráznaságok,
lopások, hamis tanúbizonyságok (tanúskodások), (isten)káromlások” (Mát. 15,19).
Ezért kéri Dávid, hogy:
„Tiszta szívet teremts bennem, oh
Isten, és az erős szellemet újítsd meg bennem” (Zsolt. 51,12).
Mert: „Kicsoda megy
fel az Úr hegyére (Isten jelenlétébe)? És
kicsoda áll(hat) meg az ő szent
helyén? Az ártatlan kezű és tiszta szívű, aki nem adja lelkét (aki nem
sóvárog) hiábavalóságra, és nem esküszik
meg csalárdságra (és nem esküszik hamisan). Áldást nyer (az ilyen) az
Úrtól, és igazságot (megigazulást) az
üdvösség Istenétől” (Zsolt. 24,3-5).
Bizony: „Uram, kicsoda
tartózkodhat sátorodban (ki lehet sátradnak vendége), kicsoda lakozhat (tartózkodhat) szent
hegyeden? Aki tökéletességben jár
(aki feddhetetlenül él), igazságot
cselekszik (törekszik az igazságra), és
igazat szól az ő szívében (és szíve szerint igazat szól)” (Zsolt.
15,1-2)
Hát az: „Aki szereti a szívnek tisztaságát, beszéde
kedvesség (és jóindulattal beszél): annak
barátja a király” (Péld. 22,11).
„És látják (majd) az ő orcáját; és az ő neve homlokukon lesz” (Jel. 22,4).
„Mert Krisztus Jézusban… semmi sem használ, csak az [Isten szerinti] szeretet által munkálkodó hit” (Gal.
5,6).
Mert: „A gyűlölet viszályt teremt, de minden
vétket elfedez (kalüptó: befed,
betakar, elrejt, eltitkol) a szeretet” (Péld. 10,12)
1 Tim. 1,6 Melyektől némelyek
eltévelyedvén [és elfordulva], hiábavaló beszédre [és üres fecsegésre] hajlottak [üres fecsegésre adták magukat]:
»Más fordítás: Ezeket azonban némelyek elhibázták és letértek
az útról, hogy hiábavalóságokat fecsegjenek«*
*És ezt: „A Szellem pedig nyilván (és világosan) mondja, hogy az utolsó időben némelyek elszakadnak a hittől, hitető (és megtévesztő) szellemekre és gonosz (ördögi) szellemek tanításaira figyelmezvén (és
azokat hallgatva). Hazug beszédűeknek
képmutatása által (vagyis olyanokra, akik képmutató módon hazugságot
hirdetnek), kik meg vannak bélyegezve a
saját lelkiismeretükben” (1 Tim. 4,1)
1 Tim. 1,7 Kik törvénytanítók
akarván lenni [és
akik abban tetszelegnek, hogy ők a törvén magyarázói, holott] nem értik, sem amiket beszélnek [amiket
fecsegnek], sem amiket [csökönyösen] erősítgetnek [sem amit
bizonygatnak; vagy amikről vitatkoznak; és
amit olyan csökönyösen állítanak].
1 Tim. 1,8 Tudjuk pedig [és tisztában vagyunk vele], hogy a törvény jó
[hasznos, előnyös],
ha valaki törvényszerűen [vagyis a törvénnyel összhangban, a törvénynek megfelelően] él vele [vagyis ha valaki törvényszerűen alkalmazza],
1 Tim. 1,9 Tudván azt [és tisztában vagyunk azzal is], hogy a törvény
nem az igazért van [nem a megigazult ellen van, mert nem az igaz emberek számára szoktak
törvényt kiszabni] hanem a törvénytaposókért [akik
nincsenek alárendelve a törvénynek, vagyis a pogányokért]. És engedetlenekért [akik
nem helyezik alá magukat, akaratosak, konokok, dacosak], az istentelenekért [az
Isten nélkül élőkért, akik ezért gátlástalanok, és tisztességtelenek is] és
bűnösökért [céltévesztettekért],
a latrokért [a szentségtelenekért] és fertelmesekért [a
szentségtelenek és a szentségtörőkért; a
lázadókért, a vallástalanokért],
az atya- és anyagyilkosokért, emberölőkért.
1 Tim. 1,10 Paráznákért [férfi prostituáltakért], férfi fertőztetőkért [homoszexuálisokért],
emberrablókért [leigázó, rabszolgává tevőkért], hazugokért [hamisítókért], hamisan
esküvőkért [hamis hitűekért, esküszegőkért, hamis tanúkért], és ami egyéb [vagyis
különböző, másfajta] csak az egészséges
tudománnyal [az egészséges tanítással] ellenkezik, [szemben áll, szembehelyezkedik].
1 Tim. 1,11 A boldog [és boldogító]
Isten dicsőségének [fényességének,
ragyogásának] Evangéliuma [vagyis dicsőségéről szóló evangélium, örömüzenet] szerint, mely reám bízatott [amelyre
én kaptam megbízást]*
*És a kijelentés folytatódik:
„Micsoda tehát a törvény? A bűnök okáért
adatott [vagyis a törvényszegések
a törvény áthágások miatt toldották
meg vele az ígéretet], amíg eljő a
Mag, akinek tétetett az ígéret; rendeltetvén angyalok által, közbenjáró kezében.
[Más fordítás: Angyalok
által lett érvényes, angyalok
által adták parancsba, közvetítő révén (közbenjáró kezén át)]” (Gal. 3,19).
Tehát: „A törvény pedig bejött [közbejött; azért csúszott be a kegyelem mellett], hogy a bűn [a félre-csúszás,
botlás és elhajlás] megnövekedjék.
[vagyis fokozódjék, bőséges legyen, hogy vele szaporodjék a bukás, hogy
megsokasítsa az elesést]. De ahol
megnövekedik [és elhatalmasodik, megsokasodik] a bűn [vagyis a céltévesztés]
ott [azt messze felülmúlva] a kegyelem sokkal inkább bővölködik
[megszaporodott, és ott még bőségesebben kiáradt]” (Róm. 5,20).
A törvény nem mindenkire vonatkozik, mert akik nem a
hústest, hanem a Szellem szerint élnek: Az
ilyenek ellen nincs törvény” (Gal. 5,23).
1 Tim. 1,12 És hálát adok
annak, aki engem megerősített [aki erőt adott nekem, és hatalommal felruházott], a Krisztus Jézusnak, a mi Urunknak,
hogy engem hűnek [vagyis
hűségesnek] ítélt [és
megbízhatónak tartott], rendelvén a szolgálatára,
1 Tim. 1,13 Ki előbb
istenkáromló, [szitkozódó, és az
övéit] üldöző és
erőszakoskodó [kevély, gőgös, önhitt, elbizakodott,
önkényes, féktelen, vad, gátlástalan, arcátlan, zabolátlan, gyalázkodó] valék [vagyis olyan ember voltam, aki sem Isten, sem
emberek irányában nem ismerte a mértéket, hanem gátlástalanul túllépett minden
mértéket]. De könyörült rajtam [és mégis irgalmat nyertem],
mert tudatlanul cselekedtem [tájékozatlan voltam, és nem értettem] hitetlenségben, [és engedetlenségben].
1 Tim. 1,14 Szerfelett
megsokasodott [és bőségesen kiáradt
rám, és túláradt rajtam] pedig
a mi Urunknak kegyelme [Isten jóindulata,
kedvezése] a Krisztus Jézusban való [vagyis a Krisztus Jézusban található] hittel és [Isten szerinti] szeretettel.
1 Tim. 1,15 Igaz beszéd ez [megbízható, és hiteles az Ige] és [minden(képp)] teljes elfogadásra méltó [az
az ige], hogy Krisztus Jézus
azért jött e [látható] világra, hogy megtartsa [üdvözítse, megmentse, és megszabadítsa]
a bűnösöket [a célt
eltévesztőket], akik közül első [és legnagyobb] vagyok én*
*A korinthusi hívőknek így tesz az
apostol bizonyságot Krisztus nélküli életéről: „Mert én [ugyanis] a
legkisebb [legjelentéktelenebb] vagyok
az apostolok között, aki nem vagyok méltó [és érdemes arra], hogy apostolnak neveztessem [hogy
apostolnak hívjanak], mert háborgattam
[és üldöztem] az Isten anyaszentegyházát.
[Isten eklézsiáját, kihívott gyülekezetét]” (1 Kor. 15,9).
És mégis: „Nékem, minden szentek között a
legeslegkisebbnek adatott ez a kegyelem, hogy a pogányoknak (a
nemzetbelieknek) hirdessem a Krisztus
végére mehetetlen (és mérhetetlen) gazdagságát”
(Eféz. 3,8).
A Filippibelieknek is bizonyságot tesz arról, hogy milyen
volt, amíg a vallást, és nem Krisztust követte: „Körülmetéltettem nyolcadnapon, Izráel nemzetségéből, Benjámin
törzséből való vagyok, zsidókból való zsidó, törvény tekintetében [törvénytartó] farizeus,
[Más fordítás: Nyolcadnapra
körülmetéltek, Izrael népéből, Benjamin törzséből származom, zsidó vagyok a
zsidók közül. A törvény megtartásában farizeus].
Buzgóság tekintetében
az egyházat [az eklézsiát] üldöző, a törvénybeli igazság tekintetében
[a törvényben követelt igazság
szempontjából] feddhetetlen voltam.
[Más fordítás:
Isten kihívott gyülekezetének szenvedélyes üldözője, s a törvényhez szabott
igaz életben kifogástalan voltam].
De amelyek nékem egykor nyereségek
valának, azokat a Krisztusért kárnak [és veszteségnek] ítéltem.
[Más fordítás: Ám
amit akkor előnynek tartottam, azt Krisztusért hátránynak tekintem, és akadálynak tartom]”
(Fil. 3,5-7).
Az apostol
minden gyülekezetben bizonyságot tesz arról, hogy milyen volt Krisztus nélkül: „Mert hallottátok, mint forgolódtam én
egykor a zsidóságban (hogy milyen volt az én egykori magatartásom a
zsidóság körében), hogy én felette igen
háborgattam (és féktelenül üldöztem) az
Isten anyaszentegyházát, és pusztítottam azt. És felülmúltam a zsidóságban (vagyis
népem körében) nemzetembeli sok
kortársamat (a zsidó hithűségben), szerfelett
rajongván atyai hagyományaimért (és minthogy fölöttébb buzgó rajongója
voltam atyáim hagyományainak)” (Gal. 1,13-14).
„És ezt a tudományt (ezt az utat) üldöztem mind halálig (e tanítás követőit halálra üldöztem), megkötözvén és tömlöcbe vetvén mind
férfiakat, mind asszonyokat. Miképpen a főpap is bizonyságom (és tanúm
erre) nékem, és a véneknek egész tanácsa;
kiktől leveleket is vévén az atyafiakhoz (a testvérekhez), Damaskusba menék, hogy az odavalókat is
fogva (és megkötözve) hozzam
Jeruzsálembe, hogy bűnhődjenek (és hogy megkapják büntetésüket)” (Csel.
22,4-5).
A
római százados előtt is erről beszél: „Az
én ifjúságomtól fogva való életemet tehát, mely kezdetétől az én népem közt
Jeruzsálemben folyt le, tudják (és ifjúságomtól fogva ismerik) a zsidók mindnyájan. Kik tudják rólam
eleitől fogva (ha bizonyságot akarnak tenni), hogy én a mi vallásunknak legszigorúbb felekezete szerint éltem, mint
farizeus
(Más
fordítás: Mivel ők kezdettől fogva ismernek, tanúsíthatják, ha akarják, hogy
kegyességünk (vagyis vallásunk) legszigorúbb irányzata szerint éltem, mint
farizeus).
Én (egykor) bizonyára elvégeztem vala (és
elhatároztam) magamban, hogy ama názáreti
Jézus neve ellen sok ellenséges dolgot kell cselekednem. Mit meg is cselekedtem
Jeruzsálemben: és a szentek közül én sokat börtönbe vettettem, a főpapoktól
való felhatalmazást megnyervén. Sőt mikor megölettetének, szavazatommal
hozzájárultam. És minden zsinagógában gyakorta büntetvén őket, káromlásra
kényszerítettem; és felettébb dühösködvén ellenük (féktelen őrjöngésemben),
kergettem (és üldöztem őket) mind az idegen városokig is” (Csel.
26,4-5.9-11).
És bizony, mielőtt találkozott az Úr Jézussal: „Saulus pedig pusztítá az anyaszentegyházat,
házról-házra járva, és férfiakat és asszonyokat elővonszolva (és
elhurcolva), tömlöcbe veti vala
(őket)” (Csel. 8,3).
Sőt még más városokba is elment, hogy börtönbe juttassa az
Úr Jézusban hívőket: „Saulus pedig még
(az Úr tanítványai elleni) fenyegetéstől
és öldökléstől lihegve, elmenvén a főpaphoz. Kére ő tőle leveleket Damaskusba a
zsinagógákhoz, hogy ha talál némelyeket, kik ez útnak követői, akár férfiakat,
akár asszonyokat, fogva (és megkötözve) vigye
Jeruzsálembe” (Csel. 9,1-2)
1 Tim. 1,16 De azért könyörült
rajtam [és azért nyertem
irgalmasságot], hogy Jézus Krisztus bennem mutassa meg legelőbb a
teljes [és mindenre elég] hosszútűrését
[és
végtelen türelmét], példa gyanánt [vagyis, hogy példaképe legyek] azoknak, akik [a
jövőben] hisznek Őbenne [és
így] az örök életre [jutnak]*
*Az Úr Jézus kijelentése jövetele
céljáról: „Mert az embernek Fia
nem azért jött, hogy elveszítse az emberek életét, hanem hogy megtartsa (és
megmentse)” (Luk. 9,56).
„Mert az Emberfia
azért jött, hogy megkeresse és megtartsa az elveszettet” (Luk.
19,10)
1 Tim. 1,17 Az örökkévaló
királynak pedig, a halhatatlan, láthatatlan, egyedül bölcs [egy]
Istennek, [Őnéki, aki birtokolja a
bölcsességet] tisztesség [és tisztelet] és dicsőség [és
fényesség, ragyogás] örökkön örökké!
[Más fordítás: Az örökkévalóság királyának pedig, a
halhatatlan, láthatatlan egy Istennek tisztelet és dicsőség örökkön-örökké] Ámen*
*Pál
apostol minden gyülekezetben dicsőíti a mi Istenünket: „Az egyedül bölcs Istennek
[szóljon a dicséret, imádás] a Jézus
Krisztus által [és legyen tisztelet és] dicsőség
mindörökké. [vagyis az örökkévalóságon át]! Ámen” (Róm. 16,27).
„az egyedül üdvözítő Istennek a mi Urunk
Jézus Krisztus által: dicsőség, fenség, erő és hatalom öröktől fogva, most és
mindörökké. Ámen” (Júd. 1,25).
„Mert Őtőle, Őáltala és Őreá nézve
vannak mindenek. [mert Belőle jött elő, rajta keresztül megy és Őfelé halad
minden, és Beléje torkollik a mindenség] Övé a dicsőség mindörökké. [és a dicsőség Neki jár az
örökkévalóságon át] Ámen” (Róm. 11,36).
„Övé egyedül a halhatatlanság, aki megközelíthetetlen világosságban
lakik, akit az emberek közül senki sem látott, és nem is láthat: övé a
tisztelet és az örökkévaló hatalom. Ámen” (1Tim. 6,16).
Dávid is így énekel Róla: „Nagy az Úr és igen dicséretes (és méltó, hogy dicsérjék), és az ő nagysága felfoghatatlan. Nemzedék
nemzedéknek dicséri műveidet, s jelentgeti a te hatalmasságodat (és hirdetik hatalmas tetteidet). A te méltóságod dicső fényéről (és Fenséged, ragyogó dicsőségéről), és csodálatos dolgaidról elmélkedem. Elmondják, milyen félelmes
hatalmad, én is felsorolom nagy tetteidet. Áradoznak, emlékezve nagy jóságodra, és örvendeznek
igazságodnak” (Zsolt.
145,3-6)
1 Tim. 1,18 Ezt a
parancsolatot [vagyis ezt az utasítást,és ezt a
tanítást] adom néked [és kötöm a lelkedre], fiam Timótheus [jelentése: Istent tisztelő, istenfélő], a rólad való korábbi jövendölések [vagyis próféciák] szerint, hogy vitézkedjél azokban ama jó vitézséggel. [Más
fordítás: Használd azokat a
próféciákat, mint fegyvereket, és e próféciákon állva és azokkal megerősödve harcold végig ezt a küzdelmet, ezt a szellemi harcot jó stratégiával]*
*És így bátorítja az apostol
Timóteust, és minden istenfélő, Istent tisztelő hívőt: „Mert igaz
ugyan, hogy (hús)testben élünk, de nem
a hús szerint harcolunk, hadakozunk. Mert a mi hadakozásunk fegyverei
[a mi harci fegyvereink nem
földiek] nem a húsból valók, hanem
Isten
ereje által hatalmasak erősségek
lerontására, amit az ellenség azért épített, hogy Isten megismerését
akadályozza. Velük cáfoljuk meg az
érveléseket és minden önhittséget, amely Isten ismerete ellen lázad, sőt velük
szorítunk (és hatalmunkba ejtünk)
minden értelmet a Krisztusnak tartozó hódolatra. (és Krisztus iránti
hódolatra kényszerítünk)]” (2
Kor. 10,3-5).
Az Úr azt is nyilvánvalóvá teszi, hogy milyen fegyvert kell
használni: „Mert az Istennek beszéde
(logosza)=igéje)
élő és ható, (aktív, működő hatékony,
élő energia) és élesebb (és metszőbb,
áthatóbb, mélyrehatóbb) minden kétélű
fegyvernél (és kardnál). És elhat
(és áthatol) a szívnek (a személy
egész lényének) és szellemének, az ízeknek (vagyis az ízületeknek) és a velőknek megoszlásáig
(szétválasztásáig vagy szétosztásáig, szétválásáig), és megítéli (megkülönbözteti) a
szívnek (a bensőnek) gondolatait
(nézeteit, véleményét, gondolkodását) és
indulatait (és szándékait). És
nincsen oly teremtmény, amely nyilvánvaló nem volna (És nincsen láthatatlan, rejtett, ismeretlen) előtte, sőt mindenek meztelenek és
leplezetlenek (lemeztelenített, csupasz, és fedetlen) annak szemei előtt, akiről mi beszélünk.
»Más fordítás: Neki
kell majd számot adnunk«. (Zsid. 4,12-13)
1 Tim. 1,19 Megtartván [és birtokolván] a hitet és jó
lelkiismeretet [vagyis a szellemi együttészlelést], melyet némelyek [és amelyet néhányan]
elvetvén, [és elutasítván] a hit dolgában hajótörést szenvedtek [a hitet elvesztették,
megfeneklettek, zátonyra futottak, és csak roncs maradt belőlük].
1 Tim. 1,20 Kik közül való
Himenéus [jelentése: a házasság istenének ajánlott] és Alexander [jelentése:
férfit védő,
legyőző], kiket átadtam a sátánnak [akiket rábíztam a sátánra [jelentése: ellenség, ellenfél, üldöző; vádoló], hogy megtanulják [és azért, hogy megfegyelmezze, megzabolázza, és hogy
megnevelődjenek], hogy ne
káromkodjanak.
[Más fordítás: így megtanulhatják,
hogy többé ne mondjanak gonosz dolgokat, ne becsméreljék, ne gyalázzák, és ne
terjesszenek rágalmakat Isten ellen, és ne beszéljenek tiszteletlenül Istenről]*
*De mi: „Átadjuk [kiszolgáltatjuk] az ilyent a sátánnak [jelentése: ellenség, ellenfél, üldöző; vádoló,
rátámadó] a (hús)testnek veszedelmére, [romlására; pusztulására; vesztére] hogy a szellem megtartassék
[megmeneküljön; kiszabaduljon] az Úr
Jézusnak ama napján” (1 Kor. 5,5).
Te pedig: „A
szentségtelen üres lármákat pedig kerüld, mert mind nagyobb istentelenségre
növekednek
(Más fordítás: A szentségtörő, üres fecsegők elől pedig térj
ki, mert egyre messzebb mennek az istentelenségben).
És az ő beszédük
(és az ő szavuk) mint a rákfekély
(mint a rákos fekély, úgy) terjed; közülük való Himenéus és Filétus. Akik az igazság mellől (az igazság, a
valóság, vagyis az ige kérdésében) eltévelyedtek,
azt mondván, hogy a feltámadás (vagyis a felállás, újra talpra állás, a
felébredés) már megtörtént, és
(ezzel) feldúlják némelyeknek a hitét”
(2 Tim. 2,16-18).
„De te, óh
Istennek embere, …(állhatatosan) kövessed az igazságot, az istenfélelmet, a hitet, a szeretetet, a
békességes tűrést, a szelídséget. Harcold meg a hitnek szép (és nemes) harcát, nyerd el (és ragadd meg) az örök életet, amelyre hívattattál, és szép
vallástétellel vallást tettél sok bizonyság (és sok tanú) előtt” (1 Tim. 6,11-12).
„És
amiket tőlem hallottál sok bizonyság által (és sok tanú előtt), azokat bízzad (és add át) hív (és megbízható) emberekre, akik másoknak a tanítására is alkalmasak lesznek. Te azért a
munkának terhét hordozzad (és vállald velem együtt a szenvedést), mint a Jézus Krisztus jó vitéze (jó
katonája). Egy harcos sem elegyedik bele
az élet dolgaiba (a mindennapi élet gondjaiba); hogy tessék annak, aki őt harcossá avatta (aki harcosává fogadta). Ha pedig küzd (vagy versenyez) is valaki, nem koronáztatik meg (és nem
nyer koszorút), ha nem szabályszerűen
küzd (ha nem szabályszerűen versenyez)” (2 Tim. 2,2-5).
És te: „Meg ne vesd (el ne
hanyagold) a kegyelemnek benned való ajándékát
(a benned levő kegyelmi ajándékot, vagyis a Szent Szellemet), amely adatott néked prófétálás által, a
presbitérium kezeinek reád tevésével (azaz: amelyet prófécia által kaptál a
vének kézrátételével). Ezekről
gondoskodjál (ezekkel törődj), ezeken
légy (és ezekkel foglalkozz), hogy
előhaladásod nyilvánvaló legyen mindenek (vagyis mindenki) előtt. Gondot viselj magadról és a
tudományról; maradj meg azokban; mert ezt cselekedvén, mind magadat megtartod
(és megmented), mind a te hallgatóidat”
(1
Tim. 4,14-16)
Imádság:
Uram, látod, még ez a pár szavam is gyenge, töredékes,
hamis.
Vedd hát a csendem kedvesen: dicséreteddé hadd legyen
bennem e néma figyelem, rád, aki szólsz, és a szavad
visszhangtalanul nem marad, mert így válaszol az életem:
Tudom, hogy te itt vagy velem!
Ámen
(Hajdú Zoltán Levente)
A nap gondolata:
Hinni annyit jelent, mint Jézushoz jönni vakon és hinni,
hogy szemünket megnyithatja. Hozzáfordulni szegényen, és hinni, hogy
meggazdagíthat. Hozzámenni üresen és elfogadni, amivel megkínál, magunkat
halálra ítéltnek tekinteni és Benne örök életet találni. Önigazságunkat kárnak
ítélni, Jézust pedig bölcsességünk, igazságunk, szentségünk és megváltásunk
gyanánt elfogadni. (Spurgeon)
Napi Ige és gondolat
De áldott az a férfi,
aki az Úrban bízik, akinek az Úr a bizodalma. Mert olyan lesz, mint a víz mellé
ültetett fa, amely a folyóig ereszti gyökereit, és nem fél, ha eljön a hőség,
lombja üde zöld marad. Száraz esztendőben sincs gondja, szüntelenül termi gyümölcsét.
(Jeremiás 17:7-8)
Az ige utolsó részére koncentráljunk ma. Lehetnek száraz
idők lelkileg, kiszáradhatunk látva a körülöttünk lévő világot, a romló emberi
kapcsolatokat, az anyagi nehézségeket, felbomló közösségeket, sok jobb élet
után vágyakozó emberi szívet, de az Úrban bízó szív nem szikkad ki, nem szárad
el. Tápláltatik, és megtartatik az Úr ereje által. Mindezeknek fölébe,
gyümölcsöt terem. Azaz nemcsak neki, hanem másoknak is elegendő lesz az, amit
elnyer ebben az áldott, bizalmi kapcsolatban. Talán ez a legnagyobb bizonyítéka
az Istenbe vetett bizalomnak, hiszen az Úrban bízó szív másokat is bíztat, jut
ereje támogatásra, segítésre, szeretetre. Kérjük ma ezt Istentől, hogy vonjon
bennünket ilyen közel magához és benne meggyökerezett életünkre mindezek igazak
lehessenek. (Berencsi Balázs)
Mi a....
A ma.
A legnagyobb akadály?
A félelem.
A legkönnyebb?
Tévedni.
Minden rossz gyökere?
Az egoizmus, az önzés.
A legszebb szórakozás?
A munka.
A legveszedelmesebb vereség?
A bátorság hiánya.
A legjobb tanítók?
A gyermekek.
A legszükségesebb szükségszerűség?
Önmagamat ajándékozni.
Mi boldogít a legteljesebben?
A másik embernek hasznára lenni.
A legveszedelmesebb hiba?
A rossz kedélyállapot.
A legközönségesebb érzés?
A bosszú és a gyűlölet.
A legszebb ajándék?
A megértés, az együttérzés.
A nélkülözhetetlen?
Az otthon, a valahová tartozás.
A jóleső érzés?
A belső béke.
A legjobb megoldás?
Az optimizmus.
A legnagyobb megelégedettség?
Az elvégzett kötelesség.
A legnagyobb erő a világban?
A hit.
A legfontosabb emberek?
A szülők.
A legszebb a világon?
A SZERETET.
Teréz anya (1910-1997) római katolikus apáca
Készítette: Filozófia Gyakorlati Iskolája
Az álom
Egy asszony azt álmodta, hogy a piacon betért egy teljesen
új üzletbe, és legnagyobb meglepetésére Istent találta a pult mögött.
- Mit árulsz itt? -kérdezte.
- Mindent, amit szíved kíván - válaszolta Isten.
Alig mervén hinni a saját fülének, az asszony elhatározta,
hogy a lehető legjobb dolgot fogja kérni, ami emberi lény csak kívánhat.
- Lelki békét, szeretetet és boldogságot, bölcsességet és
félelem nélküli szabadságot akarok - mondta, majd kis idő múlva még hozzátette
- nem csak magamnak, hanem minden embernek a földön.
Isten mosolygott.
- Kedvesem, azt hiszem félreértettél - mondta.
- Mi nem gyümölcsöt árulunk itt. Csak magokat."
Anthony de Mello
Készítette: Olaru-Makár Sarolta
Két barát
Két barát ment a sivatagban.
Kirándulásuk alkalmával összevesztek, és az egyik barát képen törölte a másikat, aki megsértődött, és anélkül, hogy szólt volna bármit is, beleírta a homokba:
"Ma a legjobb barátom lekevert egyet!"
Mentek tovább a sivatagban, egy oázishoz értek, ahol elhatározták, hogy megfürödnek. Az a barát, aki kapott egy pofont, fuldoklani kezdett, de a másik kimentette. Magához térvén, kőbe véste:
"Ma a legjobb barátom megmentette az életemet!"
Az a barát, aki lekevert egyet, majd megmentette a másikat, megkérdezte:
- Mikor megütöttelek, homokba írtad. Most meg kőbe vésted. Miért?
A másik azt válaszolta:
- Mikor valaki megbánt, csak homokba szabad írnunk, hogy a megbocsátás szele eltörölje a szavakat. De ha valaki jót tesz velünk, véssük kőbe, hogy senki se törölhesse el.
TANULD MEG SÉRELMEIDET HOMOKBA ÍRNI, A JÓSZERENCSÉDET PEDIG KŐBE VÉSNI!
Azt mondják, egy különleges emberrel találkozni, akit tisztelsz, egy pillanat műve.
Megszeretni egy nap elég, de az illető elfelejtéséhez már lehet, hogy kevés egy élet.
Kirándulásuk alkalmával összevesztek, és az egyik barát képen törölte a másikat, aki megsértődött, és anélkül, hogy szólt volna bármit is, beleírta a homokba:
"Ma a legjobb barátom lekevert egyet!"
Mentek tovább a sivatagban, egy oázishoz értek, ahol elhatározták, hogy megfürödnek. Az a barát, aki kapott egy pofont, fuldoklani kezdett, de a másik kimentette. Magához térvén, kőbe véste:
"Ma a legjobb barátom megmentette az életemet!"
Az a barát, aki lekevert egyet, majd megmentette a másikat, megkérdezte:
- Mikor megütöttelek, homokba írtad. Most meg kőbe vésted. Miért?
A másik azt válaszolta:
- Mikor valaki megbánt, csak homokba szabad írnunk, hogy a megbocsátás szele eltörölje a szavakat. De ha valaki jót tesz velünk, véssük kőbe, hogy senki se törölhesse el.
TANULD MEG SÉRELMEIDET HOMOKBA ÍRNI, A JÓSZERENCSÉDET PEDIG KŐBE VÉSNI!
Azt mondják, egy különleges emberrel találkozni, akit tisztelsz, egy pillanat műve.
Megszeretni egy nap elég, de az illető elfelejtéséhez már lehet, hogy kevés egy élet.
Készítette: Őszinte Szív
A mester érintése
Ütött-kopott volt, s az árverező Úgy hitte, fáradni kár.
Mégis kezébe vette a vén hegedűt, S mosolyogva mutatta fel.
– Hölgyeim és uraim, figyelmet kérek! Lássuk, a licitálást
ki kezdi?
Egy dollár, ott hátul, kettő, igen! Csak kettő? Ki ad
hármat? Három dollár először, és másodszor is...
Már koppant volna a kalapács, de mégsem, A terem végéből ősz
hajú férfi lépett közelebb, s felemelte a vonót; letörölte a port az ódon
hangszerről.
Felhangolta a megereszkedett húrokat. Tiszta és édes dallam
kelt szárnyra, akár egy égi angyal éneke.
Elhallgatott a muzsika, s az árverező Furcsán fojtott hangon
szólt:
– Ki ad többet a régi hegedűért? Felmutatta a hangszert és a
vonót.
– Ezer dollár, ki ad érte kettőt? Kétezer dollár! Ki ad
hármat?
Háromezer először, háromezer másodszor, háromezer
harmadszor!
Tapsolt a terem, de valaki bekiabált:
– Nem értem, mitől ez a hirtelen értéknövekedés?
Nem váratott magára a válasz:
– A mester érintésétől.
Sok emberélet, akár a lehangolt húr, Ütött-kopott, vétkektől
szennyes. Megkaphatja bárki olcsón, bizony, mint az avítt hegedűt. Egy tál
lencse, pohár bor, perdül a kocka – és sodródik tovább. Az ára szinte semmi, s
kis híján koppan már a kalapács. Ám jő a mester, s a tudatlan tömeg nem érti,
mitől a hirtelen változás, a lélek értékét megezerszerezi.
Pedig egyszerű: a mester érintésétől.
(Myra B. Welch)
Készítette: Győzedelmes Gyülekezet
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)