Zsolt. 27,1 Dávidé. (jelentése:
szeretett, szerető, összekötő, egyesítő; főember). [Dávid zsoltára, mielőtt fölkenetnék]. Az Úr [(jəhóváh): Jahve, az Örökkévaló] az én világosságom [('ôr):
fényem, ragyogásom] és üdvösségem [(jéšaʿ ješaʿ): szabadításom, segítségem,
biztonságom, jólétem, azaz üdvösségem]: kitől féljek [(járé'): kitől tartsak,
féljek, remegjek, reszkessek]? Az Úr [(jəhóváh): Jahve, az Örökkévaló] az
én [(ḥaj):
virágzó, sikeres, prosperáló] életemnek erőssége [(máʿôz): védelme, menedéke,
ereje, oltalmazója]: kitől remegjek [kitől
rettegnék]?*
*És így folytatja
megvallását, és próféciáját Dávid: „Mert te vagy az én szövétnekem, (az én mécsesem) Uram,
S az Úr (fénysugarat ad nekem), és megvilágosítja az én sötétségemet” (2
Sám. 22,29).
Mert: „Világosság támad fel, és (fényözön árad) az igazra, és az a tiszta szívűekre öröm” (Zsolt. 97,11).
Igen: „Az igazakra világosság fénylik, és (ragyog) a sötétben: attól, aki irgalmas, kegyelmes és igaz” (Zsolt. 112,4).
Az Úr Jézusban teljesedtek be
ezek a próféciák is, aki kijelenti: „Én vagyok a világ [(koszmosz): teremtett világ, a látható
világ, vagyis: evilág] világossága [(phósz):
fénye]. Aki engem követ, soha nem él sötétségben,
mert az a világosság lesz benne, amely életet ad« (Ján. 8,12).
„Én világosságul jöttem e világra, hogy senki ne
maradjon a sötétségben, aki én bennem hisz”
(Ján. 12,46).
És: „Míg e világon (vagyis a világban) vagyok, e világ világossága vagyok” (Ján. 9,5).
Zsolt. 27,2 Ha gonoszok [(ráʿaʿ):
rossz szándékú ártalmasok (qáraḇ):
közelednek
felém], és jőnek ellenem, hogy
testemet [(báśár): húsomat] egyék [('áḵal): elemésszék,
elpusztítsák]: [(cár car)]: szorongatóim [háborgatóim] és elleneim [('ôjéḇ 'ójéḇ):
ellenségeim] - ők botlanak meg és
hullanak el [(náp̄al): megtántorodnak és a földre zuhannak, és ők hajtják meg, és vetik földre
magukat]*
*És így folytatja Dávid: „Üldözöm ellenségeimet és elérem őket, és nem térek vissza, míg meg nem
semmisültek. [Héber szerint: ráḏap̄): Követem őket, és a
nyomukban vagyok, (náśaḡ): míg meg nem
szerzem, míg birtokba nem veszem őket, (šúḇ):
nem hagyom abba, (káláh): míg be nem
fejezem, el nem készülök, be nem végzem, míg
vissza nem hozom, helyre nem állítom, meg nem újítom őket].Összetöröm őket, hogy fel sem kelhetnek; lábaim elé hullanak. [Héber szerint: (mḥc):
megrázom őket (jáḵôl jáḵól) míg nem lesznek képesek (qúm): felállni, és szilárdan állva maradni (reḡel):
nyomukban leszek, és követem őket, (náp̄al): míg meg nem hajtják, és
földre nem vetik magukat]” (Zsolt. 18,38-39.
Én pedig: „Örülök
és örvendezek [vigadok, és ujjongok]
Tebenned, [és Benned van örömöm]. Zengedezem, [magasztalom,
és zsoltárral dicsőítem], oh, Magasságos, [Felséges] a te nevedet. Hogy az én ellenségeim
meghátráltak, [visszafordultak], és elbuktak, [elgyengültek,
meginogtak, megbotlottak és elestek] és elvesztek [eltűntek,
semmivé lettek, elpusztultak] a Te orcád előtt [a Te színed
előtt]. (Más fordítás: Miattad hátat
fordítanak ellenségeim, elfutnak előled, földre esnek, megsemmisülnek egészen)” (Zsolt. 9,3-4).
Zsolt. 27,3 Ha tábor fog körül, nem fél szívem [(maḥăneh):
ha hadsereg
áll is velem szemben,és ha egy egész tábor jön is ellenem, szívem akkor sem remeg, és
nem ijed meg]; habár had
támad reám [és ha harcra kelnek ellenem,
ha háború tör is rám] mégis ő benne bízom én [(báṭaḥ)
bizakodom; reménykedem]*
*Bizony: „Nem félek
[nem ijedek, rémülök, riadok meg] sok
ezernyi néptől sem, amely köröskörül felállott ellenem, és (ha ellenségesen
körülvesznek, rám törnek, mindenfelől megkörnyékeznek)” (Zsolt 3,7).
Mert: „Isten
a mi oltalmunk és erősségünk! Igen bizonyos segítség a nyomorúságban. Azért nem
félünk….)” (Zsolt. 46,2-3).
„Mivelhogy… az igaz, (a megigazított) semmi rossz hírtől nem fél; szíve erős, az
Úrban bizakodó. Rendületlen az ő szíve; nem fél, végül megvetéssel néz
ellenségeire” (Zsolt. 112,6-8).
Zsolt. 27,4 Egyet kérek az Úrtól [('eḥáḏ): csak egyetlen vágyam van],
azért esedezem, és azért [(šá'él
šá'al): könyörgök]: hogy lakhassam az Úr házában életemnek minden
idejében. Hogy nézhessem az Úrnak szépségét [(ḥázáh nóʿam): hadd lássam pompáját, ragyogását, és láthassam, milyen jóságos az Úr, és élvezhessem
az Úr kedvességét], és
gyönyörködhessem az ő templomában*
*Ezért így folytatja Dávid: „Mint a szarvas kívánkozik a folyóvizekre,
úgy kívánkozom én hozzád, oh Isten! Szomjúhozom Istenhez, az élő Istenhez;
mikor mehetek el és jelenhetek meg Isten előtt?” (Zsolt. 42,2-3).
„Mily szerelmetesek a te hajlékaid, Seregeknek Ura! Kívánkozik, (sóvárog) sőt emésztődik
(eleped) lelkem az Úrnak tornácai után;
szívem és testem ujjongnak az élő Isten felé. A veréb is talál házat, és a
fecske is fészket magának, ahová fiait helyezhesse, - a te oltáraidnál, oh
Seregeknek Ura, én Királyom és én Istenem! Boldogok, akik lakoznak a te
házadban, dicsérhetnek téged szüntelen! Szela” (Zsolt. 84,2-5).
„Ó Isten! Te vagy Istenem, hozzád vágyakozom! Utánad szomjazik lelkem,
utánad sóvárog testem, mint kiszikkadt, kopár, víztelen föld. Hogy láthassalak
téged a szent helyen, szemlélvén a te hatalmadat és dicsőségedet” (Zsolt. 63,2-3).
És
mert az Úr meghallgatta Dávidot, ezért ezt vallja meg: „Bizonyára jóságod és kegyelmed követnek engem [és szereteted kísér] életem
minden napján, s az Úr házában lakozom hosszú ideig [egész életemben örök időkön át]” (Zsolt. 23,6).
Mert: „Uram, szeretem a te házadban való lakozást, és a te
dicsőséged hajlékának helyét. [Héber: URam, (jəhóváh): Jahve, Örökkévaló, szeretem házadat, és ('áhéḇ 'áhaḇ): gyönyörködöm (bajiṯ): sátradban, ahol (máʿín
máʿôn): laksz, dicsőséged (káḇóḏ káḇôḏ): fenséged (mišəkán):
sátorának] (máqômáh
máqóm máqôm): helyét]” (Zsolt. 26,8).
Már az Úr Jézus kijelentette:
„Boldogok a tiszta szívűek, mert ők
meglátják az Istent” (Mát. 5,8)
„És látják az ő orcáját; és az ő neve homlokukon lesz”
(Jel. 22,4)
De a feltételről is beszél az
Úr: „Az igének pedig megtartói
(cselekvői) legyetek és ne csak
(csupán) hallgatói, megcsalván (hogy
be ne csapjátok) magatokat. Mert ha
valaki (csak) hallgatója az igének és
nem megtartója (nem cselekszi), az
ilyen hasonlatos ahhoz az emberhez, aki tükörben nézi az ő természet szerinti
ábrázatát (arcát): Mert megnézte
(ugyan) magát és elment, és azonnal
(nyomban) elfelejtette, (hogy) milyen volt” (Jak. 1,23-24).
Azokról, akik Krisztusban
újjá születtek ezt mondja a Szent Szellem: „Mi
pedig (miközben) az Úrnak dicsőségét
mindnyájan fedetlen arccal (mint egy tükörben) szemlélvén (más értelmezés szerint: tükrözzük vissza), ugyanazon ábrázatra elváltozunk
(mindnyájan, ugyanarra a képre formálódunk át az Úr Szelleme által), dicsőségről dicsőségre, úgy mint az Úrnak
Szellemétől” (2 Kor. 3,18)
Ha: „… felöltöztétek amaz új embert, melynek újulása van Annak ábrázatja
szerint való ismeretre, a ki teremtette azt (aki Teremtőjének képmására
állandóan megújul, hogy egyre jobban megismerje őt)” (Kol. 3,10) .
Zsolt. 27,5 Bizony elrejt [(cáp̄an): megóv, megvéd, megőriz] engem az ő hajlékában [(sóḵ): sátrában] a veszedelem napján [(ráʿ jôm): veszélyes, gonosz
napon];
eltakar engem sátrának rejtekében, [sátra mélyén] sziklára emel fel [(cur cúr): magas kősziklára helyez]
engem*
*És így folytatja Dávid: „Mutasd meg csodálatosan a te kegyelmedet,
[a Te csodálatos
irgalmasságodat] aki megszabadítod, és [megmented] jobboddal azokat, [akik jobbodhoz menekülnek], a Tebenned bízókat a támadóktól [az üldözőktől, az ellenségtől,
és (jáša):
megőrzöd, és győzelmet adsz]. (Más fordítás:
Tégy csodát híveddel. Tedd csodálatossá
szerető kedvességed tetteit, ó megmentője azoknak, akik menedéket keresnek a
jobbod ellen lázadók, a jobbod ellen támadók
elől). Tarts [(šámar):
őrizz,
óvj, védj] meg engemet, mint szemed fényét, [mint szemed világát]. Szárnyaid árnyékába rejts el engemet, [nyújts szárnyad
árnyékában menedéket nekem]. A gonoszok [az Isten nélkül élők] elől, akik pusztítanak [šáḏaḏ: elnyomnak,
nyomorgatnak,
erősen szorongatnak, akik erőszakoskodnak
velem,
akik szenvedést okoznak, megnyomorítanak] engem; ellenségeim [halálos ellenségeim] elől, akik lelkendezve vesznek körül,
akik [dühöngve
körülkerítettek] engem. [Más fordítás: Az
Isten nélkül élők elől, akik ellenségeim,
és bőszülten, dühöngve körülvették életemet, körülkerítettek. Az életemre törő
ellenségek szorongatnak engem]” (Zsolt. 17,7-9).
És Dávid folytatja: „Elrejted őket a te orcádnak rejtekében az emberek zendülései elől;
sátorban őrzöd őket a perpatvarkodó nyelvektől. Áldott az Úr, hogy csodálatossá
tette kegyelmét rajtam, mint egy megerősített városon!” „Látják az igazak és
örvendeznek, és minden gonoszság megtartóztatja az ő száját. A bölcs az eszébe
veszi ezeket, és meggondolják az Úrnak kegyelmességét!” „Mert nagy az ő
kegyelmessége mi hozzánk, és az Úrnak igazsága megmarad örökké. Dicsérjétek az
Urat!” (Zsolt. 31,21-22; 107,42-43;
117,2).
Hiszen, még amikor a világban
– a zordon sivatagban, és hústestben –voltunk, már akkor is az Úr őrzött: „Mert az Úrnak része az ő népe, Jákób néki
sorssal jutott öröksége. Puszta földön találta vala őt, zordon, sivatag
vadonban; körülvette őt, gondja volt reá, őrizte, mint a szeme fényét; Mint a
fészkén felrebbenő sas fiai felett lebeg, kiterjeszti felettük szárnyait,
felveszi őket, és tollain emeli őket” (5Móz.
32,9-11)
„Azért hozzád fohászkodjék minden hívő, alkalmas
időben. Bár a nagy vizek áradnának, nem juthatnak azok el ő hozzá. Te vagy
oltalmam, te mentesz meg veszedelemtől; végy körül engem a szabadulás
örömével!” (Zsolt. 32,6-7)
„Oh Isten,
milyen drága a te kegyelmességed; az embernek fiai a te szárnyaidnak árnyékába
menekülnek” (Zsolt. 36,8)
„Ha reád gondolok ágyamban: őrváltásról őrváltásra
rólad elmélkedem; Mert te voltál a segítségem, szárnyad árnyékában ujjongok.
Ragaszkodik hozzád lelkem (pszühé
= énem; életem; személyem), jobboddal
támogatsz engem” (Zsolt. 63,7-9).
És így folytatja Dávid
panaszát, és az Úr segítségének kérését: „Mert
íme a gonoszok megvonják az íjat, ráillesztették nyilukat az idegre, hogy a
sötétségben az igazszívűekre lövöldözzenek. [Más
fordítás: Mert a céltévesztett hitetlenek már feszítik az íjat, rátették
a nyilat a húrra, hogy titokban rálőjenek a tiszta szívűekre, hogy az igaz, az egyenes szívűeket a sötétben lenyilazzák, leterítsék]” (Zsolt. 11,2).
Bizony:„Fegyvert vonnak a gonoszok; felvonják ívüket, hogy a szegényt és
nyomorultat elejtsék, és leöljék az igazán élőket. ...Vess véget a bűnösök
gazságának, és bátorítsd az igazat, szívek és vesék vizsgálója, igazságos
Isten! Mert: Már megint kardját
élesíti a gonosz, íját feszíti, és céloz. ...Az utcák zugaiban lappang, a
rejtekhelyeken megöli az ártatlant, szemei lesnek az ügyefogyottra. Leselkedik
a rejtekhelyen, leselkedik, mint az oroszlán az ő barlangjában, hogy elragadja
a szegényt; elragadja a szegényt, mihelyt hálójába foghatja azt. Lenyomja,
tiporja, és erejétől elesnek az ügyefogyottak. ...Rejts el engem a
rosszakaróknak tanácsa elől, a gonosztevőknek gyülekezetétől. Akik megélesítik
nyelvüket, mint a szablyát; irányozzák nyilukat, keserű beszédüket. Hogy
lövöldözzék titkon az ártatlant; nagy hirtelenséggel lövöldözik azt, és nem
félnek” (Zsolt. 37,14; 7,10-11; 10,8-10;
64,3-5).
Mert: „A csalárdnak eszközei gonoszak, / a gonosznak eszközei csalárdok / ő álnokságot tervel, hogy elveszesse az alázatosokat (az elnyomott, szerencsétlen, nyomorultakat) hazug beszéddel, ha a szegény igazat szólna
is” (Ésa. 32,7).
Mert az
ellenség szavakkal és tettekkel is harcol az igaz ellen, felhasználva erre az
embereket is: „És körülvesznek engem
gyűlölséges beszédekkel, és ostromolnak engem ok nélkül” (Zsolt.
109,3).
„Szájuknak vétke az ő ajkaiknak beszéde, fogattassanak
meg kevélységükben; mert csak átkot és hazugságot szólnak. (Más fordítás: Ejtse
őket csapdába gőgjük, vétkes szájuk és ajkuk beszéde, hiszen csupa átok és
hazugság, amit beszélnek)! (Zsolt. 59,13-14).
Zsolt. 27,6 Most is felülemeli fejemet ellenségeimen, akik
körültem vannak, akik [(səḇíḇáh sáḇíḇ) minden oldalról körülvesznek], és én az ő
sátorában örömáldozatokkal áldozom, és [diadalkiáltással mutatok be áldozatot hajlékában], énekelek [dicséretet
mondok] és [zsoltárt] zengedezek
[hangszeren játszva] az Úrnak*
*És így
folytatja Dávid. Mert: „te, [oh] Uram, azért védőpajzsom [oltalmazóm] vagy, te vagy dicsőségem, csüggedt fejem
fölemeled. [felmagasztalod]” (Zsolt 3,4).
„Aki
megment [(pálaṭ): megszabadít,
biztonságba helyez] engem [(ḥámás): haragos, dühödt, kegyetlen] ellenségeimtől. Még az ellenem felkelők [az ellenem támadók] fölött is felmagasztalsz engem, [sőt támadóim fölé
emelsz]. (Más fordítás: Az erőszakos embertől, az erőszakoskodó, igaztalan
férfiútól megszabadítottál, [(nácal): megmentettél, elragadtál engem). Azért dicsérlek [magasztallak; áldalak] téged, [hálát adok neked] Uram, a nemzetek között, [a népek előtt] és éneket zengek [zsoltárt éneklek; dicsőséget zengek] a te nevednek” (Zsolt. 18,49-50).
„Áldott az Úr, hogy meghallgatta esedezéseimnek
szavát. Az Úr az én erőm és pajzsom, Őbenne bízott szívem és megsegíttettem;
vidám, és örvend szívem és énekemmel dicsérem őt, és énekelve adok neki hálát” (Zsolt. 28,6).
Zsolt. 27,7 [(šámaʿ): Figyelj rám], és halld meg, Uram, [(jəhóváh): Jahve, Örökkévaló]
hangomat – hívlak [Uram, Hozzád (qárá'): kiáltok segítségért]! Irgalmazz nékem [könyörülj rajtam, (ḥánan):
kegyelemért, irgalomért könyörgöm] és
hallgass meg engem [(ʿánáh): és válaszolj nékem]!*
*Dávid nem
szűnik meg kérni és zörgetni, mintegy példát adva nékünk: „Mikor
kiáltok, hallgass meg engem, igazságomnak [(dikaioszüné):
megigazulásomnak] Istene; szorultságomban tág tért adtál nékem;
könyörülj rajtam [a nyomorúságban vidámíts meg engemet; Szorult
helyzetemből adj nekem kiutat; a szorongásban tágíts rajtam] és halld meg az én imádságomat! Könyörülj rajtam és hallgasd [halld] meg imám! //könyörgésem//]”(Zsolt
4,2).
„Uram, figyelmezz szavaimra (figyelj beszédemre); értsd meg (vedd észre) az én
sóhajtozásomat! Ügyelj az én kiáltásom szavára (figyelj hangos
kiáltozásomra), én Királyom és én
Istenem; mert én hozzád imádkozom! Uram, jó reggel hallgasd meg az én szómat;
jó reggel készülök hozzád és vigyázok (Uram, reggel eléd készülök, és
várlak)” (Zsolt. 5,2-4)
Hallgasd meg, Uram, az igazságot (hallgasd meg igaz ügyemet), vedd észre könyörgésemet (figyelj esedezésemre), figyelmezzél (ügyelj) imádságomra, mely nem jő csalárd ajakról. A
te orcádtól (a Te színed elől) jöjjön
ki ítéletem, a te szemeid hadd lássanak igazat (Tőled jön felmentő
ítéletem, hiszen látja szemed az igazságot)” (Zsolt. 17,1-2)
„Serkenj föl, ébredj ítéletemre (kelj védelmemre, tégy igazságot peremben), oh Uram, Istenem, az én ügyemért (intézd
te az ügyem). Ítélj meg engem, oh Uram,
Istenem (igazságod szerint, ne engedd, hogy kinevessenek), hogy ne örüljenek rajtam! (Tégy
igazságot, igaz voltod szerint! Uram, Istenem, ne diadalmaskodjanak rajtam)” (Zsolt.
35,23-24)
A próféta pedig már
örvendezve énekel az Úrnak: „Az Úr Isten
az én erősségem (Az ÚR, az én Uram ad nekem erőt), hasonlókká teszi lábaimat a nőstény szarvasokéihoz, és az én magas
helyeimen jártat engemet! Az éneklőmesternek, az én hangszereimmel (a
karmesternek: húros hangszerre)” (Hab. 3,19).
Zsolt. 27,8 Helyetted mondja a szívem: Az én orcámat [az én (páním): jelenlétemet]
keressétek, és [(bqš) kívánjátok]! A te orcádat, a Te [(páním): jelenlétedet]
keresem, és [(bqš) kívánom] oh Uram! [Más fordítás: Ha ezt mondod: Járuljatok színem elé! -
szívem így válaszol: Színed elé járulok, Uram]!*
*Mert még ha a
bálványok közül is kiáltasz Hozzá, és még: „ha onnan keresed meg az Urat, a te
Istenedet, akkor is megtalálod, hogyha teljes szívedből és teljes lelkedből
keresed őt” (Móz. 4,29).
Hát: „Dicsekedjetek az ő szent nevével, és (dicsőítsétek szent nevét); örvendezzen azoknak a szívük, akik keresik
az Urat. Kívánjátok az Urat, és az ő
erejét; és (folyamodjatok az Ő hatalmához) keressétek az ő orcáját szüntelen”
(Zsolt. 105,3-4).
Zsolt. 27,9 Ne rejtsd el, ne [(sáṯar): fedd el] orcádat előlem. [Ne fordítsd el tőlem (páním):
tekintetedet]. Ne utasítsd [ne taszítsd] el szolgádat
haraggal, és [ne fordulj el
haragodban szolgádtól]. Te voltál
segítőm [oltalmazóm, (ʿezəráṯ ʿezəráh): támaszom], ne taszíts el [ne
utasíts vissza, ne távozzál el én tőlem] és ne hagyj el engem [végképp, se ne vess meg], üdvösségemnek Istene [('ĕlóhím jéšaʿ ješaʿ): szabadító Istenem, megmentőm]!*
*És Dávid így
folytatja könyörgését: „Siess, URam, hallgass meg. Ne rejtsd el orcádat
előlem, mert olyan leszek, mint a sírba leszállók! Hadd halljam minden reggel,
hogy hűséges vagy, hiszen benned bízom! Ismertesd meg velem, melyik úton
járjak, mert hozzád vágyódik lelkem. Ments meg ellenségeimtől, URam, nálad
keresek oltalmat!” (Zsolt. 143,7-9).
Zsolt. 27,10 Ha atyám [apám] és anyám elhagynának [elfelednének] is, az Úr magához vesz [fölkarol, és magához
fogad] engem*
*És a prófétán
keresztül válaszol az Úr: „Hát elfeledkezhetik-é az anya gyermekéről,
hogy ne könyörüljön méhe fián? És ha elfeledkeznének is ezek: én te rólad el
nem feledkezem. Ímé, az én markaimba metszettelek fel (tenyerembe véstelek
be) téged, kőfalaid előttem vannak
szüntelen” (Ésa. 49,15-16).
Zsolt. 27,11 Taníts meg engem a te utadra [mutasd meg ösvényedet], oh Uram!
Vezérelj [hordozz, vezess] engem
egyenes [a helyes] ösvényen, az én üldözőim [(šôrér):
ellenségeim] miatt*
*Már Mózes így
könyörög az Úrhoz: „Most azért ha kedvet találtam szemeid előtt, (ha valóban
megnyertem jóindulatodat, ismertesd meg velem) és mutasd meg nékem a te útadat, hogy ismerjelek meg téged, hogy
kedvet találhassak előtted…” (2 Móz.
33,13).
Jób azt kéri: „Amit át nem látok, arra te taníts meg
engemet; ha gonoszságot cselekedtem (ha álnokságot követtem el), többet nem teszem!” (Jób. 34,32).
Dávid pedig így folytatja könyörgését:
„[Te igaz vagy] Uram, vezess [igazgass, vezérelj] engem a te
igazságodban az én ellenségeim miatt [ha
rám tör ellenségem]; egyengesd [s
tedd járhatóvá, egyenessé] előttem a te útadat [ösvényedet; és utamat színed előtt]!” (Zsolt. 5,9).
„Mert nagy vagy te és csodadolgokat művelsz; csak te vagy Isten egyedül!
Mutasd meg nékem a te útadat, hogy járhassak a te igazságodban, és teljes
szívvel tiszteljem nevedet” (Zsolt. 86,10-11).
Ezért kérem, hogy: „„Útjaidat, Uram, ismertesd meg velem,
ösvényeidre taníts meg engem. Vezess engem a te igazságodban (hűségesen) és taníts engem, mert te vagy az én
szabadító Istenem, mindennap várlak téged (mindig benned reménykedem)” (Zsolt.
25,4-5)
„Taníts meg engem a te akaratodat teljesítenem, mert te vagy Istenem! A
te jó Szellemed vezéreljen engem az egyenes úton” (Zsolt. 143,10).
Mert az én ellenségeim azok: „Akik gonoszt gondolnak (és rosszat
terveznek) szívükben, és minden nap
háborút kezdenek (háborúságot szítanak). Nyelvüket élesítik, mint a kígyó; áspiskígyó mérge (viperaméreg) van ajkaik alatt. Szela” (Zsolt. 140,3-4)
És az Úr válasza: „Bölccsé teszlek és megtanítlak téged az
útra, amelyen járj; szemeimmel tanácsollak téged” (Zsolt. 32,8).
„Saját füleddel hallhatod a mögötted hangzó szót: Ezen
az úton járjatok, se jobbra, se balra ne térjetek le!” (Ésa. 30,21).
Pál apostolon keresztül
jelenti ki a Szent Szellem Isten igazságát, és az utat, amelyen járjunk: „Istennek
igazsága pedig a Jézus
Krisztusban való hit által mindazokhoz és mindazoknak, akik hisznek...” (Róm. 3,22)
És az Isten útja pedig: „...
Jézus, aki azt mondja: Én vagyok az út, az igazság és az élet...”(Ján. 14,6).
Zsolt. 27,12 Ne adj át engem [ne
szolgáltass ki, és ne dobj oda] szorongatóim [ellenségeim] kívánságának, [indulatának, bosszújának. Ne adj át
ellenségeim akaratának] mert hamis [(šeqer):
hazug] tanúk támadnak [(qúm): lépnek
föl] ellenem, és erőszakot [(ḥámás):
kegyetlen bosszút] lihegnek [hazugságot
szólnak, gonoszat forralnak]*
*És így folytatja
Dávid: „Könyörülj rajtam, (légy kegyelmes) Uram, (mert bajban vagyok) mert
szorongattatom; szemem elhomályosodott a bánattól, odavan testem-lelkem” (Zsolt.
31,10).
És hogy kiről prófétál Dávid, azt az Evangélium
jelenti ki: „És vivék Jézust a főpaphoz.
És oda gyűlnek mindnyájan a főpapok, a vének és az írástudók. Péter pedig
távolról követé őt, be egészen a főpap (palotájának) udvaráig: és ott üle a szolgákkal, és melegszik vala a tűznél. A
főpapok pedig és az egész tanács (az egész nagytanáccsal együtt) bizonyságot (és bizonyítékot) keresnek vala Jézus ellen, hogy megölhessék
(vagyis hogy halálra adhassák) őt; de nem
találnak vala. Mert sokan tesznek vala ugyan hamis tanúbizonyságot (hamis
tanúvallomást) ellene, de a
bizonyságtételek (a vallomások azonban) nem
valának megegyezők. És némelyek fölkelének és hamis tanúbizonyságot tőnek
ellene, mondván (Más fordítás: Ekkor
előálltak néhányan, és ezt a hamis vallomást tették ellene): Mi
hallottuk, mikor ezt mondá: Én lerontom (és lerombolom) ezt a kézzel csinált (és alkotott) templomot, és három nap alatt mást építek,
(olyat) amely nem (emberi) kézzel csináltatott (és alkottatott). De még így sem vala egyező az ő
bizonyságtételük (az ő vallomásuk). Akkor
a főpap odaállván a középre, megkérdé Jézust, mondván: Semmit sem felelsz-é
(arra, amit ezek ellened vallanak)? Miféle
bizonyságot tesznek ezek te ellened? Ő pedig hallgat vala, és semmit sem
felele. Ismét megkérdezé őt a főpap, és monda néki: Te vagy-é a Krisztus, az
áldott Isten Fia? Jézus pedig monda: Én
vagyok. És meglátjátok majd az embernek Fiát ülni a hatalomnak (a
Hatalmasnak) jobbján, és eljőni az ég
felhőiben. A főpap pedig (erre) megszaggatván ruháit, monda: Mi szükségünk
van még tanúkra? Hallátok az istenkáromlást. Mi tetszik (mi a véleményetek)
néktek? Azok pedig halálra méltónak
ítélték őt mindnyájan. És kezdék őt némelyek köpdösni, és az ő orcáját elfedni
(és betakarni), és őt öklözni
(ütlegelni), és mondani néki: (most) prófétálj! A szolgák pedig arcul csapdossák
(és verték) vala őt” (Márk.
14,53-65).
A szanhedrin azért állított
elő tanukat, nem átalva hamis bizonyítékokat keresni, mert azt a látszatot
akarták kelteni, mintha a törvény értelmében akarnának cselekedni. A törvény
azonban így hangzott: „Csak két vagy
három tanú vallomása alapján szabad valakit halálra ítélni; egy tanú vallomása
alapján nem szabad. Ne álljon elő (mert nem lehet elég) egy tanú senki ellen semmiféle hamisság
(és vétek) és semmiféle bűn miatt;
akármilyen bűnben vétkes valaki, két tanú szavára vagy három tanú szavára
álljon a dolog (és lehet érvényes egy ügy)” (5 Móz. 17,6; 19,15)
Dávid ezt már megprófétálta: „Erőszakos (és hamis) tanúk állnak elő; azt kérdezik tőlem (és
olyanról faggatnak), amiről nem tudok.
Jóért rosszal fizetnek meg nékem, megrabolják lelkemet (és életemre
törnek)” (Zsolt. 35,11-12).
„Mert a gonosznak szája és az álnokságnak szája
felnyílt (és bűnösök és alattomosak
tátották fel szájukat) ellenem, hazug
nyelvvel beszélnek énvelem. És körülvesznek engem gyűlölséges beszédekkel (és
gyűlölködő szavakkal), és ostromolnak
engem (és harcolnak ellenem) ok
nélkül. Szeretetemért ellenkeznek
velem (és szeretetemre vádaskodással felelnek), én pedig imádkozom” (Zsolt. 109,2-4).
„De tőrt vetnek, akik életemre törnek, és akik bajomra
törnek (akik vesztemet akarják); hitványságokat beszélnek, és csalárdságot
koholnak mindennap (arról beszélnek, hogyan ártsanak nekem, és csalárd
terveken gondolkoznak mindennap). De én
meg sem hallom, mintha süket volnék, olyan vagyok, mint egy néma, aki nem nyitja
ki száját. Olyan vagyok, mint aki nem hall, és szájában nincs ellenvetés” (Zsolt.
38,13-15).
És mindazokról, akik a
Krisztuséi, így történt ez Istvánnal is: „Akkor
felbujtottak [felbéreltek] valami
embereket, [akik azt állították] és akik mondának: Hallottuk őt káromló
beszédeket szólni Mózes ellen és az Isten ellen [Más
fordítás: Ekkor pénzt adtak néhány embernek,
hogy mondják ezt: „hallottuk Istvánt, amikor Mózest és Istent szidta, és
káromkodott]. És felzendítik [és fellázították, és felizgatták] a
népet, a véneket és az írástudókat; és reá rohanván, [rátörtek, rárontottak; rátámadtak Istvánra, és
elfogták őt], és magukkal ragadják őt,
[és vonszolva] vivék a nagytanács elé
[vagyis a Szanhedrin elé]; És állatának hamis tanúkat, kik
mondának: Ez az ember nem szűnik meg káromló beszédeket szólni e szent hely
ellen és a törvény ellen: Mert hallottuk,
amint azt mondá, hogy az a názáreti Jézus ezt a helyet elrontja
[lerombolja, romba dönti], és megváltoztatja a ceremóniákat [és
megváltoztatja a szokásokat], melyeket
adott nékünk Mózes [és amelyeket Mózes hagyott ránk]. És szemeiket reá vetvén [mind rátekintettek, és valamennyien meredten bámultak rá] a nagytanácsban [vagyis a Szanhedrinben] ülők,
és mindnyájan olyannak láták az ő orcáját, mint egy angyalnak orcáját [Más fordítás: Egyszer csak a nagytanácsban ülők mind
meredten néztek rá és az arcát olyannak látták, mintha angyal orcája volna]”
(Csel. 6,11-15).
Ahhoz,
hogy Istvánt megöljék, a törvény szerint kellett eljárniuk, amely kimondja: „És aki szidalmazza (és káromolja) az Úrnak nevét, halállal lakoljon, (irgalom
nélkül) kövezze azt agyon az egész
gyülekezet (az egész közösség); akár
jövevény, akár bennszülött, ha szidalmazza (és káromolja) az Úrnak nevét, halállal lakoljon” (3
Móz. 24,16).
De:
„Csak két vagy három tanú szavára
halállal lakoljon a halálra való (mert csak két vagy három tanú vallomása
alapján szabad valakit halálra ítélni); de
egy tanú szavára meg ne haljon (mert egy tanú vallomása alapján nem
szabad). A tanúk keze legyen első rajta
(ők emeljenek rá először kezet), hogy
megölettessék, és azután mind az egész nép keze. Így tisztítsd ki magad közül a
gonoszt” (5 Móz. 17,6-7)
A
hamis tanúk vallomása után: „… kiűzték a
városon kívülre, és megkövezték. A tanúk pedig felsőruháikat egy Saul nevű ifjú
lába elé tették le. Amikor megkövezték Istvánt, az így imádkozott: „Úr Jézus,
vedd magadhoz szellememet!” Azután térdre esett, és hangosan felkiáltott:
„Uram, ne ródd fel nekik ezt a bűnt!” És amikor ezt mondta, elaluvék” (Csel.
7,58-60).
Erőteljesen
működött Jézabel szelleme, és a hatalmuk megtartása érdekében azt tették, amit
egy előképben bemutatott Isten Igéje: „Ekkor
leveleket írt Akháb (jelentése: az
atya fivére) nevében,
lepecsételte annak gyűrűjével, és elküldte a leveleket azoknak a véneknek és
nemeseknek (és főembereknek), akik
Nábóttal egy városban laktak. A levelekben ezt írta: Hirdessetek böjtöt, és
ültessétek Nábótot a nép élére. És ültessetek vele szembe két (hitvány) istentelen embert, akik tanúbizonyságot
tegyenek ő ellene, mondván: Megszidalmaztad (és átkoztad) az Istent és a királyt. Azután vigyétek ki,
és kövezzétek meg őt, hogy meghaljon. A város polgárai, a vének és a nemesek
(és főemberek), akik abban a városban
laktak, úgy is tettek, ahogyan Jézabel megüzente (és megparancsolta) nekik, és ahogyan a nekik küldött levelekben
írta. Böjtöt hirdettek, és Nábótot a nép élére ültették. Odajött a két hitvány
ember is, leültek vele szemben, és ezek a hitvány (istentelen) emberek így tanúskodtak Nábót
(jelentése: kimagasló sarj) ellen
a nép előtt: (Megszidalmazta), és
átkozta Nábót Istent és a királyt! Ezért kivitték őt a városból és
agyonkövezték. Azután ezt az üzenetet küldték Jézabelnek: Agyonkövezték
Nábótot” (1 Kir. 21,8-13).
Zsolt. 27,13 Bizony hiszem, és [biztos vagyok benne] hogy meglátom az Úr jóságát, és [dicsőségét] az élőknek földén [az élők honában]!*
*És folytatja
Dávid: „Hívlak téged, oh Uram; s ezt mondom: Te vagy oltalmam és örökségem az
élőknek földén; Figyelmezz esedezésemre, mert igen nyomorult vagyok! Szabadíts
meg engem üldözőimtől, mert hatalmasabbak nálamnál! Vezess ki engemet a
börtönből, hogy magasztaljam a te nevedet! Az igazak vegyenek engem körül,
mikor jól teszel majd velem” (Zsolt.
142,6-8).
„Minthogy (megmentettél) és
megszabadítottál engem a haláltól, szemeimet a könnyhullatástól és lábamat az
elbukástól. Az Úr orcája (az ÚR színe) előtt
fogok járni az élőknek földén” (Zsolt.
116,8-9).
„Bizonyára jóságod és kegyelmed követnek
engem [és szereteted kísér] életem
minden napján, s az Úr házában lakozom hosszú ideig [egész életemben örök időkön át]” (Zsolt. 23,6).
Zsolt. 27,14 Várjad az Urat, és [(qáváh): reménykedj az Úrban], légy
erős [és bátor szívű, légy férfias]; bátorodjék
szíved [('ámac): és megerősíti a
te szívedet] és várjad az Urat [(qáváh): reménykedj
az Úrban]*
*És így folytatja
Dávid: „Várom az Urat, várja az én lelkem, és bízom az ő ígéretében. Várja
lelkem az Urat, jobban, mint az őrök a reggelt, az őrök a reggelt” (Zsolt. 130.5-6).
Hát: „Uram, könyörülj rajtunk, (kegyelmezz nekünk)! Téged várunk (benned reménykedünk); Légy segítségünk reggelenként, és szabadítónk a szorongatásnak, és
(nyomorúságnak) idején!
(Ésa. 33,2).
És az Úr válasza: „Ne félj, mert én veled vagyok; ne csüggedj,
mert én vagyok Istened; megerősítelek, sőt megsegítlek, és igazságom
(győzelmes) jobbjával támogatlak” (Ésa. 41,10.)
Ezért így bátorít Dávid: „Legyetek erősek és bátorodjék a ti szívetek
mindnyájan, akik várjátok az Urat, (és Benne reménykedtek)!
(Zsolt. 31,25)