2013. május 10.

Dr-Kováts György: Boldog ember


Zsolt 84:13 Seregeknek Ura!, Boldog ember az aki bízik Benned. (10)

Van ehhez fogható élet? Ő soha nem fog megrövidíteni téged. Annyira szeret, hogy az ki sem mondható. Mindent odaadott érted. Azért, hogy téged megmentsen, hogy kiemeljen minden veremből, amit ástak előtted, és hogy boldoggá tegye életedet. Szeretteiddel együtt. Ezért adott oda mindent. Akarja, hogy Vele élj, akarja, hogy boldog légy, akarja, hogy kiteljesedj.

Ő nem rabszolgatartó. Nem „használni” akar, és utána eldobni. Nem eszköznek tekint. Ő a legelső, aki személyként gondol rád, úgy, ahogy vagy, teljességgel. Minden rezdülésedet ismeri, és szeret mindenek között, mindennek ellenére. Igent mondott rád, amikor még mások talán nem – Ő akkor is, ha mások már nem mondanak igent, Ő akkor is igent mond rád, mert életét adta érted, megváltott, és azt látja, akivé formálódni fogsz, ha Vele jársz, látja, hogy minden megvan benned, ami a legjobb tervet ki tudja bontakoztatni életedre nézve, ha befogadod az Ő életét.

Nem az elrontottat látja – ezt megbocsátja, és eltörli (ha kéred, semmivé teszi az életedben) – hanem azt látja, amivé lehetsz. Jövőt ad eléd. Saját vére árán. Újra és újra. Minden nap újat kezdhetsz Vele. Ennyire szeret.

Soha nem vet el. Soha nem mondja neked, hogy „elég”. Azt mondja: „gyere hozzám, én megsegítlek, felemellek, helyreállítalak, akármit mondtak is mások, gyere, én szeretlek, és megbocsátok neked – gyere, és kezdd újra velem”. Ő ilyen.

S mi történik? Feltámad benned a bizalom. Odajössz Hozzá, és bocsánatot kérsz. Szíved lehet, hogy remeg. Lehet, hogy újra és újra meg kell erősödnöd abban, hogy Ő nem vet ki, nem dob el – és így igaz: NEM VET KI, NEM VET MEG, NEM DOB EL – újat kezdhetsz vele. Megerősödik benned ez, és a bizalom egyre erősebben él már. Szereted, és bízol Benne – soha nem fogsz Benne csalódni. Mindenkinél jobban szeret téged.

Áldott Ő, és áldott az élet, amit neked elkészített. Áldott, és áldássá tesz téged is mások számára. Soha nem lesz hiábavalóvá már az életed. Soha nem kell azt érezned, hogy ócska, szemétre való – mert Vele jársz. És Ő gazdaggá teszi, gazdag tartalommal tölti meg. Napról-napra. Szeretete rávesz, megnyer arra, hogy szeress, hogy add tovább, amit te is úgy kaptál, és megmutatja, hogy az marad meg, amit szeretetből mondtál, tettél, hagytál, adtál, engedtél, szenvedtél el, és építettél. Ez marad meg. Akármibe került is, megérte. Mert a szeretet soha nem fog elfogyni. És a bőség, amiből kaptál, hogy tudj szeretni, mindig bőségesebb lesz az életedben, és ez a szeretet gazdaggá fog tenni téged.

Rábíztad az életedet, és megtöltötte az Ő kifogyhatatlan gazdagságával. Egyszerűen betöltötte azt. Betöltötte, mert megbíztál Benne. Nem csodálatos? „Seregek Ura! Boldog ember, aki bízik Benned.” Ámen.

Pásztor Chris: Igazságosság a Kifejezője Isten Akaratának, és Természetének



Készítette: Berki Anett

Felhozza a Te megigazulásodat, mint a világosságot, és a te ítéletedet, miként a delet (Zsoltárok 37:6).

Hogy megértsd az igazságosságot, először meg kell, hogy értsd a fogalmát a
jónak és a gonosznak, a helyesnek és a rossznak. A Biblia szerint a jót és gonoszt, a helyeset és rosszat csak Isten természetével lehet megítélni vagy elválasztani. Ez azt jelenti, hogy tudd mi a jó vagy gonosz, jó vagy rossz, Isten
kinyilatkoztatja az Ő természetét és akaratát az emberben. Más szóval mi magunktól sohasem tudnánk, mit tegyünk vagy mit is vár el Isten tőlünk.

Tehát az igazságosság a kifejezője az Atya akaratának és természetének.
Ő a bíró, Ő dönti el mi a jó vagy rossz, mi a helyes vagy rossz, az Ő
természetének jellegénél fogva. Az Ő kijelentése Önmagáról, az Ő természete,
az Ő jelleme és akarata az együttes kifejezése az Ő igazságosságának.

A mi természetes elménk nem tudja felfogni a végtelenségét, mérhetetlenségét, gazdagságát, az Isten értelmének. Ha Ő az Ő teljességével jönne hozzánk, nem lennénk képesek megérteni bármit is Vele kapcsolatosan, ezért Ő egyszerűvé tette, elküldvén Jézust nékünk, aki emberként jött, nos így mi meg tudjuk érteni Istent. Ő azt mondta, „… aki engem látott, látta az Atyát…” (János 14:9) és a János 10:30, Ő azt mondja, „Én és az én Atyám egyek vagyunk”. Ő azért jött, hogy kifejezze a természetét és akaratát az Atyának. A Zsidók 1:3-ban, le van írva, hogy Ő az Atya képmása. Ő volt és még mindig az a tökéletes lenyomata és végső képe az Istennek, és mi olyanok vagyunk, mint Ő (1 János 4:17). A mi igazságunk ezért, a kifejezője az Atya természetének és akaratának.

Róma 5:17 azt mondja, „… akik a kegyelem bővölködésében és a
megigazulás ajándékában részesültek, uralkodnak az életben az egy Jézus
Krisztus által”. Ami azt jelenti megajándékoztattunk a képességgel, tekintéllyel
és erővel, hogy kifejtsük, kinyilvánítsuk, és kifejezzük az Atya akaratát és
természetét, bármerre is járunk, minden helyzetben, minden esetben,és minden
ügyben. Halleluja!

Ima

Az életem Isten dicsőségére élem, és kinyilvánítom az Ő jóságát, természetét és akaratát, mindenhol. Én vagyok a bizonyítéka az Ő méltányosságának, az Ő jóságának trófeája, és az Ő jellemének leleplezője, szépségének, kiválóságának és kegyelmének, a Jézus nevében. Ámen.

TOVÁBBI TANULMÁNYOK: 1 Péter 2:9; Zsidók 1:3; 1 János 4:17

1 éves biblia olvasási terv: Lukács Evangéliuma 21:5-38;
I. Sámuel könyve 23-25

2 éves biblia olvasási terv: Márk Evangéliuma 5:14-20;


A megbocsátás


Készítette: Keresztény szépségportál

Ha megbocsájtasz valakinek, teljesen fel kell mentened tartozása alól.

Joyce Meyer 


www.keresztenyszepsegportal.hu

Ez volt a cél


Készítette: Krisztus Szeretete Egyház

…Azért jelent meg az Istennek fia, hogy az ördög munkáit lerontsa. (1JÁNOS 3,8.)

A koreai háború idején olvastam egy ismert újságíró cikkét. Azt írta: “Én nem állítom, hogy keresztény vagyok, de nem vagyok ateista, és agnosztikus sem. Az ateista azt mondja, hogy nincs Isten. Az agnosztikus azt mondja, lehet, hogy van Isten; ő nem tudja. Én hiszem, hogy van Isten, és nem hiszem, hogy minden csak úgy véletlenül jött létre. Az tart vissza attól, hogy keresztény legyek, amit a prédikátorok hirdetnek. Ők ugyanis azt mondják, hogy Isten irányít mindent. Nos, ha valóban így van, akkor eléggé összezavarta a dolgokat.”
Majd utalt a háborúkra, gyermekek halálára, a szegénységre, a betegségre és más dolgokra, amelyek sújtják a világot. Azt írta: “Én hiszem, hogy létezik valahol egy magasabb rendű lény, és mindaz, amit Ő teremtett szép és jó volt. Azt azonban nem tudom elhinni, hogy ezek a tragikus dolgok Isten munkái lennének.”
Nem, ezeket a dolgokat a bűnbeesés hozta magával, amikor a sátán lett ennek a világnak az istene. (2Kor. 4,4) A Biblia továbbá azt tanítja, hogy amikor végül a sátán el lesz távolítva a földről, semmi nem lesz itt, ami fájdalmat okoz vagy pusztít. Nyilvánvalónak kellene lennie, honnan jön minden fájdalom és pusztítás. Ha Istentől jönnének a gonosz dolgok, akkor még a sátán eltávolítása után is szenvednünk kellene, mert Isten akkor is itt lesz a földön. Tudjuk, hogy a gonoszság nem Istentől származik.
Megvallás: Azért jelent meg az Istennek Fia, hogy az ördög munkáit lerontsa. Mint Krisztus Testének a tagja, én hatalmat gyakorlok az ördög munkái felett!

Kenneth E. Hagin - Hitünk tápláléka napi adagokban Tavasz

A Názáreti Jézus - Az ajtód előtt állok és zörgetek...

2013. május 9.

PÉLDABESZÉDEK* (héberrel, és kapcsolódó igékkel)



1 Példabeszédek: A héber szerint: Másál. Ezek sajátos hasonlatok, vagy képes beszédek, melyek azon kívül, amit mondanak, még mást is jelentenek; a görög szerint parabolé. egymás mellé állítás; összehasonlítás, hasonlat; példa, példázat; jelkép; allegória; talány. Valamennyire jellemző a rejtélyes, titokzatos. Két síkon értelmezhető rövid történet, melynek valódi és szellemi jelentését egymás mellé helyezik, vagy párhuzamba állítják azért, hogy abból tanulságokat vonjanak le. A szó bizonyos értelmében Jézus egész igehirdetése döntően másál-szerű. (Tovább: dr Varga Zsigmond Újszövetség görög-magyar szótár 729. oldal)

Példabeszédek 1. fejezet:  A KÖNYV CÉLJA , és haszna

Péld. 1,1 Salamonnak [(šəlómóh):  békés, béke], Dávid [(dáví dávi): szeretett, szerető; összekötő, egyesítő; főember] fiának, Izráel [(jiśərá'él): akiért Isten harcol; Isten fejedelme] királyának példabeszédei [mondásai; példázatai]*

*Isten adott Salamonnak igen nagy bölcsességet (áəmáh: a tudás, ismeret és tapasztalat legmagasabb szintű, érett, megfontolt alkalmazásának képessége. Bölcsesség, mint tudomány, mely bölcsesség az isteni titkok megfejtéséhez, melyet Isten ajándékoz az övéinek) és értelmet (megértés, a gondolkozás képessége), és mély szívet (): az emberi személyiség középpontja, a bölcsesség, az értelem székhelye. Kapcsolatban áll az emberi szellemmel, Isten keresésének, az Ige befogadásának „szerve”). Olyan sok bölcs gondolata volt, mint a fövény, mely a tenger partján van. Úgy hogy a Salamon bölcsessége nagyobb volt, mint a napkelet minden fiainak bölcsessége és Egyiptomnak (evilág szimbóluma) egész bölcsessége.

Sőt bölcsebb volt minden embereknél, még az Ezráhita ('ezəráí: őslakos, föld szülötte) Ethánnál (án: maradandó, tartós, kitartó, állandó; »állandó, mindig vízzel telt (folyó) is és Hémánnál (hêmán: hűséges, megbízható, hívő; ’szerencse gyereke’), Kálkólnál (kaləkól: fenntartás megőrzés, táplálás; megtartó, kenyéradó) és Dardánál (darəda a tudás gyöngye; bölcsesség, megismerés gyöngye), a Máhol (ôl: körtánc, tánc; táncos) fiainál; és híre neve vala minden nemzetségek között köröskörül (és valamennyi nép körében).

És szerze (és mondott) háromezer példabeszédet, és az ő énekeinek száma ezer és öt volt. Szólott a fákról is, a Libanon (a fehér, fehér hegy) cédrusfájától az izsópig, amely a falból nevekedik ki; és szólott a barmokról (az állatokról), a madarakról, a csúszó-mászó állatokról és a halakról is. És jőnek vala (az emberek) minden népek közül, hogy hallgassák a Salamon bölcsességét; a földnek minden királyaitól (sőt a föld királyai közül is mindazok), akik hallottak vala az ő bölcsességéről” (1 Kir. 4,29-34)

//Az itt leírt bölcsesség olyan egyetemes megismerő képesség, amely megérti és rendezni tudja a világ jelenségeit, felismeri a teremtett világban Isten szándékát és minden dolog rendeltetését. A Róm 1:20 alapján úgy mondhatnánk, hogy kibetűzte a kozmosz elemeinek csodálatos abc-jét. A salamoni tanítások eszköze a példázat volt. Isten úgy teremtette a világot, hogy jelképekkel van tele. Jézus is a világból vett példázatokkal és hasonlatokkal fejezte ki Isten országa titkait. A 3000 példázat egy kerekszám lehet. Az 1005 értelme pedig: több mint ezer. Különös dolgokat sejttet a 13 vers Salamon bölcsességének titkairól. Beszélt a fákról, a legnagyobb cédrustól a legkisebb növényig, az izsópig. Bin Gorion szerint ez valószínűleg azt jelenti, hogy tudta minden fáról és növényről mire jó és milyen életkörülmények a legkedvezőbbek számára. Ismerhette a növények gyógyító hatását. Ismerte az állatok jellegzetességeit és értette sajátos nyelvüket. Híressé is lett mindenfelé.// (Jubileumi kommentár)

Péld. 1,2 „Bölcsesség és erkölcsnek [figyelmeztetés; intés, oktatás, képzés példa; útmutatás] tanulására (megismerésére), értelmes beszédek [az értelem szavainak] megértésére [felismerésére]; hogy bölcsességet, [tudományt] fegyelmet [erkölcsöt] tanuljunk, és megértsük [felfogjuk, felismerjük] az értelmes beszédet [mondásokat, intést; (a logoszt=Igét)]

Péld 1,3 Okos fenyítéknek, igazságnak és ítéletnek és becsületességnek megnyerésére

[Más fordítások: Hogy világos útmutatást kapjunk, igazságosságra, [ítéletre] jogra, becsületre; [az okos intés elfogadására; bölcs okulás elnyerésére] (hogy elfogadja a fegyelmezést, melyből éleslátás, igazságosság, jó ítélőképesség és becsületesség származik)];

Péld 1,4 Együgyűeknek [naiv, hiszékeny, becsaphatóknak] eszesség [éles elme], gyermeknek [fiatalok, ifjú] tudomány [ismeret, tudás, értelem, belátás] és meggondolás adására.

[Más fordítások: Hogy a tapasztalatlan gyermek okosságra, eszességre tegyen szert, az ifjú meg tudásra, tudományra, ismeretre, és körültekintésre, meggondolásra, gondolkodóképességre;

Mert: Ezek adnak az együgyűeknek okosságot, az ifjúnak ismeretet és megfontolást]*

*És így folytatódik a kijelentés: „Meggondolás (és megfontolás) őrködik (virraszt) feletted, értelem őriz (és oltalmaz) téged(Péld. 2,11).

 Ezért ügyelj arra: „Fiam, ne távozzanak el a te szemeidtől, őrizd meg az igaz bölcsességet, és a meggondolást.

(Más fordítás: Fiam, ne téveszd ezt szem elől (soha), vigyázz arra, hogy okos és megfontolt légy, vigyázz a bölcsességre és a megfontoltságra)!

 És lesznek ezek élet a te lelkednek (a személyed életévé válnak), és kedvesség (és ékesség) a te nyakadnak

(Más fordítás: Ez élteti személyedet, és ékesíti nyakadat).

Akkor bátorsággal (biztonságban, biztos léptekkel) járod a te útadat, és a te lábadat meg nem ütöd (és nem botlik meg soha a lábad). Mikor lefekszel, nem rettegsz (és nem rettensz fel); hanem lefekszel (és édesen alszol) és gyönyörűséges lesz a te álmod.

(Más fordítás: Hogyha leülsz, nincs miért aggódnod, s ha lefekszel, jót pihensz, úgy alszol).

Ne félj a hirtelen való félelemtől, és a gonoszok pusztításától (támadásától), ha eljő.

(Más fordítás: Nem kell félned (nem kell tartanod) a hirtelen fölrettenéstől (ijedségtől), sem attól, hogy viharként rád törnek bűnösök, istentelenek /Isten nélkül élők).

Mert az Úr lesz a te bizodalmad (és oltalmad) és megőrzi a te lábadat a fogságtól (nehogy tőrbe essék).

(Más fordítás: Mert az Úrban bizakodhatsz, és ő megőrzi (vigyázza) lábad a csapdától).” (Péld. 3,21-26).

Mert: „Az embernek értelme hosszútűrővé teszi őt; és ékességére van néki elhallgatni a vétket (Az értelmes ember türelmes, türelmessé teszi okossága, díszére válik, ha megbocsátja a vétket, és a legszebb benne, ha elnézi a hibákat)” (Péld. 19,11)

Péld 1,5 Ha bölcs hallgatja őket, [figyeli] gyarapítja (még jobban) tudását, [a bölcs bölcsebb lesz] az értelmes megtudja, hogyan kormányozzon [szerez érett tanácsokat; bölcs útmutatást nyer; ügyesség birtokába jut].

Péld. 1,6 Példabeszédnek [hasonlatok, képes beszédek, példa, példázat; jelkép; allegória; talány. - összevetés; Valamennyire jellemző a rejtélyes, titokzatos] és példázatnak, bölcsek beszédeinek [(ár. g. logosz)=Ige] és találós meséinek [nehezen érthető dolog, bölcs mondás] megértésére.

[Hogy megértsük a mondást [Példabeszédet és magyarázatot; fejtörőt; behatoljon a mondás értelme] és a hasonlatot, [példázatot] a bölcsek szavait [találós meséit] fogós kérdéseit. [találós kérdéseit; rejtvény értelmét

Péld. 1,7 Az Úrnak félelme*feje a bölcsességnek; a bölcsességet és erkölcsi tanítást a bolondok**megutálják.

[Más fordítás: A bölcsesség [ismeret] kezdete [feje] az Úrnak félelme, ám a balgák [bolondok] megvetik [megutálják] a bölcsességet [tudományt] és az intést. [erkölcsi tanítást; fegyelmezést]***

*Félelme az Úrnak: (phobeó): félelem: Istennel kapcsolatos jelentése: tisztelet.

**Balgák, bolondok: az ember lelki, szellemi terméketlenségét és fegyelmezetlenségét fejezi ki. Az önfejűséget, büszkeséget és a helyes ítélőképesség hiányát jelenti; nem annyira az intelligencia és gondolkodóképesség fogyatékosságát

***A bölcsesség és értelem megszerzéséről így szól az Úr, aki már a teremtéskor elmondta: „Az embernek pedig mondá: Ímé az Úrnak félelme: az a bölcsesség, és az értelem: a gonosztól való eltávozás.” (Jób. 28,28).

Dávid megvallása is erről szól: „A bölcsesség kezdete az Úrnak félelme; jó belátása (józan esze) van mindenkinek, aki ezt gyakorolja (akik eszerint élnek; okosak, akik kitartanak benne); annak dicsérete megmarad mindvégig.” (Zsolt. 111,10).

Mert az Úrnak félelme (tisztelete) bezárja a réseket, amiken keresztül a gonosz bejöhet: „Az Úrnak félelme (tisztelete) a gonosznak gyűlölése (a rossznak utálata). A kevélységet és felfuvalkodást (büszkeséget, önteltséget, kevélységet, dölyföt, gőgöt és a fennhéjázást), és a gonosz utat (a gonosz életet), és az álnok szájat gyűlölöm (és a száj hamisságát megvetem, utálom);

»Más fordítás: Aki féli (tiszteli) az Urat, gyűlöli a rosszat. A kevélyt és a kevélységet, a helytelen utat meg az álnok beszédet gyűlölöm (megvetem, utálom)«(Péld. 8,13).

Mert: „A bölcsesség kezdete az Úrnak félelme (tisztelete), és a Szentnek a megismerése ad értelmet (az az okosság).” (Péld. 9,10).

„Az Úrnak félelme a bölcsességnek tudománya, és a tisztességnek előtte jár az alázatosság (Az Úr félelme a bölcsesség iskolája (bölcsességre int), az alázatosság megelőzi a dicsőséget, /és aki tisztességet akar, előbb legyen alázatos/).” (Péld. 15,33)

Péld. 1,8 Hallgasd, fiam, a te atyádnak erkölcsi tanítását, és a te anyádnak oktatását el ne hagyd. [Hallgass, fiam, apád intelmére, erkölcsi tanítására; fegyelmezésére] s ne vedd semmibe [el ne hagyd] anyád tanítását! [oktatását; törvényét]*

*És a Szent Szellem így folytatja a figyelmeztetést: „Fiam! Az én tanításomról el ne felejtkezzél, és az én parancsolatimat megőrizze a te elméd (a te szíved, a bensőd); Mert napoknak hosszú voltát (magas életkort), és sok esztendős (hosszú) életet, és békességet (szerencsés éveket s boldogulást) hoznak (jólétet szereznek) néked bőven” (Péld. 3,1-2)

„Őrizd meg (tartsd hát meg), fiam, atyád (apádnak) parancsolatját, és anyád tanítását el ne hagyd (ne vedd semmibe)(Péld. 6,20).  

„Hallgasd a te atyádat, a ki nemzett téged; és meg ne utáld a te anyádat, mikor megvénhedik.  Igen örül (vígan örvendezik, hangosan ujjong) az igaznak atyja (apja), és a bölcsnek szülője (aki bölcset nemzett) annak vígadoz (örül)(Péld. 23,22.24).

Mert: „A bölcs fiú enged atyja intésének (megfogadja az apai intést); de a csúfoló semmi dorgálásnak helyt nem ád (nem hallgat a dorgálásra).

»Más fordítás A bölcs fiú örül, ha megintik, az elbizakodott meg sem hallgatja a feddést«(Péld. 13,1).

És: „Aki szereti (szívesen veszi) a dorgálást (az intelmet), szereti a tudományt (és a tudást, az szeret tanulni); aki pedig gyűlöli a fenyítéket (a feddést, aki haragszik, hogyha dorgálják), oktalan (buta) az (és ostoba marad)” (Péld. 11,32).

Bizony: „A bolond megutálja az ő atyjának tanítását (megveti apjának intését); aki pedig megbecsüli a dorgálást (figyel a feddésre), igen eszes (és okos lesz).” (Péld. 15,5).

A törvény parancsa így szólt az engedetlen fiúról: „Ha valakinek engedetlen és konok (rossz útra tévedt, önfejű; pártütő és makacs) fia van, nem hallgat sem apjának, sem anyjának a szavára, és még ha megfenyítik, akkor sem hallgat rájuk (nem engedelmeskedik nékik), ragadja meg őt apja és anyja, vigyék ki (fogják és vezessék) a város véneihez a helység kapujába.

 (Jelentsék), és így szóljanak a város véneihez: Ez a fiú engedetlen és konok (rossz útra tévedt és önfejű, pártütő és makacs), nem hallgat a szavunkra. dorbézoló (tobzódó) és részeges (iszik és tékozol). Akkor kövezzék azt halálra a város férfiai mind. Így takarítsd (irtsd) ki a gonoszt a magad köréből! Az egész Izráel hallja meg ezt (s tudja meg a dolgot), és féljen!” (5Móz. 21,18-21).

Az Úr Jézus megerősíti a kijelentést, így szólva: „Mert Isten parancsolta ezt, mondván: Tiszteld atyádat és anyádat, és: Aki atyját vagy anyját szidalmazza [sértegeti, gyalázza, rosszat mond rá, átkozza, gonoszul beszél, becsmérel, ócsárol], halállal lakoljon [bűnhődjék; továbbá: azt, aki gonoszat mond atyjára vagy anyjára, ki kell végezni!]” (Mt. 15,4).

 És Isten fiainak is szól a figyelmeztetés: Mert még vérig nem állottatok ellent, tusakodván a bűn ellen

(Más fordítás: Mert a bűn ellen való harcban (küzdelemben) még nem álltatok ellen egészen a vérig //a véretek ontásáig//).

És elfeledkeztetek-é az intésről (a bátorításról, a vigasztalásról), amely néktek, mint fiaknak szól: Fiam, ne vesd meg az Úrnak fenyítését, se meg ne lankadj (és ne csüggedj el), ha ő dorgál (megfedd, ha korhol) téged; Mert akit szeret az Úr, megdorgálja (megfenyíti), megostoroz pedig mindent (mindenkit), akit fiává fogad. Ha a fenyítést elszenveditek, akkor veletek úgy bánik az Isten, mint fiaival (hát maradjatok állhatatosak a fenyítéskor); mert melyik (és milyen) fiú az, akit meg nem fenyít az apa?

Ha pedig fenyítés nélkül valók vagytok (ha nem részesültök a fenyítésben), melyben mindenek részesültek (ami mindenkinek kijár), korcsok (fattyak) vagytok és nem fiak” (Zsid. 12,4-8).

Hiszen: „… Isten fiai… Istentől születtek.” (Ján. 1,12-13).

Mert: „Az ő akarata szült minket az igazság igéje által….” (Jak. 1,18).

 //Megjegyzés: Az ószövetségben sok szó esik a fenyítésről, ostorozásról. De hogy ezen a szerető Édesatyánk mit ért, azt csak az Ő Igéje tudja kijelenteni, hiszen tudjuk, hogy az Igét az Ige magyarázza meg a legjobban. Erre csak egy példát hozunk fel: "Mit csináljak (cselekedjem, tegyek) veled, Efraim? Mit csináljak (cselekedjem, tegyek) veled, Júda? (Hiszen) hűségetek (szeretetetek) csak olyan, mint a reggeli felhő, vagy mint a korán tűnő (múló) harmat. Ezért a próféták által ostoroztam őket, beszédeimmel gyilkoltam őket (Azért vertem meg a próféták által és megölöm őket az én számnak beszédivel, ajkam szózatával): ítéletem napvilágra jön (ítéletem elérkezik, mint a világosság)" (Hós. 6,4-5).

 Kiderül tehát, hogy az „ostorozás” a prófétai szóval történik, vagyis: Isten Igéjével, hiszen a próféták Isten Igéjét szólták!//

Péld. 1,9 Mert kedves ékesség [díszes koszorú] lesz a te fejednek, és [ékes] aranylánc [ékszer] a te nyakadra. [Hisz díszes [ékes] koszorú [kedves ékesség] ez a fejedre, ékes aranylánc [ékszer] a nyakadba.]*

*Akkor Atyád: „Ékes koszorút tesz a fejedre, díszes koronát ajándékoz neked.” (Péld. 4,9). „És ez a… korona, az ő Istenének kenet-olaja…” (3 Móz. 21,12)

Péld 1,10 [Szerelmes] fiam, ha a bűnösök [(aszebész): istentelen (Isten nélkül élő), szentségtörő] el akarnak csábítani téged [el akarnak hitetni, és rosszra csábítanak]: ne fogadd beszédüket. [ne engedj nekik] ne egyezz bele [('h): kívánod, hajlasz rá, vágyódsz, áhítozol rá, kedvedre volna]!

Péld 1,11 Ha [így szólnak hozzád, és] azt mondják: Gyere mi velünk, leselkedjünk vér után, rejtezzünk el [rejtsünk el] az ártatlan ellen ok nélkül [tőrt, kelepcét, csapdát];

Péld 1,12 Nyeljük el azokat, mint a sír elevenen, és egészen, mint akik mélységbe szállottak. [úgy elnyeljük őket élve, [elevenen] mint az alvilág, [a sír; a koporsó; a holtak hazája az élőket; a seol]* az egészségest csakúgy, mint azt, aki sírba készül, [egészen, tökéletesen) mint akik mélységbe (sírba) szállnak; mint a gödörbe (verembe) szállót]

* (H: šə'ól šə'ôl; G: hadész): A holtak hazájának neve az Ószövetségben, ahova az emberek haláluk után »alászállanak«. Sírgödörszerű képződmény. Ezt a téries képzetet nem szabad túlértékelni. A Seolba való leszállás gyakran csak a meghalás képes kifejezése, az eltemetésre történő utalás. Balázs Károly: Újszövetségi Szómutató szótár)

Péld 1,13 Minden drága marhát [jószágot, értéket, kincset] nyerünk [szerzünk, találunk], megtöltjük a mi házainkat zsákmánnyal; [mindenféle drága kincset [marhát; jószágot; értéket] szerzünk, [nyerünk; találunk] megtöltjük zsákmánnyal [fosztott marhákkal; ragadománnyal] a házunkat.

Péld 1,14 Sorsodat [osztályrészedet] vesd közénk [Ha ránk bízod sorsodat, osztozz sorsunkban, társulj velünk; vess sorsot velünk]; egy erszényünk legyen mindnyájunknak: s velünk együtt részesedsz [a prédából] a sorsoláskor, mindannyiunknak közös lesz az erszényünk.” [egy erszényünk lesz].

Péld 1,15 [Szerelmes] fiam, ne járj [ne indulj] egy úton [(dere): életmód, életvitel; vallási szokás, istentiszteleti mód] ezekkel [ne járj (menj velük) egy úton], tartóztasd meg [tartsd távol; fordítsd el] lábaidat ösvényüktől [ne lépj rá ösvényükre];

Péld 1,16 Mert lábaik a gonoszra [(ráʿ) rosszaság, romlottság, gonoszság, becstelenség; hitványság, gyávaság, veszélyes, rosszindulatú, sikertelen, boldogtalan, szerencsétlen, baj, gyalázat, csapás, szerencsétlenség] futnak [ők rossz úton futnak], és sietnek a vérnek ontására [rohannak].

Péld 1,17 Mert hiába vetik ki a hálót minden szárnyas állat szemei előtt: [valójában nem hoz az a háló semmit] amit minden madár [szárnyas állat] szeme láttára [szemei előtt] vetnek [De hiába feszítik (vetik) ki a hálót a sok szárnyassal szemben].

Péld. 1,18 Ezek mégis vérük árán is ólálkodnak, lelkük [önmaguk] árán is leselkednek; [mert ők a saját vérük ellen állnak lesbe] saját életük kárára ólálkodnak.[vetnek csapdát; forralnak ármányokat; vetnek tőrt]

Péld 1,19 Ilyen az útja [ösvénye; ('óra): sorsa] minden kapzsi embernek: gazdájának életét veszi el. [így végzi mind], aki rablott holmit szerez, [így jár minden kapzsi, fösvény ember; haszonleső; aki tisztességtelen hasznot szerez] életét veszi az saját gazdájának. [tulajdon életét veszi el]*

*És így folytatódik a figyelmeztetés: „Ne irigykedjék a te szíved a bűnösökre; hanem az Úr félelmében légy egész napon” (Péld. 23.17)

Mert: „Az erőszakos ember elhiteti az ő felebarátját, és nem jó úton viszi őt.” (Péld. 16,29).

Ezért, még: „Ha testvéred, anyádnak a fia, vagy a saját fiad, leányod, kedvelt feleséged vagy testi-lelki jó barátod titokban így csábítgat. Menjünk és tiszteljünk más isteneket, akiket nem ismertél te sem, atyáid sem. Azoknak a népeknek az istenei közül, akik körülötted vannak, akár közel, akár távol, a föld egyik végétől a föld másik végéig, ne engedj neki, és ne hallgass rá, ne szánd meg, ne kíméld, és ne mentegesd azt” (5Móz. 13,7-9).

Az Úr figyelmeztetése: „A hitetleneknek útjára ne menj, se ne járj a gonoszok ösvényén” (Péld. 4,14).

A hívő válasza: „Ha szavaidat hallattad, én élveztem azokat; a te szavaid örömömre váltak nékem és szívemnek vígasságára; mert a te nevedről neveztetem, oh Uram, Seregeknek Istene! Nem ültem a nevetgélők gyülekezetében, és nem ujjongtam velük…” (Jer. 15,16.17).

„Nem ültem együtt hivalkodókkal, és alattomosakkal nem barátkoztam. Gyűlölöm a rosszak társaságát, és a gonoszokkal együtt nem ülök”

(Más fordítás: Gyűlölöm az összesereglett gonoszokat, s az istenteleneknél nem időzöm) (Zsolt. 26.4-5).

Így hangzik a prófécia: „Elveszett e földről a kegyes, és igaz sincs az emberek között. Mindnyájan vér után ólálkodnak, kiki hálóval vadássza atyjafiát. Gonoszságra készek a kezek, hogy jól vigyék véghez; a fejedelem követelőzik, és a bíró fizetésre vár; a főember is maga mondja el lelke kívánságát, és összeszövik azt. Aki jó közöttük, olyan mint a tüske, az igaz olyan, mint a tövisbokor… „ (Mik. 7,2-4).

„Lábaik a gonoszra futnak; és sietnek, hogy ártatlan vért ontsanak; gondolataik hamisságnak gondolatai, pusztítás és romlás ösvényeiken. A békesség útját nem ismerik, és nincsen jogosság kerékvágásukban, ösvényeiket elgörbítik, a ki azon jár, nem ismeri a békességet. Ezért van távol tőlünk a törvény, és nem ér el hozzánk az igazság. Világosságra várunk, de csak sötétség van, napfényre, de homályban járunk.” (Ésa. 59,7-9).

És hogy ezek a próféciák a mindenkorban élő hívőkről szól, arról Pál apostolon keresztül szól a Szent Szellem megismételve a kijelentést: „Lábaik gyorsak a vérontásra. Útjaikon romlás és nyomorúság van. És a békességnek útját nem ismerik. Nincs isteni félelem az ő szemük előtt.” (Róm. 3.15-18).

Ezek: „Mert nem alhatnak (mert aludni sem tudnak) azok, ha gonoszt (ha rosszat) nem cselekesznek: és kimegy szemükből az álom, ha mást romlásra nem juttatnak (és elrabolja álmukat, ha nem vethetnek gáncsot). Mert az istentelenségnek étkét eszik, és az erőszaktételnek borát isszák

(Más fordítás: Bűnnel szerzett kenyeret esznek, és erőszakkal szerzett bort isznak)” (Péld. 4,16-17).  

Ezek Isten nélkül élő emberek, csak látszatra hívők, vagyis vallásosak: „Az istenteleneknek beszédei leselkednek a vér után (a bűnösök szavai vérszomjasak); az igazaknak pedig szája (beszédük) megszabadítja (megmenti) azokat(Péld. 12,5).

Ezért: „Ha valaki elmegy hozzátok és nem ezt a tudományt (ezt a tanítást) viszi, ne fogadjátok azt be házatokba (a gyülekezetbe), és azt ne köszöntsétek; (2 Ján. 1,10).

Ezek okoznak szakadást, ezért: „Az eretnek (a szakadást okozó) embert egy vagy két intés után kerüld (térj ki előle); Tudván, hogy az ilyen romlott (kivetkőzött önmagából), és vétkezik (bűnben él), önmaga is kárhoztatván magát (és magában hordja ítéletét)” (Tit. 3,10-11).

„Mert ezek közül valók azok, a kik betolakodnak (akik belopakodnak) a házakba, és foglyul (rabul) ejtik a bűnökkel megterhelt és sokféle kívánságoktól (és vágytól) űzött asszonykákat, Kik mindenkor tanulnak, de az igazság megismerésére soha el nem juthatnak” (2 Tim. 3,6-7).

 Dávid megvallása: Boldog ember [vagyis: a gondoktól és bajoktól mentes az élete, (amely: jelenti a hiánytalanság és hibátlanság állapotát, mely az anyagi jólétet is magában foglalja. Ez a boldogság, az Istennel való közösségből fakad, és Isten ajándéka], aki nem indul [jár; követi] a gonoszok [hitetlenek; istentelenek, vagyis az Isten nélküli emberek] tanácsa nyomán, [szerint] aki nem jár [meg nem áll] a bűnösök [a célt eltévesztők] útján és nem vegyül [téblábol, lézeng, lakik, tartózkodik, időzik] a csúfot űzők közé. [nem ül (telepedik le) a csúfolódók (a veszedelmes, kártékony, ártalmas emberek) székébe]” (Zsolt 1,1)

Péld 1,20 A bölcsesség künn szerül-szerte kiált; az utcákon [úton-útfélen, köztereken] zengedezteti [hallatja] az ő szavát. [szónokol; adja szózatát].

Péld 1,21 Lármás utcafőkön [utcasarkon; a népsokaság főhelyén], kiált a kapuk bemenetelin [bejáratánál, ajtóiban], a városban [a városkapuk ajtóiban] szólja az ő beszédit. [mondja mondásait] *

*Ezért azt kérdezi az Úr:Hát a bölcsesség nem kiált-é, és az értelem (és az okosság) nem bocsátja-é ki (nem hallatja-e) az ő szavát? A magas helyeknek tetein, az úton, sok ösvény összetalálkozásánál áll meg

(Más fordítások: Kiáll a magaslatok ormára, az útra, a keresztutakra; >Fönt a magaslaton az út fölött, ott áll, ahol az utak keresztezik egymást<).

A kapuk mellett a városnak bemenetelin, az ajtók bemenetelinél zeng.

(Más fordítás: A városba vivő kapuknál, a bejáratoknál hangosan kiált).

Tinéktek (hozzátok) kiáltok, férfiak; és az én szóm az emberek fiaihoz van (szavam az emberekhez szól)!” (Péld. 8,1-4).

És hogy miért azt Pál apostolon keresztül jelenti ki a Szent Szellem: „Hogy vigasztalást [bátorítást] vegyen az ő szívük, egybeköttetvén [egyesíttetve] a(z) [(agapé): Isten szerinti]  szeretetben. És hogy eljussanak az értelem meggyőződésének teljes gazdagságára, az Isten és az Atya és a Krisztus ama titkának megismerésére.

[Más fordítás: „hogy szívükben megerősödve (felbátorodva) és a szeretetben egyesülve (összeforrva) eljussanak a tökéletes (teljes) megismerés (megértés) minden gazdagságára: Isten titkának, Krisztusnak a megismerésére (ismeretére)”]. Amelyben [Akiben] van a bölcsességnek és ismeretnek [és a tudománynak; (gnószisz): megismerés, ismeret, tudás.(főként a kinyilatkoztatásból származó tudás)] minden kincse elrejtve. [(apokrüphosz): Benne rejlik a bölcsesség rejtett, titkos (a természeti embernek hozzáférhetetlen) kincsei]” (Kol. 2,2-3).

Már Salamon azt tanácsolja, hogy Őrá, vagyis Krisztusra figyeljünk: „Ha figyelmeztetvén a bölcsességre a te füleidet (és ha figyelmesen hallgatsz a bölcsességre). Hajtod a te elmédet (és szívből törekszel) az értelemre.  Igen (bizony), ha a bölcsességért kiáltasz, és az értelemért a te szódat felemeled (és hangosan kéred), Ha (úgy) keresed azt, mint az ezüstöt, és mint az (elrejtett) kincseket (úgy) kutatod azt: Akkor megérted az Úrnak félelmét, és az Istennek ismeretére jutsz (akkor megérted, mi az ÚR félelme, és rájössz, mi az istenismeret). Mert (csak) az Úr ad bölcsességet, az ő szájából (ismeret és) tudomány és értelem származik” (Péld. 2,2-6).

 Mert Ő, vagyis: …[Krisztus] az Isten ereje [hatalma; hatóereje] és az Isten bölcsessége. Mert Ő adatott nékünk: „… bölcsességül… Istentől, [Isten rendeléséből] és igazságul [megigazulásunkká] szentségül [megszentelődésünkké] és váltságul: [váltság általi szabadításul]” (1Kor. 1,24.30)

Péld. 1,22 Míglen szeretitek [meddig kedvelitek, gyönyörködtök; kívánjátok], oh, ti együgyűek [hiszékenyek, becsaphatók, szemtelenek, éretlenek, bolondok; kicsinyek; dőrék; tapasztalanok] az együgyűséget [bolondságot; gyermekséget; dőreséget; ami ártalmas; a tapasztalatlanságot, hiszékenységet, becsaphatóságot]. És gyönyörködnek a csúfolók [gúnyolódók] a csúfolásban [a pimasz fecsegésben], és [meddig] gyűlölik a balgatagok [esztelenek, ostobák] a tudományt [az észt, a belátást; tudást, ismeretet]?!*

*Ennek következménye: „Elvész az én népem, mivelhogy tudomány nélkül való… És mivelhogy elfeledkeztél Istened törvényéről, elfeledkezem én is a te fiaidról” (Hós. 4,6).

„Bizony bolond az én népem: engem nem ismernek, balgatag fiak ők, és nem értelmesek! Bölcsek ők a gonoszra, jót cselekedni pedig tudatlanok” (Jer. 4,22).

 „Ezért fogságba megy népem, mivelhogy tudomány nélkül való, és főemberei éhen halnak, és sokasága szomjú miatt eped meg” (Ésa. 5,13)

Péld 1,23 Térjetek az én dorgálásomhoz [bizonyítékomhoz]; ímé közlöm veletek az én [egész] Szellememet [(pnoé): leheletemet], tudtotokra adom [megtanítom] az én beszédimet [(logosz): Igémet] néktek.

[Más fordítás: Hallgassatok korholó szavamra! Térjetek meg, ha megdorgállak (ha megfeddlek)] Kiöntöm előttetek [közlöm veletek; kiadom tinéktek; kiárasztom rátok; kitárom nektek] egész Szellememet [(pnoé): leheletemet], és a szavaimat elétek tárom: [tudtotokra adom, megismertetem veletek; kijelentem; tudtul adom az én beszédeimet (Igéimet) néktek]


Péld 1,24 Mivelhogy hívtalak titeket [kiáltottam, szóltam nektek, nem jöttetek], és vonakodtatok [de folyton elutasítottatok, ellenálltatok, nem akartátok], kiterjesztém az én kezemet [karomat, segítségemet], és senki eszébe nem vette [senki sem figyelt, oda sem néztetek, nem volt, ki fölnézzen];

Péld 1,25 És elhagytátok [semmibe vettétek, megvetettétek] minden én tanácsomat, és az én feddésemmel [érvelésemmel, dorgálásaimmal, bizonyítékommal] nem gondoltatok: [mit sem törődtetek; elhanyagoltátok; nem fogadtátok meg]*

*Már a prófétán keresztül így szól az Úr az Ő népéhez: „Kiterjesztém kezeimet egész napon a pártos (lázadó) nép után, a mely nem jó úton járt (hanem saját) gondolatainak nyomán. Titeket én a kard alá számlállak, és mindnyájan leborultok megöletésre (fegyver lesz a sorsotok, valamennyien a vágóhídra kerültök): mert hívtalak és nem feleltetek, szóltam és nem hallottátok: a gonoszt cselekedtétek szemeim előtt, és amit nem szerettem, azt választottátok” (Ésa. 65,2.12).

Hát: „Akképpen választom én is az ő megcsúfolásukat, és rájuk hozom, amitől félnek (amitől borzadnak); mivel hívtam és senki nem felelt, szóltam és nem hallották, és a gonoszt cselekedték szemeim előtt, s amit nem szerettem, azt választák” (Ésa. 66,4).

És hiába szóltam, ők: „… nem akarták meghallani (nem akartak figyelni), sőt vállaikat vonogatták (lázadozva hátat fordítottak), és bedugták füleiket, hogy ne halljanak. Szívüket is megkeményíték (gyémánt keménnyé), hogy ne hallják a törvényt és (azokat) az igéket, amelyeket a Seregeknek Ura küldött vala az ő Szelleme által, az előbbi (a régebbi) próféták által. És igen felgerjedt (emiatt háborodott fel olyan nagyon) a Seregeknek Ura” (Zak. 7,11-12).

Mert: „Ez a gonosz nép, amely nem akar hallgatni az én beszédeimre, amely a maga szívének hamisságában jár (és megátalkodott szívük szerint élnek), és jár idegen istenek után (más isteneket követnek), hogy azoknak szolgáljon (azokat tisztelik), és azokat imádja: olyanná lesz majd (ez a nép), mint ez az öv, amely egészen hasznavehetetlen” (Jer. 13,10).

 Mert: „Aki a feddésekre (a fenyítés ellenére) is nyakas marad, egyszer csak (hirtelen) összetörik, gyógyíthatatlanul” (Péld. 29,1).

„Most pedig, mivelhogy mindezeket a cselekedeteket megcselekszitek (és ilyen dolgokat követtetek el bár én intettelek benneteket), azt mondja az Úr, és mivelhogy szüntelen szóltam (idejében intettelek), és szóltam ti néktek, de nem hallottátok, és kiáltottam néktek, de nem feleltetek” (Jer. 7,13).

Azért a sír kiszélesíti torkát és feltátja száját szertelen, és leszállnak abba népem főemberei, és zajongó sokasága, és minden örvendezői

 (Más fordítás: Ezért tátja ki torkát a sír, fölnyitja száját mérhetetlenül. Odakerül az előkelő és a tömeg, a zajongók és a vigadozók)” (Ésa. 5,14).

„És ha kiterjesztitek (felém nyújtjátok) kezeiteket, elrejtem (eltakarom) szemeimet előletek; sőt ha megsokasítjátok is az imádságot (és bármennyit is imádkoztok), én meg nem hallgatom: vérrel rakvák kezeitek (vér tapad a kezetekhez)” (Ésa. 1,15).

Pál apostolon keresztül pedig egyértelműen kijelenti a Szent Szellem, hogy kiről szóltak a próféták: „Az Izraelről… ezt mondja (az Úr): Egész napon kiterjesztettem kezeimet [kitártam karjaimat] az engedetlenkedő [hitetlen] és ellenmondó [ellenszegülő; feleselő; vitatkozó, visszautasító; ellenem harcoló] néphez [népség felé]” (Róm. 10,21)

Péld 1,26 Én is a ti nyomorúságtokon [bajotokon, veszteteken; romlástokon; szerencsétlenségeteken] nevetek, megcsúfollak [kigúnyollak], mikor eljő az, amitől féltek [ha hatalmába kerít titeket a rettegés].

Péld 1,27 Mikor eljő [ha rátok tör, ha eljön viharként; midőn rátok rohan (hirtelen)], mint a vihar [mint a zivatar, mint fergeteg elérkezik] az, amitől féltek [a félelem, amitől rettegtek, a pusztítás; nyomorúság és a végveszély; szerencsétlenség; baj szakad rátok]. És a ti nyomorúságtok, mint a forgószél [szélvihar módján] elközelget: mikor eljő ti reátok a nyomorgatás és a szorongatás [ha utolér, ha rátok jő a háborúság és romlástok; az ínség, a szükség; nehéz idők jönnek rátok]*

*És így folytatódik a figyelmeztetés: „És amiképpen örvendezett az Úr rajtatok, hogy jót tett veletek és megsokasított titeket: akképpen fog örvendezni az Úr rajtatok, hogy kiveszt és kipusztít titeket; és ki fogtok gyomláltatni arról a földről, amelyre te bemégy, hogy bírjad azt” [5Móz 28,63].

Mert: „Kitártam kezemet naphosszat a lázadó nép felé, amely nem a jó úton jár, hanem saját gondolatai után” (Ézs. 65,2).

Ezért. „… elvetlek titeket színem elől, amint elvetettem mind a ti atyátok fiait…” (Jer. 7,15).

De figyelmezteti az Úr Krisztus népét is: Mindezek pedig példaképpen [(tüposz): előre mutató értelemben: példa, (minta)kép; példa (figyelmeztetésre).. Előre felvázolt, megrajzolt forma); előkép] estek rajtuk; [történt velük] megírattak pedig a mi tanulságunkra, [figyelmeztetésül; és azért írták le, hogy okuljunk belőlük mi)] akikhez az időknek [világkorszakok (aionok)] vége elérkezett. [akik a végső (utolsó) időkben élünk] (1 Kor. 10,11).

És azt kérdezi az Úr: „Miért nem volt ott senki, amikor hozzátok mentem? Miért nem válaszolt senki, amikor szólítottalak? Olyan rövid már a kezem, hogy nem tud megváltani? Nincs már annyi erőm, hogy megmentselek? Íme, dorgáló szavammal kiszárítom a tengert, pusztává teszem a folyókat! Bűzlenek a halak, mert nem lesz víz, és elpusztulnak a szomjúságtól” (Ézs. 50,2).

Hogy ki, és hova jött el, arról így tesz bizonyságot a Szent Szellem: „[Az Ige] az igazi világosság [a fény], eljött [érkezőben] volt már a világba, amely megvilágosít [és fénybe borított, beragyogott] minden [e világra jövő] embert [Ő jött el a világba]. A világban volt [jött] és a világ általa lett [jött létre, teremtetett; rajta keresztül támadt], de a világ nem [mégsem] ismerte meg [ismerte föl] Őt. Az övéi közé [saját tulajdonába] jöve, és az övéi [saját tulajdonai] nem fogadák be őt” (Jn. 1,9-11)

Péld 1,28 Akkor segítségül hívnak engem [kiáltanak hozzám], de nem hallgatom meg [de én nem válaszolok, nem felelek; nem hallom]: keresnek engem [reggel (hajnalban); korán fölkelnek], de meg nem találnak. [nem lelnek meg engem]*

*És: „Ha felém nyújtjátok kezeteket, eltakarom szemem előletek; bármennyit is imádkoztok, én nem hallgatom meg…”(Ézs. 1,15).

Mert: „Nem az ÚR keze rövid ahhoz, hogy megsegítsen, nem az ő füle süket ahhoz, hogy meghallgasson, hanem a ti bűneitek választottak el titeket Istenetektől, a ti vétkeitek miatt rejtette el orcáját előletek, és nem hallgatott meg” (Ézs. 59,1-2).

 Hiszen: „Nincsen, aki az igazság mellett szólna, és nincsen, aki igazságosan perelne, haszontalanban bíznak és hazugságot beszélnek, gonoszt fogadnak és vétket szülnek” (Ézs. 59,4).

 „Ezért így szól az ÚR: Veszedelmet hozok rájuk, amely elől nem tudnak elmenekülni. Segítségért kiáltanak majd hozzám, de nem hallgatom meg őket.” (Jer. 11,11).

Bizony: „Kiáltanak majd az Úrhoz, de nem hallgatja meg őket (nem válaszol nekik); sőt elrejti akkor orcáját előlök, mivelhogy gonoszokká lettek cselekedeteik (gonosz tetteket követtek el)” (Mik. 3,4).

Ezért így szól az Úr: „Én is búsulásom szerint cselekszem, nem fog kedvezni szemem, sem meg nem szánom őket (és nem leszek könyörületes); s ha kiáltanak füleimbe nagy felszóval, nem hallgatom meg őket. (Ezék. 8,18)

Péld 1,29 Azért, hogy gyűlölték [(miszeó): gyűlöl, utál, undorodik valamitől, ellenszenvet érez; a szeretet egyre fogy, ami azután a legteljesebb ellenszenvhez, és rosszakaratú megnyilvánulásokhoz vezet érzelemben és gyakorlatban egyaránt] a bölcsességet [(daʿa): ismeret, tudás, megismerés; értelem, felfogás, belátás], és az Úrnak félelmét [tiszteletét] nem választották. [kevésre becsülték; nem vették (nem fogadták) be]

Péld 1,30 Nem engedtek az én tanácsomnak; megvetették minden én feddésemet. [Nem törődtek; nem hajlottak) tanácsomra; nem nyugodtak meg tanácsomon] és a korholásomat [feddésemet; intelmemet bizonyítékomat] megvetették, [(ná'ac): kinevet, kicsúfol, kigúnyol, megvet, elutasít]

Péld 1,31 Esznek azért az ő útjuknak gyümölcséből, és az ő tanácsokból megelégednek. [lakjanak jól azzal], amit kiterveltek. [az ő tanácsukból elégíttetnek meg]

Péld 1,32 Mert az együgyűeknek pártossága megöli őket [A balgákra, kicsinyekre pusztulást hoz önfejűségük, elpártolásuk, és saját ellenkezésük öli meg], és a balgatagoknak szerencséje elveszti őket [az ostobákat önteltségük, elbizakodottságuk, könnyelműségük pusztítja el]*

*Mert: „Az ő útjaiból elégszik meg az elfordult elméjű; önmagából pedig a jó férfiú” (Péld. 14,14).

Azért: „Mert az istentelenségnek étkét eszik, és az erőszaktételnek borát isszák” (Péld. 4,17).

Pedig: „… akik hamisságot (bajt) szántanak és gonoszságot (vészt, gyötrelmet) vetnek, ugyanazt aratnak” (Jób. 4,8).

És: „Akármilyen ifjú, s erős még a csontja, mégis vele együtt leroskad a porba” (Jób. 20,11).

Pál apostolon keresztül folytatódik a kijelentés: „Ne tévelyegjetek: Istent nem lehet megcsúfolni. Hiszen amit vet az ember, azt fogja aratni is: mert aki a testének vet, az a testből arat majd pusztulást; aki pedig a Szellemnek vet, a Szellemből fog aratni örök életet” (Gal. 6,7-8).

 Hát: „Mondjátok az igazaknak, hogy jó dolguk lesz, mert tetteiknek gyümölcsét eszik. Jaj a gonosznak! Rossz dolga lesz, mert keze munkája szerint bánnak vele. Ó népem! Gyermekek sanyargatnak, asszonyok uralkodnak rajtad! Ó népem! Vezetőid félrevezetnek, tévútra visznek téged!” (Ézs. 3,10-12)

Péld 1,33 Aki pedig hallgat engem, lakozik bátorságosan, és csendes lesz a gonosznak félelmétől. [aki rám] hallgat, biztonságban élhet, [bátorságban lakik; rettegés nélkül fog nyugodni és bővelkedni] nyugodt lehet, nem kell rettegnie bajtól [csendes (mentes) lesz a gonosznak félelmétől; és nem rettenti baj]*

*Mert: „Ha készségesen hallgattok rám, élhettek az ország javaival” (Ézs. 1,19).

„Mondjátok az igaznak (a megigazultnak), hogy jól lészen dolga, mert cselekedeteik gyümölcsével élnek (tetteiknek gyümölcsét eszik)” (Ésa. 3,11).

Mert: „Esőt adok néktek idejében, és a föld megadja az ő termését, a mező fája is megtermi gyümölcsét. És a ti cséplésetek ott éri a szüretet, és a szüret ott éri a vetést, és elégségig ehetitek kenyereteket, és bátorságosan lakhattok a ti földeteken.

Mert békességet adok azon a földön, hogy mikor lefeküsztök, senki fel ne rettentsen; és kipusztítom az ártalmas vadat arról a földről, és fegyver sem megy át a ti földeteken. Sőt elűzitek ellenségeiteket, és elhullanak előttetek fegyver által. És közületek öten százat elűznek, és közületek százan elűznek tízezret, és elhullanak előttetek a ti ellenségeitek fegyver által. És hozzátok fordulok, és megszaporítlak titeket, és megsokasítlak titeket és szövetségemet megerősítem veletek.

És réginél régibbet ehettek, és az új elől is régit kell kihordanotok. És az én hajlékomat közétek helyezem, és meg nem utál titeket az én lelkem. És közöttetek járok, és a ti Istenetek leszek, ti pedig az én népem lesztek.” (3 Móz. 26,4-12)









http://www.youtube.com/watch?v=XRoajzEtFTo&feature=youtu.be

A bölcsességről


Készítette: Bölcsesség Biblia