Mert: „… Valaki
elbocsátja feleségét [
vagyis aki elválik
a feleségétől], paráznaság okán kívül [
a
paráznaság esetét kivéve], paráznává teszi azt [
és okot ad neki a házasságtörésre, sőt házasságtörővé teszi]; és
aki elbocsátott asszonyt vészen el [
feleségül,
és összeházasodik vele], paráználkodik [
vagyis
házasságot tör]”
(Mát. 5,32).
Az Úr Jézus kijelentése a
házasság mindkét szereplőjéről: „… Aki elbocsátja feleségét, és mást vesz el, házasságtörést követ el
az ellen. Ha pedig a feleség hagyja el a férjét és mással kel egybe,
házasságtörést követ el” (Márk.
10,11-12).
Hát: „…Nem
olvastátok-é, hogy a Teremtő kezdettől fogva férfiúvá és asszonnyá teremté
őket, És ezt mondá: Annak okáért elhagyja a férfiú atyját és anyját; és ragaszkodik
feleségéhez, és lesznek ketten egy (hús)testté. Úgy hogy többé nem kettő, hanem
egy (hús)test. Amit azért az Isten egybeszerkesztett, ember el ne válassza” (Mát. 19,4-6).
Az Úr az apostolon keresztül folytatja a
kijelentést: „Azoknak
pedig, akik házasságban vannak, [élnek;
akiknek van házastársuk] hagyom [parancsolom;
rendelem; utasítást adok] nem én, hanem
az Úr, hogy az asszony [a feleség]
férjétől ne(hogy) elváljék. [a feleség ne hagyja el férjét]. Hogyha
pedig elválik is, [ha mégis elhagyná]
maradjon házasság nélkül, vagy béküljön meg [(katallaszszó): nézeteltérést
elrendez] férjével; és a férj se
bocsássa el a feleségét. [nehogy elhagyja]” (1 Kor. 7,10-11).
Ugyanis: „Tisztességes minden
tekintetben a házasság (és legyen megbecsült
mindenki előtt) és a szeplőtelen házaságy
(és a házasélet legyen tiszta); a
paráznákat pedig és a házasságrontókat (házasságtörőket) megítéli az Isten” (Zsid. 13,4).
„Mert a férjes asszony, míg
él a férj [férfi] ehhez van kötve [összekapcsolva] törvény szerint. [hiszen a férj hatalma alatt élő, férfinek
alávetett nőt is a törvény
csak az élő férjhez köti]. De ha meghal a
férj, felszabadul [feloldoztatott] az asszony a férj törvénye alól. Azért tehát az ő férjének életében
paráznának [házasságtörőnek] mondatik, ha más férfihoz megy. Ha azonban meghal a férje, szabaddá
lesz a törvénytől, [megszabadul a törvényes kötöttségtől] úgy hogy nem lesz parázna [házasságtörő], ha más férfihoz megy” (1 Kor. 7,2-3).
„És azt mondjátok: Miért? Azért, mert az ÚR a tanúja annak, hogy
hűtlen lettél ifjúkorodban elvett feleségedhez, pedig ő a társad, feleséged,
akivel szövetség köt össze. Egy ember se tesz ilyent, akiben maradt még
szellem. De mire is törekszik az ember? Arra, hogy utódot kapjon Istentől.
Vigyázzatok azért magatokra, és ne legyetek hűtlenek ifjúkorotokban elvett
feleségetekhez! Gyűlölöm (megvetem) azt, aki elválik feleségétől - mondja az
ÚR, Izráel Istene -, mert erőszak (gonoszság) tapad ruhájára - mondja a Seregek Ura. Vigyázzatok magatokra, ne
legyetek hűtlenek! (Malak. 2,14-16).
Mert aki házasság – vagyis szövetségtörő
– lesz, azaz: „Aki elhagyja ifjúkorának
társát, és megfeledkezik az Isten előtt kötött szövetségről. …a halálra
hanyatlik az ő háza, és az ő ösvényei az élet nélkül valókhoz. Aki bement
hozzá, nem tud visszafordulni, és nem talál rá az élet ösvényeire” (Péld. 2,17-19).
Ismét: „Mondom
pedig néktek, hogy aki elbocsátja feleségét [vagyis aki elválik
feleségétől], hanemha paráznaság miatt [vagyis
kivéve, ha az asszony hűtlen lett hozzá és házasságtörést követett el], és mást vesz el [feleségül], házasságtörő [és az maga is
házasságtörést követ el]. És aki
elbocsátottat vesz el [vagyis elvált
nővel köt házasságot], az is házasságtörő [és az maga is
házasságtörővé lesz]” (Mát. 19,9).
„Mert a férjes asszony, míg
él a férj [férfi] ehhez van kötve [összekapcsolva] törvény szerint. [hiszen a férj hatalma alatt élő, férfinek
alávetett nőt is a törvény
csak az élő férjhez köti]. De ha meghal a
férj, felszabadul [feloldoztatott] az asszony a férj törvénye alól. Azért tehát az ő férjének életében
paráznának [házasságtörőnek] mondatik, ha más férfihoz megy. Ha azonban meghal a férje, szabaddá
lesz a törvénytől, [megszabadul a törvényes kötöttségtől] úgy hogy nem lesz parázna [házasságtörő], ha más férfihoz megy” (Róm.7,2-3).
Mert Isten kezdettől így: „Teremté tehát az Isten az embert az ő
képére (a maga képmására), Isten
képére teremté őt: férfiúvá és asszonnyá teremté őket” (1 Móz. 1,27).
„Annakokáért elhagyja a férfiú az ő atyját és az ő anyját, és
ragaszkodik feleségéhez: és lesznek egy
(hús)testté” (1 Móz. 2,24).
A szerződés a házasság mindkét résztvevőjére vonatkozóan meghatározza a
feladatokat. Aki ezeket nem teljesíti, szövetségtörővé – azaz: házasságtörővé –
lesz: „A feleségének [asszonynak] adja meg a férj [amivel
tartozik] a köteles jóakaratot; [teljesítse
házastársi kötelességét feleségével szemben] hasonlóképpen a feleség [asszony] is [ugyanazt] a férjének. A feleség nem ura a maga testének (szóma
= személyének) hanem a
férje; [Az asszony testével (szóma)
nem maga rendelkezik, (teljhatalommal) hanem a férje], hasonlóképen
a férj sem ura a maga testének, (szóma) hanem a felesége. [éppígy a férfi testével (szóma)
sem ő rendelkezik, (teljhatalommal) hanem a felesége]. Ne fosszátok meg egymást, [Ne tartózkodjatok (vonakodjatok) egymástól] hanemha [legföljebb] közös [megegyezéssel, egyenlő] akaratból
bizonyos ideig, [egy időre (időszakra)]. Hogy ráérjetek a [böjtölésre] és [időt szentelhessetek] az imádkozásra azután ismét együvé [egymáshoz] térjetek, [legyetek együtt] hogy a sátán meg ne
kísértsen titeket, mivelhogy magatokat meg nem tartóztathatjátok. [az önmegtartóztatás (önfegyelmetek) hiánya miatt]. Ezt pedig kedvezésképpen [engedményként; engedékenységből] mondom, nem parancsolat szerint. [parancsként]” (1 Kor. 7,3-6).
A férfiakra
vonatkozóan is részletes utasítást ad a Szent Szellem az apostolon keresztül: „Ti férfiak, szeressétek [(agapaó): önmagad teljesen odaadni, átadni, teljesen összekötni magad
valakivel, eggyé válni vele. Vagyis teljesen odaszánni magad, és elveszni,
feloldódni a szeretetben] a
ti feleségeteket, miképpen a Krisztus is szerette [agapaó] az egyházat [a
kihívott gyülekezetet, az eklézsiát], és Önmagát adta [feláldozta,
kiszolgáltatta] azért; [Odaadta
érte a saját életét]” (Eféz. 5,25).
„(Hasonlóképpen) úgy kell
(kötelesek, tartoznak) a férfiak(nak)
szeretni [(agapaó)
= önmagad teljesen odaadni, átadni, teljesen összekötni magad valakivel,
eggyé válni vele. Vagyis teljesen odaszánni magad, és elveszni, feloldódni a
szeretetben] az ő feleségüket, mint az ő tulajdon [saját] testüket [(szóma):
lényüket, énjüket]. Aki szereti [agapaó] az ő feleségét, önmagát szereti [agapaó]. Mert soha senki az ő tulajdon [saját] testét [(szarx): hús, hústest] nem gyűlölte [(miszeó): megvet, utál, kevésbé szeret)]. Hanem (ellenkezőleg) (fel)táplálgatja [(ektrephó): gondját viseli, táplálja;
felnevelni egészen addig, amíg éretté válik] és ápolgatja [(thalpó):
gondozza, melengeti, babusgatja] azt, miképpen (akárcsak) az Úr (Krisztus) is az egyházat [(ekklészia):
(kihívott) gyülekezetet, az eklézsiát]” (Eféz. 5,28-29).
És a kijelentés
fontossága miatt meg is ismétli: „Ti férfiak, (agapaó: önmagad
teljesen odaadni, átadni, teljesen összekötni magad valakivel, eggyé válni
vele. Vagyis teljesen odaszánni magad, és elveszni, feloldódni a szeretetben)]
szeressétek a ti feleségeteket, és ne
legyetek irántuk keserű kedvűek [mogorvák;
s ne legyetek indulatosak velük szemben, és ne viselkedjetek
durván velük]” (Kol. 3,19).
Hogy ez mit jelent a gyakorlatban, erről így szól Isten Igéje: „A
férfiak hasonlóképpen, együtt lakjanak (éljenek) értelmes módon (megértéssel, az ismeretnek megfelelően
feleségükkel). Az asszonyi nemnek, mint
gyöngébb (erőtlenebb) edénynek,
tisztességet (tiszteletet) tévén
(részesítsék őket megbecsülésben), mint
akik örökös társaik az élet kegyelmében. Hogy a ti imádságaitok meg ne
hiúsuljanak (imáitoknak ne legyen akadálya)” (1Pét 3,7).
És mindkét
házasfélre vonatkozóan: „És járjatok [(peripateó):
éljetek (agapé): isteni] szeretetben, miképpen a Krisztus is
szeretett [(agapaó): Ez azt
jelenti: magadat teljesen odaadni, átadni, teljesen összekötni magad Istennel,
eggyé válni vele. Vagyis teljesen odaszánni magad, és elveszni, feloldódni a
szeretetben] minket, és adta Önmagát
miérettünk ajándékul és áldozatul az Istennek, kedves jó illatul
[Más fordítás: S odaadta magát értünk, hogy felajánlás,
véres áldozat, jó illat legyen az Istennek]” (Eféz. 5,2).
És ismét: „legyetek pedig
egymáshoz jóságosak [kedvesek jóindulatúak], irgalmasok [könyörületesek, megindulni képesek, együttérzők egymás
iránt], megengedvén [bocsássatok meg
mindig] egymásnak, miképpen az Isten is a
Krisztusban megengedett [megbocsátott] néktek”
(Eféz.
4,32).