Zsid. 12,1 Annakokáért mi is, kiket a bizonyságoknak és
bizonyítékoknak ily nagy fellege vesz körül, félretéve minden ránk nehezedő terhet és akadályt, és a
megkörnyékező, és erősen körülvevő, és könnyen
bekerítő bűnt, tévedést, hibát, vétket,
kitartással fussuk meg az előttünk levő küzdő tért,
versenypályát.
Zsid. 12,2 Nézvén a hitnek fejedelmére és bevégezőjére, szerzőjére
és beteljesítőjére Jézusra, aki az előtte levő öröm helyett, nem törődve a
szégyennel, és megvetve a gyalázatot, elviselte, elszenvedte a kínoszlopot, s
az Isten királyi székének, trónjának jobbjára, a méltóság helyére ült.
Zsid. 12,3 Gondoljátok meg azért, hogy ő ily ellene való
támadást szenvedett el a bűnösöktől, a célt eltévesztők által, hogy el ne lankadjatok, és el ne csüggedjetek,
elalélván a ti életetekben.
Zsid. 12,4 Mert a bűn ellen való harcban még nem álltatok ellen
egészen a vérig.
Zsid. 12,5 És elfeledkeztetek-e az intésről,
a buzdításról, bátorításról amely néktek, mint fiaknak szól. Fiam, ne vesd meg
az Úrnak fenyítését, tanítását, útmutatását, helyreigazítását, se meg ne lankadj, és
el ne csüggedj, ha ő dorgál, feltár, felfed, ismertté teszi –
napvilágra hozza – a tényeket, bizonyít, hogy meggyőzön téged.
Zsid. 12,6 Mert akit szeret
az Úr, azt tanítja, oktatja, képezi, neveli. Megostoroz pedig mindenkit, akit
fiává fogad.
Zsid. 12,7 Ha a tanítást, oktatást, nevelést vállaljátok, akkor
veletek úgy bánik az Isten, mint fiaival; mert melyik fiú az, akit nem tanít,
oktat, nevel az apa?
Zsid. 12,8 Ha pedig tanítás, nevelés nélkül valók vagytok,
melyben mindenek részesültek, korcsok,
és fattyak vagytok és nem fiak.
Zsid. 12,9 Aztán a mi hústesti apáink oktattak, neveltek minket,
és becsültük és tiszteltük őket; avagy nem sokkal inkább engedelmeskedünk-e a szellemek Atyjának, és élünk!
Zsid. 12,10 Mert ám azok kevés ideig, a saját elgondolásuk
szerint tanítottak, neveltek; ő pedig javunkra, hogy szentségében részesüljünk.
Zsid. 12,11 Minden tanítás, oktatás, nevelés jelenleg bizonyára
nem látszik jónak, és nem jelent örömöt, hanem kellemetlenségnek, de később a megigazulás békességes gyümölcsével
fizet azoknak, akik ezáltal megedződtek.
Zsid. 12,12 Annakokáért a lecsüggesztett kezeket és az ellankadt,
elgyengült térdeket egyenesítsétek föl.
Zsid. 12,13 És lábaitok egyenes utat készítsen, és biztosítson
azért, hogy a sánta és bicegő nehogy elhajoljon, elforduljon, sőt inkább
helyreálljon, meggyógyuljon.
Zsid. 12,14 Kövessétek mindenki irányában a békességet és a szentséget,
amely nélkül senki sem látja meg az Urat.
Zsid. 12,15 Ügyeljetek arra, hogy az Isten kegyelmétől senki el ne szakadjon; nehogy a keserűségnek
bármely gyökere fölnevekedvén, zavart okozzon, és ez által sokan megfertőztessenek,
és beszennyeződjenek.
Zsid. 12,16 Ne legyen senki parázna vagy istentelen, Isten nélkül
élő, közönséges, tisztátalan, szentségtelen, mint Ézsaú, aki egy ételért eladta
első szülöttségi jogát.
Zsid. 12,17 Mert tudjátok, hogy azután is, mikor akarta örökölni
az áldást, elutasították; mert
nem találta meg a megbánás és megtérés helyét, noha könnyek között kereste.
Zsid. 12,18 Mert nem járultatok megtapintható hegyhez, és lángoló
tűzhöz, és sűrű homályhoz, és sötétséghez, és szélvészhez,
Zsid. 12,19 És trombita harsogásához, és a mondásoknak szavához szózatoknak hangjához; melyet akik
hallottak, kérték, hogy tovább ne
szóljon hozzájuk szó.
Zsid. 12,20 Mert nem bírták ki, nem viselhették el ami parancsolva volt: Még ha oktalan állat ér
is a hegyhez, megköveztessék, vagy nyíllal lövettessék le;
Zsid. 12,21 És oly rettenetes, és félelmetes volt a látvány hogy Mózes is mondá:
Megijedtem, reszketek és borzongok:
Zsid. 12,22 Hanem járultatok Sion hegyéhez, és az élő Istennek
városához, a mennyei Jeruzsálemhez, és az angyalok tízezreihez,
Zsid. 12,23 Az elsőszülöttek seregéhez és eklézsiájához, a
kihívottak közösségéhez, akik be vannak írva a mennyekben, és mindenek
bírájához Istenhez, és a tökéletessé tett és végcélba jutott megigazultak szellemeihez.
Zsid. 12,24 És az újszövetség közbenjárójához, Jézushoz és a
meghintésnek véréhez, mely jobbat beszél, mint az Ábel vére.
Zsid. 12,25 Vigyázzatok, meg ne vessétek, és el ne utasítsátok Őt, aki szól; mert ha azok meg nem
menekültek, akik a földön szólót, azt, aki a földön adott kijelentést
megvetették, elutasították, sokkal kevésbé mi, ha elfordulunk attól, aki a
mennyekből vagyon.
Zsid. 12,26 Kinek szava akkor megrendítette a földet, most pedig
ígéretet tesz, mondván: Még egyszer megrázom, megrendítem nemcsak a földet,
hanem az eget is.
Zsid. 12,27 Az a „még egyszer” pedig megmutatja, láthatóvá teszi
az állhatatlan dolgoknak, mint teremtményeknek, átváltoztatását, hogy a
rendíthetetlen dolgok maradjanak meg.
Zsid. 12,28 Azért megingathatatlan országot kaptunk, vettünk át,
tartsuk meg a kegyelmet, amelyen át szolgáljunk az Istennek tetsző / elfogadható módon szerénységgel, Őreá
figyelve, vele egyetértésben tisztelettel.
Zsid. 12,29 Mert a mi Istenünk megemésztő tűz.
És így folytatódik a kijelentés: „Eltemettettünk,
és
szellemben hasonlóvá váltunk azért Ővele együtt a bemerítés által a
halálba: hogy miképpen feltámasztatott, és életre kelt Krisztus a halálból az
Atyának dicsősége, fényessége,
ragyogása, ereje által, azonképpen mi is új életben járjunk” (Róm. 6,4). Mert: „… titeket, kik holtak valátok a bűnökben,
akiket halottakká tettek az elesések, hibás lépések, botlások, melléfogások és a ti hústesteteknek
körülmetéletlensége, megelevenített, és
életre keltett együtt Ővele az után, hogy minden
elesésünket megbocsátotta” (Kol. 2,12-13).
És tette ezt azért Isten: „Hogy levetkezzétek, és félretegyétek
ama régi élet, a
korábbi gonosz életmódotok, életviteletek,
életvezetésetek, magatartásotok, viselkedésetek szerint való ó embert,
mely meg van romolva, mert el van
tévelyítve, és csábítás
áldozatául esett a csalárdság, a megtévesztés, becsapás, csalás, árulás miatt.
Megújuljatok pedig a ti elméteknek, a ti bensőtöknek szelleme szerint. És felöltözzétek amaz új embert, mely Isten szerint teremtetett
igazságban, Hit által való
megigazulásban, és valóságos
szentségben az Ige által” (Eféz. 4,22-24).
Hát: „ne szabjátok magatokat, ne igazodjatok, és ne legyetek
hasonlóvá, ne alkalmazkodjatok, és ne idomuljatok e világhoz, ehhez a
létkorhoz. Hanem változzatok el, és gondolkodásmódotok megújításával
alakuljatok át úgy, hogy megvizsgáljátok, és felismerjétek, megítélhessétek,
megválasszátok, és hogy azt próbálgassátok mi az Istennek jó, kedves és
tökéletes akarata, mi a helyes, mi a kedves előtte és mi a tökéletes, ami neki
tetsző” (Róm. 12,2).
És: „Nem
tudjátok-é, hogy akik versenypályán futnak, és küzdenek, mindnyájan futnak
ugyan, de egy nyeri el a jutalmat, a győzelmi díjat. Úgy fussatok,
hogy elnyerjétek. Mindaz pedig, aki
pályafutásban tusakodik, aki versenyben vesz részt, ökölharcban küzd, mindenben
és minden módon, mindig, és állandóan magatűrtető. Azok ugyan, hogy romlandó és
hervadó koszorút nyerjenek, mi pedig romolhatatlant, és hervadhatatlant” (1
Kor. 9,24-25).
Intés
(paideia): Nevelés,
tanítás, oktatás, képzés, útmutatás, helyreigazítás
Intés: az értelem alapján
megfontolt tények elhelyezése, felsorakoztatása valaki előtt azért, hogy
megakadályozza valami rossz, baj, szerencsétlenség bekövetkeztét;
Dorgál (elegkhó): feltár, felfed, ismertté teszi – napvilágra hozza – a
tényeket, meggyőz, bizonyít.
Szeret (agapaó): szeret önzetlenül, tárgya
érdemeitől függetlenül. Ez egyben azt is jelenti: Isten teljesen
odaadja, átadja, teljesen összeköti magát, eggyé válik vele.
És hogy hogyan ostoroz az Úr, azt a prófétán keresztül jelenti ki „Mit tegyek
veled, Efraim? Mit tegyek veled, Júda? Hiszen hűségetek és szeretetetek csak
olyan, mint a reggeli felhő, vagy mint a korán tűnő, a múló harmat. Ezért a próféták által ostoroztam őket,
beszédeimmel gyilkoltam őket”
(Hós. 6,4-5).
Mert: „Az Isten szellem…” (Ján. 4,24). Ő: „minden hústest szellemének Istene!” (4
Móz. 16,22). És Ő az: „… aki
szellemet ad minden hústestnek!” (4Móz 27:16).
És az eredmény: „És lesz a megigazultság műve békesség, és az igazság
gyümölcse nyugalom és biztonság mindörökké”
(Ésa. 32,17).
Jóbról így beszélnek barátai: „Ímé sokakat oktattál, és a megfáradt kezeket
megerősítetted; A tántorgót a te beszédeid fenntartották, és a reszkető, roskadozó térdeket megerősítetted” (Jób.
4,3-4).
És a prófétán keresztül
megerősíti az Úr a kijelentést: „Erősítsétek
a lankadt kezeket, és szilárdítsátok, és tegyétek erőssé a tántorgó, és roskadozó térdeket” (Ésa.
35,3).
És a prófétai szó ma is érvényes:
„Kérünk továbbá titeket atyámfiai,
testvéreink, intsétek a
rendetleneket, a tétlenkedőket, bátorítsátok, biztassátok, vidítsátok fel a
félelmes szívűeket, a bátortalanokat,
csüggedezőket, gyámolítsátok, törődjetek velük, és támogassátok az
erőtleneket, karoljátok fel,
oltalmazzátok, nyújtsatok segítő kezet, gondozzátok a betegeket, türelmesek legyetek
mindenki iránt, és mindenkivel szemben” (1
Thess. 5,14). És hogy hogyan kell bátorítani, buzdítani, arról így hangzik a
kijelentés: „… mit kell hát tenni; mi hát
a helyes, testvéreim? Mikor
összejöttök, mindeniteknek van
zsoltára, dicsőítő éneke, tanítása, az Úrról szóló ismerete, tudásanyaga,
nyelve, kijelentése, kinyilatkoztatása, leleplezése, magyarázata. Mindenek
épülésre szolgáljanak” (1 Kor. 14,15.26). És nem a napi híreket megbeszélve,
hanem: „Beszélgetvén egymás között
zsoltárokban és dicséretekben és szellemi énekekben, énekelvén és dicséretet mondván szívetekben, a bensőtökből az Úrnak. A Szent Szellemtől kapott énekekkel
bátorítsátok egymást; Énekeljetek az Úrnak teljes szívvel! Énekeljetek neki új
éneket. Hálákat adván mindenkor
mindenekért a mi Urunk Jézus Krisztusnak nevében az Istennek és Atyának” (Eféz. 5,19-20). Hogy ezt jól tudjátok tenni: „A Krisztusnak beszéde, Igéje
lakozzék, és éljen ti
bennetek gazdagon, és elevenen, minden bölcsességben. Tanítván és emlékeztetve
egymást zsoltárokkal, dicséretekkel, szellemi énekekkel. Hálával zengedezvén énekeljetek a ti
szívetekből, a ti bensőtökből az
Úrnak” (Kol. 3,16).
A
megszentelődésről így hangzik a kijelentés: „Mert ez az
Isten akarata, szándéka, elhatározása, a ti szentté lételetek, a ti
megszentelésetek, és Isten céljaira való elkülönítésetek, hogy magatokat a paráznaságtól, a bálványimádástól, ami a
házasságtörés, és az Istennel kötött szövetség megtörétésétől megtartóztassátok” (1 Thess. 4,3). „Mert nem tisztátalanságra, hanem
szentségre, - megszentelődésre, azaz
elkülönülésre a világ szennyétől - hívott el minket az Isten” (1 Thess. 4,7)
Így biztat az Úr: „Boldogok a békességre igyekezők, a
békeszerzők, akik békét teremtenek, és békességet készítenek: mert ők az Isten
fiainak mondatnak” (Mát.
5,19). Ezért: „Ha lehetséges, amennyire
rajtatok áll, és tőletek függ, minden emberrel békességben éljetek” (Róm.
12,18). És: „Azokra a dolgokra
törekedjünk tehát, amelyek a békességet és egymás építését szolgálják” (Róm.
14,19). Már a prófétákon keresztül így
szól az Úr: „És lesz az igazság, a megigazulás műve békesség, és az igazság, a megigazulás gyümölcse nyugalom és biztonság mindörökké. A megigazulás békét teremt, és az igazság, a megigazulás a
békét és a biztonságot szolgálja örökké. Népem békesség hajlékában lakozik majd, biztonság sátraiban,
biztonságos lakóhelyeken, gondtalan nyugalomban” (Ésa.
32,17-18).
Ezért mindenkinek szól az üzenet: „… Keresse, sőt járjon, és fusson utána, törekedjen
rá, kutassa a békességet, kövesse,
és törekedjen rá, és gyakorolja
azt” (1
Pét. 3,11). Minden gyülekezetnek szól a figyelmeztetés: „Kerüld a rosszat és cselekedjél jót; keresd
a békességet és kövesd azt” (Zsolt. 34,15).
Már Mózesen keresztül is hangzik a figyelmeztetés: „Ne legyen
azért köztetek olyan férfi vagy nő, nemzetség vagy törzs, amelynek a szíve ma
elfordul az Úrtól, Istenünktől, és elmegy, hogy szolgáljon e népek isteneinek.
Ne legyen köztetek mérget és ürmöt termő gyökér!” (5 Móz. 29,18).
Ez pedig így történt: „Egyszer Jákób valami főzeléket főzött, amikor Ézsaú fáradtan jött meg a mezőről. Ézsau azt mondta Jákóbnak: Hadd egyem
ebből a vörös ételből, mert fáradt vagyok! Ezért nevezték el őt. De Jákób azt felelte: Add nekem érte azonnal
az elsőszülöttségi jogodat! És monda Ézsaú; Ímé én halni járok, mire való hát
nékem az én elsőszülöttségem. Jákób azt felelte: Akkor esküdj meg nekem
azonnal! Ézsau megesküdött neki, így adta el elsőszülöttségi jogát Jákóbnak.
Jákób meg adott Ézsaunak kenyeret és lencsefőzeléket. És ő evett, ivott, azután
fölkelt, és elment. Így veté meg Ézsaú az elsőszülöttséget” (1 Móz. 25,29-34).
Így aztán Izsák Jákobot áldotta meg: „És lőn amint elvégezé Izsák
Jákóbnak megáldását; és éppen csakhogy
kiment vala Jákób az ő atyjának Izsáknak színe elől; az ő bátyja Ézsaú is
megjöve vadászásából. És készíte ő is ételt, s vivé az ő atyja elé, és mondá az
ő atyjának: Keljen fel az én atyám, és egyék az ő fia vadászatából, és azután
áldj meg engem! És monda néki az ő atyja
Izsák: Kicsoda vagy te? És monda: Én vagyok a te elsőszülött fiad Ézsaú. Akkor
Izsák elrémüle igen nagy rémüléssel, és monda: Ki volt hát az, aki vadat fogott
és behozá nékem, és én mindenből ettem minekelőtte te megjöttél, és megáldottam
őt, és áldott is lészen. Amint hallotta vala Ézsaú az ő atyjának beszédét, nagy
és igen keserves kiáltással felkiálta, és monda atyjának: Áldj meg engem is
atyám. Ő pedig ezt mondta: Öcséd jött be alattomban, és ő vette el a te
áldásodat. Az pedig monda: Nem méltán hívják-e őt Jákóbnak? Mert immár két
ízben csalt meg engemet; elvevé elsőszülöttségemet, most pedig áldásomat vevé
el. És monda: Nem tartottál-e nékem is valami áldást? Felele Izsák és monda
Ézsaúnak: Ímé uraddá tettem őt, és minden atyjafiát szolgául adtam néki, gabonával
is borral is őt láttam el; mit műveljek azért immár veled fiam? Monda Ézsaú az
ő atyjának: Avagy csak az az egy áldásod van-e néked atyám? Áldj meg engem,
engem is atyám; és felemelé szavát Ézsaú és sír vala. Felele azért Izsák, az ő
atyja, és monda néki: Ímé kövér földön lesz lakásod, és részed lesz az ég
harmatjából onnan felül; És fegyvered után élsz, és öcsédet szolgálod. De
lészen, amikor ellene támadsz, letöröd igáját nyakadról” (1 Móz. 27,30-40).
Ez pedig így történt: „Az Úr pedig
monda Mózesnek: Eredj el a néphez és szenteld meg őket ma, meg holnap és hogy
mossák ki az ő ruháikat; És legyenek készek harmadnapra; mert harmadnapon
leszáll az Úr az egész nép szeme láttára a Sinai hegyre. És vess határt a
népnek köröskörül, mondván: Vigyázzatok magatokra, hogy a hegyre fel ne
menjetek s még a szélét se érintsétek; mindaz, ami a hegyet érinti, halállal
haljon meg. Ne érintse azt kéz, hanem kővel köveztessék meg, vagy nyíllal
nyilaztassák le; akár barom, akár ember, ne éljen. Mikor a kürt hosszan
hangzik, akkor felmehetnek a hegyre. Leszálla azért Mózes a hegyről a néphez,
és megszentelé a népet, és megmosák az ő ruháikat. És monda a népnek: Legyetek
készen harmadnapra; asszonyhoz ne közelítsetek. És lőn harmadnapon virradatkor,
mennydörgések, villámlások és sűrű felhő lőn a hegyen és igen erős kürtzengés;
és megréműle mind az egész táborbeli nép. És kivezeté Mózes a népet a táborból
az Isten eleibe és megállának a hegy alatt. Az egész Sinai hegy pedig füstölög
vala, mivelhogy leszállott arra az Úr tűzben és felmegy vala annak füstje, mint
a kemencének füstje; és az egész hegy nagyon reng vala. És a kürt szava
mindinkább erősödik vala; Mózes beszél vala és az Isten felel vala néki
hangosan. Leszálla tehát az Úr a Sinai hegyre, a hegy tetejére, és felhívá az
Úr Mózest a hegy tetejére, Mózes pedig felméne. És monda az Úr Mózesnek: Menj
alá, intsd meg a népet, hogy ne törjön előre az Urat látni, mert közülük sokan
elhullanak. És a papok is, akik az Úr eleibe járulnak, szenteljék meg magukat,
hogy reájuk ne rontson az Úr. Mózes pedig monda az Úrnak: Nem jöhet fel a nép a
Sinai hegyre, mert te magad intettél minket, mondván: Vess határt a hegy körül,
és szenteld meg azt. De az Úr monda néki: Eredj, menj alá, és jöjj fel te és
Áron is veled; de a papok és a nép ne törjenek előre, hogy feljöjjenek az
Úrhoz; hogy reájuk ne rontson. Aláméne azért Mózes a néphez, és megmondá nékik” (2 Móz. 19,10-25).
„Az egész nép pedig látja vala a
mennydörgéseket, a villámlásokat, a kürt zengését és a hegy füstölgését. És
látja vala a nép, és megrémüle, és
hátrább álla. És mondának Mózesnek: Te beszélj velünk, és mi hallgatunk; de az
Isten ne beszéljen velünk, hogy meg ne haljunk. Mózes pedig monda a népnek: Ne
féljetek; mert azért jött az Isten, hogy próbára tegyen benneteket, és hogy az
ő félelme legyen előttetek, hogy ne vétkezzetek. Távol álla azért a nép, Mózes
pedig közelebb méne a felhőhöz,
melyben az Isten vala” (2 Móz. 20,18-21).
„És
előjárulátok, és megállátok a hegy alatt; a hegy pedig tűzben ég vala mind az ég közepéig, mindamellett sötétség,
köd és homályosság vala. És szóla az
Úr néktek a tűz közepéből. A szavak hangját ti is halljátok vala, de csak a
hangot; alakot azonban nem láttok vala” (5
Móz. 4,11-12). „Színről
színre szólott veletek az Úr a hegyen, a tűz közepéből. Én pedig az Úr között
és ti közöttetek állok vala abban az időben, hogy megjelentsem néktek az Úr
beszédét; mert ti a tűztől féltek vala, és nem menétek fel a hegyre, mondván:
Ez igéket szólá az Úr a ti egész gyülekezeteteknek a hegyen a tűz, a felhő és a
homályosság közepéből hangos szóval, és nem többet; és felírá azokat két
kőtáblára, és adá azokat nékem. És lőn, mikor a szót a sötétség közepéből
halljátok vala, és a hegy tűzzel ég vala, hozzám jövétek a ti törzseiteknek minden
fejedelmével és vénjével; És mondátok: Ímé az Úr, a mi Istenünk az Úr
megmutatta nékünk az ő dicsőségét és nagyságát; és az ő szavát hallottuk a
tűznek közepéből; e mai napon pedig láttuk, hogy az Isten emberrel szól, és ez
mégis él. Most hát miért haljunk meg? Mert megemészt e nagy tűz minket. Ha még
tovább halljuk az Úrnak, a mi Istenünknek szavát, meghalunk! Mert van-e olyan
ember, aki ha hallotta az élő Isten szavát a tűzből beszélni úgy mint mi,
életben maradt? Járulj oda te, és hallgasd meg mind azt, amit mond az Úr, a mi
Istenünk, és te majd beszéld el nékünk mind, amit néked mond az Úr, a mi
Istenünk, és mi meghallgatjuk, és megtesszük azt” (5 Móz. 5,4-5.22-27).
János apostol bizonyságtétele:
És látám a halottakat, nagyokat és
kicsinyeket, állani az Isten trónusa
előtt; és könyvek nyittatának meg, majd egy más könyv nyittaték meg, amely az
életnek könyve; és szétválasztásra kerülnek a halottak azokból, amik a
könyvekbe voltak írva, az ő cselekedeteik szerint” (Jel.
20,12). És a mennyei Jeruzsálembe: „… nem megy abba be semmi tisztátalan, sem aki
utálatosságot és hazugságot cselekszik, hanem csak akik beírattak az élet
könyvébe, amely a Bárányé” (Jel. 21,27).
Hát: „Járuljunk hozzá igaz szívvel, igaz
bensővel, hitnek teljességével, mint akiknek szívük megtisztult a rossz
lelkiismerettől a vérrel való meghintés által” (Zsid.
10,22). Mert: „Krisztusnak a vére… megtisztítja a ti lelkiismereteteket a holt
cselekedetektől, hogy szolgáljatok az élő Istennek” (Zsid.
9,14). Azokért: „Akik ki vannak
választva az Atya Isten eleve rendelése szerint, a Szellem megszentelésében, engedelmességre és Jézus Krisztus vérével való meghintésre…” (1
Pét. 1,2). És Pál apostol ezt hirdeti: „Mert drága, és nagy áron vétettetek, vásároltattok meg, nagy volt a
váltságdíjatok, dicsőítsétek meg tehát, és hordozzátok azért az Istent a ti
testetekben, a ti egész lényetekben, és szellemetekben, amelyek az Istenéi” (1 Kor. 6,20). Bizony: „Nagy
áron vétettetek meg, nagy váltságdíjat fizetett értetek, ne legyetek, és ezért
ne váljatok embereknek rabszolgáivá” (1 Kor. 7,23). És egy új,
szokatlan ének így szól a mennyben: „És
énekének új éneket, mondván: Méltó vagy, hogy elvedd a könyvet és megnyisd
annak pecséteit: mert megölettél, és megváltottál minket Istennek a te véred által, minden ágazatból és nyelvből és
népből és nemzetből” (Jel.
5,9). És így folytatja a Szent Szellem
Pál apostolon keresztül: „Akiben van a mi váltságunk az Ő vére árán, és a bűnöknek, félre-csúszásoknak, elhajlásoknak
bocsánata, és eltörlése, és az elesések elengedése, az Ő kegyelmének gazdagsága
szerint” (Eféz. 1,7). „Aki önmagát adta mi érettünk, hogy
megváltson, hogy kifizesse a váltságdíjat, és visszavásároljon minket minden
hamisságtól, a
törvénynélküli állapotból. És tisztítson önmagának kiváltképpen való, kiváló, különleges, saját választott
népet, jó, nemes, derék, vitéz, bátor, becsületes cselekedetekre igyekezőt, aki rajongó
követője, képviselője, odaadó híve, amely bátor tettekre törekszik” (Tit.
2,14). „Mert az Isten őt eleve elrendelte, és oda adta
engesztelő, véres áldozatul, - fedélnek, mint előkép. Ő a frigyláda fedele a
Templomban, az irgalom helye, a kiengesztelés - Azoknak, akik az ő vérében
hisznek, hogy igazságát, és az Ő igazzá tételét megmutassa nekünk,
nyilvánvaló jelül, bizonyítékként…” (Róm.
3,25). És hogy ki az, aki önmagát adta mi érettünk, arról
így tesz bizonyságot a Szent Szellem: „Viseljetek
gondot azért magatokra és az egész nyájra, melyben a Szent Szellem titeket
vigyázókká tett, az Isten anyaszentegyházának, a kihívottak közösségének legeltetésére, melyet tulajdon vérével szerzett” (Csel. 20,28). Péter apostol is erről tesz
bizonyságot: „Tudván, hogy nem veszendő
holmin, nem romlandó, és mulandó
dolgokon, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg, vásároltattatok vissza a ti
atyáitoktól örökölt, rátok hagyományozott hiábavaló életetekből, haszontalan,
istentelen, értéktelen, üres
életmódotokból. Hanem
drága, értékes, és becses véren, mint hibátlan, kifogástalan, feddhetetlen,
szeplőtlen, folt nélküli, makulátlan, be
nem szennyezett, mocsoktalan bárányén, a Krisztusén” (1 Pét. 1,18-19). „És ezért
újszövetségnek a közbenjárója ő, hogy meghalván az első szövetségbeli bűnök
váltságáért, a hivatottak elnyerjék az örökkévaló örökségnek ígéretét” (Zsid.
9,15).
És újra hangzik a kijelentés:
„Hogyan menekedünk meg mi, hogyha nem
törődünk, és könnyelműen semmibe veszünk ily nagy és jelentős üdvösséget? Amely akkor vette
kezdetét, amikor először az Úr hirdette, és azok, akik hallották, és
megértették, megerősítették, és
biztosították számunkra” (Zsid. 2,3).
Először ez akkor történt, amikor az Úr kijelentette magát népének: „ A harmadik
napon virradatkor pedig mennydörgés, villámlás és sűrű felhő támadt a hegyen,
és igen erős kürtzengés. Ekkor megrémült az egész nép a táborban. Mózes pedig
kivezette a népet a táborból Isten elé, és ők megálltak a hegy lábánál. A
Sínai-hegy egészen füstbe borult, mert leszállt rá tűzben az Úr. Füstje úgy
szállt föl, mint a kemence füstje, és az egész hegy nagyon rengett” (2 Móz. 19,16-18). Dávid
így folytatja a próféciát: „A hegyek
ugrándoztak, mint a kosok, a halmok, mint a bárányok. Hegyek, mit ugrándoztok,
mint a kosok, és ti halmok, mint a bárányok?” (Zsolt. 114,4). És amikor feltámadt az Úr, azaz kijött a hústestből: „Amikor Széírből kijöttél, Uram, Jahve Örökkévaló, amikor Edóm mezején lépdeltél, rengett a föld, csepegett az ég is, vizet
csepegtettek a fellegek is. A hegyek megrendültek, és remegtek az Úrnak orcája, az Úr, Jahve az Örökkévaló színe előtt, Még
ez a Sinai is, az Úrnak, Jahvénak az Örökkévalónak az Izráel Istenének színe
előtt” (Bír.
5,4-5). És Dávid így folytatja: „Láttak
téged a vizek, oh Isten, láttak téged a vizek és megremegtek; a mélységek is
megrázkódtak. A felhők vizet ömlesztnek; megzendülnek, mennydörögnek a fellegek, és a te nyilaid széjjelfutnak. Mennydörgésed
zúgott a forgószélben; villámlásaid megvilágosították a mindenséget;
megrázkódott, és reszketett, megindult és rengett a föld” (Zsolt. 77,17-19). „Oh Isten,
mikor kivonultál a te néped előtt, mikor a pusztába beléptél, amikor a sivatagban lépdeltél. Szela. A föld reng, remeg, rázkódik vala, az
egek is csepegnek vala Isten színe előtt, ez a Sinai hegy is az Isten előtt, az
Izráel Istene színe előtt” (Zsolt.
68,8-9). És Aggeus így prófétál az Úr eljöveteléről: „Mert ezt mondja a Seregeknek Ura: Egy kevés idő van még, és én
megindítom, megrendítem az eget és a földet, a tengert és a szárazt. És
megindítok minden népet, és eljön, akit minden népek óhajtanak, és megtöltöm e
házat dicsőséggel, azt mondja a Seregeknek Ura” (Agge. 2,6-7).