2016. január 7.

1Korintusi levél 7. fejezet: VÁLASZ AZ APOSTOLNAK FÖLTETT KÉRDÉSEKRE (göröggel és kapcsolódó igékkel / revideált)

1 Kor. 7,1 Amik felől pedig írtatok nékem, ezt válaszolom: jó, vagyis hasznos, előnyös, kívánatos, célszerű a férfiúnak* azaz: az embernek asszonyt nem illetni, ha asszonyhoz hozzá sem ér**

*Férfiú (anthróposz): ember.

**Asszony (güné): nő, asszony, test / Mohay András: Újgörög-Magyar kéziszótár /.

1 Kor. 7,2 De a paráznaság, a kicsapongás, és fajtalanság veszélye, és elterjedtsége miatt azonban minden férfiúnak tulajdon, vagyis saját felesége legyen, és minden asszonynak tulajdon, azaz saját férje.

1 Kor. 7,3 A feleségének, vagyis az asszonynak adja meg a férj, amivel tartozik, azaz a köteles jóakaratot, és teljesítse házastársi kötelességét feleségével szemben. Hasonlóképpen a feleség, vagyis az asszony is ugyanúgy a férjének*

*Férfi és asszony a görög szövegben: Ha a testi emberről szól az Ige, akkor a görög azt mondja: férfiúvá (arszen: hímneművé) és asszonnyá (thélüsz: nőneművé). Ha szimbólumokban szól az ige az emberről, akkor a görög: (güné): asszony, vagy nő, vagy test. (anér): férfi.

1 Kor. 7,4 A feleség nem ura a maga testének, vagyis személyének, hanem a férje; Az asszony testével, azaz személyével nem maga rendelkezik teljhatalommal, hanem a férje, hasonlóképen a férj sem ura a maga testének, személyének, hanem a felesége, vagyis éppígy a férfi testével, azaz személyével sem ő rendelkezik, teljhatalommal, hanem a felesége*

*És így folytatódik a kijelentés: „Nem tudjátok-é, hogy a ti testeitek, azaz teljes személyetek a Krisztusnak tagjai, vagyis részei, azaz az Ő személyének egy-egy funkciót végző része?(1 Kor. 6,15).

A testi keresztényekhez, akik még kisdedek a Krisztusban, így szól Pál apostol, megismételve a test gyengeségét: „Emberi módon szólok, és fejezem ki magam a ti testeteknek erőtlensége, gyengesége miatt. A test gyönge, ugyanis enged a kísértésnek.” (Róm. 6,19).

Ezért: „… amíg test szerint éltünk, a bűnök törvény által szított szenvedélyei hatottak tagjainkban, amelyek a halálnak termettek gyümölcsöt” (Róm. 7,5).

Ezért figyelmeztet az Úr Jézus így: „Vigyázzatok, és imádkozzatok, hogy kísértésbe ne essetek; mert jóllehet a szellem kész, hajlandó, és készséges ugyan, de a test erőtlen.

[Más fordítás: Mert a szellem azt akarja tenni, ami jó, de a test gyenge](Mát. 26,41).

1 Kor. 7,5 Ne fosszátok meg egymást, és ne tartózkodjatok, ne vonakodjatok egymástól legfeljebb közös megegyezéssel, egyenlő akaratból bizonyos ideig, vagyis egy időre. Hogy ráérjetek a böjtölésre és időt szentelhessetek az imádkozásra azután ismét együvé, vagyis egymáshoz térjetek, és legyetek együtt hogy a sátán meg ne kísértsen titeket, mivelhogy magatokat meg nem tartóztathatjátok, vagyis az önmegtartóztatás, az önfegyelmetek hiánya miatt*

*Amikor Izráel népe az Úr jelenlétére várt, így szólt a parancs: „Leszálla azért Mózes a hegyről a néphez, és megszentelé, vagyis Isten céljaira elválasztja a népet, és megmosák, megtisztítják az ő felsőruháikat. És monda a népnek: Legyetek készen harmadnapra; asszonyhoz ne közelítsetek (Más fordítás: Ne a testbe kerülve közelítsetek) (2 Móz. 19,14-15).

1 Kor. 7,6 Ezt pedig kedvezésképpen, engedményként mondom, nem parancsolat szerint, és nem parancsként.

1 Kor. 7,7 Mert szeretném, ha minden ember úgy és olyan volna, mint én magam is; de kinek-kinek tulajdon, saját kegyelmi ajándéka vagyon Istentől, vagyis mindenkinél másképpen nyilvánul meg a kegyelem Szelleme, egynek így, másnak pedig úgy*

*Mert: „A kegyelem Szellemének megnyilvánulásában pedig különbség van, de ugyanaz a Szellem” (1 Kor. 12,4)

Az Úr Jézus így beszél erről: „Nem mindenki érti meg ezt a beszédet, ezt az igét, hanem akinek megadatott Istentől, csak az fogja ezt fel, akiknek képesség adatott annak befogadására. Mert vannak heréltek, vagyis olyan férfiak, akik nemzésre alkalmatlanok, akik képtelenek a házasságra. Ilyenek az eunuchok, akik önmegtartóztató életet élnekŐk anyjuk méhéből születtek így hogy nem képesek a házaséletre. És vannak heréltek, akiket az emberek heréltek ki, vagyis akit az emberek tettek a házasságra alkalmatlanná, képtelenné. És vannak heréltek, vagyis nemzésre alkalmatlanok, akik maguk herélték ki. Ők maguk döntöttek úgy, hogy alkalmatlanok lesznek a házaséletre, és önmagukat tették nemzésre alkalmatlanná a mennyeknek országáért. Aki képes arra, hogy ennek az igének helyet adjon, az adjon neki helyet. Aki képes ezt felfogni, fogja fel (Mát. 19,11-12).

1 Kor. 7,8 Mondom pedig a nem házasoknak, vagyis az egyedülállóknak, és az özvegyasszonyoknak, hogy jó, hasznos, előnyös nékik, ha úgy maradnak, mint én is.

1 Kor. 7,9 De ha magukat meg nem tartóztathatják, ha nincs önuralmuk, házasodjanak meg: mert jobb, előnyösebb, és hasznosabb megházasodni, és házasságban élni, mint vágy tüzében égni*

*Én:Ezt pedig a ti érdeketekben mondom. Nem hogy tőrt vessek, vagy csapdát állítsak néktek, hanem hogy osztatlan szívvel, akadály nélkül ragaszkodjatok az Úrhoz, és azért hogy úgy élhessetek az Úr mellett, hogy ne legyetek ide-oda rángatva. És hogy arra indítsalak benneteket, ami állandó szolgálatkészséget jelent az Úr iránt, figyelemelterelődés nélkül. De ha valaki úgy gondolja, hogy helytelenül jár el szüzességével szemben – ha az túl van már a fiatalkor virágzásán, és így kell történnie – tegye meg, amit akar, nem vétkezik. Akinek azonban szilárd a meggyőződése, és szívében elvégezte, és minden kényszerítő ok nélkül, teljesen szabadon úgy döntött, - hatalma lévén akarata szerint cselekedni - hogy megőrzi szüzességét, jól teszi Azért, aki házasságra adja szüzességét az is jól teszi, de aki nem adja házasságra, még jobban teszi. (1 Kor. 7,35-38).

1 Kor. 7,10 Azoknak pedig, akik házasságban élnek, hagyom és utasítást adok, de nem én, hanem az Úr, hogy a nőtől a férj nehogy eltávozzon, és elváljon*

*Az Úr Jézus kijelentése a házasság mindkét szereplőjéről: „Én pedig azt mondom nektek, hogy aki elbocsátja feleségét, paráznaság esetét kivéve, az házasságtörővé teszi őt, és aki elbocsátott asszonyt vesz feleségül, az házasságtörést követ el” (Mát. 5,32)

Mert: „…Aki elbocsátja feleségét, és mást vesz el, házasságtörést követ el az ellen. Ha pedig a feleség hagyja el a férjét és mással kel egybe, házasságtörést követ el” (Márk. 10,11-12)

Hát: „…Nem olvastátok-é, hogy a Teremtő kezdettől fogva férfiúvá és asszonnyá teremté őket, És ezt mondá: Annak okáért elhagyja a férfiú atyját és anyját; és ragaszkodik feleségéhez, és lesznek ketten egy hústestté. Úgy hogy többé nem kettő, hanem egy hústest. Amit azért az Isten egybeszerkesztett, ember el ne válassza” (Mát. 19,4-6)

Az Úr az apostolon keresztül folytatja kijelentést: „Mert a férjes asszony, míg él a férj, a férfi, ehhez van kötve, ezzel van összekapcsolva törvény szerint, vagyis férfi hatalma alatt élő, férfinek alávetett nőt is a törvény csak az élő férjhez köti. De ha meghal a férj, felszabadul, feloldoztatott az asszony a férj törvénye alól. Azért tehát az ő férjének életében paráznának, házasságtörőnek mondatik, ha más férfihoz megy. Ha azonban meghal a férje, szabaddá lesz a törvénytől, megszabadul a törvényes kötöttségtől, úgy hogy nem lesz parázna, vagyis házasságtörő, ha más férfihoz megy” (Róm. 7,2-3)

„És azt mondjátok: Miért? Azért, mert az ÚR a tanúja annak, hogy hűtlen lettél ifjúkorodban elvett feleségedhez, pedig ő a társad, feleséged, akivel szövetség köt össze. Egy ember se tesz ilyent, akiben maradt még szellem. De mire is törekszik az ember? Arra, hogy utódot kapjon Istentől. Vigyázzatok azért magatokra, és ne legyetek hűtlenek ifjúkorotokban elvett feleségetekhez! Gyűlölöm, és megvetem azt, aki elválik feleségétől - mondja az ÚR, Izráel Istene -, mert erőszak, és gonoszság tapad ruhájára - mondja a Seregek Ura. Vigyázzatok magatokra, ne legyetek hűtlenek! (Malak. 2,14-16).

Mert aki házasság – vagyis szövetségtörő – lesz, azaz: „Aki elhagyja ifjúkorának társát, és megfeledkezik az Isten előtt kötött szövetségről. …a halálra hanyatlik az ő háza, és az ő ösvényei az élet nélkül valókhoz. Aki bement hozzá, nem tud visszafordulni, és nem talál rá az élet ösvényeire” (Péld. 2,17-19).

1 Kor. 7,11 Hogyha pedig elválik is, és ha mégis elhagyná, maradjon házasság nélkül, vagy béküljön meg a férjével; és a férj se bocsássa el a feleségét, vagyis nehogy elhagyja.

1 Kor. 7,12 Egyebeknek, vagyis a többieknek pedig én mondom, nem az Úr: Ha valamely atyafinak, vagyis testvérnek hitetlen felesége van, és ez vele akar lakni, azaz: aki kész vele együttélni el ne bocsássa, ne küldje és ne hagyja el azt.

1 Kor. 7,13 És ha valamelyik hivő asszonynak hitetlen férje van, és az szívesen marad vele, és vele akar lakni, és jónak látja vele együtt élni, ne hagyja el férjét, és el ne bocsássa azt.

1 Kor. 7,14 Mert meg van szentelve, vagyis megszenteltetik, a hitetlen férj az ő hívő feleségével való közösségben, és meg van szentelve a hitetlen asszony az ő hívő férjében, mert különben a ti gyermekeitek tisztátalanok volnának, így azonban szentek és az Istennek, az Ő szolgálatának fenntartottak.

1 Kor. 7,15. Ha pedig a hitetlen, vagyis a nem hívő fél elválik, vagy fogja magát és elmegy, ám váljék el, és menjen el. Nem vettetett rabszolgaság alá, és nincs rabszolgasorsra ítélve a keresztyén tetsvér, vagy testvérnő az ilyenben. De békességre hívott minket az Isten, azaz arra hívott el minket az Isten, hogy békességben éljünk*

*És így folytatja az apostol: „Azért tehát törekedjünk azokra, és igyekezzünk elérni azt, amik a békességre, vagyis arra az állapotra, amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, a veszély érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás, és amik az egymás épülésére valók, az egymás megerősítésére szolgálnak” (Róm. 14,19).

1 Kor. 7,16 Mert mit tudod, te asszony, vajon megmentheted-e a férjedet; vagyis hogy üdvösségre vezetheted-e a férfit, vagy mit tudod te férfiú, hogy vajon megmentheted-e a feleségedet, vagyis, hogy üdvösségre vezetheted-e az asszonyt?

1 Kor. 7,17 Csak amint kinek-kinek adta az Isten, mindenki úgy éljen, ahogy az Úr kiosztotta néki, és amint kit-kit elhívott az Úr, úgy járjon. És minden, vagyis az összes kihívott közösségben / eklézsiában ekképpen rendelkezem.

1 Kor. 7,18 Körülmetélten hivatott el valaki? Ne fedezze el, ne tüntesse el azt; körülmetéletlenül hivatott el valaki? Ne metélkedjék körül*

*Azért rendelkezik így az apostol, mert: „Némelyek pedig, kik Júdeából jöttek alá, így tanítják vala az atyafiakat, a testvéreket: Ha körül nem metélkedtek Mózes rendtartása szerint, nem üdvözülhettek” (Csel. 15,1).

1 Kor. 7,19 A körülmetélkedés semmi, hasonlóképpen a körülmetéletlenség is semmi; hanem csak az Isten parancsolatainak és végzéseinek megtartása fontos, és ér valamit*

*És kifejti Isten Igéje, hogy mi az, ami számit: „Mert Krisztus Jézusban sem a körülmetélkedés, sem a körülmetéletlenség nem használ semmit, hanem csak az új teremtés” „… és csak a szeretet által munkálkodó hit” (Gal. 6,15; 5,6)

 Hiszen: „Itt már nincs többé görög és zsidó, körülmetéltség és körülmetéletlenség, barbár és szkíta, szolga és szabad, hanem minden és mindenekben Krisztus” (Kol. 3,11).

1 Kor. 7,20 Mindenki, amely hivatásban, állapotban, vagy kapcsolatban hívatott el, maradjon meg abban a társadalmi, emberi helyzetben, amelyre Isten rendelte, amelybe Ő helyezte bele*

*És így folytatódik a kijelentés: „Kérlek tehát titeket én, aki fogoly vagyok az Úrért: éljetek méltón ahhoz az elhívatáshoz, amellyel elhívattatok” (Eféz. 4,1).

1 Kor. 7,21 Szolgai állapotban, azaz rabszolgaként hivattattál el? Ne gondolj, és ne törődj vele, és ne is bánkódj emiatt, sőt ha szabad lehetsz is, inkább élj azzal, és használd ki azt, és maradj meg abban*

*Az Úr Jézus a mindenkori tanítványainak adta az Ő beszédét az Ö Igéjét, ezért azt mondja:Többé nem mondalak titeket szolgáknak, mert a szolga nem tudja, mit tesz az ura. Titeket azonban barátaimnak mondalak, mert mindazt, amit hallottam az én Atyámtól, tudtul adtam nektek” (Ján. 15,15)

 Ezért: „Krisztusban tehát nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem szabad, nincs férfi, sem nő, mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban” (Gal. 3,28)

 „Hiszen egy Szellem által mi is mindnyájan egy személlyé meríttettünk be, akár zsidók, akár görögök, akár rabszolgák, akár szabadok, és mindnyájan egy Szellemmel itattattunk meg” (1 Kor. 12,13)

És ha Krisztusba, vagyis a Szent Szellembe bemeríttettünk: „Itt már nincs többé görög és zsidó, körülmetéltség és körülmetéletlenség, barbár és szkíta, szolga és szabad, hanem minden és mindenekben Krisztus” (Kol. 3,11).

1 Kor. 7,22 Mert az Úrban elhívott rabszolga az Úrnak szabadosa, felszabadítottja, hasonlóképen, aki szabadságban, vagyis szabad emberként hívatott el, Krisztusnak rabszolgája*

*Az Úr Jézus kijelentése, mert: „… megismeritek az igazságot, és az igazság szabadokká tesz titeket” (Ján. 8,32)

Vagyis aki az Urat megismeri, mert Ő mondja: „…Én vagyok… az igazság” (Ján. 14,6)

„Ha tehát a Fiú megszabadít titeket, valóban szabadok lesztek” (Ján. 8,36)

 S az apostol így folytatja: „Mert ti testvéreim, szabadságra vagytok elhíva; csak a szabadság nehogy ürügy legyen a hústestnek, hanem szeretetben szolgáljatok egymásnak” (Gal. 5,13)

„Mint szabadok: nem úgy, mint akik a szabadságot a gonoszság takarójául használják, hanem mint Isten szolgái” (1 Pét. 2,16)

Tehát: „Ne látszatra szolgáljatok, mintha embereknek akarnátok tetszeni, hanem Krisztus szolgáiként cselekedjétek Isten akaratát egész lényetekkel” (Eféz. 6,6).

1 Kor. 7,23 Nagy áron vétettetek meg, nagy váltságdíjat fizetett értetek, ne legyetek, és ezért ne váljatok embereknek rabszolgáivá*

*És így folytatódik a kijelentés: „Mert áron vétettetek meg: dicsőítsétek tehát Istent egész valótokban” (1 Kor. 6,20)

„Tudván, hogy nem veszendő holmin nem romlandó, múlandó, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg a ti atyáitoktól örökölt hiábavaló, értéktelen, üres életetekből, hanem drága véren, mint hibátlan és szeplőtlen, be nem szennyezett, mocsoktalan bárányén, a Krisztusén” (1 Pét. 1,18-19).

1 Kor. 7,24 Kiki amiben, és amilyen állapotban elhívatott, atyámfiai, testvéreim abban maradjon meg az Isten előtt.

1 Kor. 7,25 A hajadonok felől, vagyis a szüzességet illetően nincs ugyan külön parancsolatom az Úrtól, de tanácsot adok úgy, mint aki irgalmasságot nyertem az Úrtól, hogy hitelt érdemlő legyek.  

1 Kor. 7,26 Úgy ítélem, és úgy gondolom azért, hogy jó, és hasznos, és ez az állapot ajánlható a jelenvaló szükség, a küszöbön álló megpróbáltatások* a közeledő/fenyegető, szükségszerűen bekövetkező nyomorúság, a kikerülhetetlen, szükségszerű szenvedés miatt, hogy tudniillik jó az embernek szűzen maradni, úgy ahogy én vagyok

*Megpróbáltatások (ana(n)gké): kényszerítés, kényszerhelyzet, kényszer; szükségszerűség; szorultság, szorult helyzet, nyomorúság. Itt: „a reánk váró, bekövetkezendő nyomorúság.

1 Kor. 7,27 Feleséghez, vagyis asszonyhoz köttettél? Ne keress elválást ne törekedj elválni. Megszabadultál feleségedtől? Fel vagy oldva az asszonytól, és ha feleség nélkül vagy? Ne keress feleséget, vagyis asszonyt.

1 Kor. 7,28 De ha veszel is feleséget, vagyis megházasodsz, nem vétkezel, és nem hibázol; és ha férjhez megy, vagyis házasságra lép is a hajadon, a szűz, nem vétkezik; azaz: nem téveszti el a célpontot, de az ilyeneknek háborúságuk, és gyötrelmük lesz a hústestben, mert szorongattatásuk lesz a hústól. Én pedig kedveznék néktek, és meg akarlak kímélni benneteket*

*És így folytatja az apostol:  De boldogabb, ha úgy olyan állapotban marad, az én véleményem szerint; pedig hiszem, hogy  bennem is Istennek Szelleme van, és én is az Isten Szelleme birtokában vagyok” (1Kor. 7,40).

1 Kor. 7,29 Ezt pedig azért mondom, atyámfiai, testvérek, mert a hátralevő időszak rövidre van szabva, a rendelkezésünkre álló idő* korlátozott. Mert ezentúl az Istentől megszabott tartalommal telített időszak, amely el van határolva a többitől lejár. Azért a jövőben, akiknek van is feleségük, úgy, és olyanok legyenek, és úgy éljenek, mintha nem volna**

*Idő (kairosz): - alkalom, vagyis megállapított vagy megfelelő idő. Itt: az Istentől megszabott tartalommal telített időszak, amely el van határolva a többitől.

**És így folytatja az apostol: „Ezt pedig cselekedjétek, tudván, és felismerve az időt, hogy ideje, - mert jelen van már a ti időtök az üdvösség bekövetkezésére - Hogy az álomból, a szellemi kábultságból felserkenjünk, és felébredve fölkeljünk. Mert most a küszöbön áll, vagyis közelebb van hozzánk az üdvösség, mint amikor hívőkké lettünk” (Róm. 13,11).

 „Annakokáért ha feltámadtatok, ha életre keltetek a Krisztussal, az odafelvalókat keressétek, ahol a Krisztus van, az Istennek jobbján ülvén. Az odafelvalókkal, vagyis a mennyeiekkel törődjetek, azokon elmélkedjetek, nem a földiekkel. Mert meghaltatok, és a ti életetek el van rejtve együtt a Krisztussal az Istenben” (Kol. 3,1-3).

1 Kor. 7,30 És akik sírnak, mintha nem sírnának; és akik vigadnak, és örülnek, örvendeznek, mintha nem vigadnának. Akik vesznek, mintha semmijük sem volna.

[Más fordítás: A sírók úgy éljenek, mintha nem volna sírni valójuk; az örvendezők, és örülők mintha nem volna örülni valójuk; akik vásárolnak valamit, mintha nem volna tulajdonuk az, mintha semmit meg nem tartanának].

1 Kor. 7,31 És akik élnek a világ javaival, vagyis e világgal, és igénybeveszik, és felhasználják a világ dolgait; akik hasznot húznak a világból, mintha nem élnének vele: mint akik azt nem kényük-kedvük szerint használnák, és mintha nem vennék igénybe, mert elmúlik e világnak ábrázatja, alakja, formája, pompája, külső arculata, megjelenési formája. Mert változik e világ színtere*

*Hát: „Ne szeressétek a világot, se azokat, amik a világban vannak. Ha valaki a világot szereti, nincs meg abban az Atya szeretete. Mert mindaz, ami a világban van, a hústest kívánsága, a szem kívánsága, és az élettel, a létezés jelenlegi állapotával való kérkedés, nem az Atyától, hanem a világtól van. És a világ elmúlik, és annak kívánsága is; de aki az Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké” (1 Ján. 2,15-17)

Mert: „Bizony árnyékként jár az ember; bizony csak hiába szorgalmatoskodik; rakásra gyűjt, de nem tudja, ki takarítja be azokat!” (Zsolt. 39,7)

Ezért tehát úgy éljetek: „Mint akik újonnan születtetek nem romlandó magból, de romolhatatlanból, Istennek igéje által, amely él és megmarad örökké.  Mert minden hústest olyan, mint a fű, és minden dicsősége, mint a mező virága: megszárad a fű, és virága elhull, de az Úr beszéde megmarad örökké. Ez a beszéd pedig az az evangélium, amelyet hirdettek nektek” (1 Pét. 1,23-25)

„Mert sokan járnak másképpen, kik felől sokszor mondtam néktek, most pedig sírva is mondom, hogy a Krisztus keresztjének, azaz: kínoszlopának ellenségei; Kiknek végük veszedelem, kiknek Istenük az ő hasuk, és akiknek dicsőségük az ő gyalázatukban van, kik mindig a földiekkel, földön lévő, a Földhöz tartozó dolgokkal törődnek. Mert a mi országunk mennyekben van, honnét a megtartó Úr Jézus Krisztust is várjuk” (Fil. 3,18-20).

1 Kor. 7,32 Azt akarnám pedig, és azt szeretném, hogy ti gond nélkül legyetek, hogy gond ne terheljen titeket, és nem lenne okotok aggodalmaskodásra. Aki házasság nélkül van, - vagyis egyedülálló nő, ill. hajadon, vagy férfi, vagy elvált - arra visel gondot, ami az Úré, vagyis az Úr dolgaival törődik; az Úr dolgaiért szorgoskodik, hogy mimódon kedveskedhessék az Úrnak, és hogy hogyan járjon az Úr kedvében, hogyan legyen tetszésére az Úrnak.

1 Kor. 7,33 Aki pedig feleséget vett, vagy férjhez ment, a világiakra visel gondot, a világi dolgokkal törődik, azokról gondoskodik, hogy mimódon kedveskedhessék a feleségének. Csak arra ügyel, hogyan keresse felesége kedvét ezért meg van osztva élete*

*És hogy a házasembernek hogyan kell a felesége tetszését keresni, arról így szól Isten Igéje: „Férfiak! Úgy szeressétek feleségeteket, ahogyan Krisztus is szerette az egyházat, és önmagát adta érte, hogy a víz fürdőjével az ige által megtisztítva megszentelje. Hasonlóképpen a férfiak is szeressék a feleségüket, mint a saját testüket, mint a saját énjüket. Aki szereti a feleségét az önmagát szereti. Mert a maga hústestét soha senki nem gyűlölte, hanem táplálja és gondozza, ahogyan Krisztus is az egyházat” (Ef. 5,25-26.28-29).

1 Kor. 7,34 Különbözik egymástól az asszony és a hajadon. Aki nem ment férjhez, a nem házas asszony és a szűz hajadon az Úr dolgaira visel gondot, szorgalmatos az Úr dolgaiban. És azokról gondoskodik, hogy szent legyen mind teljes lényében, mind szellemében. Aki pedig férjhez ment, a világiakra visel gondot, mimódon kedveskedhessék az embernek. Azokról gondoskodik, azok miatt aggódik, melyek a világéi, hogy mint tessék az embernek.

1 Kor. 7,35 Ezt pedig a ti hasznotokra, és javatokra, a ti érdeketekben mondom. Nem hogy tőrt vessek, vagy csapdát állítsak néktek, és nem azért, hogy tőrbe csaljalak, hanem hogy osztatlan szívvel, akadály nélkül ragaszkodjatok az Úrhoz, és azért, hogy úgy élhessetek az Úr mellett, hogy ne legyetek ide-oda rángatva. Hogy illendőképen és állhatatosan ragaszkodjatok az Úrhoz háboríthatatlanul, és hogy az Úrhoz való osztatlan ragaszkodásra segítselek titeket, és arra, ami állandó szolgálatkészséget jelent az Úr iránt figyelemelterelődés nélkül.

1 Kor. 7,36 De ha valaki úgy gondolja, hogy helytelenül jár el szüzességével szemben – ha az túl van már a fiatalkor virágzásán, és így kell történnie – tegye meg, amit akar, nem vétkezik. Menjen, és adja férjhez.

1 Kor. 7,37 Akinek azonban szilárd a meggyőződése, és szívében már elvégezte, és minden kényszerítő ok nélkül, teljesen szabadon úgy döntött, hatalma lévén akarata szerint cselekedni, hogy megőrzi saját szüzességét, jól teszi*

*Azért teszi jól, mert: „Ezek azok, akik asszonyokkal nem fertőztették meg magukat; mert szüzek. Ezek azok, akik követik a Bárányt, valahová megy. Ezek áron vétettek meg az emberek közül Istennek és a Báránynak zsengéiül” (Jel. 14,4).

1 Kor. 7,38 Azért, aki házasságra adja szüzességét, az is jól teszi, de aki nem adja házasságra, még jobban teszi.

1 Kor. 7,39 Az asszonyt törvény köti, és össze van kapcsolva a férjével, míg férje él. De ha férje meghal, vagyis elszenderül, szabadon férjhez mehet, akihez akar, de csak az Úrban*

*Az apostol több gyülekezetben megismétli a kijelentést: „Mert a férjes asszony, míg él a férj - de jelenti az érettkoru embert is, ellentétben a gyermekkel - ehhez van kötve, vagyis össze van kapcsolva törvény szerint. hiszen a férj hatalma alatt élő, férfinek alávetett nőt is a törvény csak az élő férjhez köti. De ha meghal a férj, felszabadul, feloldoztatott az asszony - az asszony szó többnyire szellemi tekintetben a női jellemet és modort jelöli; de jelenti a nőnemű emberi lényt is - a férj törvénye alól. Azért tehát az ő férjének életében házasságtörőnek mondatik, ha más férfihoz megy, ha azonban meghal a férje, szabaddá lesz a törvénytől, megszabadul a törvényes kötöttségtől, úgy hogy nem lesz házasságtörő, ha más férfihoz megy” (Róm. 7,2-3)

1 Kor. 7,40 De boldogabb, ha úgy, ha ilyen állapotban marad, az én véleményem szerint, pedig hiszem, hogy én is az Isten Szellemének birtokában vagyok.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.