Róm. 12,1 Kérlek, és buzdítalak, bátorítalak azért titeket atyámfiai, testvéreim az
Istennek irgalmasságára, hogy szánjátok oda, mutassátok be, adjátok, állítsátok
oda teljes lényeteket, személyeteket élő,
szent és Istennek kedves, Neki tetsző, és elfogadható áldozatul. Mint a ti
okos, azaz igei tiszteleteteket.
[Más fordítás: Ez legyen a ti szellemi
dicsőítésetek és hódolatotok, és ésszerű, vagyis igeszerű istentiszteletetek, s így a
ti szolgálatotok okos, vagyis igei legyen]*
*Újra és újra figyelmeztet a Szent Szellem: „… ne szánjátok oda a ti tagjaitokat a testetek
egy-egy funkciót végző tagját
hamisságnak fegyvereiül a bűnnek; hanem szánjátok oda magatokat az
Istennek, mint akik a halálból életre keltetek, és a ti tagjaitokat igazságnak
fegyvereiül az Istennek” (Róm. 6,13).
„Avagy nem
tudjátok, hogy akinek oda szánjátok, akinek oda adjátok, és alárendelitek magatokat szolgákul, vagyis rabszolga
gyanánt az engedelmességre, annak vagytok szolgái, azaz rabszolgái akinek
engedelmeskedtek: vagy a bűnnek halálra, ami a halálba vezet, vagy az
engedelmességnek igazságra, vagyis
ami megigazulásra vezet” (Róm. 6,16)
„Emberi módon
szólok és fejezem ki magam a ti
hústesteteknek erőtlensége, gyarlósága
miatt. Mert amiképpen oda szántátok a ti tagjaitokat a tisztátalanságnak és a hamisságnak, és a
gonoszságnak, törvénytelenségnek szolgáiul a hamisságra, a törvénytelenségre: azonképpen szánjátok és adjátok oda most a ti
tagjaitokat szolgáiul az igazságnak a megszenteltetésre, vagyis most úgy
állítsátok tagjaitokat rabszolgákul az igazságosság oldalára, hogy azok
megszentelődéseteket munkálják” (Róm. 6,19)
„Hogy többé ne embereknek kívánságai, hanem Isten
akarata szerint éljétek a hústestben
hátralevő időt” (1 Pét. 4,2)
És megvallhassátok, hogy: „Krisztussal együtt
megfeszíttettem. Élek pedig többé nem én, hanem él bennem a Krisztus; amely
életet pedig most hústestben élek, az Isten Fiában való hitben
élem, aki szeretett engem és önmagát adta érettem” (Gal. 2,20).
Róm. 12,2 És ne szabjátok magatokat,
ne igazodjatok, és ne legyetek hasonlóvá, ne alkalmazkodjatok, és ne
idomuljatok e világhoz, ehhez a létkorszakhoz. Hanem változzatok el, és
alakítsátok, formáljátok át, változtassátok meg magatokat a ti elméteknek, a ti
értelmetek, gondolkodásotok, megértésetek, vélekedésetek, a szellemetek belső,
értelmes felfogóképességének megújulása által. [Más
fordítás: És gondolkodásmódotok megújításával alakuljatok át úgy,
hogy megvizsgáljátok, és felismerjétek, megítélhessétek, megválasszátok, és
hogy azt próbálgassátok mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata, mi a
helyes, mi a kedves előtte és mi a tökéletes, ami neki tetsző]*
Róm. 12,3 Mert a nékem adott
kegyelem által mondom mindenkinek közöttetek, hogy feljebb ne bölcselkedjék,
mint ahogy kell bölcselkedni; hanem józanon bölcselkedjék amint az Isten
adta kinek-kinek a hit mértékét. [Más fordítás: Senki
ne becsülje magát, és ne gondoljon magáról a kelleténél többre; ne
fölényeskedjen, ne legyen gőgös. Ne jártassa elméjét a magas dolgokon azon
felül, amiben járnia kellene, hanem azon járjon az elmétek, hogy hogyan kell
viselkednetek józanul, Isten igéje szerint, kinek-kinek úgy, ahogy Isten a hit
mértékét kiosztotta]*
Nem a hústest bölcsességére kell támaszkodni: „Ne légy felettébb igaz, és felettébb ne bölcselkedjél; miért
keresnél magadnak veszedelmet?” (Préd. 7,16).
Mert: „Aki a maga eszében
bízik, ostoba, de aki bölcsen, az Ige szerint él, az megmenekül” (Péld.
28,26).
„Jaj azoknak, akik
bölcseknek képzelik magukat, és magukat tartják okosnak” (Ésa. 5,21).
Hanem:
„Bizodalmad legyen az Úrban teljes elmédből; a magad eszére, okosságára,
ítélőképességére, megértésére, értelmedre, belátására pedig ne hagyatkozzál.
Minden te útjaidban megismered őt. Akkor ő egyengetni
fogja ösvényeidet, és egyenessé teszi a te
lépéseidet. Ne légy bölcs a te magad véleménye szerint; ne tartsd
magadat önnön szemedben bölcsnek. Tiszteld az Urat, és távozzál el a gonosztól, és
kerüld a rosszat, a haszontalan, káros, ártalmas, gonosz
dolgokat, a bajt. Gyógyulás lesz ez a te
testednek, egész lényednek, és megújulás, felüdülés, erősítés, életerő a te
csontjaidnak” (Péld. 3,5-8).
Róm. 12,4 Mert miképpen egy testben sok tagunk van, vagyis ahogyan az
ember személyének többféle szerepe, helyzete, működése van, minden tagnak pedig
nem ugyanazon cselekedete, tennivalója, feladata, szerepe, működése,
rendeltetése van:
Róm. 12,5 Azonképpen sokan egy
test, egy személy vagyunk, egy testet, egy személyt képezünk a
Krisztusban, egyenként pedig egymásnak tagjai, egy-egy funkciót végző tagja
vagyunk*
*Az apostol az
emberi személy alapján magyarázza a kijelentést: „Mert amiképpen a test, vagyis a személy egy, és sok tagja, sok szerepe, helyzete van, az egy testnek tagjai pedig, noha sokan
vannak, mind egy test, egy személy,
azonképpen a Krisztus is. Mert hiszen egy Szellem által mi
mindnyájan egy testté, egy személlyé
meríttettünk be, akár zsidók, akár görögök, akár szolgák, akár szabadok; és
mindnyájan egy Szellemmel itattattunk meg. Mert a test, a személy sem egy tag, hanem sok. Ha
ezt mondaná a láb: mivelhogy nem kéz vagyok, nem vagyok a testből való; avagy
nem a testből való-e azért? És ha a fül ezt mondaná: mivelhogy nem vagyok szem,
nem vagyok a testből való; avagy nem a testből való-e azért? Ha az egész test
szem, hol a hallás? Ha az egész hallás, hol a szaglás? Most pedig az Isten
elhelyezte a tagokat a testben egyenként mindeniket, amint akarta. Ha pedig az
egész egy tag volna hol volna a test? Így azonban sok tag van ugyan, de egy
test. Nem mondhatja pedig a szem a kéznek: Nincs rád szükségem; vagy viszont a
fej a lábaknak: Nem kelletek nékem. Sőt sokkal inkább, amelyek a test
legerőtlenebb tagjainak látszanak, azok igen szükségesek: És amelyeket a test
tisztességtelenebb tagjainak tartunk, azoknak nagyobb tisztességet
tulajdonítunk; és amelyek éktelenek bennünk, azok nagyobb ékességben
részesülnek; Amelyek pedig ékesek bennünk, azoknak nincs erre szükségük. De az
Isten szerkeszté egybe a testet, az alábbvalónak nagyobb tisztességet adván,
hogy ne legyen meghasonlás a testben, hanem kölcsönösen gondoskodjanak
egymásról a tagok” (1Kor. 12,12-25).
„Ti pedig Krisztus teste, teljes lénye vagytok, és egyenként
annak tagjai” (1Kor. 12,27).
„Mert egy a kenyér, egy test vagyunk
sokan; mert mindnyájan az egy kenyérből részesedünk” (1 Kor. 10,17).
„Mert az Ő
testének, az Ő személyének, teljes
lényének tagjai vagyunk, az Ő testéből, az Ő húsából és az Ő
csontjaiból valók” (Eféz.
5,30).
Ahogyan Éva is Ádámnak: „És alkotá az Úr Isten azt az oldalbordát,
amelyet kivett vala az emberből, asszonnyá, és vivé az emberhez. És monda az
ember: Ez már csontomból való csont, és húsomból való hús: ez asszonyembernek
neveztessék, mert emberből vétetett” (1
Móz. 2,22-23).
Mert: „…Ádám …ama következendőnek, az Eljövendőnek,
vagyis Krisztusnak kiábrázolása, és előképe” (Róm. 5,14).
Róm. 12,6 Minthogy azért külön-külön ajándékaink, a gyülekezetben végzett szolgálat közben, a bennünk lakozó Szent Szellem
különböző megnyilvánulásai vannak a nékünk adott
kegyelem szerint, akár írásmagyarázás, vagyis prófétai igehirdetés, a hitnek
szabálya és mértéke szerint teljesítsük.
Róm. 12,7 Akár szolgálat - a mások javára végzett
szellemi, vagy anyagi tevékenység - a szolgálatban munkálkodjunk, és
maradjunk, fáradozzunk, forgolódjunk, és szenteljük
magunkat annak a szolgálatnak. Akár
tanító, szentelje magát a tanításnak.
Róm. 12,8 Akár segítségül hívó, - aki esedezés,
buzdítás vagy vigasztalás által könyörög, kér, kérlel, imádkozik - jóra
serkentő beszéddel buzdítson. A bátorító bátorítson; a vigasztaló vigasztaljon.
Az adakozó, aki ad a másiknak egy részt abból, amije van, szelídségben, szerénységben, egyszerűségben,
egyenességben, becsületességgel, és jószívűséggel, tettetés vagy önzés és hátsó gondolatok
nélküli jósággal adjon. Az elöljáró, - aki élen jár, mint követendő
példa, - aki vezet, irányít, gondoskodik valakiről, szorgalmatossággal, igyekezettel, buzgósággal,
serénységgel tegye. A könyörülő, aki irgalmasságot gyakorol, vidámsággal, jókedvvel, derűben, örömest, vidáman
művelje.
Róm. 12,9 Az Isten szerinti szeretet képmutatás, tettetés, színlelés, kétszínűség nélkül való legyen.
Iszonyodjatok, teljes lényetekkel irtózzatok,
és gyűlölettel, utálattal forduljatok el a gonosztól, mindentől, ami káros,
ártalmas, rossz, minden gonosz dologtól, ügytől, cselekedettől, és tapadjatok,
ragadjatok, csatlakozzatok, társuljatok a jóhoz*
*A próféták
állandóan figyelmeztetik Isten népét: „Keressétek
a jót és ne a gonoszt, hogy éljetek, és akkor veletek lesz az Úr, a Seregek
Istene, amint mondjátok. Gyűlöljétek a gonoszt és szeressétek a jót; állítsátok
vissza a kapuban az igazságot, a
vezetésben az igét; talán megkegyelmez
az Úr, a Seregek Istene a József maradékinak” (Ámós. 5,14-15).
„Akik szeretitek az Urat,
gyűlöljétek a gonoszt! Megőrzi ő az ő kegyeltjeinek életét; a gonoszok kezéből
megszabadítja őket. Világosság támad fel az igazra, és öröm a tiszta szívűekre.
Örüljetek igazak az Úrban, és tiszteljétek az ő szentséges emlékezetét!” (Zsolt.
97,10-12).
„Kerüld a rosszat és
cselekedjél jót; keresd a békességet és kövesd azt” (Zsolt. 34,15).
Az apostolok pedig kifejtik,
hogy mi a gonosz, és mi a jó: „Senkinek
gonoszért gonosszal, rosszért rosszat
ne fizessetek. A tisztességre gondotok legyen minden ember előtt. Jóra
törekedjetek, úgy hogy azt minden ember lássa” (Róm. 12,17).
És: „Fiacskáim, ne szóval szeressünk, se nyelvvel; hanem cselekedettel és
valósággal” (1 Ján. 3,18) .
Róm. 12,10 Atyafiúi, testvéri szeretettel egymás
iránt gyöngédek, egymást odaadóan
szeretők, a tiszteletadásban egymást
megelőzők egymással versengők legyetek*
*Az apostolok újra
és újra figyelmeztetik a hívőket: „A
testvéri szeretet legyen maradandó. A vendégszeretetről meg ne feledkezzetek,
mert ezáltal egyesek - tudtukon kívül - angyalokat vendégeltek meg” (Zsid.
13,1-2).
„Tisztítsátok meg egész
valótokat az igazság iránti engedelmességgel képmutatás nélküli
testvérszeretetre, egymást kitartóan, tiszta szívből, tiszta szellemből szeressétek, mint akik nem romlandó, hanem
romolhatatlan magból születtetek újjá, Isten élő és maradandó igéje által” (1
Pét. 1,22-23).
„A testvéri szeretetről
pedig nem szükséges írnom nektek, hiszen titeket az Isten tanított az egymás
iránti szeretetre, és mert gyakoroljátok is ezt minden testvér iránt egész
Macedóniában. De kérünk titeket, testvéreim, hogy egyre inkább gyarapodjatok ebben”
(1 Thess. 4,9-10).
Már Dávid így prófétál erről,
kijelentve az egyetértés és szeretet eredményét: „… Ó, mily szép és mily
gyönyörűséges, ha a testvérek egyetértésben élnek! Olyan ez, mint mikor a drága
olaj a fejről lecsordul a szakállra, Áron szakállára, amely leér köntöse
gallérjára. Olyan, mint a Hermon harmatja,
amely leszáll a Sion hegyére. Csak oda küld az ÚR áldást és életet mindenkor” (Zsolt.
133,1-2).
Az apostoli figyelmeztetés
minden gyülekezetben felhangzik: „Ha tehát van vigasztalás Krisztusban, ha
van szeretetből fakadó figyelmeztetés, ha van közösség a Szellemben, ha van
irgalom és könyörület, akkor tegyétek teljessé örömömet azzal, hogy ugyanazt
akarjátok: ugyanaz a szeretet legyen bennetek, egyet akarva ugyanarra
törekedjetek. Semmit ne tegyetek önzésből, se hiú dicsőségvágyból, hanem
alázattal különbnek tartsátok egymást magatoknál; és senki se a maga hasznát
nézze, hanem mindenki a másokét is. Az az indulat legyen bennetek, ami Krisztus
Jézusban is megvolt” (Fil. 2,1-5).
„Mindenkit tiszteljetek, és becsüljetek meg. Az atyafiúságot, a testvéri közösséget odaadóan szeressétek. Az Istent tiszteljétek. A királyt, vagyis a
legfőbb hatalmat tiszteljétek, és becsüljétek” (1Pét. 2,17).
Róm. 12,11 A fáradozásban, erőfeszítésben,
buzgóságban, szorgalomban, odaadásban ne legyetek restek. Szellemben buzgók
legyetek; az Úrnak szolgáljatok. [Más fordítás: A buzgóságban ne lankadjatok; a
szolgálatkészségben fáradhatatlanok, az igyekezetben nem lusták, a serénykedésben
nem késlekedők. Ne legyetek tunyák tennivalótokban. Legyetek
tüzes szelleműek, izzatok a Szellemtől. Krisztus
tulajdonaként végezzétek munkátokat, azaz: rabszolgálkodjatok]*
*És így folytatódik a kijelentés: „Tudván, hogy ti az Úrtól
veszitek az örökségnek jutalmát: mert az Úr Krisztusnak szolgáltok. [Más
fordítás: Tudván, hogy ti viszonzásul megkapjátok az Úrtól az örökséget.
Az Úr Krisztusnak szolgáljatok tehát]” (Kol. 3,24).
Róm. 12,12 A reménységben, - az Isten ígéreteire irányuló,
természetfölötti elváró reménységben örvendezők, derűsek, örülők.*
A háborúságban, a nyomorúságban, szorongattatásban,
elnyomásban, szorult helyzetben, nyomorgatásban, nyomorúságban, baj, és
üldözésben tűrők, és kitartóak,
állhatatosak. E azt jelenti, hogy: alatta maradás a tehernek, nem teszi le,
viszi; „vállalja” ezeket.** A könyörgésben,
imádságban állhatatosak, szorgalmasok, kitartóak, ragaszkodók***
*Az apostol újra és
újra arra buzdítja a hívőket, hogy örüljenek, s a Szent Szellem ennek az okát
is kijelenti: „Továbbá testvéreim,
örüljetek az Úrban. Ugyanazokat írni néktek én nem restellem, tinéktek pedig
bátorságos, és titeket megerősít” (Fil. 3.1).
„Örüljetek az Úrban
mindenkor; ismét mondom, örüljetek!” (Fil. 4,4).
„…és ne bánkódjatok, mert
az Úrnak öröme a ti erősségetek” (Nehem. 8,10).
**Az
üldöztetésekben és szorongattatásokban való állhatatosságra, a „teher alatt
maradásra” buzdítanak az apostolok: „De
emlékezzetek a korábbi napokra, amelyekben miután megvilágosodtatok, sok
szenvedéssel teljes küzdelmet állottatok ki. Mert egyrészt gyalázásokkal és
gyötrésekkel nyilvánosan megszégyenítettek titeket, másrészt társaikká lettetek
azoknak, akikkel ugyanez történt. A foglyokkal is együtt szenvedtetek, és
vagyonotok elrablását is örömmel fogadtátok, mivel tudtátok, hogy nektek
értékesebb és maradandóbb vagyonotok van. Ne veszítsétek el tehát bizalmatokat,
amelynek nagy jutalma van. Mert állhatatosságra van szükségetek, hogy az Isten
akaratát cselekedjétek, és így beteljesüljön rajtatok az ígéret” (Zsid.
10,32-36).
„Akiket Isten hatalma őriz
hit által az üdvösségre, amely készen van, hogy az utolsó időben nyilvánvalóvá
legyen. Amelyben örvendeztek, noha most kissé, ha meg kell lenni, szomorkodtok
különféle kísértések között, hogy a ti megpróbált hitetek, amely sokkal
értékesebb a veszendő, de tűzben kipróbált aranynál, Jézus Krisztus
megjelenésekor méltónak bizonyuljon a dicséretre, dicsőségre és tisztességre” (1
Pét. 1,5-7).
„Legyetek tehát
türelemmel, testvéreim, az Úr eljöveteléig. Íme, a földművelő várja a föld
drága gyümölcsét, és türelmesen várja, amíg az korai és késői esőt kap.
Legyetek tehát ti is türelemmel, és erősítsétek meg a szíveteket, mert az Úr
eljövetele közel van. Ne panaszkodjatok, testvéreim, egymásra, hogy el ne
ítéltessetek! Íme, a bíró az ajtó előtt áll. Vegyetek példát, testvéreim, a
szenvedésben és a türelemben a prófétákról, akik az Úr nevében szóltak” (Jak. 5,7-10).
***Az imádságban
való kitartásról az Úr Jézus mondott egy példázatot is: „Arról is mondott nekik példázatot, hogy mindenkor
imádkozniuk kell, és nem szabad belefáradniuk. Ezt mondta: „Az egyik városban
volt egy bíró, aki az Istent nem félte, az embereket pedig nem becsülte. Élt
abban a városban egy özvegyasszony is, aki gyakran elment hozzá, és azt kérte
tőle: Szolgáltass nekem igazságot ellenfelemmel szemben. Az egy ideig nem volt
rá hajlandó, de azután azt mondta magában: Ha nem is félem az Istent, és az
embereket sem becsülöm, mégis, mivel terhemre van ez az özvegyasszony, igazságot
szolgáltatok neki, hogy ne járjon ide, és ne zaklasson engem vég nélkül.”
Azután így szólt az Úr: „Halljátok, mit mond a hamis bíró! Vajon az Isten nem
szolgáltat-e igazságot választottainak, akik éjjel-nappal kiáltanak hozzá? És
várakoztatja-e őket?” (Luk. 18,1-7).
És az apostol is így buzdítja
a hívőket: „Mindenkor örüljetek,
szüntelenül imádkozzatok, mindenért hálát adjatok, mert ez az Isten akarata
Jézus Krisztus által a ti javatokra” (1Thessz. 5,16-18).
Róm. 12,13 A szentek szükségeire adakozók legyetek; a
vendégszeretetet gyakoroljátok. [Más fordítás: A szentekkel vállaljatok
közösséget szükségeikben.
Legyetek a vendégszeretetre alkalmat keresők, vagyis nem csak ismerőseiteket
vendégeljétek meg, hanem az ismeretlen, idegen embereket, jövevényeket is
fogadjátok be közösségetekbe]*
*És ismét hangzik a
figyelmeztetetés: „A testvéri szeretet legyen maradandó. A vendégszeretetről el ne felejtkezzetek,
mert ez által némelyek, tudtukon kívül, angyalokat vendégeltek meg” (Zsid. 13,1-2).
Cselekedjetek úgy, ahogyan
Ábrahám is, aki a sátra bejáratánál ülve: „felemelé
az ő szemeit, és látá, hogy ímé három férfiú áll ő előtte. És látván, eléjük
siete a sátor ajtajából, és földig meghajtá magát. És monda: Jó Uram, ha kedves
vagyok te előtted, kérlek, ne kerüld el a te szolgádat. Hadd hozzanak, kérlek,
egy kevés vizet, és mossátok meg a ti lábaitokat, és dőljetek le a fa alatt. Én
pedig hozok egy falat kenyeret, hogy erősítsétek meg a ti szíveteket, azután
menjetek tovább, mert azért tértetek be a ti szolgátokhoz. És mondának:
Cselekedjél, amint szólál. És besiete Ábrahám a sátorba Sárához, és monda:
Siess, gyúrj meg három mérték lisztlángot, és csinálj pogácsát. A baromhoz is
elfuta Ábrahám, és hoza egy gyenge kövér borjút, és adá a szolgának, az pedig
siete azt elkészíteni. És vőn vajat és tejet, és a borjút, melyet elkészített
vala, és eléjük tevé: és ő mellettük áll vala a fa alatt, azok pedig evének” (1 Móz. 18,2-8).
Róm. 12,14 Áldjátok, vagyis ajánljátok Isten kegyelmébe azokat, akik titeket kergetnek,
üldözőiteket; áldjátok, jót kívánjatok azoknak, és ne átkozzátok, ne mondjatok
rosszat*
*Már az
Ószövetségben így szól a parancs: „Ha előltalálod ellenséged eltévedt ökrét
vagy szamarát: hajtsd vissza néki. Ha látod, hogy annak a szamara, aki téged
gyűlöl, a teher alatt fekszik, vigyázz, rajta ne hagyd; oldd le azt ővele
együtt” (2 Móz. 23,4-5).
És az Úr Jézus így
figyelmezteti az övéit: „Én
pedig azt mondom néktek: Szeressétek Isten szeretetével ellenségeiteket, áldjátok, vagyis ajánljátok Isten kegyelmébe azokat,
akik titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal, akik titeket gyűlölnek, és
imádkozzatok azokért, akik háborgatnak és kergetnek titeket” (Mát.
5,44-48).
Erre Ő maga ad gyakorlati
útmutatást, amely által az is kijelentést nyer, hogy mit is jelent az ellenség
„áldása”: „Mikor pedig elmenének a helyre, mely Koponya helyének mondatik,
ott megfeszíték őt és a gonosztevőket, egyiket jobb kéz felől, a másikat balkéz
felől. Jézus pedig monda: Atyám! Bocsásd
meg nékik; mert nem tudják mit cselekesznek” (Luk. 23,33-34).
És az Övéi követik Őt: „Amikor
megkövezték Istvánt, az így imádkozott: „Úr Jézus, vedd magadhoz szellememet!”
Térdre esvén pedig, nagy fennszóval kiálta: Uram, ne tulajdonítsd nékik e bűnt! És ezt mondván, elaluvék” (Csel. 7,59-60).
Róm. 12,15 Örüljetek az örülőkkel, és sírjatok a
sírókkal*
*A testté lett Ige
– az Úr Jézus – ezt tanítja: „Boldogok, akik sírnak, mert ők megvigasztaltatnak” (Mt. 5,4).
És a Szent
Szellem megmagyarázza: „Mert a Bárány, aki a királyiszéknek közepette van,
legelteti őket, és a vizeknek élő forrásaira viszi őket; és eltöröl Isten az ő
szemeikről minden könnyet” (Jel. 7,17).
Dávid így
imádkozik: Akik könnyezve vetettek, ujjongva arassanak! Aki sírva indul,
mikor vetőmagját viszi, ujjongva érkezzék, ha kévéit hozza!” (Zsolt. 126,6).
Róm. 12,16 Egymás iránt ugyanazon indulattal,
érzéssel legyetek. [Más fordítás: Éljetek egymással
egyetértésben; egy célra, egymás javára törekedjetek; ugyanolyan legyen a
gondolkodásotok mások iránt, mint önmagatok iránt]. Ne kevélykedjetek, hanem az
alázatosakhoz szabjátok magatokat. [Más fordítás: Ne legyetek fennhéjázók, nagyra
törők. Ne a magas vagy fellengzős dolgokon
jártassátok eszeteket, hanem
alkalmazkodjatok az egyszerű emberekhez; Ne legyetek nagyravágyók, hanem együttérzők az alacsonyrendűekkel]* Ne legyetek bölcsek, okosak, eszesek,
értelmesek timagatokban, a magatok értelme szerint. Ne legyetek olyanok, akik
csak a saját emberi értelmükben bíznak, és erre építenek**
*És az apostol
részletesen kifejti az előző kijelentés értelmét, azaz: Isten akaratát: „Ha tehát van vigasztalás Krisztusban, ha van
szeretetből fakadó figyelmeztetés, ha van közösség a Szellemben, ha van irgalom
és könyörület. Teljesítsétek be az én örömömet, hogy egyenlő indulattal
legyetek, ugyanazon szeretettel viseltetvén, egy érzésben, egyugyanazon
indulattal lévén. Semmit ne tegyetek önzésből, se hiú dicsőségvágyból, hanem
alázattal különbnek tartsátok egymást magatoknál” (Fil. 2,1-3).
„A békességes tűrésnek és
vigasztalásnak Istene pedig adja néktek, hogy ugyanazon indulat legyen bennetek
egymás iránt Krisztus Jézus szerint: hogy egy szívvel, egy szájjal dicsőítsétek
Urunkat, Jézus Krisztust, az Atyát. Fogadjátok be tehát egymást, ahogyan
Krisztus is befogadott minket az Isten dicsőségére” (Róm. 15,5-7)
„Végezetre, atyámfiai, legyetek jó
egészségben, épüljetek, vigasztalódjatok, egy értelemben legyetek, békességben
éljetek; és a szeretetnek és békességnek Istene lészen veletek” (2 Kor. 13,11)
„Csakhogy a Krisztus evangéliumához
méltóan viseljétek magatokat, hogy
akár oda menvén és látván titeket, akár távol lévén, azt halljam dolgaitok
felől, hogy megálltok egy Szellemben, egy személyként viaskodván az evangélium
hitéért” (Fil. 1,27).
„És akik e szabály szerint élnek, békesség
és irgalmasság azokon, és az Istennek Izráelén” (Gal. 6,16).
**Hanem: „Bizodalmad legyen az Úrban teljes
elmédből; a magad értelmére pedig ne támaszkodjál. Minden te útjaidban
megismered őt; akkor ő igazgatja a te útjaidat. Ne tartsd bölcsnek önmagadat,
féljed az Urat, és kerüld a rosszat! Egészség lesz ez a te testednek, egész lényednek, és megújulás a te csontjaidnak” (Péld. 3,5-8).
Dávid megvallása:
„…Uram, nem fuvalkodott fel az én szívem, szemeim sem láttak magasra, Nem
törekszem arra, ami túl nagy és elérhetetlen nekem. Inkább csitítottam,
csendesítettem magamat, mint anya a gyermekét. Mint a gyermek, olyan most a
lényem” (Zsolt. 131,1-2).
A prófétán keresztül is int a Szent Szellem: „Jaj azoknak, akik
bölcseknek képzelik magukat, és magukat tartják okosnak” (Ésa. 5,21)..
„Ne
légy felettébb igaz, és felettébb ne bölcselkedjél; miért keresnél magadnak
veszedelmet?” (Préd. 7,16).
És Pál apostol is figyelmezteti a Krisztus népét: „Akik tehát tökéletesek vagyunk, így
gondolkozzunk, és ha valamit másképpen gondoltok, azt is kijelenti majd Isten
nektek; Csakhogy amire eljutottunk, ugyanabban egy szabály szerint járjunk,
ugyanazon értelemben legyünk”(Fil.
3,15-16).
Róm. 12,17 Senkinek gonoszért gonosszal, rosszért rosszal, sérelemért,
igazságtalanságért, méltatlanságért ne fizessetek sérelemmel, igazságtalansággal, káros, ártalmas dologgal. A
tisztességre a Krisztusi magatartásnak megfelelően gondotok legyen minden ember
előtt. Jóra törekedjetek
úgy, hogy azt minden ember lássa*
*És: „Ne mondd: Ahogy ő bánt velem, én is úgy bánok vele,
megfizetek mindenkinek cselekedete szerint!” (Péld. 24,29).
„Ne mondd: Megfizetek a
rosszért! Reménykedj az Úrban, ő megsegít téged” (Péld.
20,22).
Tehát: „Vigyázzatok, hogy senki senkinek rosszért
rosszal ne fizessen; hanem mindenkor jóra törekedjetek úgy egymás iránt, mint
mindenki iránt” (1 Thess. 5,15).
„Nem fizetvén gonosszal a gonoszért, avagy
szidalommal a szidalomért; sőt ellenkezőleg áldást mondván, tudva, hogy arra
hívattatok el, hogy áldást örököljetek” (1
Pét. 3,9).
„Mert Isten akarata az, hogy jót
cselekedve némítsátok el az értelmetlen emberek tudatlanságát” (1 Pét. 2,15).
És azt valljátok: „Mert
gondunk van a tisztességre nemcsak az Úr előtt, hanem az emberek előtt is” (2 Kor. 8,21).
Róm. 12,18 Ha lehetséges, amennyire tőletek függ, minden emberrel
békességben éljetek*
*Az Úr Jézus azt tanítja,
hogy: „Boldogok a békességre igyekezők, a békeszerzők, akik
békét teremtenek, és békességet készítenek: mert ők az Isten fiainak mondatnak” (Mát. 5,9).
Ezért az apostol is erre
hívja fel a hívők figyelmét: „Törekedjetek mindenki iránt a békességre és a
szent életre, amely nélkül senki sem látja meg az Urat” (Zsid. 12,14).
És: „Azokra a dolgokra
törekedjünk tehát, amelyek a békességet és egymás
építését szolgálják” (Róm. 14,19).
Róm. 12,19 Magatokért bosszút ne álljatok, és ne szolgáltassatok a magatok
ügyében igazságot szerelmeseim, hanem adjatok helyet a gonosz = a sátán ellen
irányuló haragnak, mert meg van
írva: Enyém a bosszúállás, az igazságszolgáltatás, és a
megvédelmezés, én megfizetek,és
igazságot szolgáltatok, és megigazítok,
ezt mondja az Úr*
*Te pedig: „Bosszúálló, és igazságszolgáltató
ne légy, és haragot ne tarts a te néped fiai ellen, hanem szeressed
felebarátodat, mint magadat. Én vagyok az Úr” (3 Móz. 19,18).
„Ne mondd: bosszút állok
rajta! Várjad az Urat, és megszabadít téged!” (Péld. 20,22).
„Ne mondd ezt: amiképpen
cselekedett én velem, úgy cselekszem ő vele; megfizetek mindenkinek az ő
cselekedete szerint” (Péld. 24,29).
Mert: „Enyém a
bosszúállás, és az
igazságszolgáltatás és a megfizetés,
amikor lábuk megtántorodik; mert közel van az ő veszedelmük napja, és siet, ami
rájuk vár! Bizony, ítél az ÚR népe ügyében, és megkönyörül szolgáin, ha látja,
hogy ernyedt a kéz, és végét járja apraja-nagyja” (5 Móz. 32,35-36).
„Mert igazságot szolgáltat
népének az ÚR, és megkönyörül szolgáin” (Zsolt. 135,14).
Róm. 12,20 Azért, ha éhezik a te ellenséged, adj
ennie; ha szomjúhozik, adj innia, mert
ha ezt műveled, eleven szenet, tüzes, izzó parazsat gyűjtesz, és halmozol
az ő fejére*
*A Szent Szellem
arra tanít, hogy mit kell tennünk azokkal, akik gyűlölnek és üldöznek minket: „Ha éhezik, aki gyűlöl téged, adj neki kenyeret, és ha
szomjazik, adj neki vizet, Mert elevenszenet gyűjtesz az ő fejére, és az Úr
megfizeti néked” (Péld. 25,21-22).
Az Úr Jézus kijelentése az
Övéi részére: Így nyilvánul meg, hogy isteni természet részesei vagytok: „Nektek
azonban, akik hallgattok engem, ezt mondom: szeressétek ellenségeiteket,
tegyetek jót azokkal, akik gyűlölnek titeket; áldjátok azokat, akik átkoznak,
és imádkozzatok azokért, akik bántalmaznak titeket. Aki arcul üt, annak tartsd
oda a másik arcodat is, és aki elveszi felsőruhádat, attól alsóruhádat se
tagadd meg. Mindenkinek, aki kér tőled, adj, és attól, aki elveszi a tiedet, ne
követeld vissza. És amint szeretnétek, hogy az emberek veletek bánjanak, ti is
úgy bánjatok velük” (Luk. 6,27-31).
Hogy legyetek a ti mennyei
Atyátoknak fiai, aki felhozza az ő napját mind a gonoszokra, mind a jókra, és
esőt ad mind az igazaknak, mind a hamisaknak. Legyetek azért ti tökéletesek,
miként a ti mennyei Atyátok tökéletes” (Mát. 5,44-45.48).
Az eleven szénről pedig
Ézsaiáson keresztül szól a kijelentés: Ézsaiás
próféta az Úr jelenlétébe kerülve megrémül és így szól: „… Jaj nekem!
Elvesztem, mert tisztátalan ajkú vagyok, és tisztátalan ajkú nép között lakom.
Hiszen a Királyt, a Seregek Urát látták szemeim! És hozzám repült egy a
szeráfok közül, és kezében eleven szén vala, amelyet fogóval vett volt
az oltárról; És illeté számat azzal, és mondá: Ímé ez illeté ajkaidat, és
hamisságod eltávozott, és bűnöd elfedeztetett” (Ésa. 6,5-7).
Tehát azért kell eleven szenet – vagyis élő Igét – gyűjteni az ellenség fejére,
hogy ellenségből testvérré, gyűlölő és üldözőből szerető – Krisztusi – emberré váljon!!
Róm. 12,21 Ne győzettessél meg a gonosztól, hanem a gonoszt jóval győzd meg. [Más fordítás: Ne hagyd, hogy legyőzzön, és
leigázzon a rossz téged, és hogy győzedelmeskedjen
rajtad. Inkább te győzd le a rosszat
jóval].