2018. július 19.

Zsoltár 75. Isten az igaz biró; (héberrel és kapcsolófó igékkel)


Zsolt. 75,1 Az éneklőmesternek, az altashétre [(nácaḥ'al-tašəḥéṯ): a karmesternek a „Ne veszíts, Ne pusztíts el” kezdetű ének dallamára], Aszáf [jelentése: begyűjtő; Isten gyűjt. Isten elfogadott] zsoltára, ének.
Zsolt. 75,2 Tisztelünk [(jáḏáh): hálát adunk neked, magasztalunk, áldunk, dicsérünk] téged, oh Isten; neved közel van, hirdetik csodatetteid.1023
Zsolt. 75,3 Ha megszabom a határidőt, én méltányosan ítélek. [Héber: (láqaḥ): kiválasztom, és megállapítom azt az időt, amikor (môʿéḏ mêšár šáp̄aṭ): döntést hozok, és igazságot szolgáltatva kormányozok].1024
Zsolt. 75,4 A föld és annak minden lakosa elcsügged; én erősítem meg annak oszlopait. Szela. [Héber: (múḡ): Olvadjon bár el a föld és minden lakója, én (táḵan): felállítom, és megszilárdítom oszlopait].1025 
Zsolt. 75,5 A kérkedőknek azt mondom: Ne kérkedjetek; és a gonoszoknak: Ne emeljetek szarvat. [Héber: A dicsekvőnek, a (rúm): büszke önhittnek azt mondom: Hagyd a (qeren): büszke dicsekvést! (rášáʿ): Az istentelennek, az Isten nélkül élőnek: „Ne emeld föl a fejed; Ne pöffeszkedjetek! Ne emeljétek fel szarvatokat; Ne legyetek fennhéjázók];1026
Zsolt. 75,6 Ne emeljétek magasra szarvatokat, ne szóljatok (ʿáṯáq): vakmerően], megkeményedett nyakkal. [Más fordítás: Ne hordjátok fenn a fejeteket, ne beszéljetek büszkén kinyújtott nyakkal; ne szóljatok az Isten ellen hamisságot; gonoszat].1027
Zsolt. 75,7 Mert nem napkelettől, sem napnyugattól, s nem is a puszta felől támad [(har): nem a hegyek közül jön] a felmagasztaltatás.1028
Zsolt. 75,8 Hanem Isten a bíró, aki [(šáp̄aṭ): igazságot tesz] aki egyet [(šáp̄él): alacsonnyá tesz, lealacsonyít] megaláz, mást felmagasztal [(rúm): felemel, felmagasztal, megbecsültté tesz]!1029
Zsolt. 75,9 Mert pohár van az Úr kezében, bortól pezseg, nedvvel tele; ha tölt belőle, még seprőjét is issza és szopja a föld minden gonosztevője. [Héber: Mert pohár van az Úr kezében (ḥámar meseḵ málé'): tele habzó, fűszeres borral. Ha (náḡar): tölt belőle még (šemer): seprőjét is (mácáh): kiissza, kihörpinti, felhajtja minden (rášáʿ): Isten nélkül élő].1030
Zsolt. 75,10 Én pedig hirdetem ezt mindörökké, és éneket [dicséretet] mondok, és [zsoltárt zengek] a Jákób Istenének.1031
Zsolt. 75,11 És a gonoszoknak, az [(rášáʿ): Isten nélkül élőknek] szarvait [(qeren) erejét, hatalmát, dicsőségét] mind letördelem; az igaznak [(caddíq): a megigazultnak] szarvai [(qeren) ereje, hatalma, dicsősége] pedig felmagasztaltatik.1032








1023 Dávid is dicséri az Urat: „Dicsérlek, dicsőítlek, magasztallak, és hálát adok Uram, Jahve Örökkévaló szívem mélyéből. Hirdetem, és elbeszélem minden csodatételedet, és csodálatos tetteidet” (Zsolt. 9,2). Kegyelmedért, szabadításodért: „Dicsérlek téged Uram, Istenem, teljes szívemből, és dicsőítem a te nevedet örökké! Mert nagy én rajtam a te kegyelmed, és kiszabadítottad életemet a sírból” (Zsolt. 86,12-13). És ezért: Éneklek az Úrnak egész életemben; zsoltárt zengek az én Istenemnek, amíg vagyok!” (Zsolt. 104,33). Dávid - a szeretett - magasztalja a szellemi lények előtt, és a gyülekezetben: „Magasztallak téged Uram teljes szívemből; Az angyalok színe előtt énekelek neked. Szent templomod felé hajolok, s magasztalom nevedet kegyelmedért, igazságodért, és hűséges szeretetedért; mert minden neveden felül felmagasztalád a te beszédedet, a Te Igédet (Zsolt. 138,1-2). Dicséri a gyülekezetben nagy tettiért: „Alleluja! Szívem mélyéből dicsőítem az Urat, Jahvét az Örökkévalót a szentek tanácsában és a gyülekezetben. Nagyok az Úrnak, Jahvénak az Örökkévalónak cselekedetei; kívánatosak mindazoknak, akik gyönyörködnek azokban” (Zsolt 111,1-2).
1024 Az Úr Jézus így szól a meghatározott, és kijelölt időről: „Arról a napról és óráról pedig senki sem tud, még az ég angyalai, sőt a Fiú sem, hanem csak az én Atyám, mert csak Ő tudja az időt egyedül” (Mát. 24,36). Így szól a tanítványokhoz is: Nem a ti dolgotok tudni az időket vagy alkalmakat, az időpontokat, és a korszakokat a kijelölt, elrendelt időt, melyeket az Atya a maga hatalmába, és hatáskörébe helyezett. Mert egyedül az Atyának van hatalma ezeket meghatározni, és ezeket az Atya saját tetszése szerint határozott meg (Csel. 1,7).  
1025 És folytatódik a kijelentés: Rettegés, verem és tőr (fenyeget téged), és vár rád földnek lakója! Mert aki a rettentő hír elől menekül, verembe esik, és aki kijön a veremből, kelepcébe kerül. Megnyílnak a magas ég csatornái, és megrendülnek a föld alapjai. Recseg, ropog a föld, darabokra törik a föld, inogva reng a föld! Ide-oda tántorog a föld, mint a részeg, düledezik, mint a kunyhó! Ránehezedik vétke, és elesik, nem is kel föl többé” (Ésa. 24,17-20). És: „Nem tudnak, és nem értenek semmit, sötétségben járnak, a föld alapjai mind ingadoznak” (Zsolt. 82,5). És Péter apostolon keresztül jelenti ki a Szent Szellem, hogy mindez mikor lesz: „Az Úr napja pedig úgy jő majd el, mint éjjeli tolvaj, amikor az egek recsegve-ropogva nagy robajjal, óriási zajjal, zúgva tovatűnnek, továbbhaladnak, elmúlnak, semmivé válnak. Az elemek, a világ elemei, az anyag alkotórészei, a tapasztalati világ anyagi alkatelemei pedig megégve felbomlanak, felolvadnak, és feloldódva széthullnak, és a föld, a látható világ, és a rajta lévő dolgok is megégnek (2 Pét. 3,10).
1026 És Dávid így folytatja, megvallva, hogy: „Nem állhatnak meg szemeid, a Te színed előtt a kevélyek, a dicsekvők, elvakultak, hamisak. Gyűlölsz, irtózol tőle, megvetsz te minden bűnt, törvénytelenséget, törvénysértést, törvényszegést cselekedőt” (Zsolt. 5,6). „Most azért meg ne keményítsétek nyakatokat, mint a ti atyáitok; adjatok kezet az Úrnak, és bemenvén az ő szent helyébe, amelyet megszentelt örökké, szolgáljatok az Úrnak, a ti Isteneteknek, és elfordul rólatok haragja” (2 Krón. 30,8).
1027 És így folytatja Dávid: „A hazug [(šeqer): félrevezető, becsapó, álnok] ajkak némuljanak el, amelyek vakmerően [(ga'ăváh): büszkén, gőgösen, fennhéjázva, dölyfösen] szólnak az igaz [(caddíq): megigazult] ellen, kevélységgel [rátarti gőggel (ʿáṯáq): vakmerőn, arcátlanul, arrogánsan] és megvetéssel [(búz): lenézéssel, semmibevevéssel beszélnek]” (Zsolt. 31,19). Mert: „Szájuknak vétke az ő ajkaiknak beszéde, fogattassanak meg kevélységükben; mert csak átkot és hazugságot szólnak. (Más fordítás: Ejtse őket csapdába gőgjük, vétkes szájuk és ajkuk beszéde, hiszen csupa átok és hazugság, amit beszélnek)” (Zsolt. 59,13).
1028 Mert Isten az: Aki felemeli az alacsonyt a porból, kivonja a sárból, és a szegény szűkölködőt kiemeli a szemétből. Hogy odaültesse őket a főemberek közé, az ő népének főemberei közé” (Zsolt. 113,7-8). Ahogyan azt Dáviddal is tette: „És kiválasztotta Dávidot, az ő szolgáját, és elhozta őt a juhok aklaiból. A szoptatós juhok mellől hozta el őt, hogy pásztora legyen népének, és legeltesse Jákóbot az ő népét, és Izráelt, az ő örökségét” (Zsolt. 78,70-71).
1029 Ő az, aki: A királyok bilincseit feloldja, és övet köt derekukra. [Héber szerint: (meleḵ): királyokat, uralkodókat] (músár): figyelmeztet, és útmutatást ad (páṯaḥ): megnyitja füleiket a kijelentésre, és (máṯənajim 'ézôr) csípőjüket felövezi erővel]. A papokat fogságra viszi, és a hatalmasokat megbuktatja. [Héber szerint: A papokat (šôlál jálaḵ): mezítláb járatja, és ('éṯán 'êṯán): folyamatosan (sálap̄): csúszóssá teszi útjukat]. Az ékesen szólótól eltávolítja a beszédet és a vénektől elveszi a tanácsot. [Héber szerint: A ('áman): hűséges megbízhatóktól (śúr súr): elveszi a (śáp̄áh): beszédet. A (záqén): vénektől, presbiterektől (láqaḥ): elveszi az (ṭaʿam): ítélőképességet]. Szégyent zúdít az előkelőkre, és a hatalmasok övét megtágítja. [Héber szerint: (búz): megvetés, lenézés, semmibevevés, gyalázat, szégyen, (šáp̄aḵ): árad a (náḏíḇ): fejedelmekre, mint ('áp̄íq): hatalmas folyó. (mézaḥ məzíaḥ): Meggyengíti, védtelenné teszi őket, hatalmukat (ráp̄áh): gyengíti, bátorságukat elveszítik” (Jób. 12,18-21). És: „Ő változtatja meg az időket és az időknek részeit; dönt királyokat és tesz királyokat; ad bölcsességet a bölcseknek és tudományt az értelmeseknek (Dán. 2,21). „Hadd tudják meg az élők, hogy a Felséges uralkodik az emberek királysága fölött: annak adja, akinek akarja, és a legalacsonyabb sorsú embert is trónra emelheti” (Dán. 4,14). Dávid próféciája: „Gyalázatot zúdított a fejedelmekre, és bujdostatta őket út nélkül való kietlenben (és úttalan pusztaságban kellett bolyonganiuk)” (Zsolt. 107,40). Így történt ez Nabukodonozorral is: „… A felséges Isten birodalmat és méltóságot, dicsőséget és tisztességet ada Nabukodonozornak…”  És a méltóság miatt, amelyet ada néki, a népek, nemzetek és nyelvek mind féltek és rettegtek tőle. Megölt, akit akart, és életben tartott, akit akart. Felemelt, akit akart; és megalázott, akit akart. De mikor a szíve felfuvalkodott, és gőgösen megkeményedett megátalkodottan: letaszították az ő birodalmának királyi székéből, és dicsőségét, és méltóságát elvették tőle. És az emberek fiai közül kivetették, és az ő szíve olyanná lőn, mint a barmoké; és a vadszamarakkal lőn az ő lakása, és fűvel etették őt, mint az ökröket, és a teste égi harmattal öntöztetett, míg megismerte, hogy a felséges Isten uralkodik az emberek országán, és ő azt ülteti trónra, akit akar” (Dán. 5,18-21). Mert: „Az Úr szegénnyé tesz és gazdagít, Megaláz és felmagasztal; Felemeli a porból, és kiemeli a szemétből a szegényt, És a sárból és a porból kihozza a szűkölködőt,  hogy ültesse hatalmasok mellé,  És a dicsőségnek székét adja nékik; Mert az Úré a földnek oszlopai, És azokra helyezte a föld kerekségét(1 Sám. 2,7-8). „Megtartja az Úr a nyomorultakat; a gonoszokat földig megalázza” (Zsolt. 147,6). És az egek kijelentik az ő igazságát, mert az Isten bíró. [Más fordítás: (ceḏeq): igazzá tételét hirdesse az ég, mert Ő a (šáp̄aṭ): helyreállító ('ĕlóhím), az Isten]. Szela (Zsolt. 50,6). És folytatódik a kijelentés: „… mert akik engem tisztelnek, és (dicsőítenek) azoknak tisztességet és (dicsőséget) szerzek, akik azonban engem megutálnak, és (megvetnek) megutáltatnak, és (gyalázatra jutnak)” (1 Sám. 2,30).
1030 És szerez a seregek Ura minden népeknek e hegyen lakodalmat kövér eledelekből, lakodalmat erős borból; velős, kövér eledelekből, megtisztult erős borból; S elveszi e hegyen a fátyolt, mely beborított minden népeket, és a takarót, mely befedett vala minden népeket, minden nemzetet. Elveszti a halált örökre, és letörli az én Uram, az Úr a könnyhullatást minden orcáról: és népe gyalázatát eltávolítja az egész földről; mert az Úr szólott. És szólnak ama napon: Ímé itt van a mi Istenünk, akit mi vártunk, és aki megtart minket; ez az Úr, akit mi vártunk, örüljünk és örvendezzünk szabadításában!” (Ésa. 25,6-9).
1031 Igen: „Felőled lesz [Rólad szól] dicséretem a nagy gyülekezetben [a nagy közösségben]. És teljesítem fogadalmaimat az istenfélők [(járé'): Istent tisztelők] előtt (Zsolt. 22,26). És: „Az Úr iránt való fogadásaimat (teljesítem) megadom az ő egész népe előtt (egész népe jelenlétében). Dicsérlek a nagy gyülekezetben, az erős nép között magasztallak téged” (Zsolt. 116,14). És: „Magasztallak a nagy gyülekezetben, hatalmas nép között dicsérlek” (Zsolt. 35,18). „Vígan hirdetem az igazságosságot a nagy gyülekezetben; ímé, nem tartom vissza ajkamat, (és nem zárom be számat) te (jól) tudod, óh Uram! Igazságosságodat nem rejtem el szívemben, elmondom a te hűségedet és segítségedet; (beszélek hűségedről és szabadításodról) nem titkolom el kegyelmedet és igazságodat (szeretetedet és hűségedet) a nagy gyülekezetben” (Zsolt. 40,10-11). „Így éneklem majd a te nevedet szüntelen, hogy beteljesítsem az én fogadásaimat minden napon” (Zsolt. 61,9). Mózestől kezdve minden hívő, minden időben így dicsőíti az Urat a szabadításért, és mert Ő jó: „Erőm és énekem az Úr, megszabadított engem. Ő az én Istenem, őt dicsőítem, atyám Istene, őt magasztalom” (2 Móz. 15,2-3) „Ímé, az Isten az én szabadítóm! Bízom, és nem félek; mert erősségem és énekem az Úr, az Úr, és lőn nékem szabadítóm!” (Ésa. 12,2) „Erőm és énekem az Úr, megszabadított engem” (Zsolt. 118,14) „Az Úr az én erőm és pajzsom, Őbenne bízott szívem és megsegíttettem; örvend szívem és énekemmel dicsérem őt. Az Úr az ő népének ereje, és az ő fölkentjének megtartó erőssége” (Zsolt. 28,7-8) „Ó, Uram, én erőm és mentsváram, menedékem a nyomorúság idején! Hozzád jönnek majd a nemzetek a föld legszéléről is, és ezt mondják: Bizony, hamis isteneik voltak elődeinknek, hiábavalók, egyik sem ér semmit!” (Jer. 16,19).
1032 Mert „ímé, a te ellenségeid Uram elvesznek, és elszélednek mind a hamisság cselekedők! De magasra növeszted az én szarvamat, (erőmet, hatalmamat, dicsőségemet) mint az egyszarvúét; elárasztatom csillogó olajjal” (Zsolt. 92,10-11). De a megigazultak: „A te nevedben örvendeznek egész nap; és a te igazságodban felmagasztaltatnak. Mert az ő erejüknek ékessége te vagy; a te jóakaratoddal (kegyelmed által) emeled fel a mi szarvunkat is (Zsolt. 89,17-18). Hát: „Dicsérjék az Úrnak nevét, mert az ő neve dicső egyedül; az ő dicsősége égre-földre kihat! És felemelte az ő népének szarvát (hatalmát, dicsővé teszi minden hívét). Dicsőítse minden ő kegyeltje: Izráel fiai, a hozzá közel való nép. Dicsérjétek az Urat!” (Zsolt. 148,13-14)


Ne légy büszke!


„Soha ne gátoljon a büszkeséged abban, hogy a bűneidet megvalljad”





Az időről


Max Lucado: Minden nap megérdemel egy esélyt


Egy óra túl rövid. Egy év túl hosszú. Egy nap az az idő, az élet falatnyi része, amit Isten egyszerre ránk bíz, hogy gazdálkodjunk vele.
Nyolcvannégyezer szívdobbanás.
Ezernégyszáznegyven perc.
A föld egyszer körbe fordul a tengelye körül.
Egy napfelkelte és egy naplemente.
Egy vadonatúj, érintetlen, kiaknázatlan, nem használt nap! Huszonnégy órányi felfedezésre, felhasználásra váró ajándék. Ámde, ne feledkezz meg a következőkről:
A tegnap fölött már nem rendelkezel. Elillant, miközben aludtál. Nem tudod megváltoztatni, jobbá tenni. A homokórában nem pereg lentről fölfelé a homok. Az óra mutatója nem jár visszafelé. A naptárt balról-jobbra és nem fordítva olvassuk. A tegnap már nem a tiéd.
A holnap fölött még nem rendelkezel. Hacsak nem tudod felgyorsítani a földet, hogy gyorsabban kerülje meg a napot, vagy rávenni a napot, hogy kétszer keljen fel, mielőtt lenyugszik. Nem tudod elkölteni a pénzt, amit holnap kapsz meg. Nem tudod megünnepelni a holnap eredményeit, vagy megoldani a holnap rejtélyeit. A holnap még nem a tiéd.
Csak a mai nap fölött rendelkezel. A ma a tiéd. Ez az a nap, amit az Úr rendelt. Élj benne, élj vele. Ne nehezítsd meg a a mai napot a tegnap megbánásával, vagy a holnap bajaival. Adj a mai napnak egy esélyt. De hogyan? Íme a javaslatom: konzultálj Jézussal. Az “Öregkorú” tud valamit a napjainkról (Dániel 7:22). Jézus nem gyakran használja a “nap” kifejezést az Újszövetségben. Viszont az a néhány alkalom, amikor így tesz, útmutatóul szolgálhat számunkra, hogy jobbá tegyük a napot.
Itasd át a napodat az Ő kegyelmével.
„Jézus így felelt neki: „Mondom neked, még ma velem leszel a Paradicsomban.”  (Lukács 23:43, EF)
Bízd a napodat az Ő gondoskodására.
„A mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma!” (Lukács 11:3, EF)
Fogadd el az Ő vezetését a napodra.
„Aki engem akar követni, az tagadja meg önmagát, naponta vegye fel és vigye a keresztjét, úgy kövessen.” (Lukács 9:23, EF)  „Jöjjetek közel hozzám mind, akik belefáradtatok súlyos terheitek cipelésébe! Nálam megnyugvást találtok. Azt az igát vegyétek fel, amelyet én adok rátok, s tanuljátok meg tőlem, hogy én szívből szelíd és alázatos vagyok —, akkor meg fogtok nyugodni. Mert az iga, amelyet én teszek rátok, nem nehéz! A teher, amelyet én helyezek a vállaitokra, könnyű.” (Máté 11:28-30, EF)

„Ez a nap az, amelyet az Úr rendelt; örvendezzünk és vigadjunk ezen! Oh Uram, segíts most; oh Uram, adj most jó előmenetelt!” (Zsoltárok 118:24-25, Károli)
Max Lucado
                                                                          Magyar fordítás: ahitatok.hu

https://www.ahitatok.hu/max-lucado/538-minden-nap-megerdemel-egy-eselyt.html

Az úr hívása.


Így figyelmeztet az Úr:



„A türelmetlenség bajba sodor” 
(Péld. 19:2b; GNT fordítás). 





Az Úr Jézus a gyógyító!


Az Úr Jézus a gyógyító!

 „Szerelmes fiam, ne távozzanak el a te szemeidtől és ne téveszd szemed elől soha, őrizd meg az igaz bölcsességet, és a jó tanácsot, és a meggondolást, hogy okos és megfontolt légy! Azért, hogy élete legyen egész személyednek, és teljes lényednek, mert én vagyok a te kegyelmes barátod, a te hústested gyógyítója, és csontjaid gondoskodója” 
(Péld. 3,21-22)





László Boda
 
Ezt mondja, az Úr!!!







László Boda

Ne félj, csak higgy, mondja az Úr!!!




2018. július 11.

Ferencz István Azért élek hogy Téged dícsérjelek: Keresztény Dícséretek

Római levél


SLIDESHARE.NET

Ima


Ima


Magasztallak mennyei Atyám, amiért áron vétettem meg, a hibátlan és szeplőtlen Bárány vére árán. Dicsőítlek ezért Istenem az én testemben és szellememben, amelyek a Tieid.





Uram!



Vedd el életemből, ami tőled elválaszt és tölts meg engem önmagaddal.
Ámen





A szeretet


Aki Isten előtt kedves.



„Isten annak az embernek, aki kedves Neki, ad bölcsességet és ismeretet és örömet, a bűnösnek pedig az összegyűjtés és a felhalmozás munkáját adja, hogy majd oda adhassa annak, aki kedvesNeki”
(Préd. 2,26)






Köszönöm Uram!


Hogy amikor mások szükségeire összpontosítok, Te gondoskodsz arról, hogy az én szükségeim be legyenek töltve.





BIBLIA




Varga Gyula