Márk. 13,1 Mikor pedig a templomból kiméne, monda néki egy az ő
tanítványai közül: Mester, nézd, milyen, és mekkora kövek
és milyen, és mekkora épületek!
Márk. 13,2 Jézus pedig felelvén, monda néki: Látod ezeket a nagy
épületeket? Nem marad kő kövön, amely le nem romboltatik, és el ne pusztulna*
*Lukács még további
részletekkel egészíti ki az Úr Jézus kijelentését: „És mikor némelyek mondának a
templom felől, hogy szép kövekkel és
fogadalmi ajándékokkal van díszítve.
Monda: Ezekből, amiket láttok, jőnek napok, melyekben kő kövön nem marad, mely
le nem romboltatnék” „Mert jőnek reád napok, mikor a te ellenségeid te körülted
palánkot építenek, sáncot húznak, és körülvesznek, körülzárnak téged, és
mindenfelől megszorítanak, és szorongatnak téged. És a földre tipornak téged,
és a te fiaidat te benned; és nem hagynak te benned követ kövön; mivelhogy nem
ismerted fel a te meglátogatásodnak idejét” (Luk. 21,5-6; 19,43-44).
Már a próféták előre szóltak
ezekről, kijelentve az elkövetkezendő dolgok okát is: „… ti miattatok mezővé szántatik a Sion, és kőhalommá, romhalmazzá
lesz Jeruzsálem, a templom hegye pedig erdős heggyé” (Mik. 3,12).
Jeremiás így hivatkozik
Mikeás próféciájára: „A móreseti Mikeás
prófétált… mondván: Ezt mondja a Seregeknek Ura: A Siont megszántják, mint
szántóföldet, és Jeruzsálem
elpusztul, romhalmaz lesz, és e
háznak hegyét erdő növi be” (Jer. 26,18).
Az Úr Jézus jelenti ki az
okot: „Ímé, pusztán hagyatik, és
elhagyottá lesz néktek a ti házatok.
[Más fordítás:
Meglátjátok, itt marad nektek lakatlanul a Házatok, a templomotok”
(Mát. 23,38).
És ennek következménye – az
lesz – azt mondja az Úr: Kigyomlálom az
Izráelt e föld színéről, amelyet
nékik adtam; e házat, e templomot, melyet az én nevemnek szenteltem, elvetem
szemeim elől, és az Izráel példabeszédül és meséül, és gúny tárgyává lészen
minden nép előtt. És bár e ház, ez a templom felséges, mégis akik elmennek
mellette, elcsodálkoznak, felkiáltanak, elborzadva szisszennek föl és azt
mondják: Miért cselekedett, miért bánt így az Úr ezzel a földdel, és országgal
és ezzel a házzal, templommal? És azt felelik: Azért, mert elhagyták az Urat,
az ő Istenüket, aki az ő atyáikat, az ő őseiket kihozta volt Egyiptom földéből,
és idegen istenekhez ragaszkodtak, azokat tisztelték, és azokat imádták, és
azoknak szolgáltak: ezért bocsátá ő reájuk az Úr mind ezt a nyomorúságot, ezt a
veszedelmet” (1 Kir. 9,7-9).
És azt mondta az Úr, ezért én
is: „… elfordítom tőlük arcomat, hadd
fertőztessék meg szent helyemet; s betörjenek belé a rontók és megfertőztessék.
(Más fordításban: Elfordítom tőlük arcomat, és
meggyalázzák szent helyemet. Rablók hatolnak be oda, és meggyalázzák). És elhozom a pogányok leggonoszabbjait, hadd
foglalják el házaikat; s véget vetek a hatalmasok kevélységének, s fertőzött
lesz templomuk. (Más fordításban: De én
idehozom a leggonoszabb népeket, és birtokba veszik a házakat. Véget vetek az
erőszak kevélységének, és meggyalázzák a szentélyeket). Rettegés jön, s keresnek békét, de
hiába, mert nincs” (Ezék. 7,22.25).
Márk. 13,3 Mikor pedig az olajfák hegyén ül vala, a templom
átellenében, megkérdezék őt magukban külön Péter,
Jakab, János és András:
Márk. 13,4 Mondd meg nékünk, mikor történnek meg ezek; és mi
lesz a jel, amikor mindezek beteljesednek?*
*Máté is
bizonyságot tesz: „Mikor pedig az olajfák hegyén ül vala, és amikor egyedül voltak, hozzá menének a tanítványok
magukban, és kérték mondván:
Mondd meg nékünk, mikor történnek meg
ezek? És micsoda jele lesz, majd a
te eljövetelednek, a megjelenésednek és a világ
végének, a világkorszak
bevégződésének?” (Mát. 24,3).
Márk. 13,5 Jézus pedig felelvén nékik, kezdé mondani:
Meglássátok, hogy valaki el ne hitessen, meg ne tévesszen, el ne tévelyítsen,
nehogy valaki félrevezessen titeket.
Márk. 13,6 Mert sokan jőnek majd az én nevemben,* akik
azt mondják: Én vagyok: és sokakat elhitetnek, megtévesztenek, tévedésbe
ejtenek, félrevezetnek**
*Név (onoma): név; a hatalom, tekintély, jellemvonást is magába
foglalja
**Máté
bizonyságtétele jelenti ki, hogy sokan hirdetik majd magukról, hogy ők a
felkentek: „És Jézus felelvén, monda nékik: Meglássátok, figyeljetek,és vigyázzatok, hogy valaki el ne hitessen, félre
ne vezessen, meg ne tévesszen, tévútra ne vezessen, el ne tévelyítsen titeket. Mert sokan jőnek majd az én
nevemben, akik ezt mondják: Én vagyok a Krisztus, a Felkent; és sokakat elhitetnek, sok embert megtévesztenek majd”
(Mát. 24,4-5).
Lukácson keresztül kerül
kijelentésre, hogy a hamis próféták mit hirdetnek: „Ő - az Úr Jézus - pedig monda: Meglássátok, és vigyázzatok, hogy el ne hitessenek, meg
ne tévesszenek benneteket: mert sokan jőnek el az én nevemben, kik ezt mondják:
Én vagyok; és az idő elközelgett; ne
menjetek azért utánuk, ne kövessétek őket” (Luk. 21,8).
Pál apostolon keresztül
folytatódik a kijelentés: „Senki titeket
meg ne csaljon, ne vezessen félre,
meg ne tévesszen üres
beszédekkel, üres hazugságokkal, üres fecsegéssel; Mert ezekért jő, és
az ilyenek miatt sújt az Isten haragja a hitetlenség fiaira. Annakokáért ne
legyetek részesei ezeknek, ne vállaljatok velük közösséget; ne legyen tehát
velük semmi dolgotok” (Eféz. 5,6-7).
És minden hívőt újra-és újra
így figyelmeztet az apostol: „Ne
tévelyegjetek. ne hagyjátok magatokat
félrevezetni. Jó jellemet megrontanak, megfertőznek, csábítással romlásba
viszik a gonosz, rossz, romlott, züllött társaságok, a gonosz beszédek, tanítások, társalgások, együttlét, érintkezés,
bizalmas kapcsolat” (1 Kor. 15,33).
Tehát:
„Meglássátok, ügyeljetek rá, hogy senki ne legyen, aki bennetek zsákmányt vet, hogy
valaki rabul ne ejtsen a tudományon
keresztül hiú, és üres, félrevezető szavakon át. A bölcselkedés és üres,
céltalan, hiábavaló, semmit érő, megfosztott, alaptalan, haszontalan csalással,
megtévesztéssel. Mely emberek
rendelése szerint, emberek által
továbbadott hagyomány, előírás,
tanítás, rendelkezés, a világ elemi tanításai szerint, és nem a Krisztus
szerint való. (Más fordításban: „Vigyázzatok, hogy senki félre ne vezessen,
meg ne csaljon benneteket evilági bölcselkedéssel és hamis tanítással, ami emberi hagyományokon és világi
elemeken alapszik, nem pedig Krisztuson). Senki tőletek a pálmát, - a versenydíjat - el ne vegye, meg ne fosszon
titeket a győzelmi díjtól, kedvét találván alázatoskodásban és az
angyalok tisztelésében, olyakat tudakozván, amelyeket nem látott, nem
tapasztalt. Ok nélkül, és alaptalanul felfuvalkodván az ő hústestének
értelmével, és bölcsességével.
(Más fordításban: Senki ne mondjon benneteket méltatlannak a jutalomra, főleg az nem, aki
alázatoskodásban s az angyalok tiszteletében tetszeleg magának, aki
látomásokkal dicsekszik, és érzékies, hústesti gondolkodásában
ostobán felfuvalkodik)” (Kol.
2,8.18).
„Ti azért szeretteim előre tudván ezt, őrizkedjetek,
hogy az istentelenek - az Isten nélkül élők - tévelygéseitől elragadtatva, a saját
erősségetekből ki ne essetek; Hanem növekedjetek a kegyelemben és a mi Urunknak
és megtartó, üdvözítő Jézus
Krisztusunknak ismeretében. Néki legyen dicsőség, mind most, mind az
örökkévalóságban. Ámen” (2
Pét. 3,17.18).
Jeremiáson keresztül már
figyelmezteti népét az Úr: „… Hazugságot
prófétálnak a próféták az én nevemben; nem küldtem őket, nem parancsoltam
nékik, nem is szóltam hozzájuk, nem
is beszéltem velük; hazug látomást,
varázslást, hiábavaló varázsigéket,
hiábavalóságot és szívbeli - a maguk koholta - csalárdságot jövendölnek, prófétálnak
néktek. Nem küldöttem e prófétákat, de ők mégis igyekeztek, és futottak, nem
szólottam nékik, mégis prófétáltak. Mert ezt mondja a Seregek Ura, Izráel
Istene: Ne hitessenek el titeket a ti prófétáitok, akik közöttetek vannak, se a
ti jövendőmondóitok, és ne figyelmezzetek a ti álmaitokra, amelyeket
álmodoztok. (Más fordítás: Ezt mondja a
Seregek Ura, Izráel Istene: Ne engedjétek, hogy rászedjenek benneteket a
próféták és a jósok, akik köztetek vannak, és ne hallgassatok az álmodók
álmaira). Mert ők hamisan, és hazugságot
prófétálnak néktek az én nevemben: Nem
küldöttem őket, azt mondja az Úr” (Jer. 14,14;23,21; 29,8-9).
Pál apostolon keresztül
jelenti ki a Szent Szellem, hogy a hamis próféták az Úr napjáról, annak
eljöveteléről is fognak prófétálni: „Ami pedig a mi Urunk Jézus Krisztus
eljövetelét és a hozzá való gyülekezésünket illeti, arra kérünk titeket,
testvéreim, hogy ne veszítsétek el egyhamar józanságotokat, és ne rémítsen meg
benneteket sem valamely szellemtől származó kijelentés, sem a mi nevünkben
elhangzó megnyilatkozás, sem valamiféle nekünk tulajdonított levél, mintha az
Úr napja már közvetlenül itt volna” (2 Thess. 2,1-2).
Mert: „A Szellem pedig nyilván, és világosan
mondja, hogy az utolsó időkben némelyek elszakadnak a hittől, és hitető,
megtévesztő szellemekre és gonosz, ördögi szellemek, démonok tanításaira
figyelmezvén. És olyanokra, akik képmutató módon hazugságot hirdetnek, akik meg
vannak bélyegezve saját lelkiismeretükben” (1 Tim. 4,1-2).
János apostolon keresztül
további figyelmeztetést ad a Szent Szellem: „Szeretteim,
ne higgyetek minden szellemnek, hanem próbáljátok, és vizsgáljátok meg a szellemeket, ha Istentől vannak-e; mert sok hamis
próféta jött ki a világba. Erről ismerjétek meg az Isten Szellemét: valamely
szellem Jézust hústestben megjelent Krisztusnak vallja, az Istentől van; És
valamely szellem nem vallja Jézust hústestben megjelent Krisztusnak, nincsen az
Istentől: és az az antikrisztus szelleme, amelyről hallottátok, hogy eljő; és
most e világban van már. Azok a világból valók; azért a világ szerint
beszélnek, és a világ hallgat rájuk. Mi az Istentől vagyunk: aki ismeri az
Istent, hallgat reánk, aki nincsen az Istentől, nem hallgat reánk. Erről
ismerjük meg az igazságnak Szellemét és a tévelygésnek szellemét” (1 Ján.
4,1-3.5-6).
Az Úr Jézus kijelenti, hogy
honnan ismerhető fel az általa küldött próféta: „Mikor pedig eljő majd a Vigasztaló, a Pártfogó, akit én küldök
néktek az Atyától, az igazságnak Szelleme, aki az Atyától származik, az tesz
majd én rólam bizonyságot. …Ő … elvezet titeket a teljes igazságra; mert nem
önmagától szól, hanem azokat mondja, amiket hall, és az eljövendő dolgokat is
kijelenti nektek. Ő engem dicsőít majd,
mert az enyémből vesz, és megjelenti néktek” (Ján. 15,26; 16,13-14).
Márk. 13,7 Mikor pedig hallani fogtok háborúkról és háborúk
híreiről, meg ne rémüljetek, meg ne riadjatok, és ne
rémüldözzetek, mert meg kell történniük. De ez még nem a vég.*
*Vég (telosz): bármilyen dolognak –
cselekedetnek vagy időnek – a célba érkezése; de nem a vég, a megszűnés, hanem
annak megvalósulása értelmében: beteljesülés; tetőpont. Szó szerint: BEVÉGZÉS.
Márk. 13,8 Mert nemzet, nemzet ellen, és ország, ország ellen
támad; és lesznek földindulások* földrengések, rázkódások, remegések, a levegőben
viharok mindenfelé, és lesznek éhínségek, és
háborúságok, zűrzavar, és zavargás**
*Földindulás (szeiszmosz): rengés, földrengés, rázkódás, remegés, a levegőben
vihar
**Máté is
bizonyságot tesz, további részletekkel: „Hallanotok kell majd háborúkról és háborúk
híreiről: vigyázzatok, hogy meg
ne rémüljetek, meg ne riadjatok, ne kerítsen hatalmába benneteket a félelem;
mert mindezeknek meg kell történniük, és be kell következniük. De ezzel még nem
jön el a vég, a beteljesedés, a befejeződés. Mert nemzet támad nemzet ellen, és
ország, ország ellen. És lesz éhínség éhhalál sok helyen. Az embereknek nem
lesz mit enniük. És döghalálok,
ragályos betegségek, dögvész, pestis, általában járványos betegségek, és földindulások,
rengések, rázkódások, remegés, földrengés, a levegőben szélvihar mindenfelé, és a föld megrendül itt
is, ott is” (Mát. 24,6-7).
Lukács is bizonyságot tesz: És mikor hallotok háborúkról és
zendülésekről, és lázadásokról, meg
ne félemljetek, és meg ne rettenjetek; mert ezeknek meg kell lenni, meg kell
történni előbb, de nem jő mindjárt a vég. Akkor monda nékik: Nemzet, nemzet
ellen támad, és ország, ország ellen; És mindenfelé nagy földindulások,
földrengések lesznek, és éhínségek és döghalálok, járványok; és rettegtetések,
rettenetes dolgok történnek, és hatalmas jelek tűnnek fel az égen” (Luk.
21.9-11).
Már a prófétákon keresztül
így szólt az Úr a bekövetkezendőkről: „Fenyegető
jövendölés Egyiptom - e világ -
ellen. Ímé az Úr könnyű felhőre ül, és száguld gyors felhőn, és bemegy
Egyiptomba, és megháborodnak, és meginognak előtte Egyiptomnak bálványai, és az
egyiptomiak szíve, bensője megolvad, megdermed őbennük. És összeveszítem az
egyiptomiakat az egyiptomiakkal, és egyik hadakozik a másik ellen, testvér
testvér ellen, kiki felebarátja - ember embertársa - ellen, város, város ellen,
és ország, ország ellen. És
elfogyatkozik az egyiptomiak szelleme őbennük, és az ő tanácsát elnyelem, és
tudakoznak a bálványoktól, szemfényvesztőktől, halottidézőktől és
jövendőmondóktól. (Más fordítás: Oda lesz
Egyiptom bátorsága, tanácstalanná teszem. Kérdezgetik majd a bálványokat és a
szellemeket, a halottidézőket és a jövendőmondókat). És hagyom az egyiptomiakat
kemény úrnak kezébe, és kegyetlen király uralkodik rajtuk, szól az Úr, a
seregeknek Ura” (Ésa. 19,1-4).
És ez a kemény Úr a sátán,
ezért: „… ezekben az időkben nincs
békessége sem a kimenőnek, sem a hazajövőnek, nem lesz biztonságban sem az eltávozó, sem a hazatérő, mivelhogy nagy a
nyomorúsága mindazoknak, és mert sok gyötrelem szakadt mindazokra, akik e
földön laknak. Annyira, hogy egyik nép a másik népet, és egyik város a másik
várost elpusztítja,(szétzúzza. Mert az Isten gyötri őket minden sanyarúsággal,
mindenféle nyomorúsággal. Ti azért bátorságosok, és erősek legyetek, kezeiteket
le ne eresszétek, és ne lankadjatok el, mert a ti munkátoknak jutalma van” (2 Krón. 15,5-7).
Azt mondja az Úr, mert: Én megindítom, megrendítem az eget és a földet. És felforgatom az országok királyi
székét, és elfogyasztom a pogány országok erejét, és felforgatom a szekeret és
a benne ülőket, és lehullnak a lovak és a rajtuk ülők: kiki az ő atyjafiának
fegyvere által. (Más fordítás: ledöntöm a
királyi trónokat, és megtöröm a népek királyainak erejét. Felforgatom a harci
kocsikat a harcosokkal együtt, elhullnak a lovak a lovasokkal együtt; az
emberek egymás kardja által esnek el)” (Agge. 2,21-22).
Márk. 13,9 Nyomorúságoknak kezdetei ezek, a vajúdás kínjainak, a
szülőfájdalmak gyötrelmeinek a kezdete mindez. Ti pedig vigyázzatok magatokra:
mert törvényszékeknek, bíróságoknak adnak át,
bíróságok elé állítanak titeket, és
gyülekezetekben. és a zsinagógákban megostoroznak, megkorbácsolnak
titeket, és helytartók, vezetők, fejedelmek, és királyok elé állítanak én
érettem, bizonyságul ő nékik, azért lesz ez, hogy
tanúbizonyságot tegyetek nekik rólam, és a bennem lévő hitetekről*
*Így figyelmezteti
Isten népét a Krisztus népét a Szent Szellem: „De óvakodjatok az emberektől,
vigyázzatok az emberekkel; mert
törvényszékekre adnak, ítélő tanácsoknak, és bíróságoknak fognak átadni
titeket, és az ő gyülekezeteikben, és zsinagógáikban megostoroznak,
megkorbácsolnak titeket. És helytartók, vezető emberek, fejedelmek, kormányzók és királyok elé hurcolnak titeket
énmiattam, bizonyságul, és hogy hogy tanúbizonyságot tegyetek őnekik, és a
pogányoknak, a más nemzetekhez tartozóknak” (Mát. 10,17-18).
És így
folytatódik a kijelentés a Lukács írása szerinti Evangéliumban: „Boldogok lesztek, mikor titeket az emberek
gyűlölnek, és amikor kirekesztenek,
kiközösítenek, és szidalmaznak és gyaláznak benneteket, és kitörlik a ti
neveteket, mint gonoszt, az embernek Fiáért. Örüljetek azon a napon és
örvendezzetek, és ujjongjatok; mert ímé a ti jutalmatok bőséges a mennyben;
hiszen hasonlóképen cselekedtek a prófétákkal az ő atyáik” (Luk. 6,22-23).
De: „Ha gyűlöl titeket a világ, tudjátok meg,
hogy engem elébb gyűlölt ti nálatoknál. Ha
e világból volnátok, a világ szeretné
azt, ami az övé; de mivelhogy nem
vagytok e világból, hanem én
választottalak ki magamnak titeket e világból, azért gyűlöl titeket a világ.
Emlékezzetek meg ama beszédekről, igékről, amelyeket én mondtam néktek: Nem
nagyobb a szolga az ő uránál. Ha engem üldöztek, titeket is üldöznek majd; ha
az én beszédemet, igémet megtartották, a tiéteket is megtartják majd. De
mindezt az én nevemért cselekszik veletek, mivelhogy nem ismerik azt, aki
küldött engem” (Ján. 15,18-21).
Az Úr Jézus
mennybemenetele után azonnal elkezdődött az üldözés: „Abban az időben pedig Heródes király elkezde kegyetlenkedni
némelyekkel a gyülekezetből valók közül, a gyülekezet egyes tagjaival.
Megöleté pedig Jakabot, Jánosnak testvérét, fegyverrel” (Csel.
12,1-2).
Pál apostol vallja meg, hogy
mennyi üldözésben és bántódásban van része annak, aki a Krisztus Nevét vallja: „A zsidóktól ötször kaptam negyvenet - negyven botütést - egy híján. Háromszor
megostoroztak, egyszer megköveztek, háromszor hajótörést szenvedtem, egy éjt és
egy napot hányódtam a tenger hullámain. Gyakran voltam úton, veszedelemben
folyó vizeken, veszedelemben rablók közt, veszedelemben népem között,
veszedelemben pogányok között, veszedelemben városban, veszedelemben pusztában,
veszedelemben tengeren, veszedelemben hamis atyafiak, áltestvérek közt.
Fáradozásban és nyomorúságban, vesződségben, gyakorta való virrasztásban,
éhségben és szomjúságban, gyakorta való böjtölésben, hidegben és
mezítelenségben” (2 Kor. 11,24-27).
„De mindezekben, és mindezekkel szemben győzteseknél is többek vagyunk,
és felettébb diadalmaskodunk, sőt döntő, fölényes
győzelmet aratunk Őáltala, aki minket szeretett” (Róm.
8,37).
És: „… hála az Istennek,
aki a diadalt adja nekünk a mi Urunk Jézus Krisztusban!” (1Kor. 15,57).
És mindazok győztesek, akik
víztől és Szellemtől újonnan születtek: „Mert minden, ami Istentől
született, legyőzi a világot, és az a győzelem, amely legyőzte a világot, a mi
hitünk. Ki az, aki legyőzi a világot, ha nem az, aki hiszi, hogy Jézus az Isten
Fia?” (1Jn. 5,4-5).
Az Úr Jézus így bátorította
és bátorítja a mindenkori tanítványait: „Ezeket azért mondom nektek, hogy
békességetek legyen énbennem. A világon nyomorúságotok van, de bízzatok: én
legyőztem a világot, és a világ legyőzve áll alattam” (Jn. 16,33).
„Mindez pedig a sok nyomorúságnak, gyötrelmeknek,
a fájdalmaknak kezdete.
(Más fordítás:
De mindez még csak olyan lesz, mint a szülési fájdalmak, mint a vajúdás kínjainak) kezdete). Akkor
nyomorúságra adnak, elárulnak és kiszolgáltatnak majd
benneteket, hogy megkínozzanak, és megölnek titeket; és gyűlöletesek lesztek
minden nép előtt az én nevemért,
és azért, mert hisztek bennem”
(Mát. 24,8-9).
János még további
részletekkel egészíti ki az elkövetkezendőket: „A gyülekezetekből, és zsinagógákból
kirekesztenek, kizárnak titeket; sőt jön idő, hogy aki öldököl titeket, mind
azt hiszi, hogy isteni tiszteletet cselekszik, hogy Istennek tetsző szolgálatot
végez. És ezeket azért cselekszik veletek, mert nem ismerték meg az Atyát,
engem” (Ján. 16,2-3).
És mielőtt lezárul e
világkorszak: „De mind ezeknek előtte
kezeiket reátok vetik, kezet emelnek
rátok, és üldöznek titeket, adván a gyülekezetek elé, és átadnak benneteket a
zsinagógáknak, és tömlöcökbe vetnek, és királyok és helytartók elé visznek az
én nevemért. De ebből néktek lesz tanúbizonyságotok, mert ez alkalom lesz
nektek a tanúságtételre. Elárulnak, és kiszolgáltatnak pedig titeket még a
szülők és testvérek is, rokonok és barátok is; és megölnek egyeseket ti
közületek. És gyűlöletesek lesztek mindenki előtt az én nevemért. De fejeteknek
egy hajszála sem vész el. A ti béketűrésetek által, állhatatosságotokkal
nyeritek meg életeteket” (Luk. 21,12-13.16-19).
És ez az Úr Jézus feltámadása
után el is kezdődött. István a szanhedrin előtt tett bizonyságot, és erre a
szanhedrin tagjai: „Felkiáltván pedig
nagy fennszóval, és hangosan
kiáltozva, füleiket bédugák, és egy akarattal reá rohanának; És kiűzvén a
városon kívül, megkövezék: a tanúk
pedig felsőruháikat egy Saulus nevezetű
ifjú lábaihoz rakták le” (Csel. 7,57-58).
Isten népét mindig is
gyűlölte a sátán, és szolgái, ezt mutatja be egy előképben Isten Igéje: „És verettetnek az Izráel fiai közül való
felvigyázók, akiket a Fáraó sarcoltatói, sanyargatói rendeltek vala föléjük, mondván: Miért nem végeztétek el a
rátok vetett téglaszámot sem tegnap, sem ma úgy, a rendelkezésnek megfelelően,
mint ennek előtte?” (2 Móz. 5,14).
Márk. 13,10 De előbb hirdettetnie kell az Evangéliumnak* minden
pogányok, minden nép között. [Más fordítás: Előbb azonban
az összes nemzetekhez el kell jutni az örömüzenet hirdetésével]**
*Evangélium (euangelion): jó hír, örömhír; győzelmi hír, győztes hadvezér
érkezésének híre.
**Máté
bizonyságtétele: „És az Isten
országának, királyságának ez az
Evangéliuma hirdettetik majd az egész világon, bizonyságul minden népnek. És
akkor jő el a vég. [Más fordítás: és Isten Királyságának ezt az
evangéliumát hírnökök fogják hirdetni az egész lakott földkerekségen
tanúbizonyságul minden nemzetnek. És akkor jön el a vég, a megvalósulás, beteljesedés,
befejeződés]”
(Mát. 24,14).
Akkor teljesül be az az Ige,
amely azt parancsolja, hogy: „Elmenvén
azért, tegyetek tanítványokká minden népeket, bemerítve őket az Atyának, a
Fiúnak és a Szent Szellemnek nevében, Tanítván őket, hogy megtartsák mindazt,
amit én parancsoltam néktek: és ímé én ti veletek vagyok minden napon a világ
végezetéig. Ámen!” (Mát. 28,19-20).
„Péter pedig monda a Szent
Szellem kitöltetése után, kijelentve az Atya, Fiú Szent Szellem nevét: Térjetek meg és merítkezzetek be mindnyájan
a Jézus Krisztusnak nevében a bűnöknek
bocsánatára; és veszitek a Szent Szellem ajándékát” (Csel. 2,38).
És az az Evangélium fog
hirdettetni minden népnek, amelyet az Úr Jézus hirdetett: „És bejárá Jézus az egész Galileát, tanítva azok zsinagógáiban, és
hirdetve az Isten országának evangéliumát,
a királyság örömhírét, gyógyítva a nép
között minden betegséget, fogyatékosságot, krónikus jellegű fizikai
rendellenességet az emberi szervezetben” (Mát.
4,23).
Márk. 13,11 Mikor pedig elárulnak, és kiszolgáltatnak, és fogva
visznek, hogy átadjanak titeket, ne aggodalmaskodjatok, nehogy tépelődjetek előre a miatt, hogy mit szóljatok, és ne
gondolkodjatok előre, hanem ami adatik néktek abban az órában, azt szóljátok;
mert nem ti vagytok, akik szóltok, hanem a Szent Szellem.
Márk. 13,12 Akkor majd elárulja és halálra
fogja adni testvér testvérét, atya gyermekét; és magzatok, gyermekek fellázadnak, és támadnak a
szülők ellen, és megöletik, és halálra juttatják őket.
Márk. 13,13 És lesztek gyűlöletesek mindenki előtt az én
nevemért; de aki mindvégig megmarad, állhatatosan kitart mellettem, az
megtartatik* megmenekül,
kiszabadul, biztonságba kerül**
*megtartatik (szódzó): megtartatik, megmenekül, kiszabadul, meggyógyul;
életben marad, megmenekül, épségben marad, biztonságba kerül, üdvözül.
**Máté
bizonyságtétele: „De mikor elárulnak és
kiszolgáltatnak, átadnak titeket
és bíróság elé állítanak, ne
aggodalmaskodjatok, és ne legyen gondotok arra, hogy mit beszéljetek. Ne
töprengjetek, és ne nyugtalankodjatok, hogy mi módon vagy mit szóljatok. Mert
megadatik néktek abban az órában, amit mondanotok kell majd. Mert nem ti
vagytok, akik szóltok, hanem a ti Atyátoknak Szelleme az, aki szól ti bennetek, és rajtatok keresztül. Abban az
időben halálra adja pedig testvér testvérét, atya gyermekét; gyermekek lázadnak
fel, és támadnak szüleik ellen, és megöletik, halálra juttatják őket. És
gyűlöletesek lesztek, mindenki előtt és minden nemzet szemében az én nevemért;
de aki mindvégig megáll, és állhatatosan
kitart, az megtartatik, üdvözül, megmenekül, megszabadul”
(Mát. 10,19-22).
Lukács is ír az Úr
bátorításáról: „Mikor pedig a
zsinagógákba visznek benneteket, és a fejedelmek és hatalmasságok elé, és a hatóság és a felsőbbség elé hurcolnak, ne
aggodalmaskodjatok, mi módon vagy mit szóljatok védelmetekre, és hogyan vagy
mivel védekezzetek, vagy mit mondjatok; Mert a Szent Szellem azon órában
megtanít titeket, mit kell mondanotok” (Luk.
12,11-12).
Ezért mondom, hogy: „Határozzátok el azért a ti szívetekben,
hogy nem gondoskodtok előre, hogy mit feleljetek védelmetekre, és nem gondoltok
előre a védekezésre: Mert én adok néktek szájat és bölcsességet, melynek ellene
nem szólhatnak, sem ellene nem állhatnak mind azok, akik magokat ellenetekbe
vetik, egyetlen ellenfeletek sem” (Luk. 21,14-15).
És mielőtt lezárul e
világkorszak: „De mind ezeknek előtte
kezeiket reátok vetik, kezet emelnek
rátok, és üldöznek titeket, adván a gyülekezetek elé,és átadnak benneteket a
zsinagógáknak, és tömlöcökbe, és királyok és helytartók elé visznek az én
nevemért. De ebből néktek lesz tanúbizonyságotok, mert ez alkalom lesz nektek a
tanúságtételre. Tökéljétek el azért a ti szívetekben, hogy nem gondoskodtok
előre, hogy mit feleljetek védelmetekre, és nem gondoltok előre a védekezésre:
Mert én adok néktek szájat és bölcsességet, melynek ellene nem szólhatnak, -
sem ellene nem állhatnak mind azok, akik magukat ellenetekbe vetik - amelynek
nem tud ellenállni, vagy ellene mondani egyetlen ellenfeletek sem. Elárulnak,
és kiszolgáltatnak pedig titeket még a szülők és testvérek is, rokonok és
barátok is; és megölnek némelyeket ti közületek. És gyűlöletesek lesztek
mindenki előtt az én nevemért. De fejeteknek egy hajszála sem vész el. A ti
béketűrésetek, és állhatatosságotok által nyeritek meg az életet” (Luk.
21,12-19).
János még további részletekkel egészíti ki az
elkövetkezendőket: „A gyülekezetekből, és
zsinagógákból kirekesztenek, kizárnak
titeket; sőt jön idő, hogy aki öldököl titeket, mind azt hiszi, hogy isteni
tiszteletet cselekszik, hogy Istennek tetsző szolgálatot végez. És ezeket azért
cselekszik veletek, mert nem ismerték meg sem az Atyát, sem engem” (Ján. 16,2-3).
Lukács idézi az Úr Jézus
szavait, amelyben elmondja, hogy mire számíthatnak az Övéi: „Gondoljátok-é, hogy azért jöttem, hogy
békességet adjak e földön? Hogy békességet
hozzak a földre)? Nem, mondom néktek; sőt inkább meghasonlást. Mert mostantól
fogva öten lesznek egy házban, és egy családban, akik meghasonlanak, három
kettő ellen, és kettő, három ellen. Meghasonlik az atya a fiú ellen, és a fiú
az atya ellen; és az anya a leány ellen, és a leány az anya ellen; napa - az
anyós - a menye ellen, és a menye a napa - az anyósa - ellen” (Luk. 12,51-53).
Az Úr Jézus kijelentése
arról, hogy ezeket miért teszik az Őbenne hívőkkel: „De mindezt az én nevemért teszik veletek, mert nem ismerik azt, aki
elküldött engem” (Jn. 15,21).
De Ő – a Szent Szellem – ad
bátorságot az igehirdetéshez: „Amint
könyörögtek, megrendült az a hely, ahol együtt voltak, megteltek mindnyájan
Szent Szellemmel, és bátran hirdették az Isten igéjét” (Csel. 4,31).
Így bátorít tovább a Szent
Szellem: „Semmit ne félj azoktól, amiket
szenvedned kell: Ímé a Sátán egynéhányat ti közületek a tömlöcbe fog vetni,
hogy megpróbáltassatok; és lesz tíz napig való nyomorúságtok. Légy hű mind halálig, és néked adom az életnek
koronáját” (Jel. 2,10).
„Aki győz, oszloppá teszem azt az én Istenemnek
templomában, és többé onnét ki nem jő; és felírom őreá az én Istenemnek nevét,
és az én Istenem városának nevét, az új Jeruzsálemét, amely a mennyből száll alá az én
Istenemtől, és az én új nevemet. Akinek van füle, hallja meg, mit mond a
Szellem a gyülekezeteknek” (Jel.
3,12-13).
Már az Ószövetségben is így
bátorította az Úr az Övéit: „És monda
Mózes az Úrnak: Kérlek, Uram, nem vagyok én ékesen szóló sem tegnaptól, sem
tegnapelőttől fogva, sem azóta, hogy szólottál a te szolgáddal; mert én nehéz
ajkú és nehéz nyelvű vagyok. Az Úr pedig monda néki: Ki adott szájat az
embernek? Avagy ki tesz némává vagy süketté, vagy látóvá, vagy vakká? Nemde én,
az Úr? Most hát eredj, és én leszek a te száddal, és megtanítlak téged arra,
amit beszélned kell” (2 Móz. 4,10-12).
Jeremiáshoz is így szól az
Úr: „Az Úr pedig monda nékem: Ne mondd
ezt: Ifjú vagyok én; hanem menj mind
azokhoz, akikhez küldelek téged, és beszéld, és hirdesd mindazt, amit parancsolok néked. Ne félj tőlük, mert én
veled vagyok, hogy megszabadítsalak, és megmentelek téged! Mond az Úr. És kinyújtá az Úr az ő kezét, és
megérintette a számat, és monda nékem
az Úr: Ímé, az én igéimet adom a te
szádba!” (Jer. 1,7-9).
Márk. 13,14 Mikor pedig látjátok a vészt hozó, pusztító
utálatosságot* amelyről
Dániel próféta szólott, ott állani, ahol nem kellene, hogy a gyalázatos
pusztulás ott dúl, ahol nem volna szabad, - aki
olvassa, értse meg, - akkor akik Júdeában lesznek, fussanak, meneküljenek a hegyekre;
*Utálatosság (erémószisz): pusztítás, (kopárrá, pusztává, elhagyatottá,
kifosztottá tesz.
Márk. 13,15 A háztetőn levő pedig le ne szálljon a házba, se be
ne menjen, hogy házából valamit kivigyen;
Márk. 13,16 És a mezőn levő haza ne térjen, hogy ruháját elvigye.
Márk. 13,17 Jaj pedig a terhes és a szoptató asszonyoknak azokban
a napokban.
Márk. 13,18 Imádkozzatok pedig, hogy a ti futástok, a ti
menekülésetek ne télen legyen*
*Az Evangélium
bizonyságtétele Máté szerint: / Az
Úr mindezt a vég idők jeleinek felsorolása után mondja, hiszen a jeruzsálemi
templom egyben előkép is, ami tanulságul, figyelmeztetésül adatott /: „Mikor azért látjátok majd, hogy az a
pusztító utálatosság, hogy a pusztítás iszonyatossága, amelyről Dániel próféta
szólott, ott áll a szent helyen -
aki olvassa, értse meg. Akkor,
akik éppen Júdeában lesznek,
fussanak, meneküljenek a hegyekre.
A ház tetején levő ne szálljon alá, ne jöjjön le, hogy házából valamit
kivigyen. És a mezőn levő ne térjen vissza, hogy az ő ruháját elvigye. Jaj pedig a terhes és szoptató
asszonyoknak azokon a napokon. Imádkozzatok
pedig, hogy a ti futástok, a menekülésetek ne télen legyen, se szombatnapon” (Mát. 24,15-20).
Lukács bizonyságtétele: „Mikor pedig látjátok Jeruzsálemet
hadseregektől körülvéve, akkor tudjátok meg, hogy elközelgett az ő
elpusztulása. Akkor, akik Júdeában lesznek, fussanak a hegyekre; és akik annak
közepette, menjenek ki abból; és akik a mezőben, ne menjenek be abba. Jaj pedig
a terhes és szoptató asszonyoknak azokban a napokban; mert nagy szükség lesz e
földön, és harag e népen. Mert azok a bosszúállásnak napjai, hogy
beteljesedjenek mind azok, amik megírattak. És elhullanak fegyvernek éle által,
és fogva vitetnek minden pogányok közé; és Jeruzsálem megtapodtatik a
pogányoktól, míglen betelik a pogányok ideje” (Luk. 21,20-24).
Dániel próféciájára
hivatkozik az Úr Jézus, amely prófécia így hangzik: „A hatvankét hét múlva pedig kiírtatik a Messiás és senkije sem lesz.
És a várost és a szenthelyet elpusztítja a következő fejedelem népe; és vége
lesz mintegy vízözön által, és végig tart a háború, elhatároztatott a
pusztulás. (Más fordítás: A hatvankét hét
eltelte után megölik a felkentet, senkije sem lesz. Egy eljövendő fejedelem
népe pedig elpusztítja a várost és a szentélyt. Elvégzett dolog, hogy pusztán
álljanak a háború végéig. De a fejedelemnek is vége lesz, ha jön az áradat).
És: „Megtisztulnak, megfehérednek és
megpróbáltatnak sokan, az istentelenek pedig istentelenül cselekesznek, és az
istentelenek közül senki sem érti; de az értelmesek értik. (Más fordítás: Sokan megtisztulnak, fehérek és
kipróbáltak lesznek, a bűnösök pedig bűnösök maradnak. A bűnösök közül senki
sem érti meg, de az okosok megértik). Az
Úr Jézus utoljára megy fel Jeruzsálembe: „És
mikor közeledett, látván a várost, sírt azon, mondván: Vajha megismerted volna
te is, csak e te mostani napodon is, amik néked a te békességedre valók! De
most elrejtettek a te szemeid elől.(Más fordítás:
és így szólt: „Bár felismerted volna ezen a napon te is a békességre vezető
utat! De most már el van rejtve a szemeid elől). Mert jőnek reád napok, mikor a te ellenségeid te körülted palánkot
építenek, és sáncot húznak, és
körülvesznek, körülzárnak téged, és mindenfelől megszorítanak téged. És a
földre tipornak téged, és a te fiaidat te benned; és nem hagynak te benned
követ kövön; mivelhogy nem ismerted fel a
te meglátogatásodnak idejét” (Luk. 19,41-44).
És amikor megy a Golgotára,
sokan siratják, de Ő ezt mondja: „… Jeruzsálem
leányai, ne sírjatok én rajtam, hanem ti magatokon sírjatok, és a ti
magzataitokon. Mert ímé jőnek napok, melyeken ezt mondják: Boldogok a meddők,
és amely méhek nem szültek, és az emlők, melyek nem szoptattak! Akkor kezdik
mondani a hegyeknek: Essetek mi reánk; és a halmoknak: Borítsatok el minket!
Mert ha a zöldellő fán ezt művelik, mi esik a száraz fán?” (Luk.
23,28-31).
Márk. 13,19 Mert azok a napok, ezek az időszakok olyan
nyomorúságosak*lesznek,
amilyenek a világ kezdete óta, amelyet Isten teremtett, mind ez ideig nem
voltak, és nem is lesznek.
*Nyomorúságos
(thlipszisz): nyomás, szorítás; szorongatás, szorongattatás;
szorult helyzet; / lelki-szellemi
értelemben is / szorongatott
helyzet, gyötrődés (testileg); nyomorgatás, nyomorúság, elnyomás, üldözés.
Márk. 13,20 És ha az Úr meg nem rövidítette volna azokat a
napokat, azokat az időszakokat, egyetlen
hústest sem menekülne meg, senki nem élné túl,
nem üdvözülne; de a választottakért, akiket kiválasztott, megrövidítette azokat
a napokat*
*Dániel így
prófétál arról az időszakról: „És abban az időben felkél Mihály, a nagy
fejedelem, aki a te néped mellett áll, aki néped fiainak oltalmazója, mert
nyomorúságos idő lesz. Olyan szorongattatás ideje következik, amilyen nem volt
mióta népek, nemzetek vannak, mindezidáig. És abban az időben megszabadul a te
néped; aki csak beírva találtatik a könyvben. És sokan azok közül, akik
alusznak a föld porában, felserkennek, sokan felébrednek, némelyek örök életre,
némelyek pedig gyalázatra és örökkévaló utálatosságra, és örök elutasításra”
(Dán. 12,1-2).
Márk. 13,21 Ha pedig akkor, abban az időben ezt mondja néktek valaki: Ímé itt a
Krisztus, a felkent, vagy: Ímé
amott, ne higgyétek.
Márk. 13,22 Mert hamis Krisztusok és hamis próféták támadnak, és
jelennek majd meg, és jeleket, a Sátán ereje által cselekedett hatalmas
tetteket és csodákat tesznek, hogy elhitessék* félrevezessék,
megtévesszék ha lehet, még a választottakat is.
*Elhitet (apoplanaó): eltérít, félrevezet, eltévelyít, megtéveszt.
Márk. 13,23 Ti pedig vigyázzatok; ímé előre megmondottam néktek
mindent*
*Mivel nagyon
fontos, ezért az Úr Jézus újra-és újra figyelmezteti az Övéit: „Őrizkedjetek,
óvakodjatok, tartsátok szemmel,
ügyeljetek pedig a hamis, a hazug prófétákra, akik juhoknak ruhájában,
bárány-külsőben jőnek hozzátok, de belől ragadozó farkasok. Gyümölcseikről
ismeritek meg őket. Vajon a tövisről szednek-e szőlőt, vagy a bojtorjánról
fügét?” (Mát. 7,15-16).
„… Meglássátok,
vigyázzatok, hogy valaki el ne hitessen,
meg ne tévesszen titeket, mert sokan jőnek majd az én nevemben, akik ezt
mondják: Én vagyok a Krisztus, a felkent; és sokakat elhitetnek, és
megtévesztenek” (Mát.
24,4-5).
„Mert hamis Krisztusok, hamis felkentek és hamis
próféták támadnak, és állnak majd elő,
és nagy jeleket és csodákat tesznek,
annyira, hogy elhitessék, hogy
megtévesszék, ha lehet, a
választottakat is” (Mát. 24,24-25).
Bizony: „Sok hamis próféta támad, akik sokakat elhitetnek, és megtévesztenek” (Mát. 24,11).
Már Mózestől elkezdve több
prófétán keresztül figyelmeztet az Úr: „Mikor
te közötted jövendőmondó, - próféta -
vagy álomlátó támad és jelt vagy csodát ad tudtodra néked. Ha bekövetkezik is
az a jel vagy a csoda, amelyről szólott vala néked, mondván: Kövessünk idegen
isteneket, akiket te nem ismersz, és tiszteljük azokat: Ne hallgass efféle
jövendőmondónak beszédeire, vagy az efféle álomlátóra. Mert az Úr, a ti
Istenetek csak próbára tesz benneteket, hogy megtudja, ha szeretitek-e az Urat,
a ti Isteneteket teljes szívetekből, és teljes lényetekkel?” (5 Móz. 13,1-3).
Azért: „Ezt mondja a Seregek Ura: Ne hallgassátok azoknak a nektek prófétáló prófétáknak szavait, akik
néktek prófétálnak, mert elbolondítnak titeket, és hiábavalóvá tesznek
benneteket: az ő szívüknek látását szólják, saját látomásaikat hirdetik, nem az
Úr szájából valót, nem azt, amit az ÚR adott” (Jer. 23,16).
János apostol elragadtatásban
így látja ezeket: „És láték a sárkány
- a sátán - szájából és a fenevad
szájából és a hamis próféta szájából három tisztátalan szellemet kijőni, a
békákhoz hasonlókat; Mert ördögi
szellemek azok, akik jeleket tesznek” (Jel. 16,13-14).
Az apostol így figyelmezteti
Krisztus népét, hogy aki mást tanít,
mint amit az apostolok, az hamis próféta: „Kérlek, intelek pedig
titeket atyámfiai, testvérek, vigyázzatok azokra, és tartsátok szemmel azokat,
akik szakadásokat, egyenetlenséget, széthúzásokat, megosztást, meghasonlásokat
támasztanak. Akik háborúságnak okai volnának, és botránkozásokat okoznak,
kelepcéket készítenek, elégedetlenséget okoznak a tudomány körül, akik más
tudományra tanítanának azon kívül, melyet tanultatok, vagy az ellenkezőjét
tanítják annak. És azoktól hajoljatok el, kerüljétek őket, térjetek ki előlük” (Róm. 16,17).
„Mert az ilyenek hamis
apostolok, álnok munkások, akik a Krisztus apostolaivá változtatják át magukat.
Nem is csoda, mert maga a Sátán is a
világosság angyalának adja ki magát. Nem meglepő tehát, hogy szolgái is az igazság szolgáinak adják ki
magukat; de a végük cselekedeteikhez méltó lesz” (2 Kor. 11,13-15).
Ezek
más Evangéliumot hirdetnek: „De
ha szinte mi, avagy mennyből való angyal hirdetne is néktek valamit azon kívül,
amit néktek hirdettünk, legyen átok. Amint már korábban is megmondtuk, most
ismét mondom: ha valaki nektek más
evangéliumot hirdet, azon kívül, amelyet elfogadtatok, átkozott legyen!” (Gal.
1,8-9).
Timóteust is erre
figyelmezteti az apostol, megmagyarázva azt is, hogy mik ezek a „hamis
evangéliumok”: „Amikor Macedóniába mentem, kértelek, hogy maradj Efézusban,
és parancsold meg némelyeknek, hogy ne hirdessenek tévtanokat, ne is
foglalkozzanak mondákkal, mítoszokkal és vég nélküli nemzetségtáblázatokkal,
amelyek inkább vitákra vezetnek, mint Isten üdvözítő tervének megismerésére hit
által. A parancs célja pedig a tiszta szívből, jó lelkiismeretből és képmutatás
nélküli hitből fakadó szeretet. Némelyek elfordultak ezektől, és üres
fecsegésre adták magukat, törvénytanítók akarnak lenni; de nem értik sem azt,
amit mondanak, sem azt, amit bizonygatnak. Mi azonban tudjuk, hogy a törvény
jó, ha valaki törvényszerűen él azzal. És tudjuk azt is, hogy a törvény nem az
igaz ellen van, hanem a törvényszegők és az engedetlenek, a hitetlenek és a
bűnösök, a szentségtelenek és a szentségtörők, az apa- és anyagyilkosok, az
embergyilkosok, a paráznák, a fajtalanok, az emberrablók, a hazugok, a hamisan
esküvők ellen, és mindaz ellen, ami csak ellenkezik az egészséges tanítással.
Ez pedig a boldog Isten dicsőségéről szóló evangélium, amely énrám bízatott” (1
Tim. 1,3-11).
„Ha valaki tévtanokat
hirdet, és nem tartja magát a mi Urunk Jézus Krisztus egészséges beszédéhez és
a hithez illő tanításhoz, az felfuvalkodott, és nem tud semmit, hanem a
vitatkozás és a szóharc betegségében szenved, amelyből irigység, viszálykodás,
istenkáromlás, gonosz gyanúsítás származik. Ezek megbomlott elméjű és az
igazságot elvető emberek torzsalkodásai, akik a hitet a nyerészkedés eszközének
tekintik” (1 Tim. 6,3-5).
Mert: „Az ilyenek a hit
látszatát megőrzik ugyan, de annak az erejét megtagadják. Fordulj el, tehát
ezektől” (2 Tim. 3,5).
„Senki titeket meg ne csaljon, meg ne
tévesszen üres beszédekkel; mert ezekért jő az Isten haragja a hitetlenség, az
engedetlenség fiaira” (Eféz. 5,6).
Ezek azok, akik szakadásokat
okoznak, ezért: „A szakadást okozó ember elől egy vagy két megintés után
térj ki, tudván, hogy az ilyen ember kivetkőzött önmagából, bűnben él és
magában hordja ítéletét” (Tit. 3,10-11).
Hiszen: „Aki félrelép, és
nem marad meg a Krisztus tudománya mellett, annak egynek sincs Istene. Aki
megmarad a Krisztus tudománya mellett, mind az Atya, mind a Fiú az övé. Ha
valaki hozzátok érkezik, és nem ezt a tanítást viszi, ne fogadjátok be a
házatokba, a gyülekezetbe, amely a
házatokban van, és ne köszöntsétek, mert aki köszönti, közösséget vállal
annak gonosz cselekedeteivel” (2 Ján. 1,9-11).
„Ügyeljetek rá, hogy
senki ne legyen, aki bennetek zsákmányt vet, hogy valaki rabul ne ejtsen a tudományon keresztül hiú,
és üres félrevezető szavakon át. A bölcselkedés és üres, hiábavaló,
semmit érő, alaptalan csalás által megtévesszen,
mely emberek rendelése, továbbadott
hagyománya, előírása, tanítása szerint,
a világ alapelvei szerint, és
nem a Krisztus szerint való, nem pedig
Krisztushoz igazodó. (Más fordításban: „Vigyázzatok, hogy senki félre ne vezessen,
meg ne csaljon benneteket evilági bölcselkedéssel és hamis tanítással, ami emberi hagyományokon és világi
elemeken alapszik, nem pedig Krisztuson) (Kol. 2,8).
Tehát: „Óvakodjatok az
ebektől, óvakodjatok a gonosz munkásoktól, óvakodjatok
a megmetéltektől! Legyetek követőim, testvéreim, és azokra figyeljetek,
akik úgy élnek, ahogyan mi példát adtunk nektek. Mert sokan élnek másképpen:
akikről sokszor mondtam nektek, most pedig sírva is mondom, hogy ők a Krisztus
keresztjének, kínoszlopának
ellenségei; az ő végük veszedelem, és pusztulás, kiknek Istenük az ő hasuk, és
akiknek dicsőségük az ő gyalázatukban van, mert azzal dicsekszenek, ami
gyalázatukra válik. Akik mindig a földiekkel törődnek, a földiekhez
ragaszkodnak, s eszüket földi dolgokon járatják” (Fil. 3,2.17-19).
Pál apostol figyelmeztetése: „Viseljetek gondot azért magatokra és az
egész nyájra, melyben a Szent Szellem titeket vigyázókká tett, az Isten anyaszentegyházának,
eklézsiájának = a kihívottak gyülekezetének legeltetésére, melyet
tulajdon vérével szerzett. Mert én tudom azt, hogy az én eltávozásom után jőnek
ti közétek gonosz, és dühös farkasok, kik nem kedveznek, nem kímélik a nyájat.
Sőt ti magatok közül is támadnak férfiak, kik fonák dolgokat beszélnek, hogy a
tanítványokat maguk után vonják” (Csel.
20,28-30).
János apostolon keresztül is
hangzik a figyelmeztetés: „Fiacskáim,
itt az utolsó óra; és amint hallottátok,
hogy az antikrisztus eljő, így most sok antikrisztus támadt, és jelent meg; ahonnan tudjuk, hogy itt az
utolsó óra. Közülünk indultak el és váltak ki, de nem voltak közülünk valók;
mert ha közülünk valók lettek volna, velünk maradtak volna; de hogy
nyilvánvalóvá legyen felőlük, hogy nem mindnyájan közülünk valók” (1 Ján. 2,18-19).
„Szeretteim, ne higgyetek minden szellemnek, hanem
vizsgáljátok meg a szellemeket, ha Istentől vannak-e; mert sok hamis próféta
jött ki a világba. Erről ismerjétek meg az Isten Szellemét: valamely szellem
Jézust hústestben megjelent Krisztusnak vallja, az Istenből van; És valamely
szellem nem vallja Jézust hústestben megjelent Krisztusnak, nincsen az
Istenből: és az az antikrisztus szelleme, amelyről hallottátok, hogy eljő; és
most e világban van már” (1 Ján. 4,1-3).
Már Ezékielen keresztül így
figyelmeztet az Úr: „Elöljárói ő
közepette, mint a ragadományt ragadozó farkasok: vért ontani, életeket
elveszteni, embereket elpusztítani,
nyereségvágyból. És prófétái mázolnak nékik mázzal, mázolják a habarcsot:
hiábavalóságot látnak, s hazugságot jövendölnek, jósolgatnak nékik, mondván:
Így szól az Úr Isten! Holott az Úr nem szólt” (Ezék. 22,27-28).
„Mert
sohasem ember akaratából származott a prófétai szó; hanem a Szent Szellemtől
indíttatva szólottak az Istentől
küldött, az Istennek szent emberei. Valának pedig hamis próféták is a nép
között, amiképpen ti köztetek is lesznek hamis tanítók, akik veszedelmes
eretnekségeket fognak becsempészni, és ezekkel az Urat, aki megváltotta őket,
megtagadván, önmagukra hirtelen való veszedelmet, gyors pusztulást hoznak. És
sokan fogják követni azoknak romlottságát, kicsapongásaikat; akik miatt az
igazság útja káromoltatni fog. És a telhetetlenség miatt költött beszédekkel
vásárt űznek belőletek, és benneteket pedig szép szavakkal fognak kifosztani
kapzsiságukban; kiknek kárhoztatásuk régtől fogva nem szünetel, ellenük már
régóta készen van az ítélet, és romlásuk nem szunnyad, és nem kerülik el
pusztulásukat” (2 Pét. 1,21; 2,1-3).
És egyik ismertető jegyük a
hamis prófétáknak „A hústestnek cselekedetei pedig nyilvánvalók,
melyek ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás.
Bálványimádás, varázslás, ellenségeskedések, versengések, viszálykodás,
gyűlölködések, féltékenység, harag, önzés, patvarkodások, visszavonások,
széthúzás, pártoskodás, irigységek, gyilkosságok, részegségek, tobzódások és
ezekhez hasonlók: melyekről előre mondom néktek, amiképpen már ezelőtt is
mondottam, hogy akik ilyeneket cselekesznek, Isten országának örökösei nem
lesznek. De a Szellemnek gyümölcse: szeretet, öröm, békesség, béketűrés,
türelem, szívesség, jóság, hűség, szelídség, mértékletesség, önmegtartóztatás.
Akik pedig Krisztus Jézuséi, a hústestet megfeszítették indulataival,
szenvedélyeivel és kívánságaival együtt” (Gal.
5,19-24).
Mert: „Nem jó fa az, amely romlott gyümölcsöt terem; és nem romlott fa az,
amely jó gyümölcsöt terem. Mert minden fa az ő tulajdon gyümölcséről ismertetik
meg; mert a tövisről, a tüskebokorról
nem szednek fügét, sem a szederindáról nem szednek szőlőt. A jó ember az ő
szívének jó kincséből hoz elő jót; és a gonosz ember az ő szívének gonosz
kincséből hoz elő gonoszt: mert a szívnek teljességéből szól az ő szája. Mert
amivel csordultig van a szív, azt szólja a száj” (Luk. 6,43-45).
„Avagy atyámfiai, testvéreim, teremhet-e a fügefa
olaj magvakat, vagy a szőlőtő fügét? Azonképpen egy forrás sem adhat sós és
édes vizet” (Jak. 3,12).
Ezért: „Mindent megvizsgáljatok; ami jó, azt megtartsátok! Mindentől, ami gonosznak látszik,
őrizkedjetek, a gonosz minden fajtájától tartózkodjatok!” (1
Thess. 5,21-22).
Márk. 13,24 De azokban a napokban, azután a nyomorúság* elnyomás,
üldözés után, amikor a gyötrelmek véget érnek, a nap elsötétedik** sötétségbe
borul. És a hold nem fénylik, nem adja többé fényét,
*Nyomorúság (thlipszisz): nyomás, szorítás; szorongatás, szorongattatás;
szorult helyzet; /lelki-szellemi értelemben is/; szorongatott helyzet,
gyötrődés (testileg); nyomorgatás, nyomorúság, elnyomás, üldözés.
**Elsötétedik
(szkotidzó
szkotidzomai): elsötétedik,
elhomályosul, sötétségbe borul.
Márk. 13,25 És az ég csillagai lehullanak, és az egekben levő
hatalmasságok, erősségek az egek tartóerői, és a hatalmak meginognak, és a
mindenséget összetartó erők megrendülnek*megremegnek,
rázkódnak, inognak, megtántorodnak.
*Megrendülnek (szaleuó): megremeg, rázkódik, inog, hányódik,
megtántorodik.
Márk. 13,26 És akkor meglátják az embernek Fiát eljőni* feltűnni,
megjelenno, láthatóvá válni felhőkben
nagy hatalommal, nagy erővel és dicsőséggel** fényességgel, ragyogással***
*Eljő (optanomai
optomai): feltűnik, megjelenik,
láthatóvá válik.
**Dicsőség (doxa):
pompa, fényesség, ragyogás.
***Máté
bizonyságtétele: „Mindjárt pedig, közvetlenül ama napok nyomorúságai
szorongattatásai, megpróbáltatásai, e gyötrelmes napok után a nap hirtelen elsötétedik,
és a hold nem fénylik, nem világít, nem sugározza fényét, és a csillagok az
égről lehullanak, és az egeknek erősségei, tartóerői, a világmindséget
összetartó erők megrendülnek,
meginognak. És akkor feltetszik, feltűnik, megjelenik, felragyog, fénylik,
láthatóvá lesz az ember Fiának jele az égen. (Görög:
felragyog, fénylik, felvillan /
felvillanása után tartósan árasztja fényét). És akkor sír, és
jajgatásba tör ki, jajveszékel, gyászolni fog, és mellét veri a föld minden nemzetsége, népe, és
meglátják az embernek Fiát eljőni az ég felhőiben nagy hatalommal, erőben és nagy dicsőséggel”
(Mát. 24,29-30).
A szanhedrin előtt is
megvallja az Úr Jézus az Ő visszajövetelét: „…
És felelvén a főpap, monda néki: Az élő Istenre kényszerítelek téged, hogy
mondd meg nékünk, ha te vagy-é a Krisztus, az Istennek Fia? Monda néki Jézus:
Te mondád. Sőt mondom néktek: Mostantól fogva meglátjátok az embernek
Fiát ülni az Istennek hatalmas jobbján,
és eljőni az égnek felhőiben” (Mát.
26,63-66).
Az Úr Jézus kijelentése
tanítványainak az Ő visszajöveteléről: „Mert
miként a felvillanó villámlás az ég aljától az ég aljáig egyszerre villan fel és fénylik, úgy lesz az
embernek Fia is az ő napján. De előbb sokat kell néki szenvednie és
megvettetnie e nemzetségtől, és ettől a nemzedéktől” (Luk. 17,24-25).
De: „Bizony mondom néktek: Azok között, akik itt állnak, vannak némelyek,
akik nem kóstolják, nem ízlelik, és nem tapasztalják meg a halált, amíg meg nem
látják az embernek Fiát eljőni királyként az ő országában, az ő királyságában” (Mát. 16,28).
Az Úr Jézus feltámadása után
negyven napig tanította a tanítványait, majd: „… az ő láttukra felemelteték, és felhő takarta el őt szemeik elől. [Más fordítás: felemelkedett, azután felhő vette
hátára, s elszakította szemüktől]. És
amint szemeiket az égre függesztették, és mialatt meredten néztek a mennybe
távozó után, hogy hogyan emelkedik az égbe, mikor ő elméne, ímé két férfiú
állott meg mellettük fehér ruhában, Kik szóltak is: Galileabeli férfiak, mit
állotok itt égre emelt tekintettel? Ez a Jézus, aki fölemelkedett tőletek a
mennybe, ugyanazon a módon jő el, amiképpen láttátok őt felmenni a mennybe”
(Csel. 1,9-11).
Lukács is bizonyságot tesz: „És lesznek jelek a napban, holdban és
csillagokban; és a földön pogányok szorongása a kétség miatt, mikor a tenger és
a hab zúgni fog. (Mikor az emberek
elhalnak a félelem miatt és azoknak várása miatt, amik e föld kerekségére
következnek: mert az egek erősségei megrendülnek. (Más
fordítás: És akkor jelek lesznek a napban, a holdban és a csillagokban,
a földön pedig a tenger zúgása és háborgása miatt a népek kétségbeesnek, és
megdermednek a félelemtől tanácstalanságukban, és annak sejtésétől, ami az
egész földre vár, mert az egek tartóerői megrendülnek). És akkor meglátják az embernek Fiát eljőni a felhőben, hatalommal és
nagy dicsőséggel” (Luk. 21,25-27).
János apostol
bizonyságtétele: „Ímé eljő a felhőkkel;
és minden szem meglátja őt, még akik őt által szegezték is; és siratja őt e
földnek minden nemzetsége. Úgy van. Ámen. Én vagyok az Alfa és az Omega, kezdet
és vég, ezt mondja az Úr, aki van és aki vala és aki eljövendő, a Mindenható” (Jel. 1,7-8).
Ahogy elragadtatásban látta
János apostol: „És látám, hogy az ég
megnyílt, és ímé vala egy fehér ló, és aki azon ül vala, hivatik vala Hűnek és
Igaznak, és igazságosan ítél és hadakozik, harcol. És az ő szemei olyanok, mint
a tűzláng; és az ő fején sok korona; az ő neve fel vala írva, amit senki nem
tud, csak ő maga. (Más fordítás: szeme tűz
lángja, és fején sokágú korona és rajta egy-egy név, amelyet senki sem tud
rajta kívül). És vérrel hintett ruhába vala öltöztetve és a neve Isten Igéjének
neveztetik. És mennyei seregek
követik vala őt fehér lovakon, fehér és tiszta gyolcsba öltözve. És az ő
szájából éles kard jő vala ki, hogy azzal verje a pogányokat, a népeket; és ő
fogja azokat legeltetni, pásztorolni, és királyi pálcájával erősen, szilárdan
kormányozni; és ő nyomja, és tapossa a mindenható Isten búsult haragja hevének
borsajtóját. És az ő ruháján és
tomporán, a derekán oda vala írva az ő neve: királyoknak
Királya, és uraknak Ura” (Jel.
19,11-16).
Pál apostol megvallása az Úr
Jézus visszajöveteléről: „Azon a napon
amikor eljő majd, hogy megdicsőíttessék az Ő szentjeiben, hogy dicsőségét és csodálatos hatalmát megmutassa
szentjeiben, bennetek, és csodáltassék, és csodálat tárgya legyen mindazokban,
akik hisznek mivelhogy a mi tanúbizonyságunknak hitele volt ti nálatok ama
napon. [Más fordítás: Mindez akkor történik
meg, amikor az Úr eljön. Akkor mindenki dicsőíteni fogja őt, mert meg fogják
látni dicsőségét azokban, akik teljesen az Övéi. Igen, mindenki csodálni fogja
őt azok miatt, akik benne hisznek. Ezek közé tartoztok ti is, hiszen hittel
elfogadtátok, amit Jézusról mondtunk]” (2 Thess. 1,10).
Ézsaiás is az Úr Jézus
visszajöveteléről prófétál: „Jajgassatok,
mert közel van az Úrnak napja, mint pusztító hatalom jő a Mindenhatótól. Ezért megerőtlenülnek és lehanyatlanak minden kezek, és elolvad,
megdermed minden embernek szíve; És megrémülnek, megriadnak, kínok és fájdalmak
fogják el őket, és szenvednek,
gyötrődnek, mint a szülőasszony; Riadtan
néznek egymásra és egyik a másikon csodálkozik, és arcuk lángba borul, lángban
ég. Ímé az Úrnak napja jő kegyetlen búsulással és felgerjedt, féktelen, izzó
haraggal, hogy a földet pusztasággá tegye, és annak bűnöseit elveszesse arról.
kipusztítja róla a vétkeseket. Mert az ég csillagai és csillagzatai nem
ragyogtatják fényüket, világosságukat, sötét lesz a fölkelő nap, és a hold
fényét nem tündökölteti. És meglátogatom a földön a bűnt, megbüntetem a világ
gonoszságát, és a gonoszokon vétküket, és megszüntetem az istentelenek, az
Isten nélkül élő törvénytelenek, törvényen kívüliek kevélységét. Véget vetek a
kevélyek gőgjének, és az erőszakoskodóknak gőgösségét megalázom. Drágábbá
teszem a halandó embert a színaranynál, és a férfit, az emberiséget, az ádámi
fajt Ofir aranyánál. Ezért az egeket megrendítem, és megindul helyéről a föld
is, a seregek Urának búsulása, és féktelen haragja miatt, és felgerjedett, és
izzó haragjának napján” (Ésa. 13,6-13).
Jóel is erről prófétál: „Tömegek, tömegek! Hatalmas tömeg van a döntés völgyében! Mert közel van az Úrnak napja, a
sorsdöntő nap a döntés völgyében! A nap és hold elsötétednek; a csillagok
bevonják, elvesztik fényüket. Az Úr hangja pedig megharsan a Sionról és
megzendül, mennydörög Jeruzsálemből, és megrendülnek az egek és a föld. De az
Úr az ő népének oltalma menedéke, védelme. Népét megoltalmazza és az Izráel
fiainak erőssége!” (Jóel. 3,14-16).
Dániel is erről prófétál: „Látám éjszakai látásokban, és ímé az égnek
felhőiben mint valami emberfia jőve; és méne az öreg korúhoz, és eleibe vivék
őt. És ada néki hatalmat, - királyi
uralom adatott neki, - dicsőséget és országot, és minden nép, nemzet és nyelv
néki szolgála; az ő hatalma örökkévaló hatalom, amely el nem múlik, és az ő
országa, és királyi uralma meg nem rontatik, meg nem semmisül” (Dán.
7,13-14).
Péter apostolon keresztül
jelenti ki a Szent Szellem, hogy az Úr napja, az Úr Jézus eljövetelének napja: „Az Úr napja pedig úgy jő majd el, mint éjjeli tolvaj, amikor az egek
recsegve-ropogva elmúlnak, az elemek pedig megégve felbomlanak, és a föld és a
rajta lévő dolgok, a rajta lévő
alkotások is megégnek. (Ez a fordítás későbbi hagyományon alapul, a legrégibb szöveg
értelme: a föld és a rajta
levő alkotások is megtaláltatnak, abban az értelemben, hogy sorra kerülnek). Mivelhogy azért mindezek felbomlanak, milyeneknek kell lennetek néktek
szent életben és kegyességben, milyen szentül és kegyesen kell nektek élnetek,
Akik várjátok és sóvárogjátok, és siettetitek az Isten napjának eljövetelét,
amelyért az egek tűzbe borulva, és lángolva felbomlanak, és az elemek égve megolvadnak! De új eget és új földet várunk az ő
ígérete szerint, amelyekben igazság lakozik” (2 Pét. 3,10-13).
A megdicsőült Úr kijelentése:
„Ímé eljövök, mint a tolvaj. Boldog, aki
vigyáz és őrzi az ő ruháit, hogy mezítelenen ne járjon, és meg ne lássák az ő
rútságát, az ő szégyenét” (Jel.
16,15).
Az Úr „kilopja” Övéit a
Gonosz kezéből, és ez azért történik így, mert: „… ha tudná a ház ura, hogy az éjszakának melyik szakában, hogy melyik őrváltáskor jő el a tolvaj:
vigyázna, és virrasztana, és nem engedné, hogy házába törjön” (Mát. 24,43).
De addig is: „Titeket pedig gyarapítson az Úr és tegyen
bőségesekké, és gazdagítson az egymás
iránt és mindenki iránt való szeretetben, amilyenek vagyunk mi is ti irántatok,
ahogyan mi is szeretünk titeket. Hogy erősekké
tegye a ti szíveteket, feddhetetlenekké a szentségben, a mi Istenünk és Atyánk
színe előtt, amikor eljő a mi Urunk Jézus Krisztus minden ő szentjeivel
egyetemben” (1 Thess. 3,12-13).
Már Énok is erről prófétált:
„Ezekről is prófétált pedig Énok, aki
Ádámtól fogva a hetedik volt, mondván: Ímé eljött az Úr az ő sok ezer
szentjével, szent seregeivel” (Júd.
1,14).
Péter apostol
bizonyságtétele: „Mert nem mesterkélt,
nem kitalált meséket követve ismertettük
meg veletek a mi Urunk Jézus Krisztus hatalmát és eljövetelét, megjelenését,
hanem mint akik szemlélői, és szemtanúi voltunk az Ő nagyságának, isteni
fenségének” (2 Pét. 1,16).
És arra figyelmezteti az
apostol Krisztus népét: „Hogy ne tántoríttassatok el egyhamar a ti
értelmetektől, és ne veszítsétek el
egyhamar józanságotokat. Se ne háboríttassatok meg se szellem által, se beszéd
által se nékünk tulajdonított levél által. És ne rémítsen meg benneteket,
valamely szellemtől származó kijelentés, sem a mi nevünkben elhangzó
megnyilatkozás, mintha itt volna már a Krisztusnak ama napja. Ne csaljon meg titeket senki semmiképpen.
Senki semmiféle módon ne vezessen félre titeket. Mert nem jön az el addig,
mígnem bekövetkezik elébb a szakadás, és megjelenik a bűn embere, a
veszedelemnek fia. (Más fordítás: Mert az Úr napját megelőzi a hittől való
elszakadás, amikor megjelenik a törvénytipró, a kárhozat fia). Aki ellene veti, aki ellene támad és fölébe
emeli magát mindannak, ami Istennek vagy istentiszteletre méltónak, vagy
szentnek mondatik, annyira, hogy maga ül be, mint Isten az Isten templomába,
Isten gyanánt mutogatván magát, és azt állítva magáról, hogy ő isten” (2
Thess. 2,2-4).
Márk. 13,27 És akkor elküldi az ő angyalait* követeit, munkásait, és
egybegyűjti**
ugyanarra a helyre az ő
választottait, a kiválogatottakat, a négy
szelek felől, a világ négy tájáról, a szélrózsa minden irányából, a föld végső
határától az ég végső határáig***
*Angyalait (angelosz): hírnök, követ. Szó szerint: munkásait.
**Egybegyűjti
(episzünagó): ugyanarra a helyre összegyűjt.
***Máté
részletesebben írja le az Úr kijelentését:
„És elküldi az ő angyalait, hírnökeit, követeit hangos trombitaszóval, nagy kürtszóval az
egész földre. És egybegyűjtik ugyanarra a helyre az ő választottait a négy
szelek felől, a szélrózsa minden irányából, az ég egyik végétől a másik végéig.
[Más
fordítás: És elküldi az ő angyalait, hírnökeit, követeit hangos
kürtszóval az egész földre, hogy Őhozzá gyűjtsék kiválogatottait. Amikor
ezek elkezdődnek, nézzetek föl, és emeljétek föl a fejeteket, mert közel van a
megváltásotok]”
(Mát. 24,31).
Pál apostol a szentek
egybegyűjtéséről így ír: „Mert ezt mondjuk néktek az Úr szavával, az Úr igéjével, hogy mi, akik
élünk, és életben maradunk, akik megmaradunk az Úr eljöveteléig, éppen nem
előzzük meg azokat, akik elaludtak, Mert maga az Úr riadóval, arkangyal
szózatával és isteni harsonával leszáll az égből, és feltámadnak, felállnak, fellépnek, felkelnek
először akik meghaltak volt , akik holtak voltak a Krisztusban. Azután mi, akik
élünk, akik megmaradunk, elragadtatunk azokkal együtt a felhőkön az Úr elébe az
Úr fogadására a levegőbe; és ekképpen mindenkor az Úrral leszünk. Annakokáért
bátorítsátok, és buzdítsátok egymást e beszédekkel, ezekkel az igékkel” (1 Thess. 4,15-18).
„Néktek üldözötteknek,
zaklatottaknak pedig, akik szorongattattok, akiket
most zaklatnak, és akik most szenvedtek, enyhülést, megpihenést és nyugalmat fog adni, amikor megjelenik,
megnyilvánul az Úr Jézus a mennyből az Ő
hatalmának angyalaival, hírnökeivel,
követeivel. [Más fordítás: Mikor? Amikor
az Úr Jézus tüzes lángok között megjelenik, lelepleződik a Mennyből, hatalmas angyalaival együtt]. Tűznek lángjában, lángoló tűzben, ki
igazságot szolgáltat azokon, akik nem ismerik az Istent, és akik nem
engedelmeskednek a mi Urunk Jézus Krisztus Evangéliumának győzelmi hírének.
Amikor és valahányszor eljő valahányszor megjelenik majd, hogy
megdicsőíttessék az Ő szentjeiben, és csodáltassék mindazokban, akik hisznek -
mivelhogy a mi tanúbizonyságunknak hitele volt ti nálatok - ama napon. [Más fordítás: Azon a napon, amikor majd eljön, hogy dicsőségét megmutassa
szentjeiben, és csodálatos hatalmát megmutassa bennetek, hívőkben]” (2
Thess. 1,7-8.10).
Ézsaiás prófétán keresztül
már figyelmeztet a Szent Szellem: „Mert
ímé, az Úr eljő tűzben, s mint forgószél az ő szekerei, hogy megfizesse búsulásában az Ő haragját,
és megfeddését sebesen égő lánggal, és lángoló tűzben. Mert az Úr tűzzel ítél
és kardjával minden hústestet. Kardja mindenkit elér, és sokan lesznek az Úrtól
megöltek” (Ésa. 66,15-16).
A kard – amivel ítél az Úr –
az Ő Igéje: Nem olyan-e az én igém, mint
a tűz? Azt mondja az Úr, vagy mint a sziklazúzó pöröly?” (Jer. 23,29).
„Mert az Istennek beszéde, Istennek igéje élő és ható,
működő, tevékeny, hatékony, élő energia. És élesebb, metszőbb, áthatóbb,
mélyrehatóbb minden kétélű fegyvernél és minden kétélű kardnál. És elhat a
szívnek és a szellemnek, az ízeknek és a velőknek megoszlásáig. (Más fordítás: és
áthatol az elme és a szellem, az ízületek és a velők szétválásáig,
felosztásáig, és megosztásáig), és
döntésre alkalmassá teszi a gondolatokat és a szívnek indulatait és szándékait,
gondolatait, nézeteit, véleményét, és gondolkodását” (Zsid. 4,12).
Ezzel a kardal tud minden
hívő is győzni, ezért: „… fölvegyétek, …
a Szellemnek kardját, amely az Isten beszéde, Igéje” (Eféz. 6,17).
Így hangzik a prófécia a
Krisztus népéről: „Jaj, jaj! Fussatok ki
az északi földről, az északi
országból, így szól az Úr, mert az ég négy szele, - a négy égtáj - felé
szórtalak szét titeket, szól az Úr. Jaj Sion! Szabadítsd ki magadat, ki Babilon
leányánál lakozol. (Más fordítás: Jaj!
Menekülj, Sion, aki Babilóniában laksz).
Mert így szól a Seregeknek Ura: Dicsőség után küldött engem a pogányokhoz, akik
fosztogatnak titeket, mert aki titeket bánt, az ő szeme fényét bántja. (Más fordítás: Mert a Seregek Ura, aki a maga
dicsőségére küldött el engem, ezt mondja azokról a népekről, amelyeknek ti
zsákmányul estetek: Bizony, aki titeket bánt, a szemem fényét bántja). Mert ímé én felemelem kezemet ellenük, és
saját szolgáik prédájává, zsákmányává
lesznek, és megtudjátok, hogy a Seregeknek Ura küldött el engem. Örülj és
örvendezz, Sionnak leánya, mert ímé elmegyek és közötted lakozom! Így szól az
Úr. (Más fordítás: Ujjongj, örülj, Sion
leánya, mert jövök már, és itt fogok lakni - így szól az ÚR). És sok pogány, a többi nép is csatlakozik azon a napon az Úrhoz, és népemmé lesznek,
és közötted lakozom, és megtudod, hogy a Seregeknek Ura küldött hozzád engem”
(Zak.
2,6-11).
Márk. 13,28 A fügefáról vegyétek* pedig a példát. Amikor ága már
zsendül**,
és levelet hajt, tudjátok, hogy közel van a nyár.
*Veszi (manthanó): megfigyelés által ismeretet, tudást szerez.
**Zsendül (hapalosz): lágy, gyönge, friss fiatal.
Márk. 13,29 Azonképpen ti is, mikor látjátok, hogy ezek
meglesznek, hogy ezek történnek,
tudjátok meg, hogy közel van - Ő, - az ajtó
előtt, a küszöbön.
Márk. 13,30 Bizony mondom néktek, hogy el nem múlik ez a
nemzetség* ez
a nemzedék, amíg meg nem lesznek mindezek, amíg mindez végbe nem megy, és meg
nem történik**
*Nemzetség (genea) ez a nemzedék; nemzetség;
korszak.
**Máté is
bizonyságot tesz az Úr Jézus kijelentéséről:
„A fügefáról vegyétek pedig a példát, és
okuljatok: mikor az ága, a hajtása már zsendül, amikor gyenge hajtást hoz, és a levelei
kibontakoznak, tudjátok, hogy közel van a nyár. Azonképpen ti is, mikor
mindezeket az eseményeket látjátok
megtörténni, beteljesülni, tudjátok meg, és vegyétek észre, hogy közel van az
idő, és Ő, az ajtó előtt, a küszöbön. Bizony mondom néktek, el nem múlik, és
nem hal ki ez a nemzetség, és
nemzedék, mígnem mindezek meglesznek, amíg mindezek be nem következnek. Az ég
és a föld elmúlnak, megváltoznak, más állapotba mennek át, de az én beszédeim,
az én Igéim azonban semmiképpen el nem múlnak, és
semmiképp sem veszítik érvényüket” (Mát.
24,32-35).
Lukács bizonyságtétele
így hangzik: „Monda pedig nékik egy
példázatot: Tekintsétek meg a fügefát és minden fákat: Mikor immár
hajtanak, és ezt látjátok, ti
magatoktól tudjátok, hogy már közel
van a nyár. Ezenképpen ti is, mikor látjátok, hogy ezek meglesznek, hogy mindezek bekövetkeznek, tudjátok meg,
hogy közel van az Isten országa. Bizony mondom néktek, hogy e nemzetség, és ez
a nemzedék el nem múlik, mígnem mind ezek meglesznek. Bizony: „Az ég és a föld
elmúlnak, de az én beszédeim semmiképpen el nem múlnak” (Luk. 21,29-33).
„Azután monda nékik: Bizony mondom néktek, hogy vannak
némelyek az itt állók, a jelenlevők között, akik nem kóstolnak, tapasztalnak
meg addig a halált, amíg meg nem látják, hogy az Isten országa, királysága
eljött erővel, hatalommal. Amíg meg nem látják Isten hatalommal megvalósuló
uralmát” (Márk. 9,1).
Jakab apostol pedig így
inti a mindenkori hívőket: „Legyetek
azért, atyámfiai, testvéreim,
béketűrők, legyetek türelemmel az Úrnak eljöveteléig. Ímé a szántóvető várja a
földnek drága gyümölcsét, béketűréssel, és türelmesen, míg reggeli - korai - és
esteli - késői - esőt kap. Legyetek ti is béketűrők, legyetek türelemmel, és
erősítsétek meg szíveteket, mert az Úrnak eljövetele közel van. Ne
sóhajtozzatok, és ne panaszkodjatok egymás ellen, atyámfiai, testvéreim, hogy
el ne ítéltessetek: ímé a Bíró az ajtó előtt áll” (Jak. 5,7-9)
Márk. 13,31 Az ég és a föld elmúlnak, de az én beszédeim, az én
Igéim soha el nem múlnak, és semmiképp sem
veszítik érvényüket*
*Máté
bizonyságtétele: „Mert bizony
mondom néktek, míg az ég és a föld el nem múlik, a törvényből - Isten
útmutatásából, tanításából, amelyet az Igében jelentett ki - egy, jóta, egy i betű vagy egy
vesszőcske, egyetlen pontocska el nem múlik, nem veszíti érvényét, amíg minden
be nem teljesedik.” (Mát. 5,18).
Mert: „Könnyebb pedig a mennynek és a földnek elmúlni, hogysem a törvényből
- Isten útmutatásából,
tanításából, amelyet az Igében jelentett ki - egy pontocskának elesni. (Más fordítás:
De hamarabb elmúlik az ég és a föld, mint hogy a törvényből egyetlen vessző is
elveszne)” (Luk. 16,17).
Dávid így prófétál: „Uram Jahve! Örökké megmarad a te
igéd a mennyben” (Zsolt. 119,89).
Ézsaiás is Róla prófétál,
kijelentve, hogy minden mulandó, csak Isten Igéje áll meg örökké: „Szózat szól: Kiálts! És monda: Mit
kiáltsak? Minden hústest csak fű, és minden szépsége, mint a mező virága!
Megszáradt a fű, elhervadt, elhullt a virág, ha az Úrnak szele fuvallt reá;
bizony csak fű a nép. Megszáradt a fű, elhervadt, elhullt a virág; de Istenünk
beszéde, igéje mindörökre megmarad!” (Ésa. 40,6-8).
Ezt ismétli meg Péter
apostol is: „Mert minden hústest olyan, mint a fű, és az embernek
minden dicsősége, méltósága, megbecsülése, dicsérete olyan, mint a fű virága.
Elhervad, megszárad a fű, és virága elhull. De az Úr beszéde megmarad örökké.
Ez a beszéd pedig az Evangélium, amely néktek hirdettetett.” (1Pét
1,24-25).
Mert: „… az Úr kegyelme öröktől fogva való és örökkévaló az őt félőkön, és az ő igazsága a fiaknak fiain, - még az unokáikkal is; Azokon, akik
megtartják az ő szövetségét és megemlékeznek az ő parancsolatjairól, hogy
azokat megcselekedjék, törődnek rendelkezéseinek teljesítésével” (Zsolt.
103,17-18).
Márk. 13,32 Arról a napról és óráról pedig senki semmit sem tud,
sem az égben az angyalok, sem a Fiú, hanem csak az Atya.
Márk. 13,33 Figyeljetek, vigyázzatok! Legyetek ébren,
virrasszatok,
legyetek készen, és imádkozzatok; mert nem tudjátok, mikor jő el az
az idő,* hogy mikor történik meg mindez.
*Idő (kairosz): kijelölt, elrendelt idő(pont); időszak, korszak.
Márk. 13,34 Úgy mint az az ember, aki messze útra kelve, házát
elhagyván, és rabszolgáit felhatalmazván,* és kinek-kinek a maga dolgát megszabván, az
ajtónállónak is megparancsolta, hogy vigyázzon. [Más
fordítás: Olyan ez, mint mikor egy
külföldre utazó elhagyja házát, s rabszolgáinak meghatalmazást ad, és
kinek-kinek a maga munkáját kiadja, az ajtónállónak pedig megparancsolja, hogy
ébren legyen, hogy virrasszon, hogy őrt álljon].
*Felhatalmazás
(exúszia): felhatalmazás, hatalom, tekintély, jog, jogosultság.
Márk. 13,35 Vigyázzatok azért, legyetek ébren, virrasszatok, mert
nem tudjátok, mikor érkezik meg a háznak ura, este-é vagy éjfélkor, vagy
kakasszókor, vagy reggel?
Márk. 13,36 Hogy, ha hirtelen, váratlanul
megérkezik, ne találjon titeket tétlenül, ellustulva, vagy aludva.
Márk. 13,37 Amiket pedig néktek mondok, mindenkinek mondom:
Vigyázzatok, ébren maradjatok, virrasszatok*
*Máté bizonyságtétele: „Arról a napról és óráról pedig senki sem
tud, még a mennyei angyalok sem,
sőt a Fiú sem, hanem csak az én Atyám egyedül. Virrasszatok, mert amiképpen pedig a Noé napjaiban vala,
akképpen lesz az ember Fiának eljövetele, megérkezése is. [Más fordítás: Amikor az Emberfia
ismét eljön a földre, hasonló lesz a helyzet, mint Noé idejében volt]. Mert
amiképpen az özönvíz előtt való napokban esznek és isznak vala, házasodnak és
férjhez mennek vala, mind ama napig, amelyen Noé a bárkába méne, és semmit sem sejtettek, és
nem vesznek vala észre, nem eszméltek fel, és nem is gondoltak rá, mígnem
eljöve az özönvíz és mindnyájukat elragadá, elsodorá: akképpen lesz az ember
Fiának eljövetele, visszajövetele, megérkezése, megjelenése is.
(Más
fordítás: Az emberek addig nem tudták, mi fog történni, és nem
ismerték fel a veszélyt, amíg a vízözön oda nem ért, és el nem pusztította őket. Ugyanígy lesz, amikor az Emberfia
eljön a földre). Vigyázzatok, legyetek állandóan készen,
virrasszatok, legyetek éberek azért,
mert nem tudjátok, mely órában vagy melyik
nap jő el a ti Uratok. Azt pedig jegyezzétek meg, hogy ha
tudná a ház ura, hogy az éjszakának melyik szakában, melyik órájában, melyik
őrváltáskor jő el a tolvaj,
akkor ébren maradna, virrasztana, és vigyázna, és nem engedné, hogy
házába betörjön. Azért legyetek készen legyetek
a felkészítettség állapotában lévők ti is, akiket előkészítettek erre az eseményre; mert amely órában nem
gondoljátok, abban jő el az embernek Fia” (Mát. 24,36-39.42-44).
Péter apostol így figyelmezteti a Krisztus népét: „Tudván, ismerve, és megértve először azt,
hogy az utolsó időben a végső, utolsó napokban, csúfolkodók, és gúnyolódók
támadnak, és jönni fognak olyanok, akik mindenből gúnyt űznek. Akik saját
kívánságaik vágyaik, és szenvedélyeik szerint járnak, és élnek. És ezt mondják:
Hol van az ő eljövetelének ígérete? Ugyanis amióta az atyák elhunytak, minden
azonképpen változatlan maradt a teremtés kezdetétől fogva. Mert kész- akarva
nem tudják azt, hogy egek régtől fogva voltak, és föld, mely vízből és víz
által állott elő az Isten szavára, igéjére. [Más
fordítás: Rejtve van tudniillik előlük, míg ilyen akarat él bennük, hogy
az egek régebbi idő óta megvoltak, s hogy a föld vízből keletkezett, és jött
létre, és vízen át Isten szava, Igéje tartja fenn. Amelyek által az akkori
világ vízzel elboríttatván elveszett, elpusztult]. A mostani, a jelenlegi egek pedig és a föld, ugyanazon szó, Ige által
megkíméltettek, megmaradtak; ugyanaz az ige őrizte meg, tűznek tartatván fenn,
az a válságos helyzetnek, és döntésnek, és az istentelen, az Isten nélkül élő
emberek romlásának, pusztulásának napjára” (2
Pét. 3,3-7).
És az Úr újra és újra figyelmezteti az Övéit: „Vigyázzatok azért, mert sem a napot, sem az
órát nem tudjátok, amelyen az embernek Fia eljő” (Mát. 25,13).
És: „… vigyázzatok
magatokra, hogy valamikor meg ne nehezedjék a ti szívetek tobzódásnak, mámornak, részegségnek és ez élet - a
megélhetés - gondjainak miatta, és váratlanul reátok ne jöjjön, és nehogy
hirtelen lepjen meg titeket az a nap. Vigyázzatok azért minden időben, kérvén,
hogy méltókká tétessetek arra, hogy elkerüljétek mindezeket, amik
bekövetkeznek, és megállhassatok az embernek Fia előtt. (Más fordítás: Legyetek tehát éberek és szüntelen
könyörögjetek, hogy kimenekülhessetek mindazokból, amik történni fognak, és
hogy megállhassatok az Emberfia előtt)!” (Luk. 21,34-36).
És: „Vigyázzatok, legyetek
éberek; virrasszatok, maradjatok ébren, figyeljetek, álljatok meg szilárdan,
mozdíthatatlanul, tartsatok ki állhatatosan a hitben. Legyetek férfiak,
viselkedjetek bátran, és cselekedjetek férfiasan. Legyetek erősek, és győzedelmeskedjetek” (1
Kor. 16,13).
„Mert igen jól
tudjátok ti magatok, hogy az Úrnak napja úgy jő el, mint a tolvaj éjjel” (1 Thess. 5,2).
Mert azt mondja a megdicsőült Úr: „Ímé eljövök, mint a tolvaj. Boldog, aki vigyáz és őrzi az ő ruháit,
hogy mezítelenen ne járjon, és meg ne lássák az ő rútságát, az ő szégyenét” (Jel. 16,15).
Hát: „Ne is
aludjunk azért, mint a többiek, hanem
legyünk éberek és józanok” (1 Thess.
5,6).
És így buzdítja a Szent Szellem a hívőket: „Legyenek a ti derekaitok felövezve, és szövétnekeitek,
lámpásotok meggyújtva; Ti meg hasonlók az
olyan emberekhez, akik az ő urukat várják, mikor jő meg a menyegzőről, hogy
mihelyt megjő és zörget, azonnal megnyissák néki az ajtót. Boldogok azok a
szolgák, kiket az úr, mikor haza megy, és megérkezik, vigyázva, és virrasztva
talál: bizony mondom néktek, hogy felövezvén magát, leülteti azokat és előjövén
szolgál nékik. És ha megjő a második őrváltáskor, és ha a harmadik őrváltáskor
érkezik is meg, és virrasztva találja
őket, boldogok azok a szolgák!” (Luk.
12,35-38).
Mert: „A vége pedig mindennek közel,
karnyújtásnyira van. Annakokáért legyetek mértékletesek, megfontoltak, és
józanok, az Igét szemmel tartók, hogy imádkozhassatok, és helyesen imádkozzatok” (1Pét 4,7).
„Legyetek azért,
atyámfiai, béketűrők, legyetek tehát
türelemmel, testvéreim az Úrnak eljöveteléig. Ímé a szántóvető várja a földnek
drága gyümölcsét, béketűréssel, és türelmesen várja, míg reggeli - korai - és
estveli - késői - esőt kap. Legyetek ti is béketűrők. Legyetek tehát ti is
türelemmel, és erősítsétek meg szíveteket, mert az Úrnak eljövetele közel van”
(Jak.
5,7-8).