Róm. 14,1 A hitben erőtlent fogadjátok be nem ítélgetvén vélekedéseit. [Más fordítás: A hitben gyengét karoljátok
fel szeretettel anélkül, hogy felfogását, elgondolását, aggályait és kételyeit
elítélnétek, megkülönböztetés, és
vitatkozás nélkül]*
*Nem vitatkozni
kell velük, hanem: „Tartozunk pedig mi az erősek, hogy az
erőtlenek erőtlenségeit hordozzuk, és ne magunknak kedveskedjünk. Mindenikünk
tudniillik az ő felebarátjának kedveskedjék annak javára, épülésére. Mert
Krisztus sem önmagának kedveskedett, hanem amint meg van írva: A te
gyalázóidnak gyalázásai hullottak reám” (Róm. 15,1-3)
„Atyámfiai,
még ha előfogja is az embert valami bűn, ti szellemiek, igazítsátok útba az
olyant szelídségnek szellemével, ügyelvén magadra, hogy meg ne kísértessél te
magad is. Egymás terhét hordozzátok, és úgy töltsétek be a Krisztus törvényét” (Gal.
6,1-2).
Hiszen az Úr Jézus azt mondta: „Új
parancsolatot adok néktek, hogy egymást szeressétek; amint én szerettelek
titeket, úgy szeressétek ti is egymást. Erről ismeri meg mindenki, hogy az én
tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni fogjátok” (Ján.
13,34-35).
Róm. 14,2 Némely ember azt hiszi, hogy mindent megehet; a
hitben erőtlen, az aggályos, és gyönge pedig zöldséget eszik*
*A Szent Szellem
folytatja kijelentést: „Pedig az
eledel nem tesz minket kedvesekké Isten előtt; mert ha eszünk is, nem leszünk
gazdagabbak; ha nem eszünk is, nem leszünk szegényebbek. De meglássátok, hogy
ez a ti szabadságtok valamiképpen botránkozásukra ne legyen az erőtleneknek” (1
Kor. 8,8-9).
És: „Különféle idegen
tanításoktól ne hagyjátok magatokat félrevezettetni. Mert az a jó, ha
kegyelemmel erősödik meg a szív, nem pedig ételektől, mert azoknak semmi
hasznát nem veszik azok, akik velük élnek” (Zsid. 13,9).
Csak az a fontos: „Hogy
többé ne legyünk gyermekek, kiket ide s tova hány a hab és hajt a tanításnak
akármi szele, az embereknek álnoksága által, a tévelygés ravaszságához való
csalárdság által; Hanem az igazságot követvén szeretetben, mindenestől fogva
nevekedjünk Abban, aki a fej, a Krisztusban” (Ef. 4,14-15).
Hiszen: „Az eledelek a
hasnak és a has az eledeleknek rendeltetett. Az Isten pedig mind ezt, mind
amazokat eltörli…” (1 Kor. 6,13).
Az Úr Jézus kijelentése.
Arról, aki még nem fogadta be Őt: „Ez a nép csak ajkával tisztel engem, a
szíve azonban távol van tőlem. Pedig hiába tisztelnek engem, ha oly
tudományokat tanítanak, amelyek embereknek parancsolatai” (Mát. 15,8-9).
„Nem gondoltok arra, hogy minden, ami bemegy a
szájon, a gyomorba jut, és az árnyékszékbe kerül? Ami azonban kijön a szájból,
az a szívből származik, és az teszi tisztátalanná az embert. Mert a szívből
származnak a gonosz gondolatok, gyilkosságok, házasságtörések, paráznaságok,
lopások, hamis tanúskodások és az istenkáromlások. Ezek teszik tisztátalanná az embert…”(Mát. 15,17-20).
És: „Mert az Isten országa, királysága
nem evés, nem ivás, nem eszem-iszom, és nem ételben, nem italban áll. Hanem
megigazultság, békesség, vagyis az az állapot, amelyben minden a maga helyén
van: épség; jó egészség; jólét, a veszély érzetétől való mentesség; boldogság,
boldogulás, és Szent Szellem által való öröm” (Róm. 14,17).
Ezért: „Jobb a paréjnak étele, ahol szeretet van, mint a hizlalt ökör, ahol van gyűlölség” (Péld. 15,17).
Róm. 14,3 Aki mindent megeszik, ne vesse meg, és ne
nézze le azt, aki nem eszik meg mindent; és aki nem eszik, ne ítélje el azt,
aki eszik. Mert az Isten befogadta, és a magáénak tekinti őt.
Róm. 14,4 Te kicsoda vagy, hogy elítéled, megbírálod a más szolgáját? Az ő tulajdon urának áll
vagy esik, hiszen saját Ura állítja talpra, vagy ítéli el. De meg fog állani,
mert az Úr által képes, hogy megálljon, hiszen hatalmas ereje van az Úrnak
arra, hogy megerősítse, és felállítsa*
*A Szent Szellem
megerősíti a testé lett Ige, vagyis az Úr Jézus kijelentését: „Ne szóljátok meg egymást, testvéreim. Aki
testvérét megszólja vagy ítélkezik felette, az a törvény ellen szól, és a
törvény felett ítélkezik. Ha pedig a törvény felett ítélkezel, nem megtartója,
hanem ítélőbírája vagy a törvénynek. Egy a törvényadó és az ítélőbíró, aki
megmenthet és elveszthet. De ki vagy te, hogy ítélkezel felebarátod felett?” (Jak.
4,11-12)
„Ne ítéljetek, hogy ne
ítéltessetek! Mert amilyen ítélettel ítéltek, olyannal ítéltettek; és amilyen
mértékkel mértek, nektek is olyannal mérnek. Miért nézed a szálkát atyádfia
szemében, a magad szemében pedig miért nem veszed észre még a gerendát sem?
Vagy hogyan mondhatod akkor atyádfiának: Hadd vegyem ki szemedből a szálkát! -
mikor a magad szemében ott a gerenda. Képmutató, vedd ki előbb saját szemedből
a gerendát, és akkor majd jól fogsz látni ahhoz, hogy kivehesd atyádfia
szeméből a szálkát” (Mát. 7,1-5).
Róm. 14,5 Emez az egyik napot különbnek tartja a másiknál: amaz
pedig minden napot egyformának tart. Ki-ki a maga értelme felől legyen
meggyőződve*
*Tehát: „Senki el ne ítéljen titeket ételért és
italért, ünnep, újhold vagy szombat miatt” (Kol. 2,16).
Példaként mutatja
be a szent Szellem a helyes magatartást: „…
Epafrás, aki közületek való, Krisztus Jézus szolgája, aki mindenkor küzd értetek imádságaiban, hogy
tökéletesen, teljes bizonyossággal, állhatatosan maradjatok mindabban, ami az
Isten akarata” (Kol. 4,12).
És: „Hogy megítélhessétek, hogy mi a rossz és mi
a jó; hogy legyetek tiszták és botlás nélkül valók a Krisztusnak napjára” (Fil. 1,10).
Róm. 14,6 Aki az egyik napot megkülönbözteti, az Úrért
különbözteti meg, és aki nem
ügyel a napra, az Úrért nem ügyel. Aki eszik, az Úrra való tekintettel eszik,
mert hálákat ad az Istennek: és aki nem eszik, az Úrra való tekintettel nem
eszik, és az is hálákat ad az Istennek.
Róm. 14,7 Mert közülünk senki sem él önmagának* és senki sem hal önmagának:
*Él önmagának
(dzaó):
A földi életkörülmények általánosabb és az emberi
életfolytatás módjainak pontosabb meghatározásával: él valamin, valamiből.
Róm. 14,8 Mert ha élünk, az Úrnak élünk; ha
meghalunk, az Úrnak halunk meg. Azért akár éljünk, akár haljunk, az Úréi
vagyunk*
*Az apostol
vallástétele: „Úgy
vélekedvén, és arra a meggyőződésre
jutva, hogy ha egy meghalt mindenkiért, tehát mindazok meghaltak. És
azért halt meg mindenkiért, hogy akik élnek, ezután ne maguknak éljenek, hanem
annak, aki érettük meghalt és feltámasztatott” (2Kor. 5,15).
„… hogy akár ébren vagyunk, akár aluszunk, együtt éljünk
Ővele” (1 Thess. 5,10).
„Avagy
nem tudjátok-é, hogy a ti testetek, az egész valótok a bennetek lakozó Szent
Szellemnek temploma, amelyet Istentől nyertetek; és nem a magatokéi vagytok?” (1 Kor. 6,19).
„Hogy többé ne embereknek
kívánságai, ne emberi vágyak, szenvedélyek, hanem
Isten akarata szerint, az Ő akaratának megfelelően éljétek a hústestben
hátralevő időt” (1Pét 4,2).
Róm. 14,9 Mert azért halt meg és támadott fel, és kelt életre
és lett élővé Krisztus, hogy mind holtakon mind élőkön uralkodjék, hogy
halottnak, élőnek Ura legyen*
*Pál apostol
megvallása: „És megparancsolta nékünk,
hogy hirdessük a népnek, és tegyünk bizonyságot, hogy ő az Istentől rendelt
bírája élőknek és holtaknak. Erről a próféták mind bizonyságot tesznek, hogy
bűneinek bocsánatát veszi az ő neve által mindenki, aki hiszen ő benne” (Csel.
10,42-43).
A feltámadott Úr parancsa az
Övéinek: „… Elmenvén e széles világra, hirdessétek az evangéliumot minden
teremtésnek. Aki hiszen és bemeritkezik, üdvözül; aki pedig nem hiszen, a kárt
hozó, vagyis a sátán hatalma alatt marad” (Márk. 16,15-16).
János apostolnak így jelenti
ki magát a feltámadott Úr: „… Ne félj, én vagyok az első és az utolsó, és
az élő: halott voltam, de íme, élek örökkön-örökké, és nálam vannak a halál és
a pokol kulcsai” (Jel. 1,17-18).
Róm. 14,10 Te pedig miért ítéled el a te atyádfiát,
a te testvéredet? Avagy te is miért veted meg, és nézed le; állítod semminek a
te atyádfiát, a te testvéredet, vagy embertársadat? Hiszen mindnyájan oda
állunk majd a Krisztus díjkiosztó emelvénye, az Ő trónja elé*
*És a kijelentés
megismételtetik: „Mert nékünk mindnyájunknak meg kell jelennünk, és leplezetlenül oda kell
állnunk, és láthatókká kell lennünk. A görög szó igazából azt jelenti, hogy
nyilvánvalóvá válik, manifesztálódik az, ami eddig nem volt nyilvánvaló.
(„Átvilágítás” történik) a Krisztus díjkiosztó emelvénye előtt, hogy kiki megjutalmaztassék a
szerint, amiket e testben, a saját személyében cselekedett, vagy jót, vagy
rossz, romlott, züllött, gyalázatos, káros, ártalmas, értéktelen, hitvány
dolgot” (2Kor. 5,10).
Ezért: „Ne ítéljetek, hogy ne
ítéltessetek, nehogy elítéljenek
titeket is. Mert amilyen ítélettel ítéltek,
amilyen elmarasztaló ítéletet, és véleményt alkottok a felebarátaitok magatartásáról, amilyen kedvezőtlen
mellékértelemmel elítélitek, és bírálgatjátok, és rosszalljátok őket, olyannal
ítéltettek, olyannal fognak titeket is megítélni, és olyannal fognak fölöttetek
is ítélkezni. És amilyen mértékkel mértek, olyannal mérnek néktek”
(Mát. 7,1-2).
És még egyszer: „Ne
ítéljetek, és nem ítéltettek. [Más fordítás:
Ne ítéljetek el másokat és akkor titeket sem ítélnek
el]… Bocsássatok meg, és nektek is megbocsáttatik. Bocsássátok
szabadon az adóst, és ti is szabadon bocsáttattok”
(Luk. 6,37).
Róm. 14,11 Mert meg van írva: Élek én, mond az Úr,
mert nékem hajol meg minden térd, és minden nyelv Istent magasztalja. [Más fordítás: Ezt mondja az Írás: Amint
igaz, hogy élek - mondja az Úr -, előttem meghajlik minden térd, s minden nyelv
nyíltan vallást tesz az Istenről]*
*Mert így szólt
Jahve: „Rám figyeljetek a föld
legvégéről is, és megszabadultok, mert én vagyok az Isten, nincs más! Magamra
esküdtem, igazság jött ki számon, szavam megmásíthatatlan: Előttem hajol meg
minden térd, rám esküszik minden nyelv. Csak az Úrban van, így szólnak felőlem,
minden igazság és erő, Ő hozzá mennek, és megszégyenülnek mindazok, akik
gyűlölték őt. Az Úrban igazul meg és dicsekszik Izráelnek egész magva!” (Ésa.
45,22-25).
Az apostol pedig vallást tesz
arról, hogy kiben igazulunk meg: „Tudván azt, hogy az ember nem igazul meg a
törvény cselekedeteiből, hanem a Jézus Krisztusban való hit által, mi is
Krisztus Jézusban hittünk, hogy megigazuljunk a Krisztusban való hitből és nem
a törvény cselekedeteiből; Mivel a törvény cselekedeteiből nem igazul meg egy
test sem” (Gal. 2,16).
És arról a NÉV-ről, amely
előtt meghajol minden térd: „Hogy a
Jézus nevére minden térd meghajoljon, mennyeieké, földieké és föld alatt
valóké. És minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten
dicsőségére” (Fil. 2,10-11).
Róm. 14,12 Azért hát mindenikünk maga ad számot magáról az
Istennek*
*Mert Isten: „… rendelt egy
napot, melyen megítéli, majd a föld kerekségét, az egész emberiséget,
megigazítva és helyrehozva a
helytelent egy férfiú, egy személy által, kit arra rendelt, akit erre
kiválasztott; bizonyságot tévén mindenkinek, az által, hogy feltámasztá őt
halottaiból” (Csel. 17,31).
És Ő: „Tettei szerint fizet az embernek: mindenki azt találja, amit keresett”
(Jób. 34,11).
Az is kijelentést nyer, hogy
a hit és a szeretet cselekedeti alapján történik a megítélés: „Titeket pedig gyarapítson az Úr és tegyen
bőségesekké, és gazdagítson az egymás
iránt és mindenki iránt való szeretetben, amilyenek vagyunk mi is ti irántatok,
ahogyan mi is szeretünk titeket. Hogy erősekké tegye a ti szíveteket,
feddhetetlenekké a szentségben, a mi Istenünk és Atyánk színe előtt, amikor
eljő a mi Urunk Jézus Krisztus minden ő szentjeivel egyetemben” (1 Thess. 3,12-13).
„Mert Krisztus Jézusban csak a szeretet által
munkálkodó hit számít” (Gal. 5,6).
Róm. 14,13 Annakokáért egymást többé ne ítélgessük,
hanem inkább azt tartsátok, hogy a ti atyátokfiának ne okozzatok megütközést
vagy megbotránkozást, elbotlást, fennakadást, megtorpanást. [Más fordítás: hanem annál a döntésnél
maradjatok meg inkább, hogy ütközést vagy kelepcét, - botláskövet vagy olyasmit, ami elgáncsolja -
a testvér elé nem fogtok vetni]*
*Mert: „… Aki pedig eltántorít,
tévútra vezet egyet e kicsinyek
közül, akik hisznek bennem, jobb annak, ha malomkövet kötnek a nyakába, és a
tenger mélyébe vetik. Jaj a világnak a botránkozások miatt! Mert szükséges,
hogy botránkozások történjenek, de jaj annak az embernek, aki megbotránkoztat” (Mát.
18,6-7).
„…Lehetetlen, hogy
botránkozások ne essenek; de jaj annak, aki által esnek. Jobb annak, ha
malomkövet kötnek a nyakába, és a tengerbe vetik, mintsem egyet is
megbotránkoztasson, eltántorítson, tévútra
vezessen a kicsinyek közül” (Luk. 17,1-2).
Róm. 14,14 Tudom és meg vagyok győződve az Úr
Jézusban, hogy semmi, - egyetlen
egy férfi, nő vagy dolog - sem
tisztátalan, beszennyezett, közönséges, bemocskolt, szentségtelen önmagában:
hanem bármi csak annak a személynek tisztátalan, aki tisztátalannak
tartja. Csak ha valaki valamit beszennyezettnek gondol, annak az
beszennyezetté lesz*
*Az Úr Jézus
kijelentése arról, hogy mi teszi tisztátalanná az embert: „Nem az teszi tisztátalanná az embert, ami bemegy a
száján, hanem ami kijön a szájából, az teszi tisztátalanná az embert” (Mát.
15,11).
Péter apostol
elmélkedése közben látomást látott, és egyben kijelentést kapott: „És látá,
hogy az ég megnyílt és leszálla őhozzá valami edény, mint egy nagy lepedő, négy
sarkánál fogva felkötve, és leeresztve a földre: Melyben valának mindenféle
földi négylábú állatok, vadak, csúszómászó állatok és égi madarak. Ekkor hang
hallatszott: „Kelj fel, Péter, öld és egyél!” Péter azonban így szólt:
„Semmiképpen nem, Uram, mert soha nem ettem semmi közönségest vagy tisztátalant.”
De másodszor is szólt hozzá a hang: „Amit az Isten megtisztított, azt te ne
mondd tisztátalannak.” Amíg Péter a látomásról elmélkedett, ezt mondta neki a
Szellem: „Íme, három férfi keres téged: kelj fel, menj le, és eredj el velük.
Semmit ne tétovázz, mert én küldtem őket!” Péter tehát lement a férfiakhoz, és
így szólt hozzájuk: „Íme, én vagyok az, akit kerestek. Milyen ügyben jártok
itt?” Azok így feleltek: „Kornélius százados, igaz és istenfélő ember, aki
mellett bizonyságot tesz az egész zsidó nép, egy szent angyaltól azt az
utasítást kapta, hogy hívasson téged a házába, és hallgassa meg, amit te
mondasz.” Ekkor így szólt hozzájuk: „Tudjátok, hogy tiltott dolog zsidó
embernek idegennel kapcsolatot tartania, vagy hozzá bemenni. De nekem
Isten megmutatta, hogy egyetlen embert se mondjak szentségtelennek vagy
tisztátalannak” (Csel. 10,11-15.19-22.28).
Róm. 14,15 De ha a te atyádfia, a te testvéred az
ételért, - a te eledeled miatt – megszomorodik, és elcsügged, akkor te nem az Isten szerinti szeretet szerint cselekszel, nem a szeretet Szellemében jársz el. Ne
veszítsd el, ne okozd annak
vesztét, ne tedd tönkre, ne vidd romlásba azt a te ételeddel, akiért Krisztus
meghalt*
*Mert: „Így aztán,
mikor az atyafiak, a testvérek ellen vétkeztek, és az ő erőtlen, gyönge,
aggályos lelkiismeretüket megsértitek, - vagyis megsebesítitek azoknak a
lelkiismeretét, mely a Krisztussal szemben erőtlen, - a Krisztus ellen
vétkeztek. Annakokáért, ha eledel botránkoztatja meg, ha az evés tőrbe csalja
az én atyámfiát, az én testvéremet, inkább sohasem eszem húst, hogy az én
atyámfiát, az én testvéremet meg ne botránkoztassam, és nehogy felháborítsam,
vagy tőrbe ejtsem, vagy elgáncsoljam” (1
Kor. 8,12-13).
Róm. 14,16 Ne káromoltassék azért a ti javatok. [Más fordítás: Ne engedjétek tehát
ócsárolni szabadságotokat, és ne hagyjátok, hogy a jóról, amit tesztek,
szitkozódva, becsmérelve, gonoszul beszéljenek, úgy hogy az
ártson nektek]*
*Mert: „Ha én hálával eszem, miért kárhoztatnának engem? Miért hozzon rossz hírbe, vagy szidjon, becsméreljen valaki azért, amiért én hálát adok?” (1 Kor.
10,30).
Hiszen: „… Istennek minden
teremtett állata jó, és semmi sem megvetendő, ha hálaadással élnek azzal; Mert
megszenteltetik Istennek igéje és könyörgés által” (1Tim. 4,4-5).
Ugyanis: „Minden tiszta a
tisztáknak: de a megfertőztetetteknek és hitetleneknek semmi sem tiszta; hanem
megfertőztetett azoknak mind elméjük, mind lelkiismeretük” (Tit.
1,15).
Róm. 14,17 Mert az Isten országa, királysága, uralma nem evés, nem ivás, nem eszem-iszom,
és nem ételben, nem italban áll, hanem
megigazultság, békesség, vagyis: az az állapot, amelyben minden a maga helyén
van: épség; jó egészség; jólét, a veszély érzetétől való mentesség; boldogság,
boldogulás, és jókedv, vidámság, és boldogság a Szent Szellemben*
*Az apostol így
figyelmezteti a hívőket, hiszen: „Az
étel pedig nem változtat Istenhez való viszonyunkon, nem tesz
minket kedvessé Isten előtt; ha nem
eszünk, nem lesz belőle hátrányunk, és azzal sem veszítünk, és nem leszünk
rosszabbak, és ha eszünk, abból sem
lesz előnyünk, és akkor sincs érdemünk” (1Kor. 8,8).
„Ha tehát Krisztussal
meghaltatok a világ elemei számára, miért terhelitek magatokat olyan
kötöttségekkel, amelyek csak az e világ szerint élőkre kötelezők: „Ne nyúlj
hozzá, ne ízleld meg, ne is érintsd!” Azokról van itt szó, amik arra valók,
hogy elfogyasztva megsemmisüljenek. Ezek csupán emberi parancsok és rendelések.
Ezeknek a megtartása a bölcsesség látszatát kelti ugyan a magunk csinálta
kegyeskedés, az alázatoskodás és a hústest
sanyargatása által, valójában azonban semmi értéke és haszna nincs, mert öntelt
felfuvalkodottsághoz vezet” (Kol. 2,20-23).
Hát:
„Különféle idegen tanításoktól ne hagyjátok magatokat félrevezettetni. Mert
az a jó, ha kegyelemmel erősödik meg a szív, nem pedig ételektől, mert azoknak
semmi hasznát nem veszik azok, akik velük élnek” (Zsid. 13,9).
Róm. 14,18 Mert aki ezekben, és így szolgál a
Krisztusnak, az kedves és az okoz
örömöt Istennek, és az emberek
előtt megpróbált, megbízható, és hiteles.
Róm. 14,19 Azért tehát törekedjünk azokra a
dolgokra, és igyekezzünk elérni azt, amik a békességre, és az egymás épülésére
valók, és egymás megerősítésére szolgálnak*
*Már Dávid így figyelmeztet: „Kerüld
a rosszat és cselekedjél jót; keresd a békességet és kövesd azt” (Zsolt.
34,15).
És az apostol is így inti a
hívőket: „Ha lehetséges, amennyire rajtatok áll, minden emberrel
békességesen éljetek” (Róm. 12,18).
„Törekedjetek mindenki
iránt a békességre és a szent életre, amely nélkül senki sem látja meg az Urat”
(Zsid. 12,14).
Róm. 14,20 Ne rontsd, és ne rombold le az ételért az
Isten munkáját. Minden valóban tiszta ugyan, de gonosz az étele annak az
embernek, aki sérelmet okozva eszik* de rossz, gonosz, káros, és ártalmassá válik annak az embernek,
aki úgy eszi, mintha az kelepce volna a számára**
*Sérelmet
okozva eszik: az UBS
görögszótár magyarázata szerint: “aki olyat eszik meg, ami mást bűnbe ejt,
vagyis ami hitét megsérti, és megtámadja.
**Hiszen nem az
étel fertőz meg, hanem: „Minden tiszta
a tisztáknak: de a megfertőztetetteknek és hitetleneknek semmi sem tiszta;
hanem megfertőztetett azoknak mind elméjük, mind lelkiismeretük” (Tit.
1,15).
Mert: „Amik… a szájból
jőnek ki, a szívből származnak, és azok fertőztetik meg az embert. Mert a
szívből származnak a gonosz gondolatok, gyilkosságok, házasságtörések,
paráznaságok, lopások, hamis tanúbizonyságok, káromlások. Ezek fertőztetik meg
az embert…” (Mát. 15,18-20).
Róm. 14,21 Jó nem enni húst, és nem inni bort, sem
semmit nem tenni, amiben a te atyádfia megütközik, vagy elbotlik, vagy ami testvéredet tőrbe ejti, vagy amiben
erőtlen*
*Az apostol
megvallása, mint követendő példa: „Annakokáért,
ha eledel botránkoztatja meg, csalja tőrbe az én atyámfiát, az én
testvéremet, inkább soha sem eszem húst, hogy az én atyámfiát, a testvéremet
meg ne botránkoztassam, és tőrbe ne ejtsem” (1 Kor. 8,13).
Én – mondja az apostol – ezt
úgy valósítom meg, hogy: „Az erőtleneknek
erőtlenné lettem, hogy megnyerjem az erőtleneket: mindenkinek mindenné lettem,
hogy mindenképpen megmentsek némelyeket”
(1 Kor. 9,22).
Róm. 14,22 Te néked hited van: és te ezt a hitedet,
és meggyőződésedet, amelyet bírsz, tartsd meg magadban Isten színe előtt. Boldog
és áldott, akinek nem kell
elítélni magát abban, amit jónak, és
helyesnek tart.
Róm. 14,23 Aki pedig kételkedik, habozik, tétovázik,
meginog, kétsége támad ha mégis eszik, a kárt hozó / vagyis a sátán / hatalma alá kerül, és így ítéletet
von magára, mert nem meggyőződését követi, és mert nem hitből eszik. Ami pedig
hitből nincs, bűn, azaz céltévesztés az.
[Más fordítás: Bűn
vagyis céltévesztés tehát
mindaz, ami nem történik hitből eredő meggyőződésből]*
*Aki kételkedik,
annak még az imája is meghiúsul: „…
mert aki kételkedik, habozik,
bizonytalankodik, tétovázik, és meginog az olyan, mint a tenger hulláma, amelyet a szél
sodor és ide-oda hajt, mint amelyeket
felkorbácsol, és ide-oda vet a szél, és csak sodródik a széllel. Ne gondolja, és ne higgye, és ne feltételezze tehát az ilyen tétova
ember, hogy bármit is kaphat az
Úrtól” (Jak. 1,6-7).
Mert:
„… a hitetlenek olyanok, mint egy háborgó
tenger, amely nem nyughatik, és amelynek vize iszapot és sarat hány ki” (Ésa. 57,20).
Ezért:
„Hit nélkül pedig lehetetlen Istennek
tetszeni; mert aki Isten elé járul, hinnie kell, hogy ő létezik és
megjutalmazza azokat, akik őt keresik”
(Zsid. 11,6).