Róm. 10,1 Atyámfiai, testvérek! Szívem szerint
kívánom, és óhajtom és Istentől könyörgöm, az Izráel üdvösségét.
Róm. 10,2 Mert bizonyságot teszek felőlük, és
tanúskodom mellettük,
hogy Isten iránt
való buzgóság van bennük, de nem megismerés, vagyis nem felismerés szerint. Mert ez a nem ismerők buzgósága.
Róm. 10,3 Mert az Isten igazságát, vagyis az
Istentől eredő megigazulást nem ismervén, nem ismerték el, és nem értették meg,
és az ő tulajdon igazságukat, vagyis a maguk igazságos voltát igyekezvén
érvényesíteni, és elismertetni, az Isten igazságának, az Istentől eredő
megigazulásnak nem engedelmeskedtek, és nem vetették, nem rendelték alá magukat*
*És kifejti
az apostol, hogy Izráel miért nem fogadta el az Isten által adott megigazulást: „Mit
mondunk hát? Azt, hogy a pogányok, vagyis
a nemzetek, akik a megigazulásra nem törekedtek, és a megigazulást nem
követték, a megigazulást elnyerték, megragadták, és így birtokul kapták, még
pedig a hitből való megigazulást. Izráel ellenben, mely a megigazulás törvényét
követte, amely törekedett a törvényből eredő megigazulásra, nem jutott el a
megigazulás törvényére. Miért?
Azért, mert nem hitből keresték. Mert
nem hitből akarták ezt elérni, hanem mintha a törvény cselekedeteiből
volna…”
(Róm. 9,30-32).
Isten viszont úgy
rendelkezett, hogy: „… annak, aki nem fáradozik, hanem hisz abban, aki az
istentelent megigazítja, az ő hite tulajdoníttatik igazságul. Azért hitből,
hogy kegyelemből legyen; hogy erős legyen az ígéret az egész magnak; nemcsak a
törvényből valónak, hanem az Ábrahám hitéből valónak is, aki mindnyájunknak
atyánk”„Istennek igazsága pedig a Jézus Krisztusban való hit által mindazokhoz
és mindazoknak, akik hisznek. Mert nincs különbség” (Róm. 4,5-6; 3,22).
Mert: „tudjuk, hogy
az ember nem a törvény cselekedetei alapján igazul meg, hanem a Krisztus
Jézusba vetett hit által. Ezért mi is Krisztus Jézusban hittünk, hogy
megigazuljunk a Krisztusban való hit, és nem a törvény cselekvése által, mert a
törvény cselekvése által nem igazul meg egy hústest sem. (Róm. 10,6-10; Gal.
2,16).
Az apostol
bizonyságtétele a testi Izráelről: „Micsoda tehát? Amit Izráel keres, azt
nem nyerte meg: a választottak ellenben megnyerték, a többiek pedig
megkeményíttettek” (Róm. 11,7).
„Hogy a törvénynek igazsága beteljesüljön bennünk, kik nem hústest
szerint járunk és élünk, hanem
Szellem szerint. Akiknek járását-kelését nem a hús vezérli, hanem a Szellem.
(Róm.
8,4).
És így folytatja az
apostol: „Hiszen azt tartjuk, és valljuk, hogy hit által
igazul meg az ember, a törvény cselekvésétől függetlenül” (Róm. 3,28).
„Hogyan lehetséges
akkor a dicsekvés? Lehetetlenné vált. Milyen törvény által? A cselekedeteké
által? Nem, hanem a hit „törvénye”
által” „hogy egyetlen ember, egyetlen
hústest se dicsekedjék az Isten színe előtt” (Róm. 3,27;1Kor.
1,29).
„Mert ő szabadított
meg minket, és ő hívott el szent hívással, nem a mi cselekedeteink alapján,
hanem saját végzése és kegyelme szerint, amelyet még az idők kezdete előtt
Krisztus Jézusban adott nekünk” (2Tim. 1,9)
Róm. 10,4 Mert a törvény vége, bevégzése, végcélja,
beteljesedése, megszűnése, befejeződése Krisztus, minden hívőnek, - vagyis
mindenkinek, aki hisz – megigazulására*
*Ugyanis: „… az Írás mindenkit bűn alá rekesztett, hogy az
ígéret a Jézus Krisztusban vetett hit alapján adassék azoknak, akik hisznek.
Mielőtt pedig eljött a hit, a törvény őrzött bennünket, egybezárva az eljövendő
hit kinyilatkoztatásáig. Ekként a törvény Krisztusra vezérlő mesterünkké lett,
hogy hitből igazuljunk meg. De minekutána eljött a hit, nem vagyunk többé a
vezérlő mester alatt. Mert mindnyájan Isten fiai vagytok a Krisztus Jézusban
való hit által. Akik Krisztusba meritkeztetek be, Krisztust öltöttétek
magatokra. Krisztusban tehát nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem szabad,
nincs férfi, sem nő, mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban. Ha
pedig Krisztuséi vagytok, tehát az Ábrahám magva vagytok, és ígéret szerint
örökösök” (Gal. 3,22-29).
És folytatódik a kijelentés: „Mert úgy szerette Isten e világot , hogy az Ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen Őbenne, el
ne vesszen, el ne pusztuljon, hanem
örök élete legyen, örök életetet birtokoljon.
Aki hiszen, vagyis aki hitre jut
Őbenne, nem marad a kárt hozó - a sátán - hatalma alatt. Aki pedig nem hisz, nem jut hitre, vagyis végleg elutasította Őt, marad a kárt hozó a -
sátán - hatalma alatt, mivelhogy nem hitt az Isten egyszülött Fiának nevében” (Ján. 3,16.18).
Róm. 10,5 Mert Mózes a törvényből való igazságról,
azaz megigazulásról azt írja, hogy aki azokat cselekszi, megtartja, betölti,
teljesíti, él azok által*
*A mózesi
törvény így hangzott: „Őrizzétek, és tartsátok meg azért az én
rendeleteimet és az én döntéseimet, és
végzéseimet, amelyeket ha megcselekszik az ember, él azok által. Én vagyok az
Úr” (3 Móz. 18,5).
És a prófétán keresztül
megerősíti a Szent Szellem a kijelentést. Mert aki: „Az én parancsolatimban jár és
rendelkezéseim szerint él, és törvényeimet megőrzi, megtartja és hűségesen
teljesít; ez az igaz, ő élvén él, ezt mondja az Úr Isten” (Ezék. 18,9).
Egy törvénytudó az Úr
Jézus kérdésére így válaszol a törvényről: „…Szeresd,
az Urat, a te Istenedet teljes szívedből,
vagyis teljes bensődből, teljes
életeddel, és minden erődből és minden
gondolatoddal. És szeresd a te felebarátodat, és a legközelebbi embertársadat,
és szomszédodat is, mint önmagadat. Monda pedig annak: Jól, helyesen
feleltél; ezt cselekedd, és élsz” (Luk. 10,27-28).
És Pál apostolon keresztül jelenti ki a Szent Szellem az
egyetlen törvényt, a hit törvényét: „Hiszen azt tartjuk, és állítjuk,
hogy hit által igazul meg az ember, a
törvény cselekvésétől függetlenül” (Róm. 3,28).
És: „Az igaz, vagyis a megigazult ember pedig hitből él…” (Zsid. 10,38).
Így vallja
meg Pál apostol a hitét: „Tudván azt, hogy az ember nem igazul meg a törvény
cselekedeteiből, vagyis a tettei alapján, hanem a Jézus Krisztusban való hit által, azaz
Jézus Krisztus hite által. Mi is Krisztus Jézusban hittünk, és elfogadtuk Jézus
Krisztus hitét, hogy megigazuljunk, vagyis igazzá váljunk a Krisztusban való
hitből, azaz: Krisztus hite által, és nem a törvény cselekedeteiből. Mivel a
törvény cselekedeteiből nem igazul meg egy hústest sem, mert a törvény szerinti
tettek senkit sem tesznek igazzá” (Gal.
2,16).
Mert Krisztus
Jézusban sem a körülmetélkedés nem számít, és nem ér semmit, sem a körülmetéletlenség, hanem csak a szeretet által munkálkodó
hit” (Gal. 5,3-6).
Mert: „Aki pedig nem fáradozik, nem visz végbe tetteket; és nem munkálkodik, hanem hisz abban, aki megigazítja,
vagyis megigazulttá nyilvánítja az istentelent, - azokat, akikben nincs Isten,
az Isten nélkül élőket - annak a hite számít és tulajdoníttatik igazságnak,
vagyis megigazulásul, az Isten kegyelmének végzése szerint. Azért hitből, hogy kegyelemből legyen; hogy erős
legyen az ígéret az egész magnak; nemcsak a törvényből valónak, hanem az
Ábrahám hitéből valónak is, aki mindnyájunknak atyánk”„Istennek igazsága pedig
a Jézus Krisztusban való hit által mindazokhoz és mindazoknak, akik hisznek.
Mert nincs különbség” (Róm. 4,5-6; 3,22).
És az apostol
folytatja: „Mert ugyanis az előbbi parancsolat eltöröltetik, mivelhogy erőtelen és
haszontalan, és használhatatlan” (Zsid. 7,18)
Róm. 10,6 A hitből való, a hitből eredő, származó, és fakadó igazság,
azaz megigazulás pedig így szól: Ne mondd, és ne kérdezd a te szívedben, azaz a
bensődben, kicsoda megy föl a mennybe? Azért tudniillik, hogy Krisztust
aláhozza, vagyis lehozza.
Róm. 10,7 Avagy: Kicsoda száll és megy le a feneketlen mélységbe?* Hogy Krisztust a halálból, vagyis a holtak országából, a halottak közül, akikből hiányzik az
élet, felhozza és visszahívja**
*Mélységbe (ábüszszosz):
- aljzat nélküli, feneketlen, mélység. az Abüsszosz” mély, feneketlen árok,
szakadék. Egyidejűleg-elmerült. A lemerült káoszra utal.
**Már Mózes
így prófétál az Igéről – Aki hústestté lett: „Nem a mennyben van, hogy azt mondanád:
Kicsoda hág fel érettünk a mennybe, hogy elhozza azt nékünk, és hallassa azt
velünk, hogy teljesítsük azt? Sem a tengeren túl nincsen az, hogy azt mondanád:
Kicsoda megy át érettünk a tengeren, hogy elhozza azt nékünk és hallassa azt
velünk, hogy teljesítsük azt? Sőt felette közel van hozzád ez ige: a te szádban
és szívedben van, hogy teljesítsed azt”
(5 Móz. 30,12-14).
És Péter apostol folytatja a kijelentést: „Mert
Krisztus… halálra adatott hústest szerint, de megeleveníttetett Szellem
szerint. Így ment el a börtönben levő szellemekhez is, és prédikált azoknak,
akik egykor engedetlenek voltak, amikor az Isten türelmesen várakozott a Noé
napjaiban a bárka készítésekor” „Mert azért hirdettetett az evangélium a
holtaknak is, hogy megítéltessenek emberek szerint hústestben, de éljenek Isten
szerint szellemben” (1 Pét.
3,18-20; 4,6).
Pál apostolon keresztül jelenti ki az Úr,
hogy hova szállott le: „Ez okáért mondja az
Írás: Fölmenvén a magasságba… Az
pedig, hogy fölment, mit jelentene mást, mint hogy előzőleg le is szállt erre a
földre. Aki leszállott vala, ugyanaz, aki fel is ment, feljebb minden egeknél,
hogy mindeneket, vagyis a mindenséget betöltsön, és teljessé tegyen”
(Eféz. 4,8-10).
Az Evangélium jelenti
ki, hogy hol van a holtak országa, az alvilág, a börtön, ahol sötétségben, és a
halál árnyékában élnek, ahová eljött a testté lett Ige, hirdetve a szabadulást:
„Zebulonnak földje és Naftalinak földje,
a tenger felé, a tenger menti út, a
Jordánon túl, vagyis a túlsó
parton. A pogányok, azaz a nemzetek Galileája. A nép, amely sötétségben ül vala, láta nagy
világosságot, nagy fényt, és akik a halálnak földében, országában, és
árnyékában ülnek és laknak vala, azoknak világosság támada, fény virradt rájuk;
(Más fordítás: a sötétségben lakó nép nagy fényt látott, s a halál országában és
árnyékában lakók felett fény ragyogott fel!).
Ettől fogva kezde Jézus prédikálni, és hirdetni, és ezt mondani: Térjetek meg,
térjetek új felismerésre, változtassátok meg gondolkozásmódotokat, mert
elközelgetett a mennyeknek országa, vagyis Isten királyi uralma”
(Mát. 4,15-17)
Ekkor teljesedett be az Ézsaiás prófétán keresztül hangzó ígéret:
„De nem lesz, és nem marad mindig sötétség ott, ahol most szorongatás
és elnyomás van. Először megalázta Zebulon és Nafthali földjét, de azután
megdicsőíti a tenger útját, a tenger felé vivő utat, a Jordán túlsó partját, a
Jordánon túli részt, és a pogányok területét. A nép, amely sötétségben jár
vala, lát nagy világosságot; akik lakoznak a halál árnyékának földében, fény,
és világosság ragyog fel fölöttük! (Ésa.
9,1-2).
Az Evangélium kijelentése a megjelent világosságról: „Kezdetben már vala az Ige és az Ige vala az Istennél, és Isten maga vala az Ige. Ő kezdetben
az Istennél vala. Őbenne vala az örökélet,
és az örökélet vala az emberek
világossága és fénye. És a világosság, a fény a sötétségben fénylik, világít, felragyog, tündöklik, de a sötétség nem fogadta be azt, nem
fogta fel, nem ismerte meg, fel nem tartóztatta, nem tudta megragadni, hatalmába keríteni, elfoglalni,
fogva tartani. (Itt a görög szöveg: A sötétség nem tudott erőszakkal
úrrá lenni a világosság fölött)” (Ján. 1,1-2.4-5).
Mert: „Az igazi világosság eljött volt már a világba. Az Ige
volt az igazi világosság, amely megvilágosít minden e világra jövő embert, ő
jött el a világba. A világban volt és a világ általa lett, de a világ
nem ismerte meg őt” (Ján. 1,9-10).
Róm. 10,8 De mit mond tehát az Írás? Közel hozzád
a beszéd, az Ige, a kijelentés,
kinyilatkoztatás a szádban és a szívedben, vagyis a bensődben van* azaz tudniillik a hit beszéde, a hit
igéje, kijelentése, kinyilatkoztatása, amelyet mi hirdetünk, mi prédikálunk**
*És ismét: a
törvény így prófétál a Krisztusba vetett hitről, és annak megvallásáról: „Mert ez a parancsolat, amelyet én ma
megparancsolok neked, nem megfoghatatlan számodra, és nincs távol tőled. Nem a
mennyben van, hogy azt kellene mondanod: Ki megy fel a mennybe, hogy lehozza és
hirdesse azt nekünk, hogy teljesíthessük? Nem is a tengeren túl van, hogy azt
kellene mondanod: Kicsoda kel át a tengeren, hogy elhozza és hirdesse azt
nekünk, hogy teljesíthessük? Sőt inkább nagyon közel van hozzád az ige, a
szádban és a szívedben van, teljesítsd hát azt!” (5 Móz. 30,11-14)
Mert azt hirdetjük, hogy: Mindaz,
aki hiszi, hogy Jézus a Krisztus, Istenből született; és mindaz, aki szereti a
szülőt, azt is szereti, aki attól született. Abból ismerjük meg, hogy szeretjük
az Isten gyermekeit, hogyha az Istent szeretjük, és az ő parancsolatait
megtartjuk. Mert az az Isten szeretete, hogy megtartjuk az ő parancsolatait; az
ő parancsolatai pedig nem nehezek” (1
Ján. 5,1-3).
**A hit beszéde
pedig Isten Igéje: „Mert minden test olyan, mint a fű, és az
embernek minden dicsősége olyan, mint a fű virága. Megszárad a fű, és virága
elhull: De az Úr beszéde megmarad örökké. Ez pedig az a beszéd, az evangélium,
amely néktek hirdettetett” (1 Pét. 1,24-25).
Dávid is erről prófétál, kijelentve azt is, hogy ez
által lehet csak újonnan születni: „Irgalmadból újjáéledek, s megtartom szád
bizonyságait. Uram, a szavad, a Te Igéd örökké megmarad, és szilárd, mint az ég
dicsősége” (Zsolt
119,88-89).
Róm. 10,9 Mert ha a te száddal megvallást teszel,*
elismered, ugyanazt mondva az Úr Jézusról, vagyis: Úrnak vallod
Jézust, és szívedben hiszed, hogy az Isten feltámasztotta, vagyis életre
keltette Őt a halálból,** a halottak közül üdvözülsz***
*Az Úr Jézus ígérete: „Valaki azért vallást tesz én rólam az emberek
előtt, én is vallást teszek arról az én mennyei Atyám előtt” (Mát.
10,32).
**Azért mert: „… Őt az Isten, miután feloldotta a halál
fájdalmait, feltámasztotta, mivel lehetetlen volt, hogy a halál fogva tartsa
őt” (Csel. 2,24).
„Annakokáért
az Isten is felmagasztalá őt, és ajándékoza néki oly nevet, amely minden név
fölött való; Hogy a Jézus nevére minden térd meghajoljon, mennyeieké, földieké
és föld alatt valóké. És minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya
Isten dicsőségére” (Fil. 2,9-11).
De: „… tudtotokra adom néktek, hogy… senki sem
mondhatja Úrnak Jézust, hanem csak a Szent Szellem által” (1Kor. 12,3).
***Üdvözülsz (szódzó): vagyis: bűnbocsánatot, megmenekülést (rossztól, veszélytől, ártalomtól,
betegségtől, balesetből, bűnökből; mindenfajta problémából, bajból).
Megszabadítás (mindenfajta veszedelemből, gonosz szellemi lényektől
/démonoktól/; oltalmazás; biztonság; állandóság; jólét (bővölködés anyagi és
szellemi javakban); jóllét (egészség); boldogság, megtartatást nyersz].
Róm. 10,10 Mert szívvel hiszünk az igazságra, vagyis
hogy megigazuljunk, szájjal teszünk pedig megvallást - ezzel elismerve, és ugyanazt mondva, amit Isten mond - az üdvösségre, vagyis hogy megszabaduljunk,
megmeneküljünk*
*Dávid minden
üldözés közepette is így beszél: „Hittem,
azért szóltam; noha igen megaláztatott valék” (Zsolt. 116,10) És ez
nem változott az Újszövetségben sem, ahogy erről Pál apostol megvallást tesz: „Mivelhogy
pedig a hitnek mibennünk is ugyanaz a Szelleme van meg, amint írva van: Hittem
és azért szóltam; hiszünk mi is, és azért szólunk” (2
Kor. 4,13).
Róm. 10,11 Mert azt mondja az írás: Valaki hisz
Őbenne, meg nem szégyenül*
*Mert azt
ígéri az Úr: „Ezért így szól az Úr
Isten: Ímé, Sionban egy követ tettem le, egy próbakövet, drága szegletkövet,
erős alappal, aki benne hisz, az nem fut!” (Ésa. 28,16).
És Dáviddal együtt vallhatjuk meg, hogy: „Ha
tábor fog körül, nem fél szívem; habár had támad reám, mégis Őbenne bízom én”
„Nem félek a rossz hírtől, erős a szívem, bízik az Úrban. Rendületlen a szívem,
nem fél, végül megvetéssel nézek ellenségeimre”
(Zsolt. 27,3; Zsolt. 112,7-8).
Róm. 10,12 Mert nincs különbség, és megkülönböztetés
zsidó, vagyis judeai, meg görög, vagyis pogány között; mert ugyanaz az Ura
mindnyájunknak, aki kegyelemben gazdag és bőkezű mindazokhoz, akik Őt
segítségül hívják*
*Péter apostol a
római százados, Kornélius házában így beszél: „Bizonnyal látom, és most kezdem
igazán megérteni, hogy nem személyválogató az Isten; Hanem minden nemzetben
kedves ő előtte, aki őt féli és igazságot cselekszik, vagyis a megigazulásáért
munkálkodik” (Csel. 10,34-35).
Mert Istennek igazsága az Úr
Jézusban jelent meg: „Istennek igazsága pedig a Jézus Krisztusban való hit
által mindazokhoz és mindazoknak, akik hisznek. Mert nincs különbség. Vagy
Isten kizárólag a zsidóké? Nem a pogányoké is? Bizony, a pogányoké is” (Róm.
3,22.29).
„Mert
Krisztus Jézusban sem a körülmetélkedés nem számít, sem a körülmetéletlenség;
hanem csak az új teremtés” (Gal. 6,15).
„Hiszen
egy Szellem által mi is mindnyájan egy testté, azaz egy személlyé, egy egésszé
meríttettünk be, akár zsidók, akár görögök, akár rabszolgák, akár szabadok, és
mindnyájan egy Szellemmel itattattunk meg” (1 Kor. 12,13).
„Itt
már nincs többé görög és zsidó, körülmetéltség és körülmetéletlenség, barbár és
szkíta, szolga és szabad, hanem minden és mindenekben Krisztus” (Kol. 3,11).
„Mert
Ő az, aki eggyé tette mind a két nemzetséget, és lerontotta a közbevetett
választófalat” (Eféz.
2,14).
Róm. 10,13 Mert mindenki, aki segítségül hívja az Úr
nevét, hatalmát, tekintélyét, megtartatik, azaz üdvözül*
*Már a próféták azt
hirdették, hogy: „… mindaz, aki az
Úrnak nevét hívja segítségül, megmenekül, azaz üdvözül; mert a Sion hegyén és
Jeruzsálemben lészen a szabadulás, amint megígérte az Úr, és a
megszabadultak közt lesznek azok, akiket elhív az Úr!” (Jóel. 2,32).
Ezt a próféciát idézi Péter
apostol a Szent Szellem kitöltése után: „És
lészen, hogy mindaz, aki az Úrnak nevét segítségül hívja, üdvözül” (Csel. 2,21).
És hogy ki az az Úr, akinek a nevét segítségül kell
hívni, arról így tesz bizonyságot a Szent Szellem: „… akik a mi Urunk Jézus
Krisztus nevét segítségül hívják bármely helyen, a magukén és a miénken” (1 Kor. 1,2).
Róm. 10,14 Mi módon, és hogyan hívják azért
segítségül azt, akiben nem hisznek, amíg nem hisznek benne. Mi módon hisznek,
és hogyan higgyenek pedig abban, aki felől nem hallottak? Mi módon hallanának
pedig prédikáló, igehirdető, tanító, és hírnök nélkül?*
*Az Úr Jézus
mennybemenetele előtt azt parancsolta a mindenkori tanítványainak: „Elmenvén e
széles világra, és a föld minden részére,
hirdessétek az evangéliumot, az örömhírt, a győztes hadvezér érkezésének hírét minden teremtésnek, minden embernek”
(Márk. 16,15).
És Pál apostol megvallja,
hogy ezért: „… rendeltettem én hirdetővé,
követté és apostollá. - Igazságot, azaz valóságot szólok, azt, ami
megegyezik, megfelel a tényeknek, ami maga a VALÓSÁG a Krisztusban. Nem
hazudok, és nem állítok valótlanságot -pogányok,
azaz nemzetek tanítójává hitben és igazságban” (1 Tim.
2,7).
Róm. 10,15 Mi módon prédikálnak pedig, és hogyan
hirdetnék, és tanítanák az Igét ha el nem küldetnek? Amiképpen meg van írva:
Mily szépek, és gyönyörűségesek a békesség* hirdetőknek lábai, akik jókat, jó hírt, örömhírt, azaz evangéliumot hirdetnek**
*Békesség (eiréné): az az állapot, amelyben
minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, a veszély érzetétől való
mentesség; boldogság, boldogulás.
**A próféták
már előre hirdették: „Mily szépek a
hegyeken az örömhírt hozónak lábai, aki békességet hirdet, jót mond,
szabadulást hirdet, aki ezt mondja Sionnak: Uralkodik a te Istened!” (Ésa.
52,7).
„Ímé a hegyeken
örömhírhozónak lábai! Békességet hirdet. Ünnepeld Júda ünnepeidet, fizesd le
fogadásaidat; mert nem vonul át rajtad többé a semmirekellő; mindenestől
kiirtatott” (Náh. 1,15).
Így
szól az Úr, jelezve, hogy Ő jön el először hirdetni az örömhírt: „Sionnak
először én hirdetém, ímé itt vannak a tanúk, és örömmondót adtam Jeruzsálemnek”
(Ésa. 41,27).
És hogy ki az, aki
ezeket mondja a próféciákban, azt az Újszövetségben jelenti ki a Szent Szellem:
„Azt az igét, melyet elkülde az Izráel fiainak, hirdetvén békességet a Jézus
Krisztus által - Ő mindeneknek Ura - A názáreti Jézust, mint kené fel őt az
Isten Szent Szellemmel és hatalommal, ki széjjeljárt jót tévén és meggyógyítván
mindeneket, kik az ördög hatalma alatt voltak; mert az Isten vala ő vele” (Csel.
10,36.38)
És hogy ki volt Ő,
arról így hangzik a kijelentés: „Magas hegyre menj fel, örömmondó Sion!
Emeld föl szódat magasan, örömmondó Jeruzsálem! Emeld föl, ne félj! Mondjad
Júda városinak: Ímhol Istenetek! Ímé, az Úr, Jahve jő hatalommal, és karja uralkodik! Ímé, jutalma vele jő, és
megfizetése Ő előtte. Mint pásztor, nyáját úgy legelteti, karjára gyűjti a
bárányokat, és ölében hordozza, a szoptatósokat szelíden vezeti” (Ézs. 40,9-11).
Róm. 10,16 De nem mindenki és nem mindnyájan
engedelmeskedtek az evangéliumnak, vagy hallgattak az örömüzenetre. Mert
Ézsaiás azt mondja: Uram! Kicsoda hitt a mi beszédünknek, a mi
igehirdetésünknek*
*Ézsaiás így
prófétál az Úr Jézusról: „Ki hitte
volna el, amit hallottunk, ki előtt volt nyilvánvaló az ÚR hatalma?” (Ésa.
53,1)
János apostol pedig idézi a
próféciát: „Noha ennyi jelt tett előttük, mégsem hittek benne, hogy
beteljesedjék Ézsaiás próféta szava, amely így hangzik: „Uram, ki hitt a mi beszédünknek, és az Úr karjának
ereje ki előtt lett nyilvánvalóvá?” (Jn. 12,37-38)
Az apostol figyelmeztet, hogy
ne csak hallgassuk az Úr üzenetét, hanem hittel fogadjuk: „Mert nekünk is
hirdették az evangéliumot, mint azoknak is; de nekik nem használt a hirdetett
ige, mivel nem párosult hittel azokban, akik hallgatták” (Zsid. 4,2).
Róm. 10,17 Azért tehát a hit hallásból van, vagyis az Ige hallásából fakad, a hallás pedig Isten Igéje által, azaz: Krisztus beszéde, igéje, / kijelentése / által. »Más fordítás: Tehát a hit a meghallott üzenetből, a meghallott üzenet pedig Krisztus kijelentésén keresztül van«
Róm. 10,18 De mondom, és kérdezem: Vajon nem
hallották-e? Sőt, kétségen kívül inkább az egész földre elhatott az ő hangjuk,
az ő szózatuk, és kiáltásuk, és a lakóföld véghatáráig, vagyis a lakott
földkerekség végére az ő beszédük, az ő kijelentésük. [Más fordítás: Hiszen: Végig a földön
szárnyal a szavuk, a világ végéig elhat szózatuk]*
*Dávid így prófétál
erről: „Nem olyan szó, sem olyan beszéd, amelynek hangja nem hallható:
Szózatuk eljut, és kihat az egész
földre, és a világ végére az ő mondásuk, az ő szavuk. A napnak csinált bennük sátort” (Zsolt. 19,4-5).
Róm. 10,19 De mondom: Avagy nem ismerte-e, vagy nem
értette meg? Nem ismerte fel az Istent Izráel? Először, már kezdetben Mózes
mondja: Én titeket felingerellek, és féltékennyé teszlek egy nem néppel,
értelmetlen néppel haragítalak meg titeket. [Más fordítás: Féltékenységre ingerellek benneteket azok
ellen, akik nem népem, haragra gerjesztelek az értelmetlen, tudatlan, goromba,
értetlen, esztelen, oktalan nép által]*
*Mózesen keresztül
így szól az Úr: „Semmit érő istenekkel
ingereltek, hiábavalóságokkal bosszantottak. Semmit érő néppel ingerlem én is,
bolond nemzettel bosszantom őket” (5 Móz. 32,21).
Ézsaiás így prófétál arról,
hogy mit tett Isten, és miért: „Feltűrte,
lemeztelenítette, levetkőztette az Úr
szent karját, erejét, és hatalmát minden népeknek szemei előtt, és minden
nemzet szeme láttára, hogy lássák a föld minden határai, a föld végén is Istenünk szabadítását!” (Ésa. 52,10).
És a prófécia a testté lett Igében, az Úr
Jézusban beteljesedett, Ő Isten karja: „Mert
önmagát megüresíté szolgai formát
vévén föl szolgai alakot öltött, emberekhez hasonlóvá
lévén, és külsejét tekintve olyan
lett, és úgy jelent meg, mint
egy ember, és magatartásában is
embernek bizonyult. »Más fordításban: „…
azzal, hogy rabszolga alakját öltötte fel, s emberi hasonmásba öltözött,
üressé tette magát, mindenről önként lemondott, és beleegyezett abba,
hogy szolga legyen. Amikor a Földön megszületett és emberré lett, valóban olyan
is volt, mint egy szolga. És mikor
olyan állapotban találtatott, mint ember, vagyis alakjára nézve embernek
bizonyult, vagy formájában embernek mutatkozott, megalázta magát, engedelmes
lévén halálig, még pedig a keresztfának, azaz a kínoszlopon való haláláig.
(Más fordítások: sőt még akkor is, mikor külső idomban olyan volt már, mint egy ember,
megalázta magát azzal, hogy a halálig engedelmes lett, éspedig a kereszt,
vagyis a kínoszlopon bekövetkezett haláláig)” (Fil.
2,7-8).
Simeon mielőtt az Úrhoz költözik, a gyermek Jézust
karjáben tartva, így szól: „Már meglátták az én szemeim a te üdvösségedet,
azaz Üdvözítődet, megmentő hatalmadat, szabadításodat. Amelyet készítettél és
rendeltél minden népeknek, nemzeteknek szeme láttára és számára. Hogy
megjelenjék és világosságul, fényül a pogányok, azaz a nemzetek
megvilágosítására, hogy azt a nemzeteknek leleplezd, kinyilatkoztasd, és a te
népednek, az Izráelnek dicsőségére” (Luk.
2,30).
Mert
ők azok, akikről így prófétál Péter apostol: „Akik hajdan nem nép voltatok,
most pedig Isten népe vagytok; akik nem kegyelmezettek voltatok, és egykor
könyörület nélkül éltetek, nem nyertetek irgalmat, most pedig kegyelmezettek
vagytok, és könyörületet nyertetek, irgalomra találtatok” (1Pét 2:10).
Róm. 10,20 Ézsaiás pedig bátorságosan nyíltan,
merészen ezt mondja: Megtaláltak, és megnyertek azok, akik engem nem kerestek, akik nem tudakozódtak, nem
kutattak, és nem is kérdezősködtek utánam; nyilvánvaló lettem, mert
megjelentem, kinyilvánítottam, láthatóvá tettem magam azoknak, akik felőlem nem kérdezősködtek*
*Így hangzott a
prófécia: „Megkereshettek volna, de
nem kérdeztek, megtalálhattak volna, de nem kerestek. Itt vagyok, itt vagyok! -
mondtam a népnek, amely nem hívta segítségül nevemet” (Ézs. 65,1).
Ezért így figyelmeztet az
apostol: „Óvakodjunk tehát, és gondosan
ügyeljünk arra… hogy közülünk valaki fogyatkozásban levőnek ne láttassék. Mert
nékünk is hirdettetett az Evangélium, miképpen azoknak: de nem használt nékik a
hallott beszéd, a hirdetett ige, mivel nem párosították hittel azok, akik hallották” (Zsid. 4,1-2).
Róm. 10,21 Az Izraelről pedig ezt mondja: Egész
napon kiterjesztettem kezeimet, és kitártam karjaimat az engedetlenkedő, és
hitetlen és ellenmondó, ellenszegülő,
vitatkozó,
visszautasító, és ellenem harcoló nép felé*
*Már a prófétán
keresztül így szólt az Úr: „Kitártam
kezemet naphosszat a lázadó nép felé, amely nem a jó úton jár, hanem saját
gondolatai után” (Ézs. 65,2)