2 Kor. 2,1 Azt tettem pedig fel, és úgy döntöttem
magamban, hogy nem megyek közétek ismét szomorúsággal, és a ti
szomorúságotokra*
*Az apostol ezt kérdezi
a Korinthusban élő hívőktől: „Mit akartok? Vesszővel menjek-é hozzátok,
avagy szeretettel és szelídségnek szellemével?” (1 Kor. 4,21)
2 Kor. 2,2 Mert ha én megszomorítlak titeket, ugyan ki az, aki megvidámít aki
megörvendeztet, földerít, fölvidít engem, hacsak az nem, akit én megszomorítok?
2 Kor. 2,3 És azért írtam néktek éppen azt a levelet is, hogy mikor oda megyek, és
megérkezem, meg ne szomoríttassam azok miatt, és szomorúság ne érjen azok
részéről, akiknek
örülnöm kellene. Meg lévén győződve mindenitek felől, hogy az én örömöm
mindnyájatoké*
*Mert: „...félek, hogy amikor megérkezem, nem olyanoknak
talállak titeket, mint szeretnélek, és ti is olyannak találtok engem,
amilyennek nem szeretnétek. Félek, hogy viszálykodás, irigység, harag, önzés,
rágalmazás, vádaskodás, felfuvalkodás, pártoskodás lesz közöttetek, úgyhogy
amikor odamegyek, ismét megaláz engem az én Istenem nálatok, és megsiratok
sokakat azok közül, akik korábban vétkeztek, és nem tértek meg abból a
tisztátalanságból, paráznaságból és kicsapongásból, amelyet elkövettek” (2 Kor. 12,20-21)
„Azért írom
ezeket távollétemben, hogy ottlétemkor ne kelljen keményen bánnom veletek a
szerint a hatalom szerint, amelyet az Úr nekem építésre, és nem rombolásra
adott” (2Kor. 13,10).
2 Kor. 2,4 Mert sok szorongás, gyötrődés, és szívbeli háborgás, és aggodalom
között írtam néktek, sok könnyhullatással, és szorongó szívvel, nagy aggodalmak
és sűrű könnyek között, nem hogy megszomoríttassatok nem azért, hogy
szomorúságot okozzak nektek, hanem hogy megismerjétek azt az Isten szerinti szeretetet, amellyel
kiváltképpen irántatok viseltetem, és amely bennem különösen nagy irántatok.
2 Kor. 2,5 Ha pedig valaki megszomorított, nem engem szomorított meg,
hanem részben, hogy azt ne terheljem, titeket mindnyájatokat*
*Amivel
megszomorította valaki az apostolt, arról így ír: „Mindenfelé az a hír járja, hogy
paráznaság van közöttetek, mégpedig olyan, amilyen még a pogányok között sem
fordul elő; hogy tudniillik valaki apjának feleségével él” (1Kor. 5,1)
Pedig ő már írt erről: „Mert nem írtunk nektek mást, mint amit olvastok és meg is értetek, sőt
remélem, hogy teljesen meg fogtok érteni” (2Kor.
1,13).
És amit megírt, az nem más,
mint Isten kijelentett útmutatása: „… ne
régi kovásszal, ne a régi romlott természettel ünnepeljünk, sem rosszaságnak,
gonoszságnak, romlottságnak kovászával,
hanem tisztaságnak, egyeneslelkűségnek,
őszinteségnek, nyíltszívűségnek és igazságnak, vagyis a valóságnak, Isten
Igéjének kovásztalanságában” (1
Kor. 5,8)
Mert: „Egy kevés kovász az egész tésztát megkeleszti” (Gal.
5,9)
2 Kor. 2,6 Elég az ilyennek a többség részéről való ilyen
megbüntetése, és az a korholás, dorgálás, mely a többség részéről érte.
2 Kor. 2,7 Annyira, hogy éppen ellenkezőleg; ti inkább kedvességből, őszintén bocsássatok meg néki és hívjátok magatok mellé,
ültessétek le egy bensőséges, bizalmas beszélgetésre. Beszéljetek a lelkére, és
imádkozzatok vele és érte, hogy valamiképpen a felettébb való, a nagyon mély
bánat meg ne eméssze. Hogy a keserűségbe el ne merüljön, bele ne pusztuljon,
el ne nyelje az ilyet. És
nagy szomorúságában nehogy teljesen kétségbe essék*
*Újra és újra figyelmeztet az apostolon keresztül a
Szent Szellem: „Testvéreim,
ha valakit tetten is érnek valamilyen bűnben, ti, akik szellemi emberek
vagytok, igazítsátok helyre az ilyet szelíd
szellemmel. De azért vigyázz magadra, hogy kísértésbe ne essél” (Gal. 6,1)
Mert:
"Testvéreim, ha valaki közöttetek
eltévelyedik az igazságtól, és megtéríti valaki, tudja meg, hogy aki
megtérített egy bűnöst a tévelygés útjáról, megmenti annak életét a haláltól, és sok bűnt
elfedez” (Jak. 5,19-20)
Ezért „Öltsetek
tehát magatokra - mint Isten választottai, szentek és szeretettek -
könyörületes szívet, jóságot, alázatot, szelídséget, türelmet. Viseljétek el
egymást, és bocsássatok meg egymásnak, ha valakinek panasza volna valaki ellen:
ahogyan az Úr is megbocsátott nektek, úgy tegyetek ti is” (Kol. 3,12-13)
És „...legyetek egymáshoz jóságosak,
irgalmasak, bocsássatok meg egymásnak, ahogyan Isten is megbocsátott nektek a
Krisztusban” (Ef. 4,32)
És a legfontosabb, hogy: „Mindenekelőtt az egymás iránti szeretet legyen kitartó bennetek, mert
a szeretet sok bűnt elfedez” (1Pt. 4,8).
2 Kor. 2,8 Azért kérlek, és buzdítalak tehát titeket, hogy határozzátok el
magatokat szeretetre és tanúsítsatok szeretetet iránta, és bizonyítsátok az
iránta való szereteteket*
*Az intés is csak szeretetben történhet: „Minden dolgotok szeretetben menjen
végbe!” (1 Kor. 16,14)
És hogy milyen az a szeretet, amelyben inteni lehet,
arról így tesz bizonyságot Isten Igéje: „A szeretet türelmes, jóságos... Nem
viselkedik bántóan... nem gerjed haragra, nem rója fel a rosszat. Mindent elfedez, mindent hisz, mindent
remél, mindent eltűr” (1Kor. 13,4-5.7).
2 Kor. 2,9 Mert azért írtam is, hogy bizonyosan megtudjam felőletek, ha mindenben
engedelmesek vagytok-é? Evégett írtam is, hadd ismerjem meg abban
kipróbált voltotokat, hogy mindenben szófogadók vagytok-e?
2 Kor. 2,10 Akinek pedig megbocsátotok valamit, én is: mert ha én is megbocsátottam
valamit, ha valakinek megbocsátottam, tiérettetek cselekedtem Krisztus színe,
és orcája előtt. Sőt Krisztus személyében már el is
engedtem neki kedvetekért, ha egyáltalában volt még mit elengednem*
*Úgy kell
megbocsátani, ahogy erre példát adott az Úr:
„Monda pedig az Úr: Simon! Simon! ímé a
Sátán kikért titeket, hogy megrostáljon, mint a búzát; De én imádkoztam érted,
hogy el ne fogyatkozzék a te hited: te azért idővel megtérvén, a te atyádfiait
erősítsed” „És néked adom a mennyek országának kulcsait; és amit megkötsz a
földön, a mennyekben is kötve lészen; és amit megoldasz a földön, a mennyekben
is oldva lészen” (Luk. 22,31-32; Mát.
16,19)
De ezt csak az teheti, aki
„vette” a Szent Szellemet: „És mikor ezt
mondta, rájuk lehelle, és monda nékik: Vegyetek Szent Szellemet: „Akiknek
megbocsátjátok a bűneit, azok bocsánatot nyernek, akikéit pedig megtartjátok,
azoknak a bűnei megmaradnak” Mert: „...amit
megköttök a földön, kötve lesz a mennyben is. Amit pedig feloldotok a földön,
oldva lesz a mennyben is.” És
mindez azért lesz meg, mert: „...ha
közületek ketten egyetértenek a földön mindabban, amit kérnek, azt mind megadja
nekik az én mennyei Atyám. Mert ahol ketten vagy hárman összegyűlnek az én
nevemben: ott vagyok közöttük” „Ezért mondom nektek: higgyétek, hogy mindazt,
amiért imádkoztok, és amit kértek, megkapjátok, és meg is adatik nektek. És
amikor megálltok imádkozni, bocsássátok meg, ha valaki ellen valami panaszotok
van, hogy mennyei Atyátok is megbocsássa nektek vétkeiteket. Ha pedig ti nem
bocsátotok meg, mennyei Atyátok sem bocsátja meg vétkeiteket” (Ján. 20,22-23;
Mát. 18,18-20; Márk. 11,24-26)
2 Kor. 2,11 hogy meg ne csaljon, be ne hálózzon, rá ne szedjen minket, és túl ne
járjon az eszünkön a sátán, és hogy a sátántól el ne foglaltassunk, és hogy még
nagyobb nyeresége ne legyen belőlünk. Mert jól ismerjük és tudjuk az ő
szándékait, az ő
mesterkedéseit, fondorkodásait, törekvéseit*
*A sátán gondolatait, és célját így mutatja
be Isten Igéje: „Holott te ezt mondád szívedben: Az égbe megyek fel, az Isten csillagai
fölé helyezem ülőszékemet, és lakom a
gyülekezet hegyén messze északon. Felibük hágok a magas felhőknek, és
hasonló leszek a Magasságoshoz” (Ésa.
14,13-14)
Ezt tudva int a Szent Szellem: „Józanok legyetek, vigyázzatok; mert a ti ellenségetek, az ördög, mint
ordító oroszlán szertejár, keresvén, kit elnyeljen: Akinek álljatok ellen,
erősek lévén a hitben...” És: „Végezetre,
atyámfiai, legyetek erősek az Úrban, és az ő hatalmas erejében. Öltözzétek föl
az Isten minden fegyverét, hogy megállhassatok az ördögnek minden
ravaszságával, mesterkedéseive)
szemben. Mert nem vér és test ellen van nékünk tusakodásunk, hanem a
fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének világbírói
ellen, a gonoszság szellemei ellen, melyek a magasságban vannak” (1 Pét. 5,8-9; Eféz. 6,10-12)
Az Úr Jézus kijelentése a sátánról – aki az ördög – és
az ő természetéről: „… az ördög… emberölő
volt kezdettől fogva, és nem állott meg az igazságban, mert nincsen őbenne
igazság. Mikor hazugságot szól, a sajátjából szól, mert hazug és hazugság
atyja” (Ján. 8,44).
2 Kor. 2,12 Mikor pedig Troásba mentem és megérkeztem* a Krisztus evangéliuma
ügyében, hogy Krisztus örömüzenetét hirdessem, és kapu nyittatott nékem az
Úrban, nem
volt szellememnek nyugodalma. Semmi nyugtot nem hagyott a szellemem, nem
„oldódott fel”, nem „engedett ki”, „feszült maradt”, mivelhogy nem találtam ott
Tituszt, az én atyámfiát, az én testvéremet**
*Troásba menetelük pedig így történt: „Eljárván pedig Frigiát és Galáczia
tartományát, mivelhogy eltiltatnak a Szent Szellemtől, hogy az igét Ázsiában
hirdessék, Misia felé menvén, igyekeznek vala Bithiniába jutni; de nem ereszté
őket a Szellem. Áthaladván azért Misián, lemennek Troásba” (Csel. 16,6-8).
**Az apostol megvallása: „De az Isten, a megalázottak vigasztalója, minket is megvigasztalt Titus
megjöttével. Sőt nem megjöttével csupán, hanem azzal a vigasztalással is,
amellyel ti vigasztaltátok meg, hírül hozván nékünk a ti kívánkozástokat, a ti
kesergésteket, a ti hozzám való ragaszkodástokat; úgyhogy én mégjobban
örvendeztem” (2 Kor. 7,6-7).
2 Kor. 2,13 Hanem elbúcsúzván tőlük, elmentem
Macedóniába.
2 Kor. 2,14 Hála pedig az Istennek, aki a Krisztus ereje által mindenkor diadalra
vezet, győzedelmesekké
tesz, és diadalmenetben hordoz minket a Krisztusban, és az ő ismeretének
illatját minden helyen megjelenti mi általunk. És rajtunk keresztül minden helyen
érezhetővé, érzékelhetővé, és nyilvánvalóvá teszi.
2 Kor. 2,15 Mert Krisztus jó illatja vagyunk Istennek dicsőségére, mind az üdvözülők,
a megmenekülők, mind az elkárhozók, azaz az elpusztulók, megsemmisülők között*
*Hirdetve a
megváltást: „Mert a keresztről, vagyis a kínoszlopról szóló beszéd, Ige bolondság, ostobaság,
esztelenség, butaság, képtelenség ugyan
azoknak, akik elvesznek, elpusztulnaj, megsemmisülnek, de nekünk,
akik üdvözülünk, megmenekülünk, Istennek
ereje a szabadításra / megmentésre” (1Kor. 1,18).
2 Kor. 2,16 Ezeknek halál, az élet megszűnése, mely az ember egész valóját –
lényét – a szellemi halál állapotának illatja
halálra. Amazoknak pedig élet illatja, vagyis az életből fakadó illat az életre* És
ezekre kicsoda alkalmatos? **
*Életre: (dzóé):
a természetfeletti élet; az életnek egy más létezési formája. Mert: „Aki
hisz a Fiúban, örök élete van; aki pedig nem enged a Fiúnak, nem lát életet,
hanem az Isten haragja marad rajta” (Ján.
3,36)
És: „Akié a Fiú,
azé az élet; akiben nincs meg Isten Fia, az élet sincs meg abban” (1Jn. 5,12).
**Az apostol megvallása: „Nem
mintha önmagunktól, mintegy a magunk erejéből volnánk alkalmasak, hogy bármit
is megítéljünk; ellenkezőleg, a mi alkalmasságunk az Istentől van. Ő tett
alkalmassá minket arra, hogy az Újszövetség szolgái legyünk, nem betűé, hanem
Szellemé, mert a betű megöl, a Szellem pedig megelevenít” (2
Kor. 3,5-6).
2 Kor. 2,17 Mert mi nem olyanok vagyunk, mint sokan, akik meghamisítják, és megrontják
az Isten igéjét, hanem keveretlenül, pontosan, őszintén, sőt szinte Istenből
szólunk az Isten színe előtt a
Krisztusban*
*Az apostol tovább folytatja a megvallását: „Mert a mi dicsekedésünk ez,
lelkiismeretünk bizonysága, hogy isteni őszinteséggel és tisztasággal, nem
hústesti bölcsességgel, hanem Isten kegyelmével forgolódtunk a világon,
kiváltképpen pedig ti köztetek” (2 Kor.
1,12)
„...nem járunk ravaszságban, nem is
hamisítjuk meg az Isten igéjét, hanem az igazság nyílt hirdetésével ajánljuk
magunkat minden ember lelkiismeretének az Isten előtt” (2 Kor. 4,2)
„Hiszen, mint tudjátok, soha sem
léptünk fel hízelgő beszéddel, sem leplezett kapzsisággal, Isten a tanúnk: nem
is vártunk emberektől dicsőséget, sem tőletek, sem másoktól” (1 Thess. 2,5-6)