2015. április 2.

1 János 3. fejezet Isten: szeretet; (göröggel és kapcsolódó igékkel)

1 Ján. 3,1 Lássátok milyen nagy szeretetet adott [(didómi): ajándékozott] nékünk, és [tanúsított irántunk] az Atya, hogy Isten fiainak neveztetünk! [Isten (teknon): gyermekeinek neveznek minket és azok is vagyunk]. A világ, a [(koszmosz): látható világ, evilág] azért nem ismer minket, mert nem ismerte meg, nem [(ginószkó): ismerte fel] Őt*

*Azoknak, akik Krisztusba meritkeztek be, így szól az Úr: „Mert mindnyájan Isten fiai vagytok a Krisztus Jézusban való hit által. Mert akik Krisztusba meritkeztetek be, Krisztust öltöztétek fel. Mivel pedig fiak vagytok, Isten elküldötte Fiának Szellemét a mi szívünkbe, aki ezt kiáltja: „Abba, Atya!” Azért nem vagy többé szolga, hanem fiú; ha pedig fiú, Istennek örököse is Krisztusban” (Gal. 3,26-27; 4,6-7).

Péter apostol bizonyságtétele: „Áldott az Isten és a mi Urunk Jézus Krisztusnak Atyja, aki az ő nagy irgalmassága szerint újonnan szült minket élő reménységre Jézus Krisztusnak a halálból, a halottak közül való feltámadása által” (1 Pét. 1,3)

A kijelentés így folytatódik: „És aki hisz Isten Fiában, abban megvan ez a bizonyságtétel. Aki nem hisz Istennek, az hazuggá teszi őt, mert nem hisz abban a bizonyságtételben, amellyel Isten bizonyságot tesz Fiáról” (1 Ján. 5,10).

De: „Valakik pedig befogadák őt, hatalmat, és erőt ajándékozott azoknak, hogy Isten fiaivá legyenek, azoknak, akik az Ő nevében hisznek; Akik nem vérből, sem a hústestnek akaratából, és ösztönéből, sem a férfiúnak indulatjából, vágyából, hanem Istenből születtek” (Ján. 1,12-13.

Mert: „Az ő akarata szült minket az igazságnak igéje által, hogy az ő teremtményeinek valami zsengéje legyünk” (Jak. 1,18).

Az újjászülő beszéd pedig: „…az igazság beszéde, mely az Evangélium” (Kol. 1,5).

És ti: „…nem romlandó, hanem romolhatatlan magból születtetek újjá, Isten élő és maradandó igéje által”  (1Pt. 1,23).

„Nem az igazságnak cselekedeteiből, nem az általunk véghezvitt igaz cselekedetekért, amelyeket mi cselekedtünk, hanem az ő irgalmasságából tartott meg, azaz üdvözített minket az újjászületésnek fürdője és a Szent Szellem megújítása által, vagyis újjászülő és megújító fürdője, a Szent Szellem által. Akit kitöltött reánk bőséggel, és gazdagon a mi Megtartónk, azaz Üdvözítőnk, Jézus Krisztusunk által” (Tit. 3,5-6).

A világról pedig így szól az Úr: „Ha gyűlöl [(miszeó): ellenszenvesnek tart] titeket a világ [koszmosz): a látható világ, vagyis evilág], tudjátok [(ginószkó): és értsétek] meg, hogy engem elébb gyűlölt ti nálatoknál” (Ján. 15,18).

És ez azért történik: „…mert nem ismerték meg az Atyát, sem engem” (Ján. 16,3).

1 Ján. 3,2 Szeretteim, most [(nün): jelenleg] Isten gyermekei [Isten fiai] vagyunk, és még nem lett nyilvánvalóvá [(phaneroó)
S még nem vált láthatóvá, még nincs kijelentve], hogy mivé [(tisz ti): milyenekké] leszünk. De tudjuk, [(eidó oida): tisztába vagyunk vele] hogy ha nyilvánvalóvá lesz [hogyha kijelentést nyer, és láthatóvá válik], hasonlókká leszünk Ő hozzá; mert meg fogjuk őt látni, [(optanomai optomai): megjelenik, megmutatkozik] amint van [(kathósz): amilyen valójában]*

*És így folytatódik a kijelentés:Mert most (ma még ugyanis) tükör által [Itt: a teljes mondat: „tükörből látunk… és a kép rejtélyes, vagy: tükörből kapunk sejtelmes (rejtélyes, talányos, megfejtésre váró) képet] homályosan [Itt a mondat: tükörből nézünk (mindent) és a kép nem tiszta, vagy nem fejthető meg jól, homályos marad] látunk, [képes beszédben, talányokban]. Akkor pedig [attól fogva] színről-színre. [Itt: színről-szinre látni = szemközt, úgy hogy a két személy vagy a személy és a látnivaló, egymással szemben áll]. Most rész szerint van bennem az ismeret [most még csak töredékes a tudásom; (most részt és töredékesen ismerek)], akkor pedig úgy ismerek [Itt: jól megismer, azután megért] majd (a dolgokra rá, vagyis tökéletesen), amint én is megismertettem. [ahogy én is ismert vagyok, ahogy énrám ismert az Isten]” (1 Kor. 13,12).

„Mert hitben járunk, nem látásban” (2 Kor. 5,7).

És ez azért van: „Mert meghaltatok, és a ti életetek el van rejtve együtt a Krisztussal az Istenben. Mikor a Krisztus, [Aki] a mi életünk, megjelenik [(phaneroó): láthatóvá lesz], akkor majd ti is, Ővele együtt, megjelentek [phaneroó): láthatóvá lesztek] dicsőségben [akkor ti is megdicsőülve (doxa: fényben, ragyogásban) vele együtt láthatókká lesztek, megmutatkoztok]” (Kol. 3,3-4).

Akkor Dáviddal együtt vallhatjuk: Én igazságban [megigazultságban] nézem, a te orcádat [és gyönyörködöm, amikor meglátom színedet], megelégszem [(ḥázáh): a Te megjelenésedkor] a te ábrázatoddal, [(páním): jelenléteddel] midőn felserkenek. [Más fordítás: Én pedig meglátom orcádat, mint megigazult ember, öröm tölt el, ha meglátlak, amikor fölébredek képeddel, azaz: ha föltámadok a visszanyert isteni képmással, és láthatom alakodat] (Zsolt. 17,15).

„…mindnyájan, akik födetlen arccal tükrözzük vissza az Úr dicsőségét, a dicsőségben fokról fokra hozzá hasonlóvá változunk át, az Úr Szellemén át, az Úr Szelleme által]” (2 Kor. 3,18).

Mert: „Ő a megalázottságban hordott (gyarló) testünket átidomítja (átalakítja, és hasonlóvá teszi) majd az ő dicsőségben viselt testének alakjára (megdicsőült testéhez) azzal a munkával (energeia: azzal az erővel, energiával), mellyel ő képes a mindenséget is maga alá vetni (és rendelni)]” (Fil. 3,21).

A kijelentés így folytatódik: „És aki hisz Isten Fiában, abban megvan ez a bizonyságtétel. Aki nem hisz Istennek, az hazuggá teszi őt, mert nem hisz abban a bizonyságtételben, amellyel Isten bizonyságot tesz Fiáról” (1 Ján. 5,10).

Tehát: „Mivel pedig fiak vagytok, Isten elküldötte Fiának Szellemét a mi szívünkbe, aki ezt kiáltja: „Abba, Atya!” (Gal. 4,6).

„Ez a Szellem bizonyságot tesz, és együtt tanúskodik a mi szellemünkkel együtt, és a mi szellemünkben, hogy Isten született gyermekei vagyunk” (Róm. 8,16).

És: „Amilyen ama földi (a földből való), olyanok a földiek is; és amilyen ama mennyei (a mennyből való), olyanok a mennyeiek is. És amiképpen hordtuk (viseltük) a földinek ábrázatját (képét), hordani (viselni) fogjuk (a legrégibb szövegek szerint: úgy vegyük fel) a mennyeinek ábrázatját (képét) is” (1 Kor. 15,48-49).

Jób így vall reményéről: „Mert én tudom, hogy az én megváltóm él, és utoljára az én porom felett megáll, s ha ez a bőröm lefoszlik is, testemben látom meg az Istent. Akit magam látok meg magamnak; az én szemeim látják meg, nem más. Az én veséim megemésztettek én bennem” (Jób. 19,25-27).

Az Úr Jézus kijelentése:  „Boldogok, akiknek szívük tiszta, érintetlen, vegyítetlen, őszinte, vagyis tisztaszívűek. Akiknek szívében nincs idegen anyag, mert ők az Istent meglátják, mert Isten megjelenik, megmutatkozik nekik” (Mát. 5,8)

És látják majd az ő orcáját, és az ő neve homlokukon lesz” (Jel. 22,4).

1 Ján. 3,3 És akiben megvan ez a reménység Ő iránta, az mind megtisztítja ő magát, [(hagnidzó heauton): tisztává teszi magát] amiképpen Ő is [szentül] tiszta*

*Pál apostolon keresztül így folytatódik a kijelentés:Mivelhogy azért ilyen ígéreteink vannak [ezeknek az ígéreteknek birtokában vagyunk], szeretteim [kedveseim], tisztítsuk meg magunkat [tartsuk távol magunkat] minden (hús)testi és szellemi tisztátalanságtól [őrizkedjünk a (hús)test és a szellem minden szennyétől; tisztítsuk meg magunkat minden szennyezéstől melyet hús vagy szellem okoz], Isten félelmében vivén véghez [tegyük teljessé; hajtsuk végre] a mi megszentelésünket. [Isten félelmében jussatok tökéletességre a szentségben]”  (2 Kor. 7,1).

És az apostolon keresztül folytatja az Úr: „Mert nem tisztátalanságra, hanem szentségre (megszentelődésre) hívott el minket az Isten” (1 Thess. 4,7)

Hogy: „… amiképpen szent az, aki elhívott titeket (a titeket meghívó Szenthez méltóan), ti is szentek legyetek teljes (egész) életetekben (életvitel, életvezetés, magatartás, életmód). Mert meg van írva: Szentek legyetek, mert én szent vagyok” (1Pét 1,15-16)

És hogy hogyan szentelődhetünk meg, arról így szól a szent Szellem: „… Krisztus … szerette az egyházat, és Önmagát adta azért; Hogy azt megszentelje, megtisztítván a víznek fürdőjével, az Ige által” (Eféz. 5,25-26)

„Mert egyetlenegy áldozatával örökre tökéletesekké tette a megszentelteket” (Zsid. 10,14)

Ezért: „Ha … a világosságban járunk, amint ő maga a világosságban van: közösségünk van egymással, és Jézus Krisztusnak, az ő Fiának vére megtisztít minket minden bűntől” (1 Ján. 1,7).

1 Ján. 3,4 Valaki a bűnt (hamartia: a cél elvétését) cselekszi, az a törvénytelenséget is cselekszi; [(anomia): törvényszegést követ el]. A bűn pedig a törvénytelenség. [Más fordítás: Mindenki, aki (hamartia: céltévesztő) az a törvényt is megrontja, kai): ugyanis a (hamartia: a céltévesztés törvénynélküli állapotot (poieó): eredményez]*

*Mert: Minden igazságtalanság (adikia): istentelenség, azaz Isten nélküliség) bűn (hamartia: céltévesztés). De van nem halálos bűn (hamartia: céltévesztés) is, (vagyis olyan elvétése a célnak, ami nem vezet halálra” (1 Ján. 5,17).

1 Ján. 3,5 És tudjátok, hogy ő azért jelent meg [(phaneroó) ő azért lett láthatóvá], hogy a mi bűneinket [(hamartia): céltévesztésünket] elvegye; [(airó) viselve eltávolítsa] és [(kai): ugyanis] ő benne nincsen bűn [(hamartia): Ő nem vétette el a célt]*

*Pál apostolon keresztül folytatódik a kijelentés: „Mert azt, aki bűnt [(hamartia): céltévesztést] nem ismert, bűnné [(hamartia): céltévesztetté] tette értünk [helyettünk], hogy mi Isten igazsága [igazságossága] legyünk Őbenne [hogy általa megigazultak legyünk Istenben]” (2 Kor. 5,21).

„Mert nem azért küldte az Isten az Ő Fiát [erre] a világra [(koszmosz): univerzum, a világegyetem, beleértve a lakóit is], hogy kárhoztassa [elítélje] a világot [az embereket], hanem hogy megtartassék [üdvözüljön; megmeneküljön] a világ általa [hanem azért, hogy megmentse őket általa]” (Ján. 3,17).

Bemerítő János is az Ő céljáról, és feladatáról tesz bizonyságot: „Másnap [amikor] látá János Jézust őhozzá menni, és [hogy Jézus feléje tart], monda [így szólt: nézzétek]: Ímé az Istennek ama Báránya, aki elveszi [hordozza; magára veszi; eltávolítja] a világ bűneit [(hamartia): céltévesztését]!” (Ján. 1,29).

Péter apostol bizonyságtétele szerint, Őt: „Aki bűnt nem cselekedett (nem követett el) (hamartia: nem vétette el a célt), sem a szájában álnokság nem találtatott (csalárdságot, hamis szót nem találtak szájában). Aki szidalmaztatván (becsmérel, ócsárol, gyaláz), viszont nem szidalmazott (a szidalmat nem viszonozta) (mikor gyalázták, gyalázást vissza nem mondott,), szenvedvén nem fenyegetőzött. Hanem hagyta az igazságosan ítélőre (mindent az igazságos bíróra hagyott) (átadta ügyét az igazságosan ítélőnek). Aki a mi bűneinket (hamartia: céltévesztésünket) maga vitte fel testében (testén) a fára, hogy a bűnöknek meghalván (hamartia: a céltévesztésre ne legyünk kaphatók), az igazságnak (igazságosságnak, megigazult életet) éljünk. Akinek sebeivel gyógyultatok meg (véres zúzódásai gyógyítottak meg titeket, teljessé, éppé tett) (az ő sajgó sebei által gyógyultatok meg)” (1Pét 2:22-24)

Ézsaiás így prófétál Róla: „A fogságból és ítéletből ragadtatott el (fogság és ítélet nélkül hurcolták el). És kortársainál ki gondolt arra (ki törődött azzal), hogy kivágatott az élők földéből (hogy amikor kiirtják a földön élők közül), hogy népem bűnéért (anomia: törvénytelenség, törvénysértés, törvényszegés) lőn rajta vereség (népe törvényszegése miatt éri a büntetés)?! És a gonoszok közt adtak sírt néki, és a gazdagok mellé jutott kínos halál után: pedig nem cselekedett hamisságot (nem követett el gonoszságot), és álnokság sem találtatott szájában (és nem beszélt álnokul)” (Ésa. 53,8-9)

És tette ezt Isten azért: „Mert ami a törvénynek lehetetlen vala, [mivel a törvény a maga részéről tehetetlenséget mutatott] mivelhogy erőtlen  vala a (hús)test miatt [melyet a (hús)test gyengévé tett]. Az Isten [azt megtette] az ő [saját] Fiát elbocsátván [elküldve] bűn [a céltévesztés] (hús)testének hasonlatosságában [hasonmásában] és a bűnért, [a céltévesztés miatt]. Kárhoztatá a bűnt [a céltévesztést] a (hús)testben. [hogy elítélje a (hús)testben  levő bűnt (céltévesztést]” (Róm. 8,3)

Azért, hogy az embert kiszabadítsa az ördög hatalmából: „Mivel tehát a gyermekek (hús)testből és vérből valók, ő is hasonlatosképpen részese lett azoknak, hogy a halál által megsemmisítse (működésképtelenné tegye) azt, akinek hatalma van a halálon, tudniillik az ördögöt, És megszabadítsa azokat, akik a haláltól való félelem miatt teljes életükben rabok valának” (Zsid. 2,14-15)

„Krisztus váltott meg minket [kivásárolt bennünket; szabadított fel váltságdíj ellenében] a törvény átkától [átka alól] átokká [az átok hordozójává] levén [átok alá került] érettünk; mert meg van írva: Átkozott minden, aki (száraz)fán függ. Hogy az Ábrahám áldása Krisztus Jézusban legyen a pogányokon [szálljon a nemzetekre], hogy a Szellem ígéretét elnyerjük [és befogadjuk] hit által, [a hiten keresztül]” (Gal. 3,13-14)

„Őbenne van a mi váltságunk az Ő vére által, a bűnöknek (céltévesztésünknek) bocsánata (eltörlése, elengedése; megbocsátása).  Az Ő kegyelmének gazdagsága szerint” (Eféz. 1,7)

 „hogy a törvény alatt levőket megváltsa, hogy Isten fiaivá legyünk” (Gal. 4,5)

Így váltunk szabaddá: „Mert a Jézus Krisztusban való élet Szellemének törvénye megszabadított engem a bűn és a halál törvényétől” (Róm. 8,2).

1 Ján. 3,6 Aki Őbenne marad, egy sem esik bűnbe]; aki bűnbe esik [aki [(hamartanó): elvéti, elhibázza a célpontot], egy sem látta Őt [(horaó) nem vette tudomásul, nem ébredt tudatára, és nem tekintette Istennek], sem meg nem ismerte [(ginószkó): sem nem értette meg, és nem ismerte el] Őt*

*És folytatódik a kijelentés:Tudjuk, hogy aki Istenből született, nem vétkezik ((hamartanó): nem téveszti el a célpontot): hanem aki Istenből született, megőrzi magát (az figyel Istenre, és Isten is figyel arra), és a gonosz ((ponérosz): kárt okozó / sátán) nem illeti (meg sem érinti) őt (1 Ján. 5,18).

1 Ján. 3,7 Fiacskáim! [gyermekeim] senki el ne hitessen benneteket [(planaó): senki meg ne tévesszen, el ne tévelyítsen, senki ne vezessen félre, senki meg ne csaljon titeket]: aki az igazságot cselekszi, [aki (dikaioszüné poieó): megigazulást szerez, és megvalósítja] igaz [(dikaiosz): igaznak nyilvánított] az, amiként [(kathósz): ugyanúgy, mint ahogy] Ő is igaz*

*És:Ha [(eidó oida): megismertétek], és tudjátok, hogy ő igaz, [(ginószkó) megértettétek], és tudjátok, hogy aki az igazságot [(dikaiosz): a megigazultságot] cselekszik, [(poieó): megvalósítja] az mind belőle született, Belőle [vette eredetét]” (1 Ján. 2,29).

Ők azok: „Akik nem vérből, sem a (hús)testnek akaratából [ösztönéből], sem a férfiúnak indulatjából [vágyából], hanem Istenből születtek” (Ján. 1,13).

1 Ján. 3,8 Aki a bűnt cselekszi, aki [(hamartia poieó): céltévesztetté tesz, céltévesztésben tart], az ördögből van [a  (diabolosz): vádló, rágalmazó, uszító, hibáztató, félrevezető, ellenség, ellenállóból való]; mert az ördög [a  (diabolosz): vádló, rágalmazó, uszító, hibáztató, félrevezető, ellenség, ellenálló] kezdettől fogva bűnben [(hamartanó): céltévesztésben] leledzik. Azért jelent meg [(phaneroó): lett láthatóvá] az Istennek Fia, hogy az ördög munkáit lerontsa [(ergon lüó): tevékenységét megsemmisítse, lerombolja]*

*Az Úr Jézus kijelentése a hitetlen Júdabelieknek, és egyben minden hitetlen embernek: „Ti az ördög [vagyis: a vádló, rágalmazó, uszító, hibáztató, félrevezető, ellenség, ellenálló] atyától valók vagytok. [Más fordítás: ti atyátoktól, az ördögtől származtok, (eszte): az ördög atyából vagytok, és hozzá tartoztok]. És a ti atyátok kívánságait [szándékát, ami kedvére van, amit szeret, ami örömet okoz neki] akarjátok teljesíteni [(theló etheló): azt készültök, szándékoztok, azt igyekeztek megvalósítani]. Az emberölő [(anthrópoktonosz): embergyilkos] volt kezdettől [(arkhé): eredetétől] fogva, és nem állott meg az igazságban [(hisztémi): felkelt, fellázadt, és ellenállt a (alétheia): valóságnak], mert nincsen ő benne igazság [mert nem lehet ő magában valóság]. Mikor hazugságot [(pszeudosz): hamisságot, valótlanságot, kitalálást, csalást, becsapást] szól, a sajátjából szól [magából meríti]; mert hazug [(pszeusztész): és csaló] és [(autosz): ő maga a] hazugság atyja (Ján. 8,44).

És mondja ezt azért, mert az ember befogadta a sátán beszédét, és ezzel természetét is: „Élt vala pedig Ádám százharminc esztendőt, és nemze fiat az ő képére és hasonlatosságára (magához hasonlót, a maga képmására) és nevezé annak nevét Séthnek” (1 Móz. 5,3).

Kainról - aki már a sátán természetével születet, és megölte testvérét - így hangzik a bizonyságtétel: „És monda az Úr Kainnak: Hol van Ábel a te atyádfia? Ő pedig monda: Nem tudom, avagy őrizője vagyok-é én az én atyámfiának? Monda pedig az Úr: Mit cselekedtél? A te atyádfiának vére kiált én hozzám a földről. Most azért légy átkozott, kitaszítva arról a földről, amely megnyitotta a száját, hogy befogadja testvéred kiontott vérét a kezedből. Ha a földet műveled, nem adja többé neked termőerejét. Bujdosó és kóborló leszel a földön” (1 Móz. 4,9-12).

És Isten úgy  gondoskodott a becsapott, félrevezetett, és céltévesztésbe jutott emberen:  „Mikor pedig eljött, elérkezett az időnek teljessége, a beteljesedés állapota, kibocsátotta, és elküldte Isten az ő Fiát, aki asszonytól született, aki törvény alatt lett, a törvénynek alávetve, mert a törvény alá adatott, Hogy a törvény alatt levőket megváltsa, kivásárolja, hogy elnyerjük, azaz visszanyerjük a fiúságot, és Isten fiaivá legyünk” (Gal. 4,4-5)

János apostol megvallása: „És mi láttuk és mi bizonyságot teszünk arról, hogy az Atya elküldte a Fiút a világ üdvözítőjéül” (1 Ján. 4,14).

Pál apostolon keresztül nyer kijelentést, hogy ki jött el hústestben: „És minden versengés nélkül, közismerten, elismerten, bevallottan, valóban nagy a  hitnek eme titka: Isten, aki megjelent, láthatóvá, nyilvánvalóvá, ismertté vált, megmutatkozott hústestben, megigazíttatott, és igaznak bizonyult szellemben. Megláttatott, mert megjelent, megmutatkozott az angyaloknak, a hirnököknek és hirdettetett a pogányok, a népek, nemzetek közt, és hittek benne a világon, felvitetett dicsőségbe” (1 Tim. 3,16).

Így beteljesült ez a prófécia is: „És megjelenik az Úr / Jahve / dicsősége, és minden hústest látni fogja azt; mert az Úr szája szólt. Az ÚR / Jahve / maga mondja ezt(Ésa. 40,5)

Így lettünk Isten fiai: „Valakik pedig befogadák őt, az Úr Jézust, lehetőséget, jogot, jogosultságot, és hatalmat ada azoknak, és azokat felhatalmazta arra, hogy Isten fiaivá legyenek, hogy Isten fiaivá váljanak. Azoknak, akik az Ő nevében hisznek. Akik nem vérből, sem a hústestnek akaratából, vágyából, ösztönéből, sem a férfiúnak indulatjából, hanem Istenből születtek” (Ján. 1,12-13).

Mivel tehát a gyermekek [a görög: szó szerinti jelentése: a megütött] (hús)testből és vérből valók, ő is hasonlatosképen részese lett azoknak, hogy a halál által megsemmisítse [(katargeó): hogy erejét veszítse, szószerint: teljesen működésképtelenné, hatástalanná tegye] azt, akinek hatalma van [aki erőt és hatalmat birtokol] a halálon, tudniillik az ördögöt [(diabolosz): a vádlót, rágalmazót, hibáztatót, félrevezetőt, ellenséget, ellenállót, vagyis a sátánt]. »Más fordítás: miután a gyermekekkel a vér és hús közösségébe lépett, neki is hasonlóképpen részt kellett kapnia a húsból és vérből, hogy a halálon át hatástalanná tehesse azt, aki uralkodik, a vádlót«. És megszabadítsa [és szabadon bocsáthassa, és felszabadítsa] azokat, akik a haláltól való félelem [(phobosz): és rettegés] miatt teljes életükben rabok [kiszolgáltatottak, és rabszolgaságban tartottak] valának (Zsid. 2,14-15).

Az apostol pedig így bátorítja Timóteust, és minden Istent szeretőt: „Ne szégyeneld hát a mi Urunk bizonyságtételét (a mi Urunkról szóló bizonyságtételt), se engem, az ő foglyát; hanem együtt szenvedj az evangéliumért Istennek hatalma szerint (Isten ereje által). Aki megtartott (Ő szabadított meg) minket és hívott (el) szent hívással, nem a mi cselekedeteink szerint (alapján), hanem az ő saját végezése és kegyelme szerint, mely adatott nékünk Krisztus Jézusban örök időknek (kezdete) előtt.  Megjelentetett (nyilvánvalóvá lett) pedig most a mi Megtartónknak (Üdvözítőnknek), Jézus Krisztusnak megjelenése által, aki eltörölte (teljesen működésképtelenné, hatástalanná tette, érvénytelenítette) a halált (megtörte a halál erejét). Világosságra hozta pedig az életet és halhatatlanságot (az elmúlhatatlan életet) az evangélium által” (2 Tim. 1,8-10).

Ő az: „Aki megszabadított [kiragadott] minket a sötétség hatalmából [fennhatóságából], és általvitt [áthelyezett] az Ő szerelmes [és szeretett] Fiának országába [királyságába]” (Kol. 1,13).

1 Ján. 3,9 Senki sem cselekszik bűnt [(poieó hamartia): nem válik céltévesztetté], aki az Istenből született, mert benne marad annak magva; és nem cselekedhetik bűnt [(dünamai hamartanó): és nem képes eltéveszteni a célpontot], mivelhogy Istenből született*

*A bennük maradó mag pedig: az Isten élő, és maradandó igéje”(1 Pét. 1,23).

Aki maga a testté vált Ige, azaz: a Krisztus(Gal. 3,16).

Aki maga a cél, hiszen Ő mondotta: „a céltévesztés pedig az, hogy nem hisznek én bennem; (Ján. 16,9).

1 Ján. 3,10 Erről ismerhetők meg [(tútó en phanerosz): ennek alapján lesznek szemmel láthatók, nyilvánvalók] az Isten gyermekei és az ördög [(diabolosz): vádló, rágalmazó, uszító, hibáztató, félrevezető] gyermekei: aki igazságot nem cselekszik, és nem [(dikaioszüné poieó): válik megigazulttá], az egy sem az Istenből való, és az sem, aki nem szereti [(agapaó): úgy, hogy magát teljesen átadja, és teljesen összeköti, és eggyé válik] az ő atyjafiával [a testvérével]*

*Mert: „Aki nem szeret, nem ismerte meg az Istent; mert Isten szeretet” (1 Ján. 4,8).

1 Ján. 3,11 Mert ez az üzenet, a [(aggelia) kijelentés] amelyet kezdettől fogva hallottatok, hogy szeressük egymást úgy, hogy [(agapaó allélón) teljesen szánjátok oda magatokat egymásnak]*

*Már Mózesen keresztül kijelentést nyert, hogy: „Bosszúálló ne légy, és haragot ne tarts a te néped fiai ellen (a te népedhez tartozókkal), hanem szeressed felebarátodat, mint magadat. Én vagyok az Úr” (3 Móz. 19,18)

 Atyámfiai, nem új parancsolatot írok néktek, hanem (egy) régi parancsolatot, amely előttetek volt (és amely megvan nálatok) kezdettől fogva; (ez) a régi parancsolat az (az) ige, amelyet hallottatok kezdettől fogva. Viszont új parancsolatot írok néktek, (azt) ami igaz Őbenne és ti bennetek; mert a sötétség szűnni kezd (és múlik), és az igazi világosság már fénylik. Aki azt mondja, hogy a világosságban van, és gyűlöli az ő atyjafiát (vagyis testvérét) az még mindig a sötétségben van. Aki szereti az ő atyjafiát (az ő testvérét az) a világosságban (van, és) marad, és nincs benne botránkozásra való (vagyis megbotránkoztató, azaz: csapda, kelepce; bűnre csábítás / késztetés, kihívás)” (1 Ján. 2,7-10)

„Ha azt mondja valaki, hogy: Szeretem az Istent, és gyűlöli (viszont) a maga atyjafiát (az ő testvérét), hazug az: mert aki nem szereti a maga atyjafiát (a testvérét), akit lát, hogyan szeretheti az Istent, akit nem lát? Az a parancsolatunk is van (és kaptuk) Őtőle, hogy aki szereti az Istent, szeresse a maga atyjafiát (a testvérét) is” (1 Ján. 4,20-21).

Pál apostolon keresztül az Úr kijelentette, hogy ez a szeretet nem érzelem, és nem csak szavakból áll, hanem cselekedetből: Senkinek semmivel ne tartozzatok [és ne legyetek adósok]  hanem csak azzal, hogy egymást [az ugyanabból a fajtából egy másikat (vagyis Krisztusit)] szeressétek. [kölcsönös szeretettel; (ez azt jelenti, hogy: SZERET önzetlenül, a másik érdemeitől függetlenül] mert aki szereti a felebarátját [az embertársát; a különböző; „másféle” más fajtából való (Ádámi); idegent] a törvényt [vagyis Isten útmutatását, tanítását, amelyet az Igében jelentett ki] betöltötte. [beteljesítette, véghezvitte, megvalósította, és tartalmat adott neki]. Mert ez: Ne paráználkodjál [vagyis ne légy házasságtörő] ne ölj, ne orozz, [ne lopj] hamis tanúbizonyságot ne szólj, ne kívánd, [a másét] és ha valamely más parancsolat van, ebben az igében foglaltatik egybe: [vagyis egy egészbe foglalja ez az egy ige]: Szeressed felebarátodat [a közel levő embert, szomszédot, embertársadat] mint tenmagadat, [mint saját magadat]. A [felebaráti] szeretet [vagyis isteni tulajdonság nyilvánuljon meg a másik ember iránt. Ez a szeretet nem tekint arra, hogy a másik ember megérdemli-e ezt a szeretetet. Aki így szeret, az megbecsüli a másikat, igyekszik örömet szerezni neki, javát és jólétét elősegíteni]. Nem illeti gonosszal a felebarátot. [és nem szerez az embertársnak gonosz bántalmazást (nem tesz rosszat)]. Annakokáért a törvénynek betöltése a szeretet. [tehát a szeretettel teljesen betöltjük a törtvényt]” (Róm. 13,8-10)

„A parancs célja tehát a tiszta szívből, jó lelkiismeretből és képmutatás nélküli hitből fakadó szeretet” (1 Tim. 1,5)

„Mert: az egész törvény ebben az egy igében teljesedik be: Szeresd felebarátodat, mint magadat” (Gal. 5,14)

Ez a királyok Királyának törvénye: „Ha ellenben megtartjátok (és betöltitek) a királyi törvényt az Írás szerint: Szeressed felebarátodat, mint tenmagadat, jól (és helyesen) cselekesztek” (Jak. 2,8)

Mert: „A gyűlölet viszályt teremt, de minden vétket elfedez (befed, betakar, elrejt, eltitkol) a szeretet” (Péld. 10,12)

Tehát: „Amit akartok azért [és amit szeretnétek tehát], hogy az emberek ti veletek cselekedjenek [megtegyenek, és bánjanak], mindazt ti is úgy [és ugyanazt] cselekedjétek [és tegyétek meg] azokkal [vagyis velük]; mert ez a törvény és [ezt tanítják] a próféták. [Más fordítás: Ez a törvény és a próféták tanításának lényege]” (Mát. 7,12)

Mert ez a királyi törvény, hogy: „Egymás súlyos, nyomasztó terhét, amelynek hordozásához testvéri segítség kell, hordozzátok, és úgy töltsétek be, úgy teljesítsétek be a Krisztus törvényét, vagyis Krisztus útmutatását, tanítását, amelyet az Igében jelentett ki. [Más fordítás: Segítsetek egymásnak, amikor valakit gondok és bajok vesznek körül. Így engedelmeskedtek igazán a Krisztus törvényének]” (Gal. 6,2).

Az Úr Jézus kijelentése a szeretet parancsa teljesítésének eredményéről: „Szeresd [ez azt jelenti, hogy: magadat teljesen odaadni, átadni, teljesen összekötni magad Istennel, eggyé válni vele. Vagyis teljesen odaszánni magad, és elveszni, feloldódni a szeretetben] az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből [vagyis egész lényeddel] és teljes elmédből [azaz: egész gondolkozásmódoddal]. Ez az első és nagy [és legfontosabb] parancsolat. A második pedig hasonlatos ehhez [és ugyanannyira fontos, mint ez, úgy]: Szeresd [ez azt jelenti, hogy: szeret, önzetlenül, tárgya érdemeitől függetlenül. Isteni tulajdonság megnyilvánulása az emberek iránt, amely azok javát, üdvösségét munkálja] felebarátodat [vagyis a közelálló személyt, az embertársadat, a szomszédodat, a másik, a különböző; „másféle” más fajtából való - ádámi - idegent], mint [saját] magadat. E két parancsolaton függ (ezen alapszik) az egész törvény és a próféták” (Mát. 22,37-40).

Ezt kéri az apostol a teljes eklézsiától: „És most kérlek téged, Asszonyom [(küria): úrnőm], nem mintha új [(kainosz): újszerű, ismeretlen, szokatlan, meglepő] parancsolatot írnék néked, hanem amelyet kezdettől fogva vettünk [(arkhé ekhó): vagyis eredetileg befogadtunk, és birtokoltunk], hogy [(agapaó): Isten szerinti szeretettel] szeressük egymást!” (2 Ján. 1,5).

És Péter apostolon keresztül újra -és újra arra buzdít a Szent Szellem, hogy: „Mindenek előtt pedig legyetek hajlandók az egymás iránti elszánt, megállás nélküli, heves, forró szeretetre (vagyis egymás odaadó szeretetére); mert a szeretet sok vétket (sérelmet, bűnt) elfedez (befed, betakar, és vétkek tömegét leplezi el)” (1Pét 4,8).

És: „Tisztítsátok meg egész valótokat az igazság iránti engedelmességgel képmutatás nélküli testvérszeretetre, egymást kitartóan, tiszta szívből (szellemből) szeressétek, mint akik nem romlandó, hanem romolhatatlan magból születtetek újjá, Isten élő és maradandó igéje által” (1 Pét. 1,22-23).

Ez a bizonyítéka annak is, hogy felülről születettek vagyunk: „Szeretteim, szeressük egymást: mert a szeretet az Istenből van; és mindaz, aki szeret, az Istenből született, és ismeri az Istent” (1 Ján. 4,7).

Ez mutatja meg, hogy megismertük, és megértettük, hogy ki jött el megváltani bennünket: Az Úr Jézus a tanítványaitól búcsúzva kijelentette, hogy erről ismerhetők fel az Övéi: „Új parancsolatot adok néktek, hogy egymást szeressétek; amint (és ahogyan) én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is egymást. Erről ismeri meg (és fogja megtudni) mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni fogjátok” (Ján. 13,34-35)

„Ez az én parancsolatom, hogy (úgy) szeressétek egymást, amiképpen (és ahogyan) én szerettelek titeket” (Ján. 15,12).

1 Ján. 3,12 Nem úgy, mint [(kathósz): ahogyan] Káin [jelentése: alkotott, képmás, birtoklás], aki a (ponérosz ek ex): gonoszból vala, [aki a gonoszból származott] és meggyilkolá az ő testvérét. És miért [(tisz ti kharin): Kinek a kedvéért] gyilkolta meg azt? Mivel az ő cselekedetei gonoszok valának, mert az ő [(ergon ponérosz én): feladata a gonoszság volt], a testvéreié pedig igazak, [azaz (dikaiosz): igaznak nyilvánított volt]*

*Az Úr Jézus kijelentése a hitetlen Júdabeliek, és minden hitetlen ember származásáról:Kígyók, mérges kígyóknak [viperáknak] fajzatai [ivadékai], miképpen kerülitek ki a gyehennának büntetését [Más fordítás: Hogyan menekülhetnétek meg a gyehennával sújtó ítélettől]. Annakokáért ímé prófétákat, bölcseket és írástudókat [és törvénytanítókat, törvénymagyarázókat] küldök én hozzátok: és azok közül némelyeket [vagyis egyeseket] megöltök, és megfeszítetek, [majd] másokat azok közül a ti zsinagógáitokban megostoroztok [és megkorbácsoltok] és városról-városra üldöztök. Hogy reátok szálljon minden igaz [vagyis megigazult] vér, amely kiömlött [és amelyet kiontottak] a földön, az igaz [vagyis megigazult] Ábelnek vérétől Zakariásnak [jelentése: az Úr megemlékezik], a Barakiás [jelentése: az Úr az, aki megáld] fiának véréig, akit a templom és az [áldozati] oltár között megöltetek [meggyilkoltatok]” (Mát. 23,33-35).

És miért hitetlenek? Mert a hitetlenség atyjától származnak: „Ti az ördög (a vádló, rágalmazó, félrevezető, ellenség) atyától valók vagytok (és származtok), és a ti atyátok kívánságait (és vágyait tudjátok), és akarjátok (és csak azt vagytok képesek) teljesíteni. Az emberölő (vagyis embergyilkos) volt kezdettől fogva, és nem állott meg az igazságban (az Igében, a valóságban), mert nincsen ő benne igazság (vagyis az Ige, a valóság). Mikor hazugságot szól, a sajátjából (a magáéból) szól; mert hazug (csaló, hamisító) és hazugság (a hamisság, valótlanság, kitalálás, csalás, becsapás) atyja” (Ján. 8,44).

Úgy mint Káin, akiről így hangzik az isteni bizonyságtétel: „Lőn pedig idő multával, hogy Kain (jelentése: szerzemény, nyereség, birtoklás, alkotott, képmás) ajándékot (minəḥáh): felajánlást, áldozatot) vive az Úrnak a föld (thüszian: a cselekedetei) gyümölcséből. És Ábel (jelentése: lehelet, esendőség, mulandóság) is vive az ő juhainak első fajzásából (az elsőszülött bárányokból) és azoknak kövérségéből (ḥéleḇ ḥeleḇ: legjavából). És tekinte az Úr Ábelre és az ő ajándékára (minəḥáh: felajánlására és áldozatára). Kainra pedig és az ő ajándékára (és áldozatára) nem tekinte, miért is Kain haragra gerjede és fejét lecsüggeszté. És szól s beszél vala Kain Ábellel, az ő atyjafiával. És lőn, mikor a mezőn valának, támada Kain Ábelre, az ő atyjafiára (a testvérére), és megölé (meggyilkolta) őt (1 Móz. 4,3-5.8).

Mert Kain a hitetlenség atyjától származott, és hitetlen volt: „Hit által vitt Ábel becsesebb (értékesebb) áldozatot Istennek, mint Kain, ami által bizonyságot nyert afelől, hogy igaz, bizonyságot tevén az ő (áldozati) ajándékairól Isten, és az (hite) által még holta után is beszél” (Zsid. 11,4).

Mert: „A vérszomjasak gyűlölik a tökéletes, feddhetetlen embert…” (Péld. 29,10).

1 Ján. 3,13 Ne csodálkozzatok atyámfiai [testvéreim], ha gyűlöl titeket evilág, [ha (miszeó): ellenszenvet érez, ami rosszakaratú megnyilvánulásokhoz vezet]!*

*Az Úr Jézus így szól az övéihez: „Ha gyűlöl [(miszeó): ellenszenvesnek tart] titeket a világ [koszmosz): a látható világ, vagyis evilág], tudjátok [(ginószkó): és értsétek] meg, hogy engem elébb gyűlölt ti nálatoknál. Ha e világból volnátok, a világ szeretné [(phileó): és kedvelné] azt, ami az övé [(idiosz): ami a saját tulajdona, ami hozzá tartozik]; de mivelhogy nem vagytok e világból, hanem én választottalak ki magamnak titeket e világból, azért gyűlöl titeket a világ. (Ján. 15,18-19).

Az Úr Jézus kijelenti a gyűlölet okát, így imádkozva az Atyához: „Én a te igédet nékik adtam; és a világ gyűlölte őket, mivelhogy nem e világból valók, amint hogy én sem e világból vagyok. Nem azt kérem, hogy vedd ki őket e világból, hanem hogy őrizd meg őket a gonosztól” (Ján. 17,14-15).

És az apostol folytatja a kijelentést, elmondva az Úr gyermekeinek származását: „a mi országunk [(politeuma): polgárjogunk / modern szóval: állampolgárságunk / = magatartásunkat meghatározó eredetünk és hovatartozásunk a] mennyekben van… (Fil. 3,20).

János apostol bizonyságtétele: „Lássátok milyen nagy szeretetet (tanúsított irántunk, és) adott nékünk az Atya, hogy Isten fiainak neveztetünk! A világ azért nem ismer minket, mert nem ismerte meg Őt” Hát: „Ne csodálkozzatok, testvéreim, ha gyűlöl titeket a világ” (1 Ján. 3,1.13).

1 Ján. 3,14 Mi tudjuk, és [(eidó oida): tisztában vagyunk vele], hogy általmentünk a halálból az életbe, mert [(agapaó): Isten szerinti szeretettel] szeretjük a mi atyánkfiait [testvéreinket]. Aki nem szereti [(agapaó): Isten szerinti szeretettel] az ő atyjafiát, [testvérét], a halálban marad*

*Mert:Aki szereti az ő atyjafiát [a testvérét, (agapaó) úgy, hogy magát teljesen átadta, és teljesen összekötötte, és eggyé vált vele] a világosságban [az a (phósz): fényben] marad, és nincs benne botránkozásra való. [(szkandalon): nincs benne csapda, kelepce, bűnre csábítás / késztetés, kihívás, ok a felháborodásra, botránykő, sértő, bántó dolog, botlás köve nem botolhatnak meg benne az emberek; nem szolgál botrányul másoknak]” (1 Ján. 2,10).

1 Ján. 3,15 Aki gyűlöli az ő atyjafiát [a testvérét], mind embergyilkos az: és tudjátok, hogy egy embergyilkosnak sincs örök élete, ami megmaradhatna ő benne*

*Már Mózesen keresztül így szólt az Úr: „Ne gyűlöld a te atyádfiát szívedben; fedd meg (bátran) a te felebarátodat nyilván, (hogy ne légy részes a vétkébe) és ne viseljed az ő bűnének terhét” (3 Móz. 19,17). 

Az Úr Jézus pedig kijelentette, hogy: „Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek, az ősöknek, az eredetieknek: Ne ölj, vagyis nem fogsz ölni, mert aki öl, és aki ölni fog, az vádolható, - azaz az ördög hatalma alatt marad, hiszen az Ördög embergyilkos kezdettől, eredetétől fogva, - és méltó az ítéletre” (Mát. 5,21). 

Mert az Úr szava így hangzik: „A benneteket éltető vért pedig számon kérem. Minden élőlénytől számon kérem azt, az embertől is. Számon kérem az ember életét: egyik embertől a másikét. Aki ember vérét ontja, annak vérét ember ontja. Mert Isten a maga képmására alkotta az embert” (1 Móz. 9,5-6).

És magukra vették a sátán ítéletét, azonosulva vele: „A… gyilkosoknak része a tűzzel és kénkővel égő tóban lesz, ami a második halál” (Jel. 21.8).

1 Ján. 3,16 Arról ismertük és [(ginószkó): értettük] meg az [(agapé): Isten szerinti] szeretetet, hogy Ő az ő életét adta [(tithémi): kiszolgáltatta és tette le] érettünk [(hüper): helyettünk]: mi is kötelesek vagyunk odaadni [letenni] életünket a mi atyánkfiaiért [(opheiló): ezért mi is tartozunk azzal, hogy életünket adjuk testvéreink helyett]*

*Az Úr Jézus kijelentése: Én vagyok a jó pásztor: a jó pásztor életét adja a juhokért” (Ján. 10,11).

„És példát [hüpodeigma): mintát, útmutatást] adtam néktek, hogy amiképpen én cselekedtem veletek, ti is akképpen cselekedjetek” (Ján. 13,15).

Mert: „Nincsen senkiben nagyobb [(agapé): Isten szerinti] szeretet annál, mintha valaki életét adja [(tithémi): életét leteszi] az ő barátaiért(Ján. 15,13).

És hogy ki a jó Pásztor, arról így prófétál Ézsaiás: „Ímé, az Úr (JHVH: Jahve) Isten (az én Uram, az Úr /JHVH: Jahve/) jő hatalommal, és karja uralkodik! ímé, jutalma (vagyis szerzeménye) vele jő, és megfizetése (amiért fáradozott.) ő előtte. Mint pásztor, nyáját úgy legelteti, karjára gyűjti a bárányokat (és ölébe veszi és hordozza őket), a szoptatósokat szelíden vezeti” (Ésa. 40,10-11).

És hogy Isten maga jött el, azt megerősíti Ezékiel próféta is: „Mert így szól az Úr Isten (az én Uram, az ÚR /JHVH: Jahve/): Ímé, én magam keresem meg nyájamat, és magam tudakozódom utána (és én viselem gondjukat.). Miképpen a pásztor tudakozódik nyája után (ahogyan a pásztor gondját viseli a nyájnak), amely napon ott áll elszéledt juhai között; így tudakozódom nyájam után (és úgy viselem gondját juhaimnak), és kiszabadítom őket minden helyről, ahova szétszóródtak a felhőnek és borúnak napján. És kihozom (kivezetem) őket a népek közül s egybegyűjtöm a földekről (az országokból), és beviszem őket az ő (saját) földjükre, és legeltetem őket Izráel hegyein, a mélységekben (vagyis a völgyekben) s a föld minden lakóhelyén. Jó legelőn legeltetem őket, és Izráel magasságos hegyein lészen akluk (és Izráel magas hegyein fognak tanyázni), ott feküsznek jó akolban (jó tanyájuk lesz, ott heverésznek), s kövér legelőn legelnek Izráel hegyein. Én magam legeltetem nyájamat, (és én keresek nekik pihenőhelyet) s én nyugosztom meg őket, ezt mondja az Úr Isten (az én Uram, az ÚR). Az elveszettet megkeresem, s az elűzöttet visszahozom (az eltévedtet visszaterelem), s a megtöröttet kötözgetem (a sérültet bekötözöm), s a beteget (a gyengét) erősítem; a kövérre és az erősre vigyázok, és legeltetem őket úgy, mint illik (és ahogy kell)” (Ezék. 34,12-16).

És folytatódik a kijelentés: „És (én megszabadítom, és) megtartom az én juhaimat, hogy többé ne legyenek zsákmányul, és ítéletet teszek juh és juh között (vagyis igazságot teszek bárány és bárány között). És állatok föléjük egyetlenegy pásztort, hogy legeltesse őket: az én szolgámat, Dávidot, ő legelteti őket s ő lesz nékik pásztoruk. Én pedig, az Úr, leszek nékik Istenük, és az én szolgám, Dávid, fejedelem közöttük. Én, az Úr mondottam” (Ezék. 34,22-24).

Dávid így prófétál az egyetlen Pásztorról: „Dávid zsoltára. Az Úr /JHVH: Jahve/ az én pásztorom; nem szűkölködöm. Fűves legelőkön (terelget), és nyugtat engem, és csendes vizekhez terelget engem” (Zsolt. 23,1-6).

János apostolon keresztül kerül kijelentésre, hogy kiről szóltak a próféták: „Nem éheznek többé, sem nem szomjúhoznak többé; sem a nap nem tűz rájuk, sem semmi hőség: Mert a Bárány, aki a királyiszéknek közepette (a trón közepén) van, legelteti őket, és a vizeknek élő forrásaira viszi őket; és eltöröl Isten az ő szemeikről minden könnyet” (Jel. 7,16-17).

 És így folytatódik a kijelenés, mert: Az Isten pedig a mi hozzánk való szerelmét [agapéját, isteni természetét] abban mutatta meg, [azzal bizonyítja] hogy [abban az időben] mikor még bűnösök [vagyis céltévesztők] voltunk, Krisztus [már akkor] érettünk meghalt” (Róm. 5,8).

„Szeretteim, ha így szeretett minket az Isten, nekünk is szeretnünk kell egymást (1 Ján. 4,11).

 Hiszen: „Mi azért szeretünk, mert ő előbb szeretett minket” (1 Ján. 4,19).

És arra buzdít az apostol, hogy: „Legyetek annakokáért követői [utánzói] az Istennek, mint szeretett [(agapétosz): kedvesen, drágán, nagyon szeretett] gyermekek: És járjatok [(peripateó): éljetek (agapé): isteni] szeretetben, miképpen a Krisztus is szeretett minket, és adta Önmagát miérettünk ajándékul és áldozatul az Istennek, kedves jó illatul. [Más fordítás: S odaadta magát értünk, hogy felajánlás, véres áldozat, jó illat legyen az Istennek]” (Eféz. 5,1-2).

1 Ján. 3,17 Akinek pedig van miből élnie e világon, a [(biosz): földi élethez, a megélhetéshez szükséges javakkal rendelkezik], és elnézi, hogy az ő atyjafia [a testvére] szükségben van [(khreia): szűkölködik], és elzárja attól az ő szívét [a bensőjét], miképpen (menó: és hogyan lakhat), és marad meg abban az Isten szeretete?*

*Pedig ha nem él bennem a szeretet, azaz Isten, akkor: „ha [egész] vagyonomat mind felétetem [szétosztom] is [a nélkülözők közt; a szegények táplálására]. És ha testemet [szóma = a földi élet megjelenési formája, a személyiség lényege, ereje, teljes lénye] tűzre adom [hogy meg(el)égessenek, tűzhalálra, tűz martalékául szánom (úgy hogy égjek)] is [égőáldozatul, hogy dicsekedhessem], szeretet pedig nincs énbennem, semmi hasznom abból. [mit sem használ nekem] (1 Kor. 13,3).

Az Úr Jézus kijelentése az Övéi részére: Így nyilvánul meg, hogy isteni természet részesei vagytok: „Nektek azonban, akik hallgattok engem, ezt mondom: szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót azokkal, akik gyűlölnek titeket; áldjátok azokat, akik átkoznak, és imádkozzatok azokért, akik bántalmaznak titeket. Aki arcul üt, annak tartsd oda a másik arcodat is, és aki elveszi felsőruhádat, attól alsóruhádat se tagadd meg. Mindenkinek, aki kér tőled, adj, és attól, aki elveszi a tiedet, ne követeld vissza. És amint szeretnétek, hogy az emberek veletek bánjanak, ti is úgy bánjatok velük” (Luk. 6,27-31).

Ha pedig az atyafiak, férfiak vagy nők [azaz testvérnő], mezítelenek, és szűkölködnek mindennapi eledel nélkül [vagyis hiányzik a létfenntartásukhoz szükséges táplálék], És azt mondja nékik valaki ti közületek: Menjetek el békességgel, melegedjetek meg és lakjatok jól; de nem adjátok meg nékik, amikre szüksége van [ami nélkülözhetetlen] a testnek [(szóma): az egész lényük számára]; mi annak a haszna [és mi hasznát látnák ők annak]” (Jak. 2,15-16).

Mert: „… az igaz irgalmas (könyörületes) és adakozó” (Zsolt. 37,21).

 Hiszen: „Önmagával tesz jól a hívő férfiú.... Mert: A mással jóltevő ember megkövéredik; és aki mást felüdít, maga is üdül” (Péld. 11,17.25)

 „Aki tehát tudna jót tenni, de nem teszi: bűne az annak” (Jak. 4,17).

 Tégy jót a hitben testvéreiddel: „Ezért tehát, míg időnk van, tegyünk jót mindenkivel, leginkább pedig azokkal, akik testvéreink a hitben” (Gal. 6,10)

És testszerinti rokonaiddal is: „Ha pedig valaki az övéiről és főképpen az ő háznépéről gondot nem visel: a hitet megtagadta, és rosszabb a hitetlennél” (1 Tim. 5,8).

Hát: „Ne fogd meg [(mánaʿ): ne tartsd vissza] a jótéteményt (ṭôḇ) (baʿal): jó dolgokat, javakat, amivel rendelkezel] azoktól, akiket illet [akik szűkölködnek], ha hatalmadban van [('él): és lehetőséged van] annak megcselekedése. [Más fordítás: Ne késs jót tenni a rászorulóval, ha módodban van, hogy megtedd]. Ne mondd a te felebarátodnak [embertársadnak, barátodnak]: menj el, azután térj meg, [gyere máskor, jöjj vissza holnap és majd] holnap adok; holott nálad van, [ha mindjárt, tüstént adhatnád] amit kér, [ha tehetségedben van adnod]” (Péld. 3,27-28).

 Mert azt mondja az Úr, hogy ez az: „… a mit én kedvelek: hogy megnyisd a gonoszságnak bilincseit, az igának köteleit megoldjad, és szabadon bocsásd az elnyomottakat, és hogy minden igát széttépjetek. Nem az-é, hogy az éhezőnek megszegd kenyeredet, és a szegény bujdosókat házadba bevigyed, ha meztelent látsz, felruházzad, és testvéred előtt el ne rejtsd magadat (és ne zárkózz el testvéred elől)? Akkor felhasad, mint hajnal a te világosságod, és meggyógyulásod gyorsan kivirágzik, és igazságod előtted jár; az Úr dicsősége követ. Akkor kiáltasz, és az Úr meghallgat, (és ha segítségül hívod az URat, ő válaszol) jajgatsz, és ő azt mondja: Ímé, itt vagyok. Ha elvetended közüled az igát, és megszünsz ujjal mutogatni és hamisságot beszélni; Ha odaadod utolsó falatodat az éhezőnek, és az elepedt lelkűt megelégíted: feltámad a setétségben világosságod, és homályosságod olyan lesz, mint a dél. És vezérel téged az Úr szüntelen, megelégíti lelkedet nagy szárazságban is, és csontjaidat megerősíti, és olyan leszel, mint a megöntözött kert, és mint vízforrás, a melynek vize el nem fogy. És megépítik fiaid a régi romokat, az emberöltők alapzatait felrakod, és neveztetel romlás építőjének, ösvények megújítójának, hogy ott lakhassanak (Ésa. 58,6-12).

1 Ján. 3,18 Fiacskáim [gyermekeim], ne szóval szeressünk, ne csak [(logosz agapaó): prédikáljunk az Isten szerinti szeretetről], se nyelvvel, és ne is csak [(glóssza): beszéljünk róla]; hanem cselekedettel és valósággal, azaz [valóságos tettekkel]*

*Jakab apostolon keresztül így figyelmeztet az Úr: „Az igének [a (logosznak)] pedig megtartói [és cselekvői] legyetek [és az igét váltsátok tettekre] és ne csak hallgatói, megcsalván magatokat (mert aztán hamis következtetésekkel eltévesztitek az igazságot)” (Jak. 1,22).

És folytatódik a kijelentés: „Lelketeket [(pszükhé): életeteket] az igazság [(alétheia): a valóság, vagyis isten Igéje] iránt való engedelmességben [(hüpakoé): szófogadásban, szolgálatkészségben és alárendelésben] képmutatás nélkül való [(anüpokritosz): őszinte, nem tettetett, nem színlelt] atyafiúi [vagyis testvéri] szeretetre tisztítván meg a Szellem által, egymást tiszta [(katharosz):  mocsoktalan, érintetlen, vegyítetlen, hamisítatlan, őszinte, romlatlan, becsületes] szívből [(kardia): a szellemi életetek központjából] buzgón [(ektenósz): elszántan, odaadóan, kitartóan, állhatatosan, forrón, hevesen] szeressétek [(agapaó): Vagyis teljesen szánjátok oda magatokat, és feloldódni a szeretetben] (1 Pét. 1,22).

„A szeretet [(agapé): isteni tulajdonság nyilvánuljon meg a másik ember iránt, ami] képmutatás [tettetés; színlelés; kétszínűség] nélkül való legyen. Iszonyodjatok [teljes lényetekkel irtózzatok; gyűlölettel; utálattal forduljatok el] a gonosztól [ami káros, ártalmas; rossz; minden gonosz dologtól, ügytől, cselekedettől] ragaszkodjatok [tapadjatok, ragadjatok, csatlakozzatok, társuljatok] a jóhoz. Atyafiúi [testvéri] szeretettel egymás iránt gyöngédek [egymást odaadóan szeretők] a tiszteletadásban egymást megelőzők legyetek. [a tisztelet dolgában egymással versengők]” (Róm. 12,9). 

És így prófétál Ezékiel a magukat Krisztus népének nevezőkről, aki csak vallásosak, de nem születek újjá: „És te, embernek fia, néped fiai beszélgetnek felőled a falak mellett s a házaknak ajtaiban; és egyik a másikkal szól, kiki az ő atyjafiával, mondván: Jertek, kérlek, és halljátok: micsoda beszéd az, amely az Úrtól jő ki (miféle ige jön az ÚRtól)? És eljőnek hozzád, ahogy a nép össze szokott jőni (mintha népgyűlésre jönnének), s oda ülnek elődbe, mint az én népem, és hallgatják beszédedet, de nem cselekszik (de nem aszerint élnek), hanem szerelmeskedő énekként veszik azokat ajkukra (pajzán dallá lesz az a szájukban), szívük (és eszük) pedig nyereség után jár” (Ezék. 33,30-31).

1 Ján. 3,19 És erről ismerjük meg, hogy mi az igazságból [valóságból] vagyunk, és így tesszük bátorságosakká [és így nyugtatjuk meg] ő előtte a mi szíveinket* [Görög szöveg: (kai): így aztán (tútó): ebből (ginószkó): megismerjük, és megértjük (hoti): hogy mi a (alétheia): valóságból (eszmen): vagyunk, és így (peithó): bizalommal lesz az Ő (emproszthen): színe előtt a (kardia): szívünk]**

*Szív (kardia):-, a szellemi lényünk középpontja. Isten keresésének, az Ige befogadásának „szerve”

**És így folytatódik a kijelentés:És most, fiacskáim [gyermekeim] maradjatok Őbenne; hogy mikor, és [bármikor] megjelenik [(phaneroó): nyilvánvalóvá lesz, megmutatkozik, és láthatóvá lesz], bizodalmunk legyen, és meg ne szégyenüljünk [(mé aiszkhünó): nehogy szégyent valljunk] előtte az Ő eljövetelekor [(parúszia): megérkezésekor, jelenlétében]. Ha [(eidó oida): megismertétek], és tudjátok, hogy ő igaz, [(ginószkó) megértettétek], és tudjátok, hogy aki az igazságot [(dikaiosz): a megigazultságot] cselekszik, [(poieó): megvalósítja] az [is] mind belőle született, Belőle [vette eredetét]” (1 Ján. 2,28-29).

Az Úr Jézus maga jelenti ki, hogy: „Én vagyok … az igazság [(alétheia): vagyis a valóság]…” (Ján. 14,6).

Azért ha valaki [mindenki, aki] Krisztusban van, új [(kainosz): ismeretlen, szokatlan, meglepő] teremtés az [új teremtmény]; a régiek [az eredeti, kezdeti, ősi] elmúltak [a régi megszűnt, tovatűnt], ímé, újjá lett minden [valami új valósult meg; új jött létre; új állt elő]” (2 Kor. 5,17).

1 Ján. 3,20 Hogy ha vádol [is] minket a szív, mivelhogy nagyobb az Isten a mi szívünknél, és mindent tud [Más fordítás: Ha a mi szívünk / bensőnk (kataginószkó): hibáztat, vádol és megró valamiért minket; az Isten nagyobb, mint a mi szívünk, és mindent tud].

1 Ján. 3,21 Szeretteim, ha szívünk nem vádol minket, bizodalmunk van az Istenhez, és [(parrészia): bizalommal szólhatunk Isten előtt]*

*Ezért hát: „Járuljunk azért oda hozzá igaz szívvel, hitnek teljességével, mint akiknek szívük tiszta, vagyis megtisztult a gonosz lelkiismerettől, azaz: szellemi együttészleléstől. És egész lényük meg van mosva tiszta vízzel. Tartsuk meg a reménységnek megvallását tántoríthatatlanul, és a reménység hitvallásához szilárdan ragaszkodjunk, mert hű az, aki ígéretet tett” (Zsid. 10,22-23).

Mert tudjuk, hogy az Úr az: „Aki irgalmas marad, és ezer íziglen megbocsát hamisságot, vétket és bűnt: de nem hagyja a bűnöst büntetlenül, megbünteti az atyák álnokságát a fiakban, és a fiak fiaiban harmad és negyedíziglen. (Héber szerint: „Aki irgalmas (ḥeseḏ): szerető, jóakaratú, jóindulatú, kegyelmes marad, és (nácar): betartja szövetségét ezer íziglen, azaz ('elep̄): ezer nemzetségig. (násá' náśá' ʿávôn ʿáôn pešaʿ): elveszi a bűnt, és a bűn következményét, a bajokat, csapást; engesztelést végez, bűnt vesz magára, bűnössé teszi magát, és megbocsát lázadást, elszakadást, és (náqah): ártatlannak nyilvánít, fölment, megbocsát, büntetés nélkül hagyja, és (páqaḏ): utánamegy, utánanéz, gondját viseli az ('áḇ): ősök (ʿávôn ʿáôn bén): bűn, vétek alá vetett, vádolható fiainak (šilléš ribbéʿa): a harmadik, és negyedik nemzedékhez tartozó unokák, és dédunokáknak is” (2 Móz. 34,7).

1 Ján. 3,22 És akármit kérjünk, megnyerjük tőle, mert megtartjuk a parancsolatot, és azokat cselekesszük, amik kedvesek előtte. (görög szerint:(kai): akkor (hosz hé ho): aki (hosz hé ho): amit
(aiteó autosz para): kér őtőle (lambanó): megkapja,
(hoti): mert (téreó): megtartja az (autosz): Ő (entolé): parancsát (kai): és azt (poieó): cselekszi, ami az (autosz): Ő (enópion): szeme előtt (aresztosz): kedves)*

*Az Úr Jézus arra bátorít, hogy: Kérjetek és megadatik néktek, és kapni fogtok… Mert mindenki, aki kér, mind kap, és megnyeri azt, amit kér… (Mát. 7,7-8).

De hittel kérjetek, mert: „amit könyörgésetekben [és imádságotokban hittel] kértek, mindazt meg is kapjátok, ha hisztek. [Más fordítás: Meg is fogtok kapni mindent, amit csak hittel imádságban kértek]” (Mát. 21,22).

Ezért: „Amit könyörgésetekben kértek, higgyétek, hogy mindazt megnyeritek (hogy amiért imádkoztok mindazt, amit kértek, megkapjátok), és meglészen néktek (és meg is adatik nektek). (Márk. 11,24).

És az Úr Jézustól kérjetek, az Ő Nevében: „És akármit kértek majd az én nevemben, megcselekszem azt, hogy dicsőíttessék az Atya a Fiúban. Ha valamit kértek (tőlem) az én nevemben, én megcselekszem azt” (Ján. 14,13).

És ismét: „… Kérjetek és megadatik néktek; … Mert aki kér, mind kap; …” (Luk. 11,9-10).

És ez az a bizodalom, amellyel Őhozzá vagyunk (és az iránta való bizalmunk pedig azt jelenti), hogy ha kérünk valamit az Ő akarata szerint, meghallgat minket: És ha tudjuk, hogy meghallgat bennünket, akármit kérünk, tudjuk, hogy megvannak a kéréseink (és hogy már megkaptuk), amelyeket kértünk Őtőle” (1 Ján. 5,14-15).

Dávid így prófétál: „A szegények (és alázatosok) kívánságát meghallgatod, oh Uram! Megerősíted szívüket, (és feléjük fordítod füledet, és) füleiddel figyelmezel” (Zsolt. 10,17)

Mert: „Az Úr szemei az igazakon vannak, és az ő fülei azoknak kiáltásán (Más fordítás: Az ÚR szeme látja az igazakat, füle meghallja kiáltásukat)” (Zsolt. 34,16)

 Hiszen: „Közel van az Úr minden őt hívóhoz; mindenkihez, aki hűséggel (és igazán) hívja őt. Beteljesíti az őt félőknek kívánságát; kiáltásukat meghallgatja és megsegíti őket” (Zsolt. 145,18-19)

Bizony: „… az igazaknak… könyörgését (és imádságát) meghallgatja” (Péld. 15,29).

1 Ján. 3,23 Ez pedig [(hútosz hauté túto kai): ez ugyanis] az ő parancsolata, hogy higgyünk az ő Fiának, a Jézus Krisztusnak nevében és szeressük egymást, amint megparancsolta nékünk*

*Az Úr Jézus kijelentése: Az az Istennek tetsző dolog, hogy higgyetek abban, akit ő küldött” (Ján. 6,29).

Én pedig egy: „Új [(kainosz): újszerű, ismeretlen, szokatlan, meglepő] parancsolatot adok néktek, [ami lényegében is különbözik a korábbitól, ami eddig még nem volt érvényben] hogy egymást szeressétek; [(agapaó): Vagyis teljesen szánjátok oda magatokat egymásnak, többre tartva a másikat, mint magatokat]. Amint [(kathósz): ugyanúgy, ahogyan] én szerettelek titeket [(agapaó): vagyis odaszántam magam érettetek], úgy szeressétek ti is egymást” (Ján. 13,34).

A parancsolat újszerűsége pedig az: „…. hogy [úgy] szeressétek egymást [(agapaó): teljesen adjátok át, szánjátok oda magatokat egymásnak], amiképpen én szerettelek titeket [(agapaó): és teljesen átadtam, oda szántam magamat nektek]” (Ján. 15,12).

Hiszen - mondja János apostol: „Mi azért szeretünk, mert ő előbb szeretett minket” (1 Ján. 4,19).

1 Ján. 3,24 És aki az ő parancsolatát megtartja, az Őbenne marad és Ő is abban; és abból ismerjük, és [értjük] meg, hogy bennünk marad, abból a Szellemből, akit nékünk adott*

*Az Úr Jézus kijelentése, mert: „… Ha valaki szeret engem [(agapaó): vagyis teljesen átadja, oda szánja magát nekem, eggyé válik velem], és megtartja [(téreó): ügyel rá, megőrzi, magánál tartja] az én beszédemet [(logoszomat): az én igémet]. Az én Atyám szereti őt, [(agapaó): vagyis teljesen átadja, oda szánja magát neki, eggyé válik vele] és ahhoz megyünk, [(poieó moné): és szállást készítünk magunknak nála] és annál lakozunk” (Ján. 14,23).

Ugyanis: „Én és az Atya egy [(heisz hen): és ugyanaz] vagyunk(Ján. 10,30).

És így folytatódik a kijelentés: „Aki pedig megtartja az ő beszédét, (az ő igéjét) abban valósággal teljessé lett az Isten szeretete. Erről tudjuk meg, hogy őbenne vagyunk” (1 Ján. 2,5).

Mert: „Az Istent soha senki nem látta: Ha szeretjük egymást, az Isten bennünk (lakik, és) marad, és az ő szeretete teljessé lett bennünk: Erről ismerjük meg, hogy benne maradunk és ő mibennünk; mert a maga Szelleméből adott minékünk. És mi megismertük és elhittük az Istennek irántunk való szeretetét. Az Isten szeretet; és aki a szeretetben marad, az Istenben marad, és az Isten is ő benne” (1 Ján. 4,12-13.16)..






A biblia közepe.

Napi Gondolatok Reinhard Bonnkétól

Ha azt látom, hogy a világ a pokol felé megy, nem nyávoghatok, mint egy kismacska, hanem üvölteni akarok, mint egy oroszlán, hogy az egész Föld meghallja: JÉZUS MEGMENT!






Az Úr ígérete: Nem kell félned, mert:

„Meggondolás, és megfontolás virraszt, és őrködik  feletted, értelem őriz és oltalmaz téged” (Péld. 2,11).