Egy törvénytudó kérdése: „Mester, melyik a nagy [a legfontosabb; a fő] parancsolat a törvényben?
Jézus pedig monda néki:
Szeresd [(agapaó) magadat teljesen odaadni, átadni, teljesen
összekötni magad Istennel, eggyé válni vele. Vagyis teljesen odaszánni magad,
és elveszni, feloldódni a szeretetben] az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből [(pszükhé) egész lényeddel] és
teljes elmédből [egész gondolkozásmódoddal].
Ez az első és nagy [és
legfontosabb] parancsolat.
A második pedig hasonlatos
ehhez [ugyanannyira fontos, mint ez, úgy]: Szeresd [(agapaó) szeret, önzetlenül, tárgya érdemeitől
függetlenül. Isteni tulajdonság megnyilvánulása az emberek iránt, amely azok
javát, üdvösségét munkálja] felebarátodat
[(plészion): közelálló személy, embertárs, szomszéd, a másik,
a különböző; „másféle” más fajtából való idegent], mint [saját] magadat.
E két parancsolattól függ az
egész törvény és a próféták [E két parancsolaton függ (alapszik) az egész törvény és a próféták]” (Mát. 22,36-40)
Ezt már a törvény
kimondta: „Halld (meg) Izráel: az Úr, a mi Istenünk, az egyetlen Úr!
Szeressed azért az Urat, a te Istenedet
teljes szívedből, teljes lelkedből (teljes lényeddel) és teljes erődből” (5 Móz.
6,4-5)
„Most pedig, óh Izráel! mit kíván az Úr, a te Istened tőled? Csak azt,
hogy féljed az Urat, a te Istenedet; hogy minden (és mindenben az) ő utjain járj, és szeresd őt, és tiszteljed
(és szolgáld) az Urat, a te Istenedet
teljes szívedből, és teljes lelkedből (egész valóddal)” (5 Móz. 10,12)
És: „Bosszúálló ne
légy, és haragot ne tarts a te néped fiai ellen (a népedhez tartozókkal), hanem szeressed felebarátodat, mint magadat.
Én vagyok az Úr” (3 Móz. 19,18)
Az apostolokon keresztül magyarázza a Szent Szellem az
egyetlen törvényt: Mert ez az (az) üzenet, amelyet kezdettől fogva hallottatok,
hogy szeressük egymást” (1 Ján. 3,11)
„Atyámfiai, nem új
parancsolatot írok néktek, hanem (egy) régi
parancsolatot, amely előttetek volt (amely megvan nálatok) kezdettől fogva; (ez) a régi parancsolat az (az) ige, amelyet hallottatok kezdettől fogva.
Viszont új parancsolatot írok néktek, (azt) ami igaz Őbenne és ti bennetek; mert a sötétség szűnni kezd
(múlik), és az igazi világosság már
fénylik. Aki azt mondja, hogy a világosságban van, és gyűlöli az ő atyjafiát
(testvérét) az még mindig a sötétségben
van. Aki szereti az ő atyjafiát (testvérét az) a világosságban (van, és) marad,
és nincs benne botránkozásra való (szkandalon:
csapda, kelepce; bűnre csábítás /
késztetés, kihívás)” (1 Ján. 2,7-10)
„Ha azt mondja valaki,
hogy: Szeretem az Istent, és gyűlöli (viszont) a maga atyjafiát (testvérét), hazug
az: mert aki nem szereti a maga atyjafiát (testvérét), akit lát, hogyan szeretheti az Istent, akit nem lát? Az a
parancsolatunk is van (kaptuk) Őtőle,
hogy aki szereti az Istent, szeresse a maga atyjafiát (testvérét) is”
(1 Ján. 4,20-21)
Az Úr Jézus a tanítványaitól búcsúzva kijelentette, hogy
miről ismerhetők fel az Övéi: „Új
parancsolatot adok néktek, hogy egymást szeressétek; amint (ahogyan) én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti
is egymást. Erről ismeri meg (fogja megtudni) mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni
fogjátok” (Ján. 13,34-35)
„Ez az én
parancsolatom, hogy (úgy) szeressétek
egymást, amiképpen (ahogyan) én
szerettelek titeket” (Ján. 15,12)
Pál apostolon keresztül így szól az Úr, tovább magyarázva a
törvényt: „Senkinek semmivel ne tartozzatok [ne legyetek adósok] hanem
csak azzal, hogy egymást [ugyanabból
a fajtából (Krisztusi) egy másikat] szeressétek. [kölcsönös
szeretettel; (agapaó): SZERET
önzetlenül, a másik érdemeitől függetlenül] mert aki szereti a felebarátját [embertársát; különböző;
„másféle” más fajtából való (Ádámi); idegent] a törvényt [Isten útmutatását, tanítását, amelyet az Igében
jelentett ki] betöltötte. [beteljesít; véghezvisz, megvalósít;
tartalmat adott neki] Mert ez: Ne paráználkodjál [ne légy
házasságtörő] ne ölj, ne orozz, [ne
lopj] hamis tanúbizonyságot ne szólj, ne
kívánj, [a másét] és ha valamely más
parancsolat van, ebben az igében foglaltatik egybe: [egy egészbe foglalja
ez az egy ige] Szeressed felebarátodat [a közel levő embert, szomszédot,
embertársadat] mint tenmagadat. [saját
magadat] A [felebaráti] szeretet [(agapé): isteni tulajdonság nyilvánuljon meg a másik ember iránt. Ez a
szeretet nem tekint arra, hogy a másik ember megérdemli-e ezt a szeretetet. Aki
így szeret, az megbecsüli a másikat, igyekszik örömet szerezni neki, javát és
jólétét elősegíteni.] nem
illeti gonosszal a felebarátot. [nem szerez az embertársnak gonosz
bántalmazást (nem tesz rosszat)] Annakokáért a törvénynek betöltése a szeretet. [tehát a szeretettel
teljesen betöltjük a törtvényt]” (Róm. 13,8-10)
„A parancs célja tehát a tiszta
szívből, jó lelkiismeretből és képmutatás nélküli hitből fakadó szeretet” (1
Tim. 1,5)
„Mert: az egész törvény ez (ebben az) egy igében teljesedik be: Szeresd
felebarátodat, mint magadat” (Gal. 5,14)
Ez a királyok Királyának törvénye:
„Ha ellenben megtartjátok (és
betöltitek) a királyi törvényt
az Írás szerint: Szeressed felebarátodat, mint tenmagadat, jól (helyesen) cselekesztek” (Jak. 2,8)
Mert: „A gyűlölet viszályt teremt, de minden vétket
elfedez (kalüptó: befed, betakar, elrejt, eltitkol) a
szeretet” (Péld. 10,12)
Tehát: „Amit akartok
azért [szeretnétek tehát], hogy az
emberek ti veletek cselekedjenek [megtegyenek, bánjanak], mindazt ti is úgy [ugyanazt] cselekedjétek [tegyétek meg] azokkal [velük]; mert ez a törvény és [ezt tanítják] a próféták [Ez a törvény és a próféták tanításának lényege]”
(Mát. 7,12)