2015. december 17.

örvendj, örvendj, énekelj az Úrnak

1 Korintusi levél 2. fejezet: Az igehirdető feladata, és az igehirdetés módja.(göröggrl éd kapcsolódó igékkel / revideált)

1Kor. 2,1 Én is, amikor megérkeztem hozzátok testvéreim, atyámfiai, nem azért mentem, és nem úgy érkeztem, mint aki ékesszólás keresett szavaival, vagy magasröptű, fellengző beszéddel, vagy bölcsesség fölényével hirdeti nektek az Isten, vagyis Krisztus bizonyságtételét, misztériumát, szent titkát, tanúságtételét*

*Pál apostol küldetésének céljáról, így tesz megvallást: „Mert… azért küldött engem a Krisztus, hogy...az evangéliumot hirdessem; de nem szólásban való bölcsességgel, hogy a Krisztus keresztje, vagyis kínoszlopa hiábavaló ne legyen” (Kor. 1,17)

„Mert nem beszédben áll, és nem szavakon alapszik, vagy szóban nyilatkozik meg az Istennek országa, az Isten királysága, uralma, hanem erőben, hatalomban, és csodatevő erőben(1 Kor. 4,20).

1Kor. 2,2 Mert úgy határoztam, és úgy döntöttem, hogy nem tudok közöttetek másról, vagyis nem akarok semmiről sem tudni, csak Jézus Krisztusról, még pedig róla is mint a megfeszítettről, mint az oszlopra feszítettről*

*Pál apostol vallástétele: De: „… én elsősorban azt adtam át nektek, amit én magam is kaptam; hogy tudniillik Krisztus meghalt a mi bűneinkért az Írások szerint. Eltemették, és - ugyancsak az Írások szerint - feltámadt a harmadik napon” (1 Kor. 15,3)

Ezért: „Mi Krisztust prédikáljuk, mint megfeszítettet, a zsidóknak ugyan botránkozást, a görögöknek pedig bolondságot” (1 Kor. 1,23).

„Mert nem önmagunkat hirdetjük, hanem Krisztus Jézust, az Urat, önmagunkat pedig mint szolgáitokat Jézusért” (2 Kor. 4,5).

1Kor. 2,3 És én erőtlenség, és gyöngeség, félelem, és a félelem miatt elerőtlenedve, és nagy rettegés, reszketés, és remegés között félve és nagyon elfogódottan jelentem meg nálatok, és érkeztem meg hozzátok*

*Az apostol betöltötte ezt az Igét is: „Szolgáljátok az Urat félelemmel, és örüljetek, és vigadjatok reszketéssel” (Zsolt. 2,11).

 De az Úr így bátorítja Pált: „Monda pedig az Úr látás által éjszaka Pálnak: Ne félj, hanem szólj és ne hallgass; Mert én veled vagyok és senki sem támad reád, hogy néked ártson; mert nékem sok népem van ebben a városban” (Csel. 18,9.10).

1 Kor. 2,4 És az én beszédem és az én prédikálásom, az én igehirdetésem nem emberi bölcsességnek hitető beszédeiben, nem a bölcsesség meggyőző és rábeszélő szavaiból állott, és nem tudományos szavakkal szólott, hanem Szellemnek és erőnek, hatalomnak, és csodatevő erőnek megmutatásában, és megnyilvánulásában]*

*Feladatáról így tesz megvallást Pál apostol: „Mert… azért küldött engem Krisztus, ...hogy az evangéliumot hirdessem, de nem bölcselkedő beszéddel, hogy a Krisztus kínoszlopa el ne veszítse erejét” (1Kor. 1,17)

És mi: „Ezeket hirdetjük…, de nem emberi bölcsességből tanult szavakkal, hanem a Szellemtől jött tanítással, a szellemi dolgokat a szellemi embereknek magyarázva” (1Kor. 2,13)

„Mert nem beszédben áll az Istennek országa, hanem erőben” (1 Kor. 4,20)

És: „… ez a mi dicsekvésünk, amelyről lelkiismeretünk bizonyságot tesz, hogy az Isten szentségével és tisztaságával, nem emberi bölcsességgel, hanem Isten kegyelmével jártunk a világban, kiváltképpen pedig közöttetek” (2Kor. 1,12)

„az igazság igéjével, Isten erejével, az igazság jobb és bal felől való fegyvereivel” (2Kor. 6,7)

„Ezt azért mondom, nehogy valaki titeket megtévesztő szavakkal félrevezessen” (Kol. 2,4)

„Mert a mi evangéliumunk ti nálatok nem áll csak szóban, hanem isteni erőkben is, Szent Szellemben is, sok bizodalomban is; amiképpen tudjátok, hogy milyenek voltunk közöttetek ti érettetek” (1 Thess. 1,5).

1Kor. 2,5 hogy hitetek ne emberek bölcsességén, hanem Isten erején, és hatalmán nyugodjék*

*És ezt azért mondjuk, hogy: „Vigyázzatok, hogy rabul ne ejtsen valaki titeket olyan bölcselkedéssel és üres megtévesztéssel, amely az emberek hagyományához, a világ elemeihez, és nem Krisztushoz alkalmazkodik” (Kol. 2,8).

1Kor. 2,6 A tökéletesek, vagyis a teljességre jutottak, érett korúak, és nagykorúak, vagyis a hitben férfiak, azaz felnőttek között azonban mi is bölcsességet szólunk, és hirdetünk. De nem e világnak, vagyis nem ennek a világkorszaknak, sem e világ múlandó fejedelmeinek, és nem e világkorszak vezetőinek, akik elpusztulnak, akik eltöröltetnek, és megsemmisülnek bölcsességét, miknek hatása elvész, megszűnik, hatástalanná és eredménytelenné válik, kudarcba fullad, és csődöt mond]*

*És tesszük ezt mindaddig:Míg eljutunk mindnyájan az Isten Fiában való hitnek és az Ő megismerésének egységére, érett férfiúságra, a Krisztus teljességével ékeskedő kornak mértékére. Hogy többé ne legyünk gyermekek, kiket ide s tovahány a hab és hajt a tanításnak akármi szele, az embereknek álnoksága által, a tévelygés ravaszságához való csalárdság által. Hanem az igazságot követvén szeretetben, mindenestől fogva nevekedjünk Abban, aki a fej, a Krisztusban” (Eféz. 4,13-15).

1Kor. 2,7 hanem Isten titkos, és titokzatos bölcsességét szóljuk, azt az elrejtett, és titokban tartott bölcsességet, amelyet az Isten öröktől fogva és előre, az örök korok, vagyis a világkorszakok (aionok) előtt elrendelt, és ki jelölt külön a mi dicsőségünkre, vagyis a mi megdicsőülésünkre*

*A Szent Szellem kijelentése Isten titkáról: Annak pedig, aki titeket megerősíthet az én evangéliumom és a Jézus Krisztus hirdetése szerint, ama titoknak kijelentése folytán, mely örök időtől fogva el volt hallgatva. Most pedig megjelentetett a prófétai írások által, az örök Isten parancsolata szerint, a hitben való engedelmesség végett minden pogányoknak, vagyis minden nemzetnek tudomására adatván...; Amely egyéb időkben meg nem ismertettetett az emberek fiaival úgy, ahogy most kijelentetett az Ő szent apostolainak és prófétáinak a Szellem által” (Róm. 16,25-26; Eféz. 3, 5)

Hatalmas titok ez, hogy: „... Isten megjelent hústestben...” (1 Tim. 3,16)

És most már: „... a Krisztus ti bennetek van...” (Kol. 1,27)

Erről a titokról már Dávid is prófétált „... a király ellenségeinek szívében” (Zsolt. 45,6).

1Kor. 2,8 Ezt e világ, vagyis e világkorszak (aion) fejedelmei és vezetői, és uralkodói közül senki sem ismerte fel, egy sem tudta, mert ha felismerték, és ha tudták volna, a dicsőség Urát soha nem feszítették volna meg, nem vonták volna kínoszlopra*

*És az ige bizonyságtétele azokról, akiket ő fejedelmeknek nevez: „Akkor egybegyűlnek a főpapok, az írástudók és a nép vénei a főpap házába, akit Kajafásnak hívtak, És tanácsot tartanak, hogy Jézust álnoksággal megfogják és megöljék” (Mát. 26,3-4)

Péter apostol a Szent szellem kitöltése után így beszél a zsidókhoz: Az Ábrahámnak, Izsáknak és Jákobnak Istene, a mi atyáinknak Istene megdicsőítette az ő Fiát, Jézust, kit ti elárulátok, és megtagadátok Pilátus előtt, noha ő úgy ítélt, hogy elbocsátja. Ti pedig azt a szentet és igazat megtagadátok és kívánátok, hogy a gyilkos ember bocsáttassék el néktek, Az életnek fejedelmét pedig megölétek; kit az Isten feltámasztott a halálból, minek mi vagyunk bizonyságai. De most, atyámfiai, tudom, hogy tudatlanságból cselekedtetek, miképpen a ti fejedelmeitek is” (Csel. 3,13-15.17).

1Kor. 2,9 Hanem hirdetjük, [és prédikáljuk] amint meg van írva: „Amit szem nem látott, fül nem hallott, és ember szíve, vagyis a bensőnk meg sem sejtett, föl nem fogott, és meg sem gondolt azt készítette el az Isten az őt szeretőknek, azoknak, akik magukat teljesen átadják Istennek, és eggyé válnak vele]*

*Ézsaiás és Jeremiás így prófétál erről: „Soha, senki sem hallotta, fülébe nem jutott, szemével nem látta, hogy volna Isten rajtad kívül, aki ilyet tenne a benne bízókért. Az Úr ígérete: És adok néktek szívem szerint való pásztorokat, és legeltetnek tudománnyal és értelemmel. És ha majd megsokasodtok és megszaporodtok a földön azokban a napokban, azt mondja az Úr, nem mondják többé: Az Úr szövetségének ládája, vagyis a frigyláda! Szívére se veszi senki, rá se gondolnak, meg sem látogatják, és nem készítik meg újra. Mert ímé, új egeket és új földet teremtek, és a régiek ingyen sem említtetnek, még csak észbe sem jutnak” (Ézs. 64,3; Jer. 3,15-16;Ésa. 65,17)

Péter apostol ennek a próféciának a beteljesülését hirdeti és várja az: „új eget és új földet várunk az ő ígérete szerint, amelyben igazság lakik” (2Pt. 3,13).

1Kor. 2,10 Nekünk pedig kinyilatkoztatta, kijelentette, feltárta, megjelentette, leleplezte, és nyilvánvalóvá tette Isten az Ő Szelleme által, mert a Szellem mindent megvizsgál, mindent átlát, kikutat, kifürkész még Isten mélységeit is.

[Más fordítás: Mert a bennünk élő Szellem mindent kutat, vizsgál, tanulmányoz, még Isten igazi lényegét] is*

*Az Úr Jézus kijelenti, hogy az Övéi érteni fogják Isten országának titkait: „... néktek megadatott, hogy érthessétek a mennyek országának titkait...” (Mát. 13,10-11).  

Ahhoz, hogy megértsük Isten terveit, gondolatait, szükségünk van Tőle való kijelentésre, mert a bennünk élő Szent Szellem még Isten igazi lényegét is ismeri: „...a Szent Szellem...mindenre megtanít majd titeket, és eszetekbe juttatja mindazokat, amiket mondottam néktek” (1 kor. 2,10; Ján. 14,26).  

Mindazok, akik befogadták Őt, meg is kapják: „És néktek kenetetek van a Szenttől, és mindent tudtok. És az a kenet, amelyet ti kaptatok tőle, bennetek marad, és így nincs szükségetek arra, hogy valaki tanítson titeket; hanem amint az a kenet megtanít titeket mindenre, úgy igaz is az és nem hazugság, és amiként megtanított titeket, úgy maradjatok ő benne” (1 Ján. 2,20.27).

Isten titkait az ördög nem tudja megjelenteni: „Felele Dániel a király előtt, és mondá: A titkot, amelyről a király tudakozódék, a bölcsek, varázslók, írástudók, jövendőmondók meg nem jelenthetik a királynak. De van Isten az égben, aki a titkokat megjelenti. És ő tudtára adta Nabukodonozor királynak: mi lészen az utolsó napokban” (Dán. 2,27-28)

És hogy ki Ő, aki a kijelentést adja, vagyis a bennünk élő Szent Szellem: „Mert aki hegyeket formál, és szelet teremt, aki tudtára adja szándékát az embernek, aki hajnalt és alkonyatot alkot, és a föld magaslatain lépked, annak neve: az ÚR (JHVH = Jahve), a Seregek Istene” (Ám. 4,13)

Pál apostol is erről tesz bizonyságot, és egyben arról is, hogy ki a Seregek Ura: „Mert én sem embertől vettem azt, sem nem tanítottak arra, hanem a Jézus Krisztus kijelentése által” (Gal. 1,12).

„Amely egyéb időkben meg nem ismertettetett az emberek fiaival úgy, ahogy most kijelentetett az Ő szent apostolainak és prófétáinak a Szellem által” (Eféz. 3,5).

És hogy a kijelentés a Szent Szellemtől, vagyis az Úrtól származik, azt onnan tudhatjuk meg, hogy Ő az Úr Jézusról fog bizonyságot tenni: „...az én rólam tesz majd bizonyságot... és engem dicsőít...” (Ján. 15,26;16.14).

1Kor. 2,11 Mert ki ismerheti, és ki tudhatja, és ki láthatja meg az emberek közül azt, ami az emberekben van, az emberek benső dolgait, lényegét? Egyedül az emberi szellem, amely benne lakik. Ugyanígy azt sem ismerheti senki, ami Istenben van, vagyis Isten titkait, benső titkos dolgait, csak Isten Szelleme.

[Más fordítás: Mert ki ismerheti az emberek bensőjét, lényegét teljesen? Csak az ember szelleme. Ugyanígy Istent sem ismerheti teljesen senki, csak Istennek bennünk lakozó Szelleme]*

*Az ember szelleme az Úr ajándéka: „Az Úrtól való szövétnek az embernek szelleme, aki megvizsgálja a szívnek, vagyis a bensőnek minden rejtekét” (Péld. 20,27)

De az ember bensejét – szívét és szellemét – az Úr ismeri: „Csalárdabb a szív mindennél, és gonosz az; kicsoda ismerhetné azt? Én, az Úr vagyok a szívek vizsgálója, a szellemek megítélője...” (Jer. 17,9-10)

De ahogy a másik emberről beszélsz, az megmutatja, hogy mi van a szívedben: „Amik pedig a szájból jőnek ki, a szívből származnak.... Mint a vízben egyik orca a másikat megmutatja, úgy egyik embernek szíve a másikat” (Mát. 15,18; Péld. 27,19).

1Kor 2,12 Mi pedig nem a világ, vagyis nem a világrendszer, a kozmosz szellemét kaptuk és fogadtuk be, hanem az Istentől eredő, az Istenből való Szellemet hogy megismerjük, és megtudjuk azokat és tudatában legyünk annak, amit az Isten a kegyelemben, vagyis amit Isten kegyelme ajándékozott nekünk*

*Pál apostol megvallása: „Mert nem kaptatok szolgaság szellemét ismét a félelemre, hanem a fiúságnak Szellemét kaptátok, aki által kiáltjuk: Abba, Atyám! Ez a Szellem bizonyságot tesz a mi szellemünkkel együtt, hogy Isten gyermekei vagyunk. Ha pedig gyermekek, örökösök is; örökösei Istennek, örököstársai pedig Krisztusnak...” (Róm. 8,15-17).

Az Úr Jézus parancsa a tanítványaihoz: „...rájuk lehelle, és monda nékik: Vegyetek Szent Szellemet” (Ján. 20,22).

A legfontosabb kérdést tette – és teszi – fel Pál apostol azokhoz, akik hívőkké lettek: „...Vajon vettetek-e Szent Szellemet, minekutána hivőkké lettetek? (Csel. 19,2).

Mert: „Mi az Istenből vagyunk: aki ismeri az Istent, hallgat reánk, aki nincsen az Istenből, nem hallgat reánk. Erről ismerjük meg az igazságnak Szellemét és a tévelygésnek szellemét” (1 Ján. 4,6).

1Kor. 2,13 Ezeket hirdetjük, és prédikáljuk is, de nem emberi bölcsességből tanult szavakkal, nem az emberi tudomány bölcs beszédeivel, hanem a Szent Szellemtől jött tanítással a szellemi dolgokat a szellemi embereknek nyújtva, és magyarázva*

*Csak azután lehet mindenki az Úr Jézus hiteles tanúja, amikor beteljesedik rajta az Úr Jézus ígérete: „Hanem vesztek erőt, minekutána a Szent Szellem eljő reátok: és lesztek nékem tanúim ...a földnek mind végső határáig” (Csel. 1,8)

Az Úr Anániást azért küldte Saulhoz – aki Pál lett – hogy vegye a Szent Szellemet: „Elméne azért Anániás és beméne a házba, és kezeit reá vetvén, monda. Saul atyámfia, az Úr küldött engem, Jézus, aki megjelent néked az úton, melyen jöttél, hogy szemeid megnyíljanak és beteljesedjél Szent Szellemmel.” Csak ezután értette meg az Írásokat, és hirdette a Krisztust: „És azonnal mintegy pikkelyek estek le szemeiről, és mindjárt visszanyeré látását; és felkelvén, bemerítkezett; És azonnal prédikálá a zsinagógákban a Krisztust, hogy ő az Isten Fia” (Csel. 9,17.18.20)

Így teljesedett be – és ma is így teljesedik be minden hívő életében – az Úr Jézus szava: „...ami adatik néktek abban az órában, azt szóljátok; mert nem ti vagytok, akik szóltok, hanem a Szent Szellem... Mert a Szent Szellem azon órában megtanít titeket, mit kell mondanotok” (Márk. 13,11; Luk. 12,12).

1 Kor. 2,14 Érzéki ember* azaz: pusztán emberi, testi, vagyis olyan ember, akinek életét a saját emberi értelme, akarata, érzelmei irányítják, pedig nem foghatja meg, és nem fogja fel, ezért nem fogadja be az Isten Szellemének dolgait: mert bolondságok néki, mert balgaságnak tartja, oktalanság, ostobaság, azaz képtelenség az számára. Meg sem értheti, és nem képes, és nem is lehetséges számára, hogy megértse, és megismerje, mivelhogy szellemileg ítéltetnek meg, azaz: szellemileg kellene megvizsgálni**

*Érzéki ember: pszükh i kosz görög szó jelentése: pusztán emberi, testi. Olyan ember, akinek életét emberi, természeti elgondolásai, szempontjai, vagyis a saját emberi értelme, akarata, érzelmei irányítják

**A (hús)testi ember azért nem értheti Isten dolgait: „Mert a hústest szerint valók a hústest dolgaira gondolnak; a Szellem szerint valók pedig a Szellem dolgaira... Minthogy a hústest törekvése ellenségeskedés Istennel, mert az Isten törvényének nem veti alá magát, és nem is tudja magát alávetni” (Róm. 8,5.7)

Az Úr Jézus kijelenti, hogy mi az oka ennek: „...Ha valaki nem születik víztől és Szellemtől, nem mehet be az Isten országába. Ami hústesttől született, hústest az; és ami Szellemtől született, szellem az” (Ján. 3,5-6)

Azok a hústesti emberek: „...akikben nincsen Szent Szellem” (Júd. 1,19)

 És azok a szellemi emberek, akikben: „...az Isten Szelleme lakik. Akiben pedig nincs a Krisztus Szelleme, az nem az övé” (Róm. 8,9).

1Kor 2,15 Noha a szellemi ember mindent megítél, vagyis mindent alaposan megvizsgál, de őt nem ítéli meg senki, vagyis ő maga azonban senki vizsgálata alá nem esik*

*Így figyelmeztet a szent Szellem „A gonoszságban élő, vagyis a rosszul, helytelenül, szerencsétlenül, nyomorúságosan élő emberek nem értik meg az igazságot; akik pedig keresik az Urat, mindent megértenek” (Péld. 28,5).

1Kor. 2,16 Mert ki ismerte meg, ki látta át, és érte fel úgy az Úr gondolatát, értelmét, hogy Őt kioktathatná, vagy taníthatná?* Bennünk pedig Krisztus értelme, gondolkozásmódja, megértése van**

[Más fordítás: Mi azonban birtokában vagyunk Krisztus értelmének]***

*Pál apostol így tesz vallást az Úrról, idézve Ézsaiást: „Óh Isten gazdagságának, bölcsességének és tudományának mélysége! Mely igen kikutathatatlanok az ő ítéletei s kinyomozhatatlanok az ő útjai! Mert kicsoda ismerte meg az Úr értelmét? Vagy kicsoda volt néki tanácsosa? Avagy kicsoda adott előbb néki, hogy annak visszafizesse azt? Mert Őtőle, Őáltala és Őreá nézve vannak mindenek. Övé a dicsőség mindörökké. Ámen” „Kicsoda igazgatta az Úr Szellemét, és ki oktatta Őt, mint tanácsosa? Kivel tanácskozott, hogy felvilágosítsa Őt, és tanítsa Őt igazság ösvényére, és tanítsa ismeretre, és oktassa Őt az értelem útára?” (Róm. 11,33-36; Ésa. 40,13-14).

**Értelme (núsz): értelem, gondolkozás, megértés; gondolkozásmód, vélekedés; Itt szellemi értelem, vagyis a szív értelme. A Krisztus értelmét csak az új teremtés részesei birtokolják, de ez nem egy statikus állapot, hanem dinamikus, azaz állandó újulásra van szüksége.

***Krisztus gondolatai – értelme pedig – úgy van bennünk, hogy az Ő beszédét hallgatjuk, és befogadjuk: „Kezdetben már vala az Ige, és az Ige vala az Istenben, és Isten maga vala az Ige. Ez kezdetben, eredetileg az Isten. Minden Őáltala lett és nála nélkül semmi sem lett, ami lett. Valakik pedig befogadák őt, hatalmat ada azoknak, hogy Isten fiaivá legyenek, azoknak, akik az ő nevében hisznek” (Ján. 1,1-3.12)

Az Úr Jézus imája a minden korban élő tanítványokért: „Mert ama beszédeket, amelyeket nékem adtál, őnékik adtam; és ők befogadták, és igazán megismerték, hogy én tőled jöttem ki, és elhitték, hogy te küldtél engem” (Ján. 17,8).




A Megváltóról

Jézusban maga a mindenható, teremtő Isten jött el, hogy megmentse azt az embert, aki saját akaratából elhagyta Őt, és szolgája lett a sátánnak. Ő jött el, hogy megszabadítsa mindazokat, akik Őt, a békesség fejedelmét befogadják, akik átadják az életüket teljesen Őneki, akik nemcsak egy vallási vezetőt, vagy vallásalapítót, hanem a Megváltó, Szabadító, Megmentő, mindenható Istent felismerik Őbenne.
A döntés az emberé, az emberiséggé.

Aki még ma is választhat Isten, és az embergyilkos sátán között.



A jövő

Aki mágusoktól, és varázslóktól várja, hogy új élete legyen, az csalódni fog, mert a mágusok, varázslók, okkult tudományokat űzők soha nem fognak tudni a föld porából életet teremteni.
Ezt csak a Teremtő, az Úr Jézus teheti meg veled is.

Az Úr parancsa: sújtsd meg a föld porát:


„És … Áron kinyújtá kezét az ő vesszejével, és megsújtá a föld porát, és… a föld minden pora tetvekké lőn Egyiptom egész földjén. A mágusok, az egyiptomi varázslók is megkísérelté titkos mesterségükkel, az ő varázslásukkal, hogy tetveket hozzanak elő, de nem teheték” (2 Móz. 6,17.18)



Bölcsesség tanácsa:

„Fiam, vigyázz, hogy okos és megfontolt légy, vigyázz a bölcsességre, és a megfontoltságra! Ez élteti személyedet, és ékesíti nyakadat” (Péld. 3,21-22)



Ima

Magasztallak Úr Jézus, amiért Te vállaltad, hogy a Te belső részeid megháborodjanak és szétolvadjanak Te benned (J.Siralm. 1,20.és Zsolt.22,15.) hogy nekem minden belső szervem ép és egészséges legyen, és  a Te terved szerint tökéletesen és hibátlanul működjön.



Megvallás.

 „Azt mondom az Úrnak: Én oltalmam, váram, Istenem ő benne bízom! Mert ő szabadít meg engem a madarásznak tőréből, a veszedelmes dögvésztől. Tollaival fedez be, és szárnyai alatt lészen oltalmam; pajzs és páncél az ő hűsége. Nem félhetek az éjszakai ijesztéstől, a repülő nyíltól nappal; A dögvésztől, amely a homályban jár; a döghaláltól, amely délben pusztít. Elesnek mellőlem ezren, és jobb kezem felől tízezren; és hozzám nem is közelít. Bizony szemeimmel nézem és meglátom a gonoszoknak megbüntetését!... Az Úr megőriz engem minden gonosztól, megőrzi az én életemet. Megőrzi az Úr az én ki- és bemenetelemet, mostantól fogva mindörökké!” (Zsolt. 91,2-8; 121,7-8).



Te vagy a szívem Királya:Jézus

Napi Gondolatok Reinhard Bonnkétól


A Biblia Istenét hidegen hagyják a vallások. Őt az EMBEREK érdeklik. Jézus az emberekért jött, az emberekért élt, és az emberekért halt meg, és most az emberek szívének ajtaja előtt áll és kopogtat (Jelenések 3,20). Miért? Mert be akar menni hozzájuk, és része akar lenni az életüknek. És ha már egyszer bent van, alaposan rendet is rak odabenn. Jézuson kívül valójában senki sincs, aki teljesen önzetlen szándékkal akarná megnyerni a szívedet. Kérlek, engedd be Őt! REINHARD BONNKE



László Boda



 

2015. december 14.

Csendben állok - Csiszér Béla

Korinthusiaknak írt I. levél (Revideált)

1. fejezet: Az Úr jézus a mi megváltónk, szentségünk, és megigazulásunk.

1Kor. 1,1 Pál, hivatala szerint Krisztus Jézusnak Isten akaratából elhívott apostola, meghatalmazott, teljhatalmú megbízottja, aki Jézus Krisztus hatalmával szól, és cselekszik* és Sosthenes** a testvér,

*A Rómabelieknek azt is kijelenti az Úr, hogy mi az apostol feladata: „Pál, Jézus Krisztusnak, a Felkentnek rabszolgája, aki Urának, Jézus Krisztusnak tulajdona. Elhívott, és meghívott apostol, vagyis az Úr Jézus által kinevezett követ, elválasztva és kiválasztva, elkülönítve, vagyis külön választva a világi, tisztátalan, szentségtelen dolgoktól, Isten Evangéliumának, azaz: Örömhírének, győzelmi hírének, a győzelmes hadvezérről szóló jó hírnek hirdetésére és prédikálására (Róm 1,1).

És azért: „Hogy legyek a Jézus Krisztus szolgája a pogányok, vagyis a nemzetek között, munkálkodván az Isten evangéliumában, hogy legyen a pogányoknak áldozata kedves és a Szent Szellem által megszentelt.

[Más fordítás: Hogy amikor az örömüzenet papi szolgálatát végzem, én a Krisztus Jézusnak a nemzetek közé kirendelt áldozó papja vagyok; hogy a pogány népek a Szent Szellemtől megszentelt kedves áldozati ajándékká legyenek]” (Róm. 15,16).

Saul – aki később Pál – elhívása úgy történt, hogy az Úr Jézus megszólította a damaszkuszi úton, majd az elhívást emberen és a prófétákon keresztül megerősítette egy Anániás nevű tanítványát küldve Saulushoz, így szólva hozzá: „… Eredj el, mert ő nékem választott edényem, hogy hordozza az én nevemet a pogányok és királyok, és Izráel fiai előtt. Anániás pedig elment, és bement abba a házba; rátette kezét, és ezt mondta: „Atyámfia, Saul, az Úr küldött engem, az a Jézus, aki megjelent neked az úton, amelyen jöttél, és azért küldött, hogy újra láss, és megtelj Szent Szellemmel. És egyszerre, mintha pikkelyek estek volna le a szeméről, újra látott; azután felkelt, és bemerítkezett, majd miután evett, erőre kapott. Néhány napig együtt volt a damaszkuszi tanítványokkal, és azonnal hirdetni kezdte a zsinagógákban Jézusról, hogy ő az Isten Fia” (Csel. 9,15.17-20).

Majd a Szent Szellem embereken keresztül felkeni az apostolt: „Valának pedig Antiókhiában az ott levő gyülekezetben némely próféták és tanítók: Barnabás és Simeon, ki hivattatik vala Nigernek, és a Czirénei Luczius és Manaen, ki Heródessel, a negyedes fejedelemmel együtt neveltetett vala, és Saulus. Mikor azért azok szolgálának az Úrnak és bőjtölének, monda a SzentSzellem: Válaszszátok el nékem Barnabást és Saulust a munkára, amelyre én őket elhívtam. Akkor, miután bőjtöltek és imádkoztak, és kezeiket reájok vetették, elbocsáták őket” (Csel. 13,1-3).

És az apostol elhívó Igéi: „Mielőtt az anyaméhben megalkottalak, már ismertelek, és mielőtt az anyaméhből kijövél, megszenteltelek; népek prófétájává tettelek” (Jer. 1,5) 

„Hallgassatok reám, ti szigetek, és figyeljetek távol való népek: anyám méhétől hívott el az Úr, anyámnak szíve alatt már emlékezett nevemről. Hasonlóvá tevé számat az éles kardhoz, keze árnyékában rejtett el engem, és fényes nyíllá tett engemet, és tegzébe zárt be engem. És mondá nékem: Szolgám vagy te, Izráel, akiben én megdicsőülök” (Ézs. 49,1-3).

**Őt Pál apostol merítette be, és ő új nevet nyert Krisztusban: „Krispus pedig, a zsinagógának feje hűn az Úrban egész háznépével egybe, … hisznek vala, és bemerítkeznek vala” (Csel. 18,8). Erről az apostol is bizonyságot tesz: „Hálákat adok az Istennek, hogy senkit sem merítettem be közületek, kivéve Krispust és Gájust)” (1 Kor. 1,14).


1Kor. 1,2 Írják e levelet az Isten kihívott gyülekezetének, eklézsiájának amely Korinthusban van, a Krisztus Jézusban megszentelteknek* hivatalos, elhívott szenteknek, akik már kapcsolatba kerültek Istennel, azoknak, akiket ő elhívott és saját népévé tett. Mindazokkal együtt, akik a mi Urunk Jézus Krisztus nevét, az ő Uruk és a mi Urunk nevét, hatalmát, tekintélyét bárhol, mind az ő helyükön mind a miénken, és mind az ő helyzetükben, és körülményeikben segítségül hívják**

*Hogy kik a megszenteltek, és ez által szentek, arról így tesz bizonyságot Isten Igéje: „Júdás… az elhívottaknak, akik az Atya Istentől megszenteltettek, és Jézus Krisztustól megtartattak” (Júd. 1,1).

„Akik ki vannak választva az Atya Isten eleve rendelése szerint, a Szellem megszentelésében, engedelmességre és Jézus Krisztus vérével való meghintésre…” (1 Pét. 1,2).

„Amely akarattal szenteltettünk meg egyszer s mindenkorra, a Jézus Krisztus testének megáldozása által” (Zsid. 10,10).

Aki: „… egyetlenegy áldozatával örökre tökéletesekké tette a megszentelteket” (Zsid. 10,14).

**Mert beteljesedett a prófécia, amely így hangzott: „De mindaz, aki az Úrnak, vagyis Jahvénak nevét hívja segítségül, megmenekül, vagyis üdvözül. Mert a Sion hegyén és Jeruzsálemben lészen a szabadulás, és a menedék a menekültek számára, amint megígérte az Úr, vagyis Jahve, és akik megmaradtak, és megszabadultak, közt lesznek azok, akiket elhív az Úr, azaz Jahve!” (Jóel. 2,32).

1 Kor. 1,3 Kegyelem, vagyis Isten jótéteménye, amely örömet vált ki néktek és békesség, vagyis: az az állapot, amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, a veszély érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás, mégpedig mind az egyén, mind a közösség vonatkozásában Istentől, a mi Atyánktól, és az Úr Jézus Krisztustól.

1Kor. 1,4 Hálát adok szüntelenül értetek Istennek mindenkor, azért a kegyelemért, az Isten ama ajándékáért, amely nektek a Krisztus Jézusban adatott.

1Kor. 1,5 Mert a vele való közösségben, vagyis Őbenne, mindenben meggazdagodtatok, minden beszédben, azaz (logoszban): vagyis Igében, és minden ismeretben, vagyis Istenismeretben, tudományban,

1Kor. 1,6 Abban a mértékben, amint a Krisztusról való bizonyságtétel, vagyis tanúságtétel megerősödött, és megszilárdult bennetek*

*Isten tesz bizonyságot az apostolokkal együtt a Krisztusról, hogy megerősödjenek Őbenne: „Aki pedig minket ti veletek egybe Krisztusban megerősít és megken minket, az Isten az” (2 Kor. 1,21).

A bizonyságtétel módjáról, pedig így ír az Írás: „Velük együtt bizonyságot tevén arról az Isten, jelekkel meg csodákkal és sokféle erőkkel s a Szent Szellemnek közléseivel az ő akarata szerint” (Zsid. 2,4).

1Kor. 1,7  Azért nincs hiányotok, és nem szűkölködtök*semmiféle kegyelmi ajándékban, vagyis a kegyelem megnyilvánulásában, azaz: a Szellem megnyilvánulásaiban** miközben a mi Urunk Jézus Krisztus megjelenését, kinyilatkozását, és lelepleződését várjátok sóvárogva, és feszülten]***

*Mert bár: Az oroszlánok szűkölködnek, éheznek; de akik az Urat keresik, semmi jót sem nélkülöznek” (Zsolt. 34,11).

**Mert megcselekedték Isten igéjét, Aki azt mondta: „Térjetek meg, vagyis változtassátok meg gondolkozásotokat, és merítkezzetek be mindnyájan a Jézus Krisztusnak nevében a bűnöknek, vagyis céltévesztéseteknek bocsánatára, és eltörlésére, és veszitek, vagyis megkapjátok ajándékként a Szent Szellemet” (Csel. 2,38)

Ezért vették a Szent Szellemet ajándékul: „És megtelnek, vagyis beteljesedtek mindnyájan Szent Szellemmel, és kezdenek szólni más, azaz másféle, másfajta, különböző nyelveken, amint a Szellem adta nékik szólniuk, hogy kimondják, hogy megnyilatkozzanak (Csel. 2,4).

Így kapta meg a Szent Szellemet Timóteus (jelentése: aki Istent tiszteli), és egyben kijelentést nyer, hogy az ajándék a Szent Szellem: „Meg ne vesd, és el ne hanyagold a kegyelemnek benned való ajándékát, amely adatott néked prófétálás által, a presbitérium kezeinek reád tevésével, vagyis a vének kézrátételével” (1 Tim. 4,14).

És: „… emlékeztetlek téged, hogy gerjeszd fel az Isten kegyelmi ajándékát, amely benned van az én kezeimnek rád tétele által. Mert nem félelemnek Szellemét adott nékünk az Isten, hanem erőnek és szeretetnek és józanságnak Szellemét” (2 Tim. 1,6-7).

Aki meg is nyilvánult úgy, ahogyan Ő akarta: „Némelyiknek ugyanis bölcsességnek beszéde, vagyis a tudás, ismeret és tapasztalat legmagasabb szintű, érett, megfontolt alkalmazásának képessége adatik a Szellem által; másiknak pedig tudománynak, vagyis istenismeret beszéde, Igéje, ugyanazon Szellem szerint, azaz a Szellem mértékéhez képest. Egynek hit, vagyis bizalom, hűség, meggyőző erő. Egy olyan különleges hit, amely Istennek emberi ésszel fel nem érhető segítségében, és csodáiban tud bizakodni. Az a hit, amely hegyeket mozdít meg, ugyanazon Szellem által. Másnak pedig gyógyítás ajándékai azon egy Szellem által, vagyis gyógyításban nyilvánul meg a Szent Szellem. Némelyiknek csodatévő erőknek munkái, azaz Isten erejének megnyilvánulása, a csodák cselekvéséhez szükséges erő. némelyiknek meg prófétálás, azaz: prófétai szó, prófétai igehirdetés. Némelyiknek pedig szellemeknek megítélése, és megkülönböztetése. Másiknak nyelvek nemei, vagyis a nyelvek fajtái, különféle nyelvek. Másnak pedig nyelvek magyarázása, értelmezése tolmácsolása, fordítása” (1 Kor. 12,8-10).

***Minden gyülekezetet és minden egyes hívőt így bátorít az apostol, egyben az is kijelentést nyer, hogy ki a mi Istenünk: mivel várjuk a mi boldog reménységünket, a mi nagy Istenünk és üdvözítőnk, Jézus Krisztus dicsőségének megjelenését” (Tit. 2,13)

Aki: „Amikor tűznek lángjában eljő majd, hogy megdicsőíttessék az ő szenteiben, és csodáltassék mindazokban, akik hisznek ama napon, mivelhogy a mi tanúbizonyságunknak hitele volt ti nálatok” (2 Thess. 1,8.10).

1Kor. 1,8 Aki meg is erősít, és meg is szilárdít titeket mindvégig, hogy feddhetetlenek, kifogástalanok és nem vádolhatóak legyetek a mi Urunk Jézus Krisztus eljövetele napjára*

*Ezt kéri Urunktól az apostol: „És azért imádkozom, hogy…” „A minden kegyelemnek Istene pedig, aki az Ő örök dicsőségére hívott el minket a Krisztus Jézusban, titeket…Ő maga tegyen tökéletesekké, erősekké, szilárdakká és állhatatosokká” „Aszerint, amint magának kiválasztott minket Őbenne a világ teremtetése előtt, hogy legyünk mi szentek és feddhetetlenek Őelőtte szeretet által” (Fil. 1,9; 1 Pét. 5,10;  Eféz. 1,4).

Aki: „… a békességnek Istene (Ő) szenteljen meg titeket mindenestől; és a ti egész valótok, mind szellemetek, mind testetek, vagyis a ti egész valótok feddhetetlenül őriztessék meg a mi Urunk Jézus Krisztus eljövetelére” (1 Thess. 5,23).

1Kor 1,9 Hűséges az Isten, aki által meghívást kaptatok Fiának, Jézus Krisztusnak, a mi Urunknak közösségébe, vagyis az Ővele való eggyéválásra*

*És hogy ez megtörténhessen, arról Isten maga gondoskodik: Hű az, aki elhívott titeket és ő meg is cselekszi azt” (1 Thess. 5,24).

Mert bizony: „hű és, megbízható, szavahihető az Úr, aki megerősít, sőt támogat, táplál, szilárddá és elmozdíthatatlanná tesz titeket és megőriz, megvéd, megóv, vigyázással és erővel megoltalmaz a gonosztól, a rosszakaratú, rosszindulatú ördögtől, és a káros, ártalmas, azaz gonosz dologtól, szerencsétlenségtől, és minden bajtól (2 Thess. 3,3).

„Mert kegyelemből, Isten jóindulatú gondoskodása által tartattatok meg, hit által, és ez nem tőletek van, nem a magatok érdeme: Isten ajándéka, Isten adománya ez(Eféz. 2,8).

1Kor. 1,10 Azonban a mi Urunk Jézus Krisztus nevére kérlek, és buzdítlak, bátorítlak titeket testvéreim, hogy mindnyájan egyféleképpen szóljatok. Egyféle beszéd legyen mindnyájatok ajkán, és ne legyenek közöttetek szakadások, vagyis szétválás, összekülönbözés, meghasonlás. Hanem legyetek teljesen egyek, és egybekötözöttek, ugyanazzal az érzéssel, és gondolkodással, szellemi értelemmel. És ugyanazzal a meggyőződéssel, felfogással, és ugyanazon véleménnyel, és szándékkal igazodjatok egymáshoz [a görög mondanivaló szerint: ugyanabban az értelemben és meggyőződésben jutva teljességre]*

*Az apostol így figyelmezteti a szenteket:Mert szükség, és kell is, hogy megosztottság, és szakadások, viszályok, pártoskodások, meghasonlások, széthúzások is legyenek köztetek, hogy a kipróbáltak, az állhatatosak, megbízhatóak, hitelesek nyilvánvalókká legyenek, és megismertessenek, láthatóak legyenek, és kitűnjenek ti köztetek. Mert a megbízhatók csak így tűnnek ki közületek (1 Kor. 11,19).  

De: Kérlek, és buzdítlak, bátorítalak pedig titeket atyámfiai, testvéreim, vigyázzatok azokra, és tartsátok szemmel azokat, akik szakadásokat, egyenetlenséget, széthúzásokat, megosztást, meghasonlásokat támasztanak, akik háborúságnak okai volnának. És akik botránkozásokat okoznak a tudomány körül, vagyis kelepcéket készítenek, elégedetlenséget okoznak, és ez által bűnre csábítanak, vagyis akik más tudományra tanítanának azon kívül, vagy az ellenkezőjét tanítják annak, melyet tanultatok, és azoktól hajoljatok el, és kerüljétek és távoztassátok el őket. Térjetek ki előlük (Róm. 16,17).

Azért: Hogy legyetek feddhetetlenek, kifogástalanok, tiszták, és romlatlanok, épek, vegyítetlenek, érintetlenek, Istennek szeplőtlen, ártatlan, hibátlan, tökéletes, ócsárlástól mentes, megrovást nem érdemlő, támadhatatlan gyermekei, fiai, az elfordult, és fonák, hamis, ravasz, álnok, és elvetemedett, elfajult, kificamodott, eltorzult nemzetség közepette. Vagyis a gonosz és romlott nemzedékben. Kik között fényletek, és ragyogtok, világítotok, mint csillagok, mint fénypontok e világon, vagyis a mindenségben.

Más fordítás: „Akkor Isten ártatlan és tiszta gyermekei lesztek, akikben senki sem talál hibát. A gonosz és romlott emberek között úgy ragyogtok, mint a csillagok a sötét éjszakában, ha az élet igéjére figyeltek (Fil. 2,15).

Így legyünk tökéletesek: „Valakik annakokáért tökéletesek, vagyis felnőtt, érett korúak vagyunk, ilyen értelemben legyünk: és ha valamiben másképpen értetek, az Isten azt is ki fogja jelenteni néktek. Isten azt is feltárja, nyilvánvalóvá teszi majd előttetek.

(Más fordítás: „Mindazoknak, akik bevégzettek, vagyis szellemileg érettek vagyunk, ilyen észjárásunk van, és ha valamiben a ti észjárásotok más volna, Isten azt is le fogja előttetek leplezni. Csakhogy amire eljutottunk, ugyanabban egy szabály szerint járjunk, ugyanazon értelemben legyünk.

[Más fordítás: Csak éppen, hogy ha valamire eljutottunk már, abban szilárdan meg kell állni, azt az igazságot követnünk is kell].

 „… egyet akarva ugyanarra törekedjetek, vagyis az egységre törekedjetek. Semmit ne tegyetek önzésből, se hiú dicsőségvágyból, hanem alázattal különbnek tartsátok egymást magatoknál. És akik e szabály szerint élnek, békesség és irgalmasság azokon, és az Istennek igazi Izráelén” (Fil. 3,15-16;  2,2-3;  Gal. 6,16).

1Kor. 1,11 Mert azt a hírt kaptam, mert elárulták nekem, és így megtudtam rólatok, testvéreim, atyámfiai Klóé embereitől, a háza-népe közül valóktól, hogy viszálykodások, versengések, veszekedések, viták vetélkedések, és harcok vannak közöttetek, és pártokra szakadtatok*

*És én: „… félek, hogy amikor megérkezem, nem olyanoknak talállak titeket, mint szeretnélek, és ti is olyannak találtok engem, amilyennek nem szeretnétek. Félek, hogy viszálykodás, versengés, ami ellenséges, vagy féltékeny indulatokból, rossz értelemben vett versenyből táplálkozik, veszekedés, vita, irigység, harag, önzés, rágalmazás, vádaskodás, felfuvalkodás, vetélkedés, harc, pártoskodás lesz közöttetek” (2Kor. 12,20)

És ez azért van: „mert még testiek vagytok. Amikor ugyanis irigység és viszálykodás van közöttetek, nem testiek vagytok-e, és nem emberi módon viselkedtek-e?” (1Kor. 3,3)

Ez pedig nem Istentől van, mert: „Ez a bölcsesség nem felülről jön, hanem földi, testi és ördögi. Mert ahol irigység van, és viszálykodás, ott zűrzavar és mindenféle gonosz tett található” (Jak. 3,15.16)

Ennek a következménye lesz, hogy a szeretet helyett a szeretetlenség győz: „Ha pedig egymást marjátok és faljátok, vigyázzatok: el ne emésszétek egymást!” (Gal. 5,15).

1Kor. 1,12 Úgy értem ezt, hogy mindenki így beszél, és így nyilatkozik köztetek: Én Pálé vagyok, vagyis Pálhoz tartozom, én Apollósé, én Kéfásé, én pedig Krisztusé*

*Ez is a test cselekedeteihez tartozó dolog: „... Még testiek vagytok; ... Mert mikor egyik ezt mondja: Én Pálé vagyok; a másik meg: Én Apollósé; nem testiek vagytok-é? Hát kicsoda Pál és kicsoda Apollós? Csak szolgák, kik által hívőkké lettetek, és pedig amint kinek-kinek az Úr adta. Én plántáltam, Apollós öntözött; de az Isten adja vala a növekedést. Mert Isten munkatársai vagyunk: Isten szántóföldje, Isten épülete vagytok” „... Senki se fuvalkodjék fel az egyik tanítóval, dicsekedve a másik ellen” (1 Kor. 3,3-4.5.6.9;  4,6).

1Kor. 1,13 Hát részekre szakítható-e, meg van osztva Krisztus? Talán Pál feszíttetett meg. Pál lett kínoszlopra vonva értetek, vagy Pál nevére meritkeztetek be?

1Kor 1,14 Hálát adok Istennek, hogy senkit sem merítettem be közületek, csak Krispust és Gájust

 1Kor. 1,15 nehogy azt mondhassa valaki, hogy az én nevembe merítekeztetek be.

1Kor. 1,16 Igaz, bemerítettem még Stefanás házanépét, vagyis családját is, rajtuk kívül azonban nem tudom, hogy mást is bemerítettem volna.

1Kor. 1,17 Mert nem azért küldött engem Krisztus, hogy bemerítsek, hanem hogy az evangéliumot, az örömüzenetet hirdessem, de nem bölcselkedő beszéddel* hogy a Krisztus keresztje, vagyis kínoszlopa**el ne veszítse erejét, és tartalom nélkülivé, hasztalanná, üressé, hiábavalóvá / hatástalanná ne legyen.

*Ezért (írja Pál): „Én is, mikor hozzátok mentem, atyámfiai, nem mentem, hogy nagy ékesszólással, avagy bölcsességgel hirdessem néktek az Isten bizonyságtételét. Mert nem végeztem, hogy egyébről tudjak ti köztetek, mint a Jézus Krisztusról, mégpedig mint megfeszítettről” „És az én beszédem és az én prédikálásom nem emberi bölcsességnek hitető beszédében állott, hanem Szellemnek és erőnek megmutatásában” (1 Kor. 2,1.2.4).

**Kereszt: (sztaurosz): egy cölöp vagy oszlop, függőlegesen felállítva.

És az Úr Jézus kijelentése az Ő kivégzésének módjáról, eszközéről és céljáról: „És amiképpen felemelte Mózes a kígyót a pusztában, akképpen kell az ember Fiának felemeltetnie. Hogy aki hisz, annak örök élete legyen Őbenne” (Ján. 3,14-15)

A rézkígyó felemelése pedig így történt: „Az ÚR pedig ezt mondta Mózesnek: Csinálj egy rézkígyót, és tűzd rá egy póznára. Mindenki, akit megmart a kígyó, életben marad, ha föltekint arra. Mózes tehát csinált egy rézkígyót, és föltűzte egy póznára. Ha azután megmart valakit a kígyó, és föltekintett a rézkígyóra, életben maradt” (4 Móz. 21,8-9).       


1Kor. 1,18 Mert a keresztről, vagyis a kínoszlopról szóló beszéd (logosz): vagyis Ige bolondság, és ostobaság, esztelenség, butaság, képtelenség ugyan azoknak, akik elvesznek, vagyis elpusztulnak, megsemmisülnek,* de nekünk, akik üdvözülünk** Istennek ereje*** a szabadításra / megmentésre]****

*Elvesznek: (apollumenoi): Teljes feloldódás, elpusztul, megsemmisül]

**Üdvözölünk: (szódzó; szótéria) bűnbocsánat. Megmenekülés (rossztól, veszélytől, ártalomtól, betegségtől, balesetből, bűnökből; mindenfajta problémából, bajból). Megszabadítás (mindenfajta veszedelemből, gonosz szellemi lényektől /démonoktól/. oltalmazás; biztonság; állandóság; jólét (bővölködés anyagi és szellemi javakban); jóllét (egészség); boldogság, megtartatás.

***Isten ereje: (dünamisz) erő, képesség, hatalom; a szabadításra / megmentésre.

****Kijelentés az evangéliumról, amely megítéli a hallgatóit, és az ítélet: „Ha mégis leplezett a mi evangéliumunk, azoknak leplezett, akik elvesznek, vagyis megsemmisülnek. Akikben e világ Istene megvakította a hitetlenek elméit, hogy ne lássák a Krisztus dicsőséges evangéliumának világosságát, aki az Isten képe. Mert nem önmagunkat hirdetjük, hanem Krisztus Jézust, az Urat, önmagunkat pedig mint szolgáitokat Jézusért” (2 Kor. 4,3-5)

„Mert Krisztus jó illatja vagyunk Istennek dicsőségére, mind az üdvözülők, a megmenekülők, mind az elkárhozók, vagyis az elpusztulók, elveszők, megsemmisülők között. Ezeknek halál, a szellemi halál illatja halálra, amazoknak pedig élet, vagyis az életből fakadó illat az életre” (2 Kor. 2,15-16)

Ezért: „... Nem szégyenlem a Krisztus evangéliumát; mert Istennek hatalma az minden hívőnek üdvösségére, zsidónak először meg görögnek, azaz: pogánynak” (Róm. 1,16).

1Kor. 1,19 Mert meg van írva: „Elvesztem, vagyis eltörlöm; megsemmisítem a bölcsek bölcsességét, a műveltek tudását, és az értelmesek, okosak, éles eszűek, megfontoltak értelmét, okosságát, tudását elvetem, elutasítom, megvetem, félretolom, semmivé teszem, eltörlöm]*

*És Isten:Tanácsadókat tesz bolonddá, és bírákból űz gúnyt” (Jób. 12,17)

Azért, mert: „... e nép szájjal közelget hozzám, és csak ajkaival tisztel engem, szíve pedig távol van tőlem, úgy hogy irántam való félelmük betanított emberi parancsolat lőn: Ezért én is csodásan cselekszem ismét e néppel, nagyon csodálatosan, és bölcseinek bölcsessége elvész, és értelmeseinek értelme eltűnik” (Ésa. 29,13-14)

Az írástudóknak és a farizeusoknak mondja az Úr Jézus, azt is kijelentve, hogy ki szólt Ézsaiás prófétán keresztül: „Képmutatók, igazán prófétált felőletek Ézsaiás, mondván: Ez a nép szájával közelget hozzám, és ajkával tisztel engemet; szíve pedig távol van tőlem. Pedig hiába tisztelnek engem, ha oly tudományokat tanítanak, amelyek embereknek parancsolatai” (Mát. 15,7-9).

1Kor. 1,20 Hol az emberi értelemben bölcs? Hol az írástudó, a törvénymagyarázó? Hol e világ, vagyis e világkorszak, létkorszak vitázója? Nem tette-e bolondsággá, nem minősítette-e balgasággá, oktalansággá, ostobasággá Isten a világ, vagyis evilág bölcsességét, a világi tudományt?*

*Hiszen azok:Magukat bölcseknek vallván, és bölcseknek tartván kérkedtek, és közben balgatagokká, és oktalanná, bolonddá, és esztelenné lettek” (Róm. 1,22).

„Nincs bölcsesség, és nincs értelem, és nincs tanács az Úr ellen.” (Péld. 21,30).

 Mert csak: „Őnála van a bölcsesség és hatalom, Övé a tanács és az értelem” (Jób. 12,13).  

Már Ézsaiás így prófétál evilág bölcseiről „Ugyan hol vannak bölcseid? Mondják meg neked, ha tudják, hogy mit végzett, mit határozott a seregeknek Ura Égyiptom vagyis evilág felől?” (Ésa. 19,12).

 Ezt mondja az Úr: „Így szól az Úr, megváltód és alkotód, anyád méhétől fogva: Én vagyok az Úr, aki mindent cselekszem, aki az egeket egyedül kifeszítem, és kiszélesítem a földet magamtól; Ki a hazugok jeleit megrontja, és a varázslókat megbolondítja, a bölcseket megszégyeníti, és tudományukat bolondsággá teszi” (Ésa. 44,24-25).

E világról ezt mondja az Úr: „Semmivé teszi az ÚR a nemzetek tervét, meghiúsítja a népek szándékait” (Zsolt. 33,10).  

És e világ vezetőiről így szól az Úr: „Milyen ostobák Coán (jelentése: szilárd hely /a föld /) vezérei, a fáraó legbölcsebb tanácsosai! Esztelen tanácsot adnak. Hogy meritek mondani a fáraónak, hogy bölcsek vagytok, régi királyok sarjai?! Hol vannak bölcseid? Mondják meg neked, ha tudják, mit határozott a Seregek Ura Egyiptom felől! Bolondok lettek Coán vezérei, Nóf vezérei becsapódtak. Tévútra vezették Egyiptomot, vagyis evilágot a tartományok, azaz a nemzetek vezetői. Mert beléjük öntötte az ÚR az ámítás szellemét, hogy tévútra vezessék Egyiptomot, vagyis e világot minden vállalkozásában, ahogyan a részeg beletéved okádékába” (Ézs. 19,11-14)

„Jövendölés Egyiptom ellen. Íme, az Úr könnyű felhőre ül, és bemegy Egyiptomba, és megháborodnak előtte Egyiptomnak bálványai, és az egyiptomiak szíve megolvad őbennük. És összeveszítem az egyiptomiakat az egyiptomiakkal, és egyik hadakozik a másik ellen, kiki felebarátja ellen, város, város ellen, és ország, ország ellen. És elfogyatkozik az egyiptomiak szelleme őbennük, és az ő tanácsát elnyelem, és tudakoznak a bálványoktól, szemfényvesztőktől, halottidézőktől és jövendőmondóktól. És adom az egyiptomiakat kemény úrnak kezébe, és kegyetlen király uralkodik rajtok, szól az Úr, Jahve, a seregeknek Ura” (Ésa. 19,1-4).

1Kor. 1,21 Mivel tehát a világ, vagyis evilág a saját maga bölcsessége, tudása, ismerete és tapasztalata útján nem ismerte meg Istent a maga bölcsességében, és nem is akart tudni róla, mert nem is értette. Tetszett Istennek, aki úgy határozott, és döntött, mert úgy látta helyesnek és jónak, hogy az igehirdetés bolondsága, vagyis ostobaságnak, képtelenségnek látszó igehirdetés, a prédikálás által üdvözítse, azaz szerezzen bűnbocsánatot, megszabadítást, biztonságot, jólétet, egészséget, boldogságot, és tartsa meg a hívőket, vagyis azokat, akik hisznek.

1Kor. 1,22 És miközben a zsidók, vagyis júdeaiak jelet és csodát kívánnak, a görögök a hellének, vagyis pogányok pedig bölcsességet keresnek, és követelnek]*

*Az Úr a Benne való hitre hívja a zsidókat, s a válaszuk: „Micsoda jelt mutatsz tehát te, hogy lássuk és higgyünk néked? Mit művelsz?” (Ján. 6,30).

Az Úr Jézus ostorral űzi ki a kufárokat a templomból és a zsidók válasza: „... Micsoda jelt mutatsz nékünk, hogy ezeket cselekszed?” (Ján. 2,18).

Az Úr Jézus hatalommal szólja Isten igéjét, és: „...az írástudók és farizeusok...” válasza: Mester, jelt akarnánk látni te tőled. Ő pedig felelvén, monda nékik: E gonosz és parázna nemzetség jelt kíván; és nem adatik jel néki, hanemha Jónás prófétának jele. Mert amiképpen Jónás három éjjel és három nap volt a cethal gyomrában, azonképpen az embernek Fia is három nap és három éjjel lesz a föld gyomrában” (Mát. 12,38-40).

1Kor. 1,23 Mi pedig a megfeszített, vagyis kínoszlopra feszített Krisztust hirdetjük, és prédikáljuk, aki a zsidóknak, vagyis a júdeaiaknak ugyan megütközés, vagyis tőr, csapda, kelepce, sértő, bántó dolog, botlás köve, a pogányoknak, vagyis a nemzeteknek pedig bolondság, balgaság; oktalanság, butaság, ostobaság, értelmetlenség*

*Izraelről így tesz bizonyságot a Szent Szelem: „Izráel....mely az igazság törvényét követte, nem jutott el az igazság törvényére. Miért? Azért, mert nem hitből keresték, hanem mintha a törvény cselekedeteiből volna. Mert beleütköztek a beleütközés kövébe, Amint meg van írva: Ímé beleütközés kövét és megbotránkozás szikláját teszem Sionba; és aki hisz benne, nem szégyenül meg” (Róm. 9,31-33).

És ez így íratott meg: „...így szól az Úr, vagyis Jahve Isten: Íme, Sionban egy követ tettem le, egy próbakövet, drága szegletkövet, erős alappal, aki benne hisz, az nem fut!” (Ésa. 28,16).

A megütközés köve pedig nem más, mint maga az Isten, Izráel Istene: „A seregek Urát: Őt szenteljétek meg, Őt féljétek, és Őt rettegjétek! És Ő néktek szenthely lészen; de megütközés köve és botránkozás sziklája Izráel két házának, s tőr és háló Jeruzsálem lakosainak. És megütköznek köztük sokan, s elesnek és összetöretnek; tőrbe esnek és megfogatnak!” (Ésa. 8,13-15).

És ez azért történik, mert: „testi ember pedig nem fogja fel, és ezért nem is fogadja el az Isten Szellemének dolgait: mert ostobaságnak tartja, meg sem értheti, mivelhogy szellemileg lehet azokat megítélni” (1 Kor. 2,14).  

Csak a szellemi ember képes hite által felfogni Isten dolgait: „Azért van meg az Írásban: Ímé szegletkövet teszek Sionban, amely kiválasztott, becses; és aki hisz abban, meg nem szégyenül. Tisztesség azért néktek, akik hisztek; az engedetleneknek pedig: A kő, amelyet az építők megvetettek, az lett a szegletnek fejévé és megütközésnek kövévé s botránkozásnak sziklájává; Akik engedetlenek lévén, megütköznek az igében, amire rendeltettek is” (1 Pét. 2,6-8).

1Kor. 1,24 de maguknak, az elhívottaknak, és a meghívottoknak, zsidóknak, vagyis júdeaiaknak, és görögöknek azaz helléneknek, vagyis pogányoknak] egyaránt Krisztus az Isten ereje, hatalma, és hatóereje, és az Isten bölcsessége*

*Mert: „Benne van a bölcsesség és ismeret minden kincse elrejtve” (Kol. 2,3).

Azt mondja Pál apostol, ezért: „...nem szégyenlem a Krisztus evangéliumát; mert Istennek hatalma az minden hívőnek üdvösségére, zsidónak, vagyis judeainak először, meg görögnek, vagyis pogánynak(Róm. 1,16).

1Kor. 1,25 Mert az Isten „bolondsága” balgasága, ostobasága bölcsebb az emberek bölcsességénél, és az Isten „erőtlensége” és gyöngesége erősebb az emberek erejénél.

1Kor. 1,26 Mert nézzétek, és tekintsétek meg, és lássátok csak a ti tőle való elhivatásotokat, és meghívásotokat testvéreim. Nem sokan vannak köztetek olyanok, akik emberi megítélés, vagyis akik a világ, azaz a hústest szerint bölcsek, hatalmasak, és erősek, vagy előkelők, azaz nemesek, vagy nemes gondolkodásúak]*

*Mózes már így prófétál a kiválasztás okáról:Nem azért szeretett meg titeket az Úr, és nem azért hajolt le hozzátok, sem nem azért választott ki titeket, hogy minden népnél többen volnátok, vagy a legnagyobbak volnátok; mert ti valamennyi nép közt a legkevesebben, sőt a legkisebbek, vagyis egyszerű emberek vagytok (5 Móz. 7,7).

1Kor. 1,27 Sőt, ellenkezőleg azokat választotta ki az Isten, akik a világ vagyis evilág szemében bolondok, balgák, oktalanok, ostobák, hogy megszégyenítse a bölcseket, és azokat választotta, és válogatta ki az Isten, akik a világ szemében erőtlenek és gyöngék, hogy megszégyenítse az erőseket:

1Kor. 1,28 és azokat választotta ki az Isten, akik a világ szemében nem előkelők, hanem alacsonyrendűek, sőt lenézettek, akiket semmibe vesznek, megvetnek, sőt akikről tudomást sem vesznek; és a semmiket, a gyöngéket, megvetetteket, a nemlétezőket, hogy semmikké tegye és megszégyenítse, mellőzze, félretehesse a valamiket, az erőseket*

*Jakab apostolon keresztül megerősíti a Szent Szellem Isten választásának elvét: „Figyeljetek csak ide, szeretett testvéreim: vajon nem Isten választotta-e ki azokat, akik a világ szemében szegények, hogy hitben gazdagok legyenek, és örököljék azt az országot, amelyet Isten az őt szeretőknek ígért” (Jak. 2,5).

Hogy mit jelent a „szegény” szó az Ige szerint: „Boldogok a szellemben szegények: mert övék a mennyeknek országa” (Mát. 5,3).

Isten kiválasztásának oka, ahogy azt az előképben kijelenti „Ímé az Úréi, a te Istenedéi az egek, és az egeknek egei, a föld, és minden, ami rajta van! De egyedül a ti atyáitokat kedvelte az Úr, hogy szeresse őket, és az ő magvukat: titeket választott ki őutánuk minden nép közül, amint e mai napon is látszik” (5 Móz. 10,14-15).

 Kijelentés arról, hogy kiknek az atyáiról beszél az Ige: „Az ígéretek pedig Ábrahámnak adattak és az ő magvának. Nem mondja: És a magvaknak, mint sokról; hanem mint egyről. És a te magodnak, aki a Krisztus. Ha pedig Krisztuséi vagytok, tehát az Ábrahám magva vagytok, és ígéret szerint örökösök” (Gal. 3,16.29).

A kiválasztás szempontját így jelenti ki az Úr: „De az Úr ezt mondta Sámuelnek [jelentése: akit Isten ígért] Saul királyról: Ne tekints a megjelenésére, se termetes növésére, mert én megvetem őt. Mert nem az a fontos, amit lát az ember. Az ember azt nézi, ami a szeme előtt van, de az Úr azt nézi, ami a szívben van” (1Sám. 16,7)

Mert: „Én, az ÚR vagyok a szívek vizsgálója, a szellemek megítélője, mindenkivel úgy bánok, ahogyan élete és tetteinek a gyümölcse szerint megérdemli” (Jer. 17,10).

1Kor. 1,29 hogy egyetlen ember, egyetlen hústest se dicsekedjék az Isten színe előtt*

*Emiatt: „Hol van tehát a dicsekedés? Kirekesztetett. Mely törvény által? A cselekedeteké által? Nem; hanem a hit törvénye által” (Róm. 3,27)

„Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; Nem cselekedetekből, hogy senki ne kérkedjék” (Eféz. 2,8-9).

1 Kor. 1,30 Tőle, és belőle vagytok, és származtok pedig ti a Krisztus Jézusban, ki bölcsességül lőn nékünk Istentől, az Isten rendeléséből, és igazságul, vagyis megigazulásul, szentségül, és megszentelődésünkül, és váltságul, váltság általi szabadításul]*

*Isten végtelen szeretetéből ez a prófécia is Benne teljesült be: „Eljön majd az idő - így szól az ÚR -, amikor igaz sarjat támasztok Dávidnak, olyan királyt, aki bölcsen uralkodik, jog és igazság szerint jár el az országban. Az ő idejében szabad lesz Júda, Izráel is biztonságban él, és így fogják nevezni: Az ÚR a mi igazságunk!(Jer. 23,5-6)

Őbenne: „aki halálra adatott bűneinkért, és feltámasztatott megigazulásunkért” (Róm. 4,25)

Mert Isten: „...azt, aki bűnt nem ismert, bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk ő benne” (2 Kor. 5,21)

Akik ezt elhitték azokat: „Ezért Isten ingyen igazítja meg és teszi megigazulttá kegyelméből, miután megváltotta őket a Krisztus Jézus által” (Róm. 3,24).

És az Úr Jézus kijelentése: „És én őérettük oda szentelem magamat, hogy ők is megszenteltekké legyenek az igazságban” (Ján. 17,19).

Mert: „Őbenne van - az ő vére által - a mi megváltásunk, bűneink bocsánata is; kegyelme gazdagságából” (Ef. 1,7).

Hiszen: „Krisztus váltott meg minket a törvény átkától, átokká levén érettünk…” (Gal. 3,13).

„Hogy a törvény alatt levőket megváltsa, hogy elnyerjük a fiúságot” (Gal. 4.5).

Az Úr Jézus kijelentése az Ő jövetelének céljáról: „…az embernek Fia azért jött, hogy … adja az ő életét váltságul sokakért” (Mát. 20,28).

1 Kor. 1,31 Hogy, amint meg van írva: Aki dicsekedik, az Úrban dicsekedjék*

*Tehát: „Ezt mondja az Úr: Ne dicsekedjék a bölcs az ő bölcsességével, az erős se dicsekedjék az erejével, a gazdag se dicsekedjék gazdagságával; Hanem azzal dicsekedjék, aki dicsekedik, hogy értelmes és ismer engem, hogy én vagyok az Úr, aki kegyelmet, ítéletet és igazságot gyakorlok e földön; mert ezekben telik kedvem, azt mondja az Úr” (Jer. 9,23-24)

„Hogy aki magát áldja e földön, áldja magát az igaz Istenben, és aki esküszik e földön, esküdjék az igaz Istenre, mert elfeledvék a régi nyomorúságok, és mert elrejtvék szemeim elől” (Ésa. 65,16)

„Aki pedig dicsekszik, az Úrban dicsekedjék” (2 Kor. 10,17)

Pál apostol vallástétele: „Nékem pedig ne legyen másban dicsekedésem, hanem a mi Urunk Jézus Krisztus keresztjében, vagyis kínoszlopában, aki által nékem megfeszíttetett a világ, és én is a világnak” (Gal. 6,14).