És mert rendkívül fontos a
mondanivaló, újra-és újra ezt tanítja az apostol: „Szükséges annakokáért, hogy a püspök (vagyis pásztor, presbiter) feddhetetlen legyen, egy feleségű férfiú,
józan, (és tisztességes) mértékletes,
illedelmes, vendégszerető, a tanításra alkalmatos. Nem borozó, (és nem
részeges, nem kötekedő, a viszálykodást kerülő, és) nem verekedő, nem rút nyereségre vágyó; hanem szelíd, (és megértő) versengéstől ment, nem pénzsóvár. Ki a maga
házát jól igazgatja, (és a maga háza népét jól vezeti) gyermekeit engedelmességben (neveli, és) tartja, minden tisztességgel. Mert
ha valaki az ő tulajdon házát nem tudja igazgatni (és vezetni), mi módon visel gondot az Isten egyházára?
Ne legyen új (vagyis újonnan megtért)
ember, nehogy felfuvalkodván, az ördög
kárhozatába (vagyis az ördöggel azonos ítélet alá) essék. Szükséges pedig, hogy jó bizonysága is legyen a kívül valóktól;
(és hogy a kívülállóknak is jó véleményük legyen róla) hogy gyalázatba és az ördög tőribe (vagy csapdájába) ne essék” (1 Tim. 3,2-7).
Az alkoholfogyasztásról sok mondanivalója van az Úrnak: „És meg
ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van [és ami a megmentetlen
állapotból fakadó veszélyes életmódra utal (züllöttség, és elvetemültségre),
és amiben menthetetlen romlás van].
»Más fordítás: Ne
részegeskedjetek, mert a borral léhaság jár együtt«: hanem teljesedjetek be Szent Szellemmel [és a Szent Szellem
töltsön be újra meg újra benneteket]” (Eféz. 5,18).
Mert ti a nappal
fiai vagytok, ezért: „Mint nappal, ékesen [és tisztességesen, becsületesen, őszintén] járjunk. Nem tobzódásokban [és tivornyázásban, zavargás és
kicsapongásban] és részegségekben. [és ne evés-ivásban,
dorbézolásban, dáridózás és mulatozásban; dőzsölésben]…” (Róm. 13,13).
Mert: „A bor csúfoló, a részegítő ital háborgó, és
valaki abba beletéved, nem bölcs. (Más fordítás: A bor csúfolódóvá tesz, a
részegítő ital lármássá, senki sem bölcs, aki attól tántorog)” (Péld.
20,1).
A Szent Szellem már Izráel fiait
is így figyelmeztette: „Ne tarts a bor
mellett dőzsölőkkel, se a falánk húsevőkkel!” (Péld. 23,20).
Mert: „Jaj azoknak, akik jó reggelen részegítő ital után futkosnak, és
mulatnak estig, és bor hevíti őket: Citera és lant, dob, fuvola és bor mellett
lakmároznak, de az ÚR tetteit nem veszik észre, kezének munkáját nem látják
meg” (Ésa. 5,11-12).
És: „Jaj azoknak, akik
hősök borivásban és híresek (és vitézek) részegítő ital vegyítésében (és keverésében)” (Ésa. 5,22).
Ha a gyülekezetbe mentek: „Bort és szeszes (vagyis részegítő) italt ne igyatok te és a te fiaid veled, mikor bementek a gyülekezet
(vagyis a kijelentés) sátorába, hogy meg
ne haljatok. Örökkévaló rendtartás legyen ez a ti nemzetségeitekben
(nemzedékről nemzedékre). Hogy különbséget
tehessetek a szent és közönséges között, a tiszta és tisztátalan között” (3
Móz. 10,9-10).
A tiszta, és hamisítatlan Igéhez való ragaszkodásról így ír
az apostol: „Miért is atyámfiai [testvéreim], legyetek állhatatosak [álljatok
meg szilárdan, mozdíthatatlanul] és tartsátok meg a tudományt, [és ragaszkodjatok a rendelkezésekhez vagy: utasításokhoz, hagyományokhoz], amelyre
akár beszédünk [logoszaink,
vagyis Igéink], akár levelünk
által [írott üzenetünk útján, levelünk által] taníttattatok
[és ismertetek meg; és felvilágosítást kaptatok]!” (2
Thess. 2,15).
Mert: „Ha valaki
másképpen tanít (és tévtanokat hirdet), és
nem követi a mi Urunk Jézus Krisztus egészséges beszédeit és a kegyesség (az Istenfélő, és tisztelő, hívő élet)
szerint való tudományt.
(Más fordítás: és nem tartja magát a mi Urunk Jézus Krisztus
egészséges beszédéhez, és a kegyességhez (az Istenfélő, és tisztelő, hívő élethez) illő tanításhoz).
Az felfuvalkodott, aki
semmit sem ért (és nem tud semmit), hanem
vitatkozásokban és szóharcokban szenved, amelyekből származik irigység,
viszálykodás, káromlások, rosszakaratú gyanúsítások. Megbomlott elméjű és az igazságtól megfosztott embereknek hiábavaló
torzsalkodásai, akik az istenfélelmet a nyerészkedés eszközének tekintik.
Azoktól, akik ilyenek, eltávozzál. Óh
Timótheus, őrizd meg, ami rád van bízva (a rád bízott kincset), elfordulván a (a hazug módon ismeretnek
nevezett) szentségtelen üres beszédektől
és a hamis nevű ismeretnek ellenvetéseitől; Amellyel némelyek kevélykedvén, a hit mellől eltévelyedtek
(Más fordítás: amelyeket egyesek elfogadva
eltévelyedtek a hittől). Kegyelem veled! Ámen” (1 Tim. 6,3-6.20-21).
„Mert van sok
engedetlen, hiába való beszédű és csaló (akik fecsegők és ámítók), kiváltképpen a körülmetélkedésből valók (és
különösen a körülmetéltek között), Ezért
ne foglalkozzanak zsidó mondákkal, és az igazságot megvető emberek
parancsolataival” (Tit. 1,10.14).
De te: „A balgatag
(és az ostoba) vitatkozásokat azonban és
a nemzetségekről való tudakozásokat (a nemzetségtáblázatokkal kapcsolatos
kérdéseket,), és a civakodást (és a
viszálykodásokat) és a törvény felől való
(és a törvényeskedő) harcokat kerüld;
mert haszontalanok és hiábavalók” (Tit. 3,9).
„A szentségtelen és
(szentségtörő) vénasszonyos meséket pedig
eltávoztasd (és utasítsd el). Hanem
(inkább) gyakorold magadat a kegyességben
(vagyis az Istenfélő, hívő életben)” (1
Tim. 4,7).
És: „… azokat szóljad
(és azt hirdesd), amik az egészséges
tudományhoz illenek (és ami egyezik az egészséges tanítással)” (Tit.
2,1).
„Megtartván
[és birtokolván] a hitet és jó
lelkiismeretet [vagyis a szellemi
együttészlelést], melyet némelyek
[és amelyet néhányan] elvetvén, [és
elutasítván] a hit dolgában hajótörést
szenvedtek [és a hitet elvesztették,
megfeneklettek, zátonyra futottak, és csak roncs maradt belőlük]” (1 Tim. 1,19)
És: „Az egészséges [romlatlan, az Igéhez hű] beszédeknek
[(logoszoknak): igéknek] példáját [formáját, mintáját] megtartsd
[ragadd meg, és birtokold], amiket éntőlem hallottál, a Krisztus
Jézusban való hitben és szeretetben. [Más fordítás: És soha ne téveszd szem elől azt az egészséges
tanítást (azokat a logoszokat: igéket), amit tőlem hallottál! Ragaszkodj hozzá, ezt tanítsd, és ezt
kövesd, azzal a hittel (és meggyőződéssel, bizonyossággal) és (Isten szerinti) szeretettel, amelynek a Krisztus Jézus a forrása]”
(2 Tim. 1,13).
És hogy hogyan kell
szolgálni azoknak, akik Isten népének vezetői, arról így szól Péter apostol: „Legeltessétek (vagyis pásztorként felügyelve,
és felvigyázva) az Istennek köztetek lévő
(és rátok bízott) nyáját, gondot viselvén
(és szorgalmasan figyelve, felügyeletet gyakorolva, és vigyázva) arra nem kényszerítésből (és nem is
kényszerűségből), hanem örömest
(vagyis buzgóságból, és önként, szabad akaratból, és készségesen). Sem nem rút nyerészkedésből (vagyis nem
nyereségszerzés, és haszonlesésből), hanem
jóindulattal (és odaadással, készségesen). Sem nem úgy, hogy (letiporva, és zsarnokoskodva) uralkodjatok (vagyis nem hatalmaskodva,
kontrollálva, és leigázva) a
gyülekezeteken (vagyis a választottak fölött) (mely sorsrészül jutott
nektek), hanem mint példányképei (jó
szívvel), a nyájnak (vagyis a nyáj
példaképévé, mintájává válva)” (1Pét
5:2-3).
És ugyanezt mondja Pál apostol: „Viseljetek gondot azért magatokra és az egész nyájra, melyben a Szent
Szellem titeket vigyázókká (és őrizőivé) tett, az Isten anyaszentegyházának legeltetésére, melyet tulajdon
vérével szerzett” (Csel. 20,28)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.