2016. április 25.

Szent a seregek Ura

2 Korintusi levél 10. fejezet: ne a láthatókra nézzetek! (göröggel és kapcsolódó igékkel / revideált)


2 Kor. 10,1 Magam pedig, én Pál, kérlek és emlékeztetlek titeket a Krisztus szelídségére, jóindulatúságára és engedelmességére, aki némelyek szerint szemtől szemben ugyan alázatos, és szerény vagyok, félénken viselkedek közöttetek, de távol bátor, szigorú, erélyes, és határozott vagyok irántatok;

2 Kor. 10,2 Arra kérlek pedig, hogy amikor jelen leszek, ne kelljen bátornak, szigorúnak, erélyesnek lennem, és ne kelljen szigorúan föllépnem azzal a határozottsággal, és annak a meggyőződésnek az alapján, amellyel úgy gondolom bátor, szigorú, vakmerő, merész is lehetek  némelyekkel szemben, akik úgy gondolkodnak, és vélekednek felőlünk, mintha mi hústest szerint élnénk, vagyis hogy mi is a hústól vezetve járunk. [Más fordítás: Szóval, el fogok menni hozzátok. De kérlek benneteket, ne kényszerítsetek rá, hogy keményen bánjak azokkal, akik úgy gondolják, hogy mi csak emberi módon viselkedünk]*

És így folytatja az apostol: „Gondolja meg azt, aki ilyen, és így beszél, és számoljon azonban azzal, hogy amilyenek vagyunk távollétünkben, a levelek által való beszédben, éppen olyanok leszünk, ha megjelenünk, ottlétünkkor cselekedetben is” (2 Kor. 10,11).

 Mert: „Ha pedig avatatlan vagyok is a beszédben, de nem az ismeretben; sőt mindenben, minden tekintetben nyilvánvalókká lettünk, és nyíltan álltunk előttetek” (2 Kor. 11,6).

 Hát: „Mit akartok? Vesszővel menjek-e hozzátok, avagy Isteni szeretettel és szelídségnek szellemével?” (1 Kor. 4,21).

 „Mert félek azon, hogy ha odamegyek, és amikor megérkezem nem talállak majd olyanoknak, amilyeneknek szeretnélek, és engem is olyannak találtok, amilyennek nem szeretnétek; hogy valamiképpen versengések, viszálykodások, irigységek, indulatoskodások, harag, visszavonások, önzés, rágalmazások, fondorkodások, vádaskodások, felfuvalkodások, pártoskodások lesznek köztetek” (2 Kor. 12,20).

2 Kor. 10,3 Mert noha igaz ugyan, hogy hústestben élünk, de nem hústest szerint vitézkedünk, vagyis nem a hús szerint harcolunk, és hadakozunk.

2 Kor. 10,4 Mert a mi vitézkedésünk, a mi harci fegyvereink nem földiek, nem hústestiek, hanem Isten ereje által hatalmasak erősségek lerontására; [Más fordítás: A mi fegyvereink különböznek a közönséges fegyverektől! Ezek Isten által hatnak és arra képesek, hogy erősségeket romboljanak le, okoskodásokat bontsanak le; Így megcáfoljuk az ellenérveket és mindazt, ami Isten megismerése elé akadályként tornyosul].

2 Kor. 10,5 Ezekkel rombolunk le okoskodásokat és minden magaslatot, vitatkozást, önteltséget, amely Isten megismerése ellen emeltetett. És foglyul ejtvén, és meghódítva minden gondolatot, hogy engedelmeskedjék a Krisztusnak [Más fordításban: Velük cáfoljuk meg az érveléseket és minden önhittséget, amely Isten ismerete ellen lázad, sőt velük szorítunk - és hatalmunkba ejtünk - minden értelmet a Krisztusnak tartozó hódolatra; és Krisztus iránti hódolatra kényszerítünk];

2 Kor. 10,6 És készek vagyunk tisztázni, és számon kérni minden engedetlenséget, figyelmetlenséget, szófogadatlanságot, - ha valaki elengedi a füle mellett a neki címzett szavakat, - mihelyst teljessé lesz a ti engedelmességetek. [Más fordítás: Felkészültünk arra is, hogy ezekkel a fegyverekkel minden engedetlenséget számon kérjünk, de csak akkor, ha a ti engedelmességetek már tökéletes lesz]*

*Mert így szólt az Úr a prófétán keresztül: „Lásd, én e mai napon népek fölé és országok fölé rendellek téged, hogy gyomlálj, irts, pusztíts és rombolj, építs és plántálj!” (Jer. 1,10).

 És így szól a kijelentés arról, hogy mit kell pusztítani és irtani: „Mert meg van írva: „Elvesztem, eltörlöm a bölcsek bölcsességét, a műveltek tudását, és az értelmesek, az okosak, éles eszűek, megfontoltak értelmét, okosságát, tudását elvetem, félretolom, eltörlöm (1Kor. 1,19)

 „Mert hiszen e világ bölcsessége bolondság, ostobaság az Isten előtt. Mert meg van írva: Megfogja a bölcseket az ő csalárdságukban, álokoskodásukban (1 Kor. 3,19)

Az Úr azt is nyilvánvalóvá teszi, hogy milyen fegyvert kell használni: „Mert az Istennek beszéde - igéje - élő és ható. Élő energia, és élesebb, metszőbb, áthatóbb, mélyrehatóbb minden kétélű fegyvernél, azaz kardnál.  És áthatol a szívnek, azaz a személy egész lényének, és szellemének, és az ízületeknek és a velőknek megoszlásáig szétválásáig. És megkülönbözteti a szívnek, azaz a bensőnek gondolatait, nézetét, véleményét, gondolkodását és szándékait. És nincsen oly teremtmény, amely láthatatlan, rejtett, ismeretlen volna előtte, sőt mindenek meztelenek és leplezetlenek  annak szemei előtt, akiről mi beszélünk. Neki kell majd számot adnunk. (Zsid. 4,12-13)

Az Úr szolgájának pedig olyannak kell lennie: „Aki szelíden neveli az ellenszegülőket; ha talán adna nékik az Isten megtérést az igazság megismerésére. (Más fordítás: hátha az Isten megadja nekik egyszer, hogy megtérve megismerjék az igazságot), És felocsúdnának az ördög tőréből, csapdájából, foglyokká tétetvén az Úr szolgája által az Isten akaratára, arra hogy Isten akaratát teljesítsék(2 Tim. 2,25-26).


132 Hát: „Ne ítéljetek látszat szerint, hanem hozzatok igazságos ítéletet” (Ján. 7,24).

Mert mi: „Tudjuk, hogy Istentől vagyunk, és az egész világ a gonosz hatalmában van” (1 Ján. 5,19).

Igen: „Mi az Istentől vagyunk: aki ismeri az Istent, hallgat reánk, aki nincsen az Istentől, nem hallgat reánk. Erről ismerjük meg az igazságnak Szellemét és a tévelygésnek szellemét” (1 Ján. 4,6).

2 Kor. 10,7 A szem előtt valókra, a látszatra néztek? Ha valaki azt hiszi magáról, hogy ő a Krisztusé, viszont azt is gondolja meg önmagában és számoljon azzal, hogy amint ő maga a Krisztusé, azonképpen mi is a Krisztuséi vagyunk*

*Hát: „Ne ítéljetek látszat szerint, hanem hozzatok igazságos ítéletet” (Ján. 7,24).

Mert mi: „Tudjuk, hogy Istentől vagyunk, és az egész világ a gonosz hatalmában van” (1 Ján. 5,19).

Igen: „Mi az Istentől vagyunk: aki ismeri az Istent, hallgat reánk, aki nincsen az Istentől, nem hallgat reánk. Erről ismerjük meg az igazságnak Szellemét és a tévelygésnek szellemét” (1 Ján. 4,6).

2 Kor. 10,8 Mert ha még egy kissé túlzottan, és a kelleténél többet dicsekedem is a mi hatalmunkkal, azzal a felhatalmazással, amelyet az Úr a ti építésetekre és nem megrontásotokra, nem rombolásotokra adott, amit nem arra adott, hogy ártsak vele; én nem vallok szégyent;

2 Kor. 10,9 Hogy ne láttassam, nem akarom azt a látszatot kelteni, mintha csak ijesztgetnélek, vagy fenyegetnélek a leveleim által.

2 Kor. 10,10 Mert, úgy mondják, a levelei ugyan súlyosak, tekintélyesek és kemények, szigorúak; de a maga jelenvolta, a személyes megjelenése erőtlen, és beszéde silány, jelentéktelen, szánalmas; mert ő maga gyenge, és szava megvetendő, beszéde gyatra, és fellépésében nincs erő.

2 Kor. 10,11 Gondolja meg azt az ilyen bíráló, és számoljon azonban azzal, hogy amilyenek vagyunk távollétünkben a levelek által való beszédben, éppen olyanok leszünk, ha megjelenünk, ottlétünkkor tetteinkben is*

*Az apostol elmondja, hogy miért vannak ilyen vélekedések róla: „Mert úgy határoztam, és úgy döntöttem, hogy nem tudok közöttetek másról, vagyis nem akarok semmiről sem tudni, csak Jézus Krisztusról, még pedig róla is, mint a megfeszítettről, mint az oszlopra feszítettről. És én erőtlenség, és gyöngeség, félelem, és a félelem miatt elerőtlenedve, és nagy rettegés, reszketés, és remegés között félve és nagyon elfogódottan jelentem meg nálatok, és érkeztem meg hozzátok. És az én beszédem és az én prédikálásom, az én igehirdetésem nem emberi bölcsességnek hitető beszédeiben, nem a bölcsesség meggyőző és rábeszélő szavaiból állott, és nem tudományos szavakkal szólott, hanem Szellemnek és erőnek, hatalomnak, és csodatevő erőnek megmutatásában, és megnyilvánulásában. Hogy hitetek ne emberek bölcsességén, hanem Isten erején, és hatalmán nyugodjék” (1Kor. 2,2-5).

 „Mert nem önmagunkat hirdetjük, hanem Krisztus Jézust, az Urat, önmagunkat pedig mint szolgáitokat Jézusért” (2 Kor. 4,5).  

„Mert… azért küldött engem Krisztus, ...hogy az evangéliumot hirdessem, de nem bölcselkedő beszéddel, hogy a Krisztus kínoszlopa el ne veszítse erejét” (1Kor. 1,17).

És mi: „Ezeket hirdetjük…, de nem emberi bölcsességből tanult szavakkal, hanem a Szellemtől jött tanítással, a szellemi dolgokat a szellemi embereknek magyarázva” (1Kor. 2,13).

„Mert nem beszédben áll az Istennek országa, hanem erőben” (1 Kor. 4,20).

És: „… ez a mi dicsekvésünk, amelyről lelkiismeretünk bizonyságot tesz, hogy az Isten szentségével és tisztaságával, nem emberi bölcsességgel, hanem Isten kegyelmével jártunk a világban, kiváltképpen pedig közöttetek” (2Kor. 1,12).

„az igazság igéjével, Isten erejével, az igazság jobb és bal felől való fegyvereivel” (2Kor. 6,7).

 „Ha pedig avatatlan, iskolázatlan vagyok is a beszédben, az ékesszólásban, de nem az ismeretben; sőt mindenben, mindenképen nyilvánvalókká lettünk, és nyíltan álltunk előttetek minden tekintetben(2 Kor. 11,6).

„Mert ha dicsekedni akarok, nem leszek esztelen; mert igazságot mondok; de megtürtőztetem, mérséklem magamat, hogy valaki többnek ne tartson, mint aminek lát, vagy amit hall tőlem” (2 Kor. 12,6).

És: „Azért írom ezeket távollétemben, hogy jelenlétemben, vagyis ottlétemkor ne kelljen keményen viselkednem, ne kelljen keményen bánnom veletek ama hatalom szerint, amelyet az Úr adott nékem építésre és nem rontásra, nem rombolásra(2 Kor. 13,10)

2 Kor. 10,12 Mert nem merjük magunkat azokhoz számítani, vagy hasonlítani, akik magukat ajánlják; de azok magukat magukhoz mérvén és magukhoz hasonlítván magukat, nem okosan cselekesznek. [Más fordítás: Mi ugyan nem merjük magunkat azokhoz számítani vagy hasonlítani, - mert nem vagyunk oly vakmerők, hogy azokkal vessük össze magunkat, - akik ajánlgatják magukat, és akik magukat nagyra tartják. Balgaságukban saját magukat teszik meg mértéknek, és önmagukból veszik az összehasonlítást, és nem veszik észre, hogy milyen ostobák, és értelmetlenek]*

*És azt kérdezi az apostol: „Elkezdjük-e ismét ajánlgatni magunkat? Vagy talán szükségünk van, - vagy rászorulunk, - mint némelyeknek, ajánló levelekre hozzátok, avagy tőletek?” (2 Kor. 3,1).

Hát nem: Mert nem ajánljuk ismét magunkat néktek, hanem alkalmat, és lehetőséget adunk tinéktek a velünk való dicsekedésre, hogy legyen mit felelnetek a színből és nem szívből dicsekedőknek. Hogy legyen mit felelnetek azoknak, akik azzal dicsekednek, ami csak látszat, és nem azzal, ami a szívben van. Akik külső megjelenéssel dicsekednek és nem szívvel, akik dicsőségüket a látszatban keresik és nem a szívük igazságában (2Kor. 5,12).

Pedig már a Szent Szellem kijelentette, hogy ahogyan: „Igen sok mézet enni nem jó; hát a magunk dicsőségét keresni dicsőség?” (Péld. 25,27).

2 Kor. 10,13 De mi nem dicsekszünk mértéktelenül, és nem kérkedünk, hanem ama  mérőzsinór mértéke szerint, amelyet Isten adott nékünk mértékül. [A görög szerint: az Isten normatívája szerinti mérték szerint, hogy hozzátok is elérjünk, eljussunk]; »Más fordítás: Mi azonban nem fogunk túlságosan dicsekedni. Csak azzal a munkával, amit Isten ránk bízott. Ebben azonban ti is benne vagytok, hiszen hozzátok is eljutottunk«

2 Kor. 10,14 Mert nem feszítjük túl magunkat, nem mentünk túl a nekünk kiszabott határon, mintha nem értünk volna el hozzátok; hiszen hozzátok is eljutottunk a Krisztus Evangéliumával, örömüzenetével; [Más fordítás: Mert mi nem ok nélkül dicsekszünk! Ez lenne a helyzet, ha soha nem mentünk volna el hozzátok. De bizony elmentünk! Sőt, mi voltunk az elsők, akik a Krisztus örömhírét elvitték nektek; Nekünk tehát nem kell átlépnünk hatáskörünket, mintha másként nem jutnánk el hozzátok, hiszen Krisztus evangéliumával hozzátok is eljutottunk].

2 Kor. 10,15 Akik nem dicsekszünk mértéktelenül mások munkájával, a mások fáradságának gyümölcsével, de reméljük, hogy hitetek megnőttével nagyokká leszünk köztetek a mi mérőzsinórunk szerint, a mi munkaterületünkön.

2 Kor. 10,16 Hogy rajtatok túl, vagyis a rajtatok túl eső területeken is hirdessük az Evangéliumot, nem dicsekedvén más mértéke szerint a késszel, azaz anélkül hogy idegen területen azzal dicsekednénk, amit más végzett el*

*Mert: „…tisztességbeli dolog, hogy ne ott hirdessem az evangéliumot, ahol neveztetett Krisztus, hogy ne más alapra építsek: [Más fordítás: hogy az örömüzenetet úgy hirdessem, hogy ne a mások rakta idegen alapra építsek, hanem ott, ahol a Krisztus nevét még nem említették]” (Róm. 15,20)

2 Kor. 10,17 Aki pedig dicsekszik, az Úrban dicsekedjék.

2 Kor. 10,18 Mert nem az a kipróbált, aki magát ajánlja, hanem akit az Úr ajánl [Más fordítás: Mert nem az a megbízható, aki önmagát annak tartja, és nem az érdemel hitelt, hanem az, akit az Úr tart megbízhatónak]*

*Meg van írva, hogy: „Dicsérjen meg téged más, és ne a te szájad; az idegen, és ne a te ajkaid” (Péld. 27,2).

És a prófétán keresztül így szól a Szent Szellem: „Ezt mondja az Úr: Ne dicsekedjék a bölcs az ő bölcsességével, az erős se dicsekedjék az erejével, a gazdag se dicsekedjék gazdagságával. Hanem azzal dicsekedjék, aki dicsekedik, hogy értelmes és ismer engem. Hogy érti és tudja rólam, hogy én vagyok az Úr, aki kegyelmet, szeretetet, és igazságot gyakorlok e földön; mert ezekben telik kedvem, azt mondja az Úr” (Jer. 9,23-24).

Pál apostol vallástétele: „Nékem pedig ne legyen másban dicsekedésem, hanem a mi Urunk Jézus Krisztus keresztjében, azaz kínoszlopában, aki által nékem megfeszíttetett a világ, és én is a világnak” (Gal. 6,14).

„Hogy, amint meg van írva: Aki dicsekedik, az Úrban dicsekedjék” (1 Kor. 1,31).

Dávid megvallása is így hangzik: „Dicsekedik lelkem az Úrban; s hallják ezt a szegények és örülnek” (Zsolt. 34,3).

Akik önmagukat ajánlva dicsekednek, azok: „Nem jó szándékkal buzgólkodnak érettetek, hanem el akarnak titeket tőlem szakítani, el akarnak fordítani benneteket tőlem, hogy velük tartsatok, hogy mellettük, és értük buzgólkodjatok(Gal. 4,17)






Az Úr ígérete

Ha megtérsz Istenedhez:


Az Úr Jézus ígérete


KI VAGYOK KRISZTUSBAN?

A mennyország polgára vagyok. Az én hazám a mennyekben van, mert Isten a Krisztussal együtt feltámasztott és együtt ültetett a mennyekben, Krisztus Jézusban. Ezért az odafelvalókkal törődöm, nem a földiekkel. 
(Fil. 3.20; Ef. 2,6; Kol. 3,2)



Az Úr figyelmeztetése:

Ne adj teret életedben a sátánnak!

 „Saját testvéredet is elítéled, megrágalmazod anyád fiát! Ezt tetted, és én csak hallgattam. Azt hitted, olyan vagyok, mint te?! De most szemedre vetem, és figyelmeztetlek!” 
(Zsolt 50,20-21)


Hogy: „Ne járj rágalmazóként, hanem hagyd abba a barátod rágalmazását, és ne terjessz pletykákat a te néped között; ne törj felebarátod életére. Én vagyok az Úr” 
(3 Móz. 19,16)



Az ember élete csak árnyék

 „Az asszonytól született ember rövid életű, tele nyugtalansággal. Kihajt, mint a virág, majd elfonnyad, árnyékként tűnik el, nem marad meg”
(Jób. 14,1.2).


Tolsztoj: Istenről.

Azért, hogy az ember nem ismeri fel és nem érti meg Istent még nincs joga arra következtetni, Isten tehát nincs. A logikus következtetés csak az, hogy még nem képes Istent megismerni és felfogni.


Borisz L. Pasternak: A hitelesség jele.

Csak annyira vagyunk hiteles emberek, amennyire szerettünk.



Napi Gondolatok Reinhard Bonnkétól


A Biblia Istenét hidegen hagyják a vallások. Őt az EMBEREK érdeklik. Jézus az emberekért jött, az emberekért élt, és az emberekért halt meg, és most az emberek szívének ajtaja előtt áll és kopogtat (Jelenések 3,20). Miért? Mert be akar menni hozzájuk, és része akar lenni az életüknek. És ha már egyszer bent van, alaposan rendet is rak odabenn. Jézuson kívül valójában senki sincs, aki teljesen önzetlen szándékkal akarná megnyerni a szívedet. Kérlek, engedd be Őt! REINHARD BONNKE



BIBLIA




Krisztus Gyülekezete Marosvásárhely




2016. április 22.

A Te szereteted

24-es ZSOLTÁR.

2 Korintusi levél 9. fejezet: Az adakozás rendje és áldása. (göröggel és kapcsolódó igékkel / revideált)

2 Kor. 9,1 A szentek iránt való szolgálatról felesleges is néktek többet írnom.

2 Kor. 9,2 Hiszen ismerem a ti készségeteket, buzgóságotokat, készséges szíveteket, hajlandóságotokat, jóindulatotokat, és lelkesedéseteket, amellyel dicsekszem felőletek a macedónoknak, hogy Akhája felkészült, és készen áll a múlt esztendő óta; és a ti buzgóságtok* lelkesedésetek sokakat magával ragadt, és felindította a többieket**

*Buzgóságtok (dzélosz): igyekezet, buzgalom, lelkesedés.

**A macedón hívőket úgy fellelkesítette Akhája buzgósága, hogy: „Sok könyörgéssel kérvén igyekeztek meggyőzni minket, és erősen sürgetve kérték tőlünk azt a kegyelmet, hogy a szentek iránt, a szentek szükségére való szolgálat, a szentek megsegítésének jótéteményébe, és örömébe adakozással részt vehessenek, közösséget vállalhassanak (2 Kor. 8,4)

És így folytatja az apostol, az adakozás Isten kegyelme, ezért: „A szentek szükségeire adakozók, vagyonotokat közlők legyetek; (Más fordítás: A szentekkel vállaljatok közösséget szükségeikben…”  (Róm. 12,13)

És a kihívott gyülekezet ezt meg is cselekedte: „Ez időtájban vagyis ezekben a napokban pedig menének Jeruzsálemből Antiókhiába próféták. Felkelvén pedig előállt egy azok közül, név szerint Agabus, megjelenté a Szellem által, hogy az egész föld kerekségén nagy éhínség lesz; amely meg is lőn, és be is következett császár idejében. A tanítványok pedig valamennyien elhatározták, hogy a szerint, amint kinek-kinek közöttük módjában áll, küldenek valamit segítségül a Júdeában lakozó atyafiaknak, testvéreknek: Amit meg is cselekednek, elküldvén a vénekhez Barnabás és Saulus keze által” (Csel. 11, 27-30)

„Mert kedvét, és örömét lelte, és tetszett Macedóniának és Akhájának, hogy a Jeruzsálembeli szentek szegényei, a szűkös anyagi helyzetben lévők részére némileg adakozzanak. Jónak, és helyesnek látták, hogy gyűjtést rendezzenek a jeruzsálemi szentek szegényei számára (Róm. 15,26)

Betöltve Isten Igéjét, mely arra int, hogy: „Ne fogd meg a jótéteményt azoktól, akiket illet, ha hatalmadban van annak megcselekedése. Ne késs jót tenni a rászorulóval, ha módodban van, hogy megtedd(Péld. 3,27).

2 Kor. 9,3 Mindamellett elküldöttem az atyafiakat, a testvéreket, nehogy a mi felőletek való dicsekedésünk ebben a tekintetben, ebben az ügyben, e dologban hiábavaló ne legyen, és alaptalannak ne bizonyuljon, hogy szégyent ne valljak. Hogy, amint mondám, készen legyetek.

2 Kor. 9,4 Hogy aztán, ha a macedónok velem együtt odajutnak, és megérkeznek, és titeket készületlenül találnak, valamiképpen szégyent ne valljunk mi, hogy ne mondjam ti, ebben a dologban, ebben a bizodalmunkban. Azaz, hogy nehogy ti megszégyenüljetek, ha kiderül, hogy mégis hiába bíztam bennetek.

2 Kor. 9,5 Szükségesnek véltem és tartottam azért buzdítani, bátorítani az atyafiakat, és megkérni a testvéreket, hogy előre menjenek el hozzátok, és készítsék el előre a ti előre megígért adományotokat. Az áldást, melyet ti előzőleg megígértetek, hogy az úgy legyen készen, mint adomány, mint hálaáldozat, és nem mint ragadomány, és nem mint kényszeradomány.

2 Kor. 9,6 Azt mondom pedig: Aki szűken, szűkmarkúan vet, szűken is arat; és aki bőven vet, bőven is arat, és aki áldással vet, áldással fog aratni is.*

*Mert: „Kölcsön ád az Úrnak, a ki kegyelmes a szegényhez, aki könyörül a nincstelenen; és az ő jótéteményét megfizeti, megtéríti néki” (Péld. 19,17)

És: „Boldog, aki a nyomorultra gondol, akinek gondja van a nincstelenre; a veszedelem napján, ha bajba kerül, megmenti azt az Úr. Az Úr megőrzi azt és életben tartja azt; boldog lesz e földön, és nem adhatod oda ellenségei kívánságának,(és nem engedi át ellenségei dühének. Az Úr megerősíti őt, és enyhülést ad az ő betegágyán, jobbulást ad neki, valahányszor betegen fekszik; bármilyen az ágya, megkönnyíted betegségében” (Zsolt. 41,2-4)

Az irgalmas szemű a jóságos tekintetű ember megáldatik, mert adott az ő kenyeréből a szegénynek, a nincstelennek(Péld. 22,9)

„És bővölködővé tesz téged az Úr minden jóban: a te méhednek gyümölcsében, a te barmodnak gyümölcsében állataid ivadékában, és a te földednek gyümölcsében, termésében…” (5 Móz. 28,11)

És az Úr Jézus ígérete: „Adjatok, néktek is adatik; jó mértéket, megnyomottat és megrázottat, színig teltet, megtetézett mértékkel adnak a ti öletekbe. Mert azzal a mértékkel mérnek viszonzásul néktek, amellyel ti mértek” (Luk. 6,38).

2 Kor. 9,7 Mindenki amint eltökélte, előre eldöntötte szívében, nem szomorúságból, ne kedvetlenül, kelletlenül, vagy kénytelenségből, és ne is kényszer alatt tegye; mert a jókedvű adakozót szereti az Isten*

*És hogy kinek a részére, miért és hogyan kell adakozni, arról már a Törvény beszél. A törvény parancsa szerint a Szent Sátor (a Krisztus testének előképe) építéséhez önként kell hozzájárulni: „És szóla az Úr Mózeshez, mondván: Szólj,és  mondd meg az Izráel fiainak, hogy minden embertől, akit szíve indít arra, szedjenek nékem ajándékokat, és gyűjtsétek össze a nekem szánt felajánlásokat(2 Móz. 25,1-2).

Az Úr - Jahve, az Örökkévaló - parancsát így továbbította Mózes: „És szóla Mózes az Izráel fiai egész gyülekezetének, mondván: Ez az, a mit az Úr parancsolt, mondván: Szedjetek  magatok közt ajándékot, felajánlást az Úrnak -  Jahvénak, az  Örökkévalónak -  mind, akinek szíve önként hajlandó arra, hozzon ajándékot. Vagyis mindenki, akit a szíve arra indít, hozzon felajánlást az Úrnak, aranyat, és ezüstöt, és rezet” (2 Móz. 35,4-5)

Az Úrnak ad az az ember is, aki a szegény, szűkölködő testvérén segít: „Bizonyára adj néki, és meg ne háborodjék azon a te szíved, mikor adsz néki; mert az ilyen dologért áld meg téged az Úr, a te Istened minden munkádban, és mindenben, amire kezedet veted. (Más fordítás: Adj neki szívesen, és ne essék rosszul az, hogy adsz, mert éppen azért fogja megáldani Istened, az ÚR minden munkádat és minden szerzeményedet). Mert a szegény, szűkölködő, nélkülöző, segítségre szoruló nem fogy ki a földről, azért én parancsolom néked, mondván: Örömest nyisd meg kezedet a te szűkölködő és szegény atyádfiának, testvérednek a te földeden, és légy bőkezű az országodban levő nyomorult és szegény testvéredhez(5 Móz. 15,10-11)

Ne légy szűkmarkú, mert: „Van olyan, aki bőven adakozik, és annál inkább gazdagodik; és aki megtartóztatja, és visszatartja a járandóságot, de ugyan szűkölködik. (Más fordítás: Van, aki bőven osztogat, mégis gyarapszik, más meg szűken méri a járandóságot, mégis ínségbe jut). A mással jól tevő ember megkövéredik. (Más fordítás: Az ajándékozó bővelkedik); és aki mást felüdít, maga is felüdül” (Péld. 11,24-25).

2 Kor. 9,8 Az Isten pedig hatalmas*és képes arra, hogy rátok árassza minden kegyelmét, hogy mindenféle kegyelmet**bőségesen ontson rátok; hogy mindenben, minden tekintetben, és mindenkor teljes elégségetek lévén, minden jótéteményre bőségben legyetek.

*Hatalmas (dünatosz): erős, képes.

**Kegyelem (kharisz: Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú gondoskodása.

2 Kor. 9,9 Amint meg van írva: Szórt osztogatott, bőkezűen adakozott a szegényeknek, a szűkölködőknek; az Ő igazsága örökké megmarad.

2 Kor. 9,10 Aki pedig magot ád a magvetőnek, és kenyeret juttat eleségül, megadja és megsokasítja, megszaporítja, megsokszorozza a ti vetéseteket  a ti vetőmagotokat, és megszaporítja a ti igazságtoknak, azaz megigazulásotoknak gyümölcsét*

*Az apostol így buzdítja a mindenkori hívőket: „Az én Istenem pedig be fogja tölteni minden szükségeteket az Ő gazdagsága szerint dicsőségesen a Krisztus Jézusban” (Fil. 4,19)

Hiszen azt mondja az Úr: „Enyém az ezüst és enyém az arany, azt mondja a Seregeknek Ura” (Agge. 2,8)

Dávid megvallása pedig így hangzik, aki: „Osztogat, és bőven adakozik a szegényeknek, a nélkülöző, rászoruló, szükségben levőknek, igazsága megmarad mindvégig; az ő szarva felemeltetik, felmagasztaltatik dicsőséggel, hatalma dicsőségesen emelkedik(Zsolt. 112,9).

Az apostol így dicsőíti az Urat: „Annak pedig, aki véghetetlen bőséggel mindeneket megcselekedhetik, mert hatalma van és képes rá. Feljebb, vagyis azon felül is, amit mi kérünk vagy megértünk. A mibennünk munkálkodó, a bennünk ható hatalma szerint; Annak légyen dicsőség az egyházban, a kihívottak közösségeiben, az eklézsiában, a Krisztus Jézusban nemzetségről nemzetségre, és nemzedékről nemzedékre örökkön örökké. Ámen!” (Eféz. 3,20-21).

2 Kor. 9,11 Hogy így mindenben meggazdagodjatok a teljes jószívűségre, bőséges adakozásra, amely általunk hálaadást szerez, és munkál az Istennek.

2 Kor. 9,12 Mert e tisztnek szolgálata, ez az Úrért végzett szent munka nemcsak a szenteknek szükségét elégíti ki, és tölti be, hanem sok hálaadással bőséges az Isten előtt, vagyis sokak hálájától megsokasítva ömlik Isten felé.

2 Kor. 9,13 Amennyiben e szolgálatnak próbája*  illetve bizonysága által dicsőítik az Istent a ti Krisztus evangéliumát**  megvalló engedelmességetekért, és a ti hozzájuk és mindenekhez való adakozó jószívűségetekért, és közösségvállalásotokért***

*Próbája (dokimé): bizonysága.
** Evangélium (euangelion): jó hír, örömhír; győzelmi hír, a győztes hadvezér érkezésének híre.

***János apostol így figyelmezteti a mindenkori hívőket, kijelentve, hogy az adakozás is a hit bizonysága: „Akinek pedig van miből élnie e világon, és világi javakkal rendelkezik, és elnézi, hogy az ő atyjafia, az ő testvére szükségben van, és elzárja attól az ő szívét, hogyan lehetne abban az Isten szeretete? Fiacskáim, gyermekeim, ne szóval szeressünk, se nyelvvel; hanem cselekedettel és valósággal” (1 Ján. 3,17-18).

Timóteust is így tanítja az apostol: „Azoknak, akik gazdagok e világon, mondd meg, hogy ne fuvalkodjanak fel, ne legyenek gőgösek, se ne reménykedjenek a bizonytalan gazdagságban, hanem az élő Istenben, aki bőségesen megad nékünk mindent a mi tápláltatásunkra, a mi megélhetésünkre. Hogy a gazdagok jót tegyenek, legyenek gazdagok a jó cselekedetekben, legyenek szíves adakozók, közlők, javaikat másokkal megosztók(1 Tim. 6,17-18) .

2 Kor. 9,14 Mikor érettetek könyörögve ők is vágyakoznak utánatok az Istennek rátok kiárasztott, és rajtatok való bőséges kegyelme miatt. [Más fordítás: És ők könyörögnek is értetek, és vágyódnak utánatok, mivel Isten jósága bőven kiáradt rátok; Amikor pedig viszonzásul imádkoznak majd értetek, kívánnak majd látni titeket, mivel Isten jósága olyan bőségesen kiáradt rátok].

2 Kor. 9,15 Az Istennek pedig legyen hála az ő kimondhatatlan, leírhatatlan, kifejezhetetlen, elmondhatatlan ajándékáért. [Más fordítás: Istenem, hálásan köszönöm ajándékodat, amely kimondhatatlanul csodálatos]*

*És az apostol tovább is így dicsőíti az Urat: „Övé legyen a dicsőség mindörökkön örökké! Ámen” (Gal. 1,5).



Megáld az Úr


Az Úr által adott példa


IMA

Áldalak Úr Jézus, hogy egyetlen egy áldozatoddal örökre tökéletessé tettél. (Zsid.10,14.) és megváltottál a törvény átkától is, mert meg van írva, hogy: Krisztus váltott meg a törvény átkától, átokká levén érettem. (Gal.3,13.) Ezért azoknak a betegségeknek sincs már sem joga, sem köze testemhez, amelyek a törvény könyvében megírattak. El kell távoznia tőlem minden járványos betegségnek (döghalálnak) szárazbetegségnek, hideglelésnek (láznak), gyullasztó és izzasztó betegségnek (minden gyulladásnak, testem minden részéből távoznia kell) a bőrömről minden ragyának; minden fekélynek, varnak, sülynek, viszketegségnek, /amelyek a világban akár gyógyíthatók, vagy gyógyíthatatlanok/ tébolyodásnak, vakságnak és elme-zavarodásnak. És megőriz az Úr engem minden gonosz keléstől térdeimen és combjaimon, sőt egész testemet megőrzi ezektől talpamtól fogva a koponyámig. És eltávolított az Úr tőlem és gyermekeimtől minden csapást, és minden maradandó gonosz betegséget, és megszabadított a világban lévő minden betegségtől, azoktól is, amelyek még csak ezután lesznek. (5Móz. 28.)





Napi Gondolatok Reinhard Bonnkétól

A Biblia felemel minket Istenhez, aki adta azt. 
„Az én lábamnak szövétneke a te igéd, és ösvényemnek világossága” (Zsoltárok 119,105). Háromezer éve tartja vezető helyét, mint a világ legolvasottabb könyve. Titka, hogy nem csak tudást közöl vagy irodalmi élményt nyújt, hanem átformálja az olvasóit. Az olyan embernél, akinek a Bibliája szétesik a gyakori olvasástól, nem kell tartani attól, hogy szétesik az élete. A nyitott Biblia ajtót nyit a Mennyre. REINHARD BONNKE



László Boda