Központi igazság: a nyelveken szólás egy folyam, aminek soha
nem szabadna kiszáradnia. Meggazdagítja a szellemi életedet.
Apcsel 2,4
1 kor14,4
Ján14,16-16
Róm 8,26
Júdás 20
Pál apostol hosszan írt és beszélt a nyelveken szólásról.
Nyilvánvalóan gyakorolta is, amit prédikált, hiszen az 1kor14,18-ban azt írta:
„hála Istennek, én is rendszeresen szólok nyelveken, és kívánom, hogy minden
hívő tudja meg, milyen áldás és milyen erőforrás ez a napi életében.
Célom az, hogy bemutassam azokat az alapvető okokat,
amelyeknek alapján állítom, hogy minden kereszténynek szükséges nyelveken
szólnia. További célom, hogy segítsem a keresztényeket abban, hogy meglássák
azokat az áldásokat, melyek az övéik lehetnek a Szent Szellem ereje által.
1.ok: A nyelvek egy jel. Apcs 2,4: És megtelének mindnyájan
Szent Lélekkel, és kezdének szólni más nyelveken, amint a Lélek adta nékik
szólniok.
Isten Igéje azt tanítja, hogy amikor a Szent Szellem betölt
minket, más nyelven beszélünk, ahogy Isten Szelleme adja. A nyelvek egy
azonnali nyilvánvaló jele a Szent Szellembe való bemerítkezésnek. Tehát az első
ok, amiért a hívőknek más nyelveken kell szólniuk az, hogy ez természetfeletti
bizonyítéka annak, hogy a Szent Szellem a hívőben lakozik.
Az Apcsel 10-ben olvashatjuk, hogy amikor Péterrel együtt
zsidó atyafiak is elmentek Kornélius házához, meglepődtek, látván hogy a Szent
Szellem ajándéka kitöltetett a pogányokra is. Ugyanis úgy gondolták, hogy ez
csak a zsidóké.
Honnan tudták ezek a zsidók, hogy Kornélius házanépe
megkapta a Szent Szellem ajándékát? „MERT HALLOTTÁK ŐKET BESZÉLNI nyelveken, és
magasztalták Istent.” Apcsel 10.46.
A nyelveken szólás természetfeletti jel volt, hogy a
pogányok ugyanazt az ajándékot kapták, mint ők.
2.ok: a nyelveken szólás szellemi épülésre. 1Korinthus 14,4:
Aki nyelveken szól, magát építi; de aki prófétál, a gyülekezetet építi.
A Korinthusiaknak írt levélben Pál bátorítja a hívőket, hogy
folytassák a nyelveken szólás gyakorlatát, mind az imádásban, mind az imádkozó
életükben, hogy ezáltal épüljenek szellemben, és építsék magukat.
„1Kor14,2: mert aki nyelveken beszél, nem embereknek szól,
hanem Istennek. Mert ember nem értheti meg, azonban szellemében ő titkokat
szól.” A Weymouth fordítás szerint: „isteni titkokat szól.” Pál itt
nyilvánvalóvá teszi, hogy Isten egy isteni, természetfeletti eszközt adott az
Egyháznak, amivel közvetlenül Vele kommunikálhatunk.
A 14.versszakban Pál azt állítja: „mert ha én ismeretlen
nyelven imádkozom, a szellemem imádkozik, de az értelmem gyümölcstelen.”
Figyelj fel arra, amit hangsúlyoz: „az én szellemem imádkozik.” Az Amplified
Biblia azt mondja: a szellemem (a bennem levő Szent Szellem által) imádkozik.
Isten szellem. Amikor nyelveken imádkozunk, a szellemünk
közvetlen kapcsolatban van Istennel, aki szellem, és közvetlenül beszélünk
Vele, isteni, természetfeletti módon.
Howard Carter, aki a Nagy-Britanniai pünkösdi egyház
szuperintendánsa volt évekig – s aki a világon az első pünkösdi bibliaiskolát
alapította -, azt mondta, hogy a más nyelveken szólás nem csak nyilvánvaló
bizonyítéka a Szent Szellemmel való betöltésnek, hanem egy folyamatos
megtapasztalás kell, hogy legyen a hívő egész életében. Hogy milyen célból?
Azért, hogy velünk együtt imádja Istent. A nyelveken szólás egy folyam, aminek
soha nem szabad kiszáradnia. Meggazdagítja a szellemi életedet.
3. ok: A nyelveken szólás emlékeztet minket arra, hogy a
Szent Szellem bennünk lakozik, és állandóan jelen van. Ján14,16-17: a nyelveken
szólás által való imádkozás és Isten imádása segít, hogy állandóan tudatában
legyünk annak, hogy Ő jelen van, és a bensőnkben lakozik. Ha tudatában lehetek
ennek mindennap, akkor ez hatással van arra, hogyan is élek.
Egy szolgáló 12 éves lánya egyszer annyira begurult, hogy
durván és otrombán beszélt az édesanyjával. Egy evangélista, aki meglátogatta
őket, tanúja volt a jelenetnek. Mikor a kislány felnézve meglátta őt, és
rájött, hogy tanúja volt a „nagyjelenetnek”, nagyon zavarba jött és könnyekben
tört ki.
Az evangélista megkérdezte a kislányt, vajon a Szent Szellem
betöltötte-e őt? A kislány azt válaszolta, hogy igen. Az evangélista
emlékeztette, hogy a Szent Szellem benne él. Végül együtt imádkoztak, és a
kislány kérte az Úr bocsánatát. Mikor imádkoztak, a kislány elkezdte Istent
nyelveken imádni. Amikor befejezték, az evangélista azt mondta: van egy titok,
ami segít megzabolázni az indulataidat. Ha mindennap nyelveken imádkozol, és
imádod Istent, segít abban, hogy tudatossá váljon benned a Szent Szellem
jelenléte. S ha emlékezni fogsz rá, hogy ő benned lakozik, nem fogsz ilyen
csúnyán viselkedni.
Az evangélista évekkel később visszatért ebbe a
gyülekezetbe, ahol találkozott ezzel a lánnyal, aki azt mondta: „Soha nem
felejtettem el, amit mondtál. Amióta találkoztunk, mindennap imádkoztam és
imádtam Istent nyelveken, és azóta soha nem jöttem ki a sodromból.”
Sajnos mindannyian ismerünk olyan hívőket, akik Szent
Szellemmel betöltöttek, mégis gyakran dühbe gurulnak, és olyasmit is
kimondanak, amit nem kellene. Pusztán azért, mert nem élnek úgy szellemben,
ahogy kellene.
Olyan könnyű bosszankodni és csalódottnak lenni, ha nem
vagyunk tudatában az Ő jelenlétének. Azonban ha időt töltünk, és közösségben
vagyunk vele, akkor a bensőnkben levő jelenléte tudatossá válik.
4.ok: a nyelveken való ima Isten akaratával összhangban
tartja az imádkozásunkat. Róma 8,26 szerint a nyelveken imával az önzőséget ki
tudjuk iktatni az imáinkból. Ugyanis ha saját gondolataim szerint imádkozom,
lehetséges, hogy az nem lesz Isten Igéjével összhangban.
Gyakran az imáink hasonlatosak ahhoz az öreg földműveshez,
aki mindig így imádkozott: „Istenem áldj meg engem, a feleségemet, a fiamat és
az ő feleségét. Szóval négyünket, de többet ne.” A Róma 8,26-ban Pál nem azt
mondja, hogy nem tudjuk, hogyan kell imádkoznunk, hiszen tudjuk: az Atyához
imádkozunk, Jézus Krisztus nevében. Ez a helyes módja az imádkozásnak. Azonban
nem elég tudni, hogyan imádkozz, ha nem tudod, hogy mit, vagy miért imádkozz.
Pál azt mondta: „…nem tudjuk, miért kellene imádkoznunk, de a Szellem maga jár
közben értünk, nyögésekkel, amit nem tudunk kifejezni.” (Amplified Bible)
(Hasonlatosképpen pedig a Lélek is segítségére van a mi erőtelenségünknek. Mert
azt, amit kérnünk kell, amint kellene, nem tudjuk; de maga a Lélek esedezik mi
érettünk kimondhatatlan fohászkodásokkal. )
P.C. Nelson szerint ez esetben a görög szó jelentése: a
Szent Szellem közbenjár értünk fohászkodásokkal, nyögésekkel, melyek érthető
beszéddel nem fejezhetők ki. Sőt, tovább ment és rámutatott arra, hogy a görög
szó nem csak azt jelenti, hogy nyögések hagyják el az ajkainkat, hanem
nyelveken is szólunk.
Ez megegyezik azzal, amit Pál mondott az 1kor14,14-ben:
amikor imádkozom ismeretlen nyelven, a szellemem imádkozik. Vagy az Amplified
Bible szerint: a szellemem (a Szent Szellem által, aki bennem van) imádkozom.
Nyelveken szóláskor a szellemed imádkozik a Szent Szellem
által, aki benned van. A Szent Szellem, aki benned van, adja a kifejezéseket,
és ezeket a szellemedből szólod. Te szólod – ő adja a kifejezést.
A Szent Szellem ezáltal segít téged imádkozni úgy, hogy az
összhangban van Isten akaratával, ahogy a dolgokért kellene imádkoznunk. Ez nem
valami olyan, amit a Szent Szellem nélküled tesz. Nem nyög vagy beszél
nyelveken tőled függetlenül. Ezek a bensődből jönnek, és a te ajkaidat hagyják
el. A Szent Szellem nem fogja a mi imádságunkat elimádkozni értünk. Ő azért
küldetett, hogy bennünk lakozzon, mint segítő és közbenjáró. Nem ő a felelős a
mi imádkozó életünkért, elküldetett, hogy segítsen nekünk imádkozni. Más
nyelveken szólni egy olyan imádság, amihez a Szent Szellem adja a
kifejezéseket. Ez a Szent Szellem által irányított ima, amely kizárja az
önzésnek még a lehetőségét is az imáinkban.
Nagyon sokszor az emberek a saját gondolataik szerint
imádkoznak, és úgy változtatják meg a dolgaikat ima által, hogy az nem Isten
akarata, és nem a legjobb számunkra.
Ha Isten népe valamit akar, ami nem Isten legtökéletesebb,
vagy tökéletes akarata, Ő gyakran mégis megengedi azt.
5. ok : A nyelveken szólás serkenti a hitet. Júdás 20. Ti
pedig szeretteim, épülvén a ti szentséges hitetekben, imádkozván Szent Lélek
által.
Az ötödik ok, amiért
minden hívőnek nyelveken kellene szólnia, hogy serkenti a hitünket, és segít
megtanulnunk, hogyan is bízzunk még jobban Istenben. Mivel a Szent Szellem
természetfeletti módon adja a szavakat, amiket imádkozunk, hitre van szükség,
hogy nyelveken szóljunk. Hiszen nem tudjuk, hogy mi lesz a következő szó, amit
kimondok – Istenbe vetett bizalmam által mondom ezt ki. És ha ezen a területen
bízom Istenben, ez segít engem abban, hogy más területen is így tegyek.
Egy nagyszerű keresztény asszony tagja volt annak a vidéki
gyülekezetnek, amit egyszer pásztoroltam. Nagyon szerette az Urat, de
gyomorfekélye volt, és féltek az orvosok, hogy ez rákossá válik. A férje jól
keresett, de minden bevételük az orvosokhoz vándorolt. Néha meglátogattam őket.
Ahogy az asszony Szent Szellem keresztséget vett, nem sokkal
később újra meglátogattam őket. Feltűnt, hogy mindent megevett, amit csak
megkívánt, míg korábban csak kevés bébi tápszert és tejet tudott enni, és még
ez is nehezére esett.
Megmagyarázta, hogy mi is történt: „nemcsak Szent Szellem
keresztséget kaptam, és más nyelven beszéltem, de a gyógyulásomat is.
Tökéletesen egészséges vagyok!”
Nagyon sokszor láttam hasonlót. S miért is mondtam el ezt a
történetet? Tudjuk, hogy Szent Szellem keresztség nem gyógyít meg minket.
azonban a nyelveken szólás segít minket abban, hogyan tudjunk még jobban
megbízni Istenben.
Átengedni a nyelvünket, a Szent Szellemnek hogy más
nyelveken szóljunk, egy óriási lépés afelé, hogy minden részünket Istennek
adjuk.
II. rész. Központi igazság: ha a nyelvünket alárendeljük a
Szent Szellemnek, hogy más nyelveken szóljunk, akkor óriási lépést teszünk
afelé, hogy minden tagunkat Istennek odaszánjuk.
1kor14,28
Ézs28,11-12
1kor14,15-17
Jak3,8
Túl kevés keresztény ismerte fel ma azt a lehetőséget, hogy
a Szent Szellem által hatalmat és erőt kaptunk itt a földön. További öt okot
fogunk tanulmányozni, és arra keressük a választ, hogy miért kellene minden
hívőnek Szent Szellemmel betöltekeznie és nyelveken szólnia.
6. ok: a nyelveken szólás megőriz minket a világ szennyétől.
1Kor14,28: Ha pedig nincsen magyarázó, hallgasson a gyülekezetben; hanem
magának szóljon és az Istennek.
Ez az egyik lehetséges útja annak, hogy az istentelen,
közönséges, durva szavak szennyétől megőrizzen minket, akár dolgozunk, akár
nyilvános helyen vagyunk. A fenti Igében vedd észre, hogy saját magunkhoz is
beszélhetünk nyelveken. Ez különbözik a gyülekezeti alkalmaktól, amivel
kapcsolatban Pál azt mondja: „Ha valaki nyelveken szól, kettő vagy legfeljebb
három legyen, mégpedig egymás után; és egy magyarázza meg. 1Kor 14:28 Ha pedig
nincsen magyarázó, hallgasson a gyülekezetben; hanem magának szóljon és az
Istennek.” 1kor14,27-28.
Ha a gyülekezetben tesszük, akkor ez rendjén való, nem
fogunk senkit zavarni. Azonban például egy borbély üzletben, amikor az emberek
közönséges tréfákat mondanak egymásnak, csak ülök, és beszélek magamhoz és
Istenhez nyelveken. Kocsiban, buszon, repülőn vagy akár a munkahelyünkön is
beszélhetünk magunkhoz és Istenhez is, ezáltal őrizzük meg magunkat a világ
szennyétől.
7.ok: a nyelveken ima képessé tesz minket arra, hogy azért
imádkozzunk, amit nem ismerünk.
A 7. ok, ami miatt
minden hívőnek nyelveken kellene beszélnie, hogy olyan dolgokért imádkozunk,
amiről senki nem gondolja, hogy imádkozni kellene, sőt, lehet, hogy nem is tud
róla senki.
Már tudjuk, hogy a Szent Szellem segít nekünk az
imádkozásban azért, „amit nem tudunk, hogyan imádkozzunk, ahogyan kellene.”
Ráadásul a Szent Szellem, aki mindent ismer és mindent tud, képes imádkozni
rajtunk keresztül olyasmiért, amiről természetes értelmünkkel semmit sem tudunk.
1956-ban a feleségemmel Kaliforniában voltunk. Egyik éjszaka
hirtelen felriadtam. Olyan volt, mintha valaki a kezét rám helyezte volna.
Azonnal felültem az ágyban, a szívem vadul vert.
„Uram, mi a baj?” – kérdeztem. „Tudom, hogy valahol, valami
rosszul megy. Szent Szellem aki bennem vagy, te ismersz mindent, mindenütt ott
vagy, ahogy bennem is. Akármi is legyen ez a dolog, kérlek, adj szót a számba.”
Körülbelül egy órán keresztül imádkoztam nyelveken, majd
elkezdtem nevetni és énekelni nyelveken. (Amikor így imádkozol, mindig folytasd
az imát addig, míg el nem kezdesz dicsérni. Ekkor tudni fogod, akármiért is
imádkoztál, megvan a válasz.)
Tudtam, hogy amiért imádkoztam, az megtörtént. Megkaptam a
választ, és gyorsan elaludtam.
Álmodtam, és álmomban láttam az öcsémet, aki súlyos beteg
lett Louisianában. Kórházba kellett vinni, annyira beteg volt. Álmomban az
orvos kijött egy kórházi szobából, behúzta maga mögött az ajtót, és azt mondta,
hogy az öcsém halott.
Nem doktor úr – mondtam -, nem halott, az Úr azt mondta
nekem, hogy élni fog, és nem hal meg. Álmomban az orvos nagyon dühös lett rám,
mert kételkedtem a szakmai hozzáértésében. Bevitt a szobába, hogy saját
szememmel győződjek meg róla, hogy az öcsém tényleg halott.
Öcsém arcáról a leplet felhajtva akarta megmutatni, hogy
valóban halott, de az öcsém lélegzett, és nyitva voltak a szemei. Az orvos
megdöbbenve mondta nekem: „miért tudsz te olyan dolgot, amiről én nem tudok? Ő
bizony él!” Láttam az öcsémet, ahogy leszáll az ágyról – és az álomnak vége
lett. Tudtam, hogy ezért imádkoztam.
Három hónappal később, mikor találkoztam az öcsémmel, azt
mondta: „majdnem meghaltam, míg távol voltál.” Mondtam neki, hogy tudok az
egészről, azt is tudom, hogy mentővel kellett a kórházba szállítani.
„Honnan tudnál erről?” Elmondtam neki azt a terhet, amit
éreztem az imádságra, amit az a bizonyos álom követett.
„Pontosan ez történt! Elmondták nekem, hogy kb. 40 percig a
kórházi orvos azt gondolta, hogy meghaltam.”
A nyelveken szólás lehetőség arra, hogy imádkozzunk
olyasmiért, amikről természetes szinten nem tudhatunk semmit. A Szent Szellem
azonban ismer mindent.
8. ok: a nyelveken szólás szellemi felfrissülést hoz.
Ézs28,11-12 Ezért dadogó ajakkal és idegen nyelven fog szólni e néphez, Ő, aki
ezt mondá nékik: Ez a nyugalom, hogy nyugtassátok meg a megfáradottat, és ez a
pihenés! És nem akarták hallani! Mi az a nyugalom, az a felfrissülés, amiről a
fenti Ige szól? A nyelveken szólás.
Néha orvosok frissítő kúrát javasolnak, de én ismerem a
legpihentetőbb kúrát a világon. Gyakran a nyaralásból úgy jössz haza, hogy
néhány napra szükséged van, hogy újra dolgozhass. Nem nagyszerű, hogy ezt a
„pihentető kúrát” mindennap veheted?
„Ez az a pihenés…, ez az a felfrissülés.” Az aggódás, káosz
és a szétesés napjaiban szükségünk van erre a szellemi felfrissülésre.
9. ok: nyelveken szólás a hálaadásra. 1 Kor14,15-17. Hogy
van hát? Imádkozom a lélekkel, de imádkozom az értelemmel is; énekelek a
lélekkel, de énekelek az értelemmel is. Mert ha lélekkel mondasz áldást, az ott
lévő avatatlan miképpen fog a te hálaadásodra Áment mondani, mikor nem tudja,
mit beszélsz? Mert jóllehet, te szépen mondasz áldást, de más nem épül abból.
Amikor Pál azt mondja, „mert ha lélekkel mondasz áldást, az
ott lévő avatatlan miképpen fog a te hálaadásodra Áment mondani, mikor nem
tudja, mit beszélsz?” Itt azokra utal, akik szellemi dolgokban még tudatlanok.
Ha meghívnál ebédre, és azt mondanád: „kérlek, adj hálát”,
és én ekkor nyelveken imádkoznék, nem tudnád mit mondtam, nem lenne épülésedre.
Pál ezért azt javasolja, hogy ilyen esetekben jobb értelemmel imádkozni. Ha
mégis nyelveken imádkozol, le kell, hogy fordítsd, hogy a tudatlan tudja, mit
is mondtál.
Figyeld meg az Igéből, hogy Pál azt mondja: a nyelveken
szólás a legtökéletesebb módja az imádkozásnak és hálaadásnak. „mert jóllehet,
te szépen mondasz áldást, de más nem épül abból.” Olyan emberek jelenlétében,
akik tudatlanok, Pál azt mondja, hogy imádkozzunk értelemmel, hogy ők
épüljenek, és megértsék, mit is mondasz.
10.ok: nyelveken szólás által a nyelved megzabolázhatod.
Jak3,8. De a nyelvet az emberek közül senki sem szelidítheti meg; fékezhetetlen
gonosz az, halálos méreggel teljes.
Ha nyelveken szólsz a
Szent Szellemhez és így nyelvedet megzabolázod, ez egy óriási lépés afelé, hogy
minden tagod Istennek szánod oda. Mert ha ezt a legizgágább tagodat képes vagy
odaszánni, akkor bármilyen tagodat képes vagy.
Befejezésképpen szeretnék rámutatni arra, hogy ez a tíz ok
főleg a hívő személyes életével foglalkozik. De van egy nyilvánosságra tartozó
területe is a nyelveken szólásnak.
Először is, mikor az emberek megkapják a Szent Szellemet
nyilvánosan, nyelveken szólnak, ahogy a Szent Szellem adja nekik. Másodszor, a
gyülekezet épül a nyelveken szólás által, amennyiben a gyülekezetben lefordítják
azt.
Pál egyértelműen kijelenti, hogy a prófétálás az embereknek
szól „építésre felemelésre és vigasztalásra” 1Kor14,3. Ám Pál folytatja:
„nagyobb az, aki prófétál, mint aki nyelveken szóló, kivéve ha lefordítja.”
1kor14,5. Pál azt állítja, hogy a nyelveken szólás a fordítással együtt egyenlő
a prófétálással. Azaz ha lefordítja a nyelveken szólást, akkor a prófétáló nem
nagyobb.
Hogy illusztráljuk, miről is beszélünk: két 5 forintos
egyenlő egy 10 forintossal. Pál itt azt mondja, hogy a prófétálás egy 10
forintos. Természetes szinten jobb, ha van egy 10 forintosod, mint egy ötösöd
(azaz nyelveken szólás). De ha a nyelveken szólással együtt jön a fordítás,
akkor a kettő együtt már egyenlő a prófétálással.
A prófétálás „az embereknek szól építésre, felemelésre,
vigasztalásra.” A prófétálás az nem prédikálás. (Azonban néha a prédikálásnak
része a prófétálás.)
Ha a prófétálás prédikálás lenne, nem kellene felkészülnöd a
prédikálásra. De bizony szükséged van a tanulásra: „tanulj, hogy magadat kipróbáltnak
mutasd Isten számára” 2Tim2,15.
Nincs szükséged külön Igetanulmányozásra, hogy nyelveken
szólj, és lefordítsd. Nincs szükséged az Igetanulmányozásra, hogy prófétálj –
ez a Szent Szellem inspirálására jön. Természetesen, amikor valaki prédikál a
Szent Szellem inspirációja alatt, és olyan dolgokat is mond, amiket soha nem
gondolt volna, hogy kimond – ez a Szent Szellem inspirációja, és prófétálás.
Nyelveken szólás a fordítással együtt építi az Egyházat.
Amikor ez Isten Igéjével együtt jelenik meg, akkor a hitetlent meggyőzi a
nyelveken szólás és fordítás Isten jelenlétének a valóságáról, gyakran Istenhez
fordul, és újjászületik.
Jézus azt mondta: „és ezek a jelek követik azokat, akik
hisznek” Márk 16,17. Ez lehet valakinek a személyes életében, vagy nyilvánosan.
„Betegekre vetik kezüket és azok meggyógyulnak” Márk 16,18
Ez szintén lehet személyes vagy nyilvános.
És egy másik jel: „új nyelveken szólnak.” Márk 16,17
Természetesen nem akarjuk, hogy a nyelveken szólás túl
hosszúra nyúljon az istentisztelet alatt fordítás nélkül, mert az emberek nem
tudják, miről is van szó, és nem fognak épülni.
Teljesen rendben van, ha nyelveken imádkozol a
gyülekezetben, mert azért teszed, hogy épülj. Ha bárki felemeli a kezét és
imádkozik az istentisztelet alatt, teljesen rendjén van, ha nyelveken
imádkozik. (Minden esti istentiszteleten én is így teszek, mikor ott állok a
színpadon.)
De amikor a gyülekezet befejezi a nyelveken szólást, én is
befejezem. A gyülekezet nem épülne, ha én tovább folytatnám a nyelveken
szólást. Szükséges tudnunk, hogyan is használjuk azt, amink van, hogy a
legjobban épüljünk belőle.
Idézet:
Mrk 16,17: „és ezek a jelek követik azokat akik hisznek…ők
új nyelveken szólnak.”
Fordította: Orbán Tibor