Az Úr Isten!!!
2018. szeptember 5.
2018. augusztus 29.
Jób konyve 5. fejezet: aki Isten előtt meghajlik, az megszabadul;
Jób. 5,1 Kiálts csak, emeld föl hangodat! Van-e, aki felelne néked? A szentek
közül melyikhez fordulsz?41
Jób. 5,2 Mert a bolondot, az istentelent, aki Isten nélkül él, a harag, a düh öli meg, pusztítja el. Az együgyű hiszékenyt, naivat, elcsábítottat, rászedettet, félrevezetettet pedig
halálba kergeti a heveskedés.42
Jób. 5,3 Észrevettem, hogy
egy bolond, istentelen, azaz Isten
nélkül élő gyökerezni kezdett, de hirtelen, váratlanul átok szállt szép hajlékára, és hirtelen
elkorhadt a lakóhelyén.43
Jób. 5,4 Fiai távol
vannak a szabadulástól a segítségtől,
biztonságtól, jóléttől, üdvösségtől. A kapuban összetöretnek, letapostatnak, mert nincs, aki kimentse, kiragadja, megszabadítsa, megvédje, megmentse
őket, mert nincs
védelmezőjük.
Jób. 5,5 Aratását, melyet tövisek közül vett ki, megeszi az
éhező, vagyona után liheg, és szürcsöli a szomjazó.44
Jób. 5,6 Mert nem a
földből származik a hazugság, csalás, romlottság, gonoszság, igazságtalanság,
baj, csapás, szerencsétlenség, és nem a földből nő ki a fáradságos munka,
erőfeszítés, szenvedés, gyötrődés, vesződés.
Jób. 5,7 Hanem az
emberi faj úgy teremti, hozza létre a fáradozást, vesződséget,
kellemetlenséget, fáradtságot, kimerültséget, fájdalmat, szenvedést, mint ahogy
a láng fia gőgösen, dölyfösen, fennhéjázóan magasra repül.45
Jób. 5,8 Mindazonáltal
én a Mindenhatóhoz, az erős,
hatalmas Istenhez folyamodnám, és Hozzá járulva, tudakozódnék, és Isten elé terjeszteném ügyemet, segítségül híva Őt.46
Jób. 5,9 Aki számos,
hatalmas, végére mehetetlen dolgokat művel kikutathatatlanul, és
csodákat megszámlálhatatlanul.47
Jób. 5,10 Aki esőt ad a földnek felszínére, és vízzel öntözi az egész határt.48
Jób. 5,11 Az
alacsonyrendű megalázottakat, magasra helyezi, a gyászolókat magas, biztonságos
helyre teszi, oltalomba helyezi, megszabadítja, megvédi, üdvözíti.49
Jób. 5,12 Aki meghiúsítja
a ravaszak, agyafúrtak elgondolását, terveit, célját, hogy maradandó sikert
kezeik, erejük, fegyvereik ne vihessenek véghez.50
Jób. 5,13 Aki foglyul
ejti a bölcseket az ő ravaszságukkal, fortélyaikkal, és csavaros, fonák tervük,
szándékuk meghiúsul.51
Jób. 5,14 Nappal sötétben botorkálnak, és fényben is tapogatva járnak, mint
éjszaka.52
Jób. 5,15 Aki megszabadítja, segíti, támogatja, és győzelmet ad
a szegénynek, az elesettnek, mert megmenti a fegyvertől, a kardtól, az ő szájuktól, és az erősnek, a
szilárd, makacs ellenálló, a hatalmas vitéz kezéből fegyverétől, erejétől a szegényt az elnyomott, szerencsétlen, nyomorult, segítségre
szorulót.53
Jób. 5,16 Hogy legyen reménysége a szegénynek, és a hamisság, a
gonoszság befogja az ő száját és
elnémul.54
Jób. 5,17 Ímé, boldogság a halandó, esendő embernek, akit Isten
megvizsgál, kikérdez. Azért a Mindenható, figyelmeztetését, tanítását,
útmutatását ne utasítsd el, és ne utasítsd vissza!55
Jób. 5,18 Mert ha szenvedsz a fájdalomtól, bekötözi, bepólyálja
a sebet, és belemárt az Ő erejébe, és meggyógyít, helyreállít.56
Jób. 5,19 Hat bajodból, nyomorúságból, gyötrelemből kiragad,
megment, megszabadít, megvéd, és a hetedikben sem illet, nem érint a veszedelem, a veszélyes,
rosszindulatú gonosz téged.57
Jób. 5,20 Az éhínségben megment, megszabadít, megőriz téged a romlástól, haláltól,
pusztulástól, és a háborúban, a csatában
a fegyveres kezektől, s a hadban a kardnak erejétől.58
Jób. 5,21 A nyelvek ostora, miden rágalmazás, átkozás elől biztonságban vagy és rejtve
leszel, és nem kell félned, remegned, megijedned, megrémülnöd, hogy a pusztulás
rád következik, hogy a pusztulás rád tör, elér, rád szakad.59
Jób. 5,22 A rombolást, pusztulást, drágaságot és éhínséget neveted. Mosolyogva nézhetsz fagyra, szárazságra, a mező vadjától
nem kell megijedned.60
Jób. 5,23 Mert a mezőn való kövekkel is szövetséged lesz, és a mezei vad is békességben, és barátságban lesz veled.61
Jób. 5,24 Majd megismered, megtapasztalod, hogy békességben
lesz a te sátorod, hogy épség, egészség, teljesség, jólét, a veszély érzetétől
való mentesség, boldogság, boldogulás, biztonság, siker van a te sátorodban, s ha megvizsgálod a te hajlékodat,
nem találsz benne hiányt.
Jób. 5,25 Majd megtapasztalod, hogy a te magod megszaporodik, és a te sarjadékod,
mint a mezőn a fű.62
Jób. 5,26 Érett korban térsz a koporsóba, amint a maga idején
takaríttatik be a learatott gabona.63
Jób. 5,27 Kikutattuk ezt, és bizonnyal így van. Így hallottuk.
Te is vésd jól az eszedbe.
41 Már a próféta is így kiált: „Meddig kiáltok még oh Uram, és nem hallgatsz meg! Kiáltozom hozzád az
erőszak miatt, és nem szabadítasz meg!” (Hab. 1,2).
42 Ezért figyelmezteti
Krisztus népét a Szent Szellem: „Ne legyünk üres dicsőségre vágyók,
egymással szemben kihívók, egymásra irigykedők; Ne törtessünk kihívóan s
egymásra irigykedve hiú dicsőség után” (Gal. 5,26). „Ne irányítson benneteket az önzés, irigység, vagy
büszkeség! Ellenkezőleg, alázatosak legyetek, és adjatok a másiknak több
tiszteletet, mint amit magatoknak kívántok” (Fil. 2,3).
43 Dávid is erről prófétál: „Láttam elhatalmasodni a gonoszt és szétterjeszkedett az, mint egy
gazdag lombozatú vadfa; De elmúlt, eltűnt és ímé nincsen! Kerestem, de nem
található” (Zsolt.
37,35-36). „Az Úrnak átka, szűkölködés,
szegénység száll és van a gonosz céltévesztőnek, istentelennek,
Isten nélkül élőknek házán
és háznépén, leszármazottain, utódain, és javain…” (Péld. 3,33). Mert: „Álnokság
van az ő szívében, gonoszt forral és viszálykodást szít minden időben, és háborúságot
indít. Annakokáért hirtelen eljő az ő nyomorúsága, hirtelen tör rá a veszedelem és egy pillanat alatt összetörik
menthetetlenül, s nem lesz
gyógyulása” (Péld. 6,14-15). Ézsaiáson keresztül folytatódik a kijelentés: „Még alig plántáltattak, még alig vettetének
el, alig vert gyökeret a földben törzsük, és Ő csak rájuk fuvall, és
kiszáradnak és őket, mint polyvát, forgószél ragadja el” (Ésa. 40,24). Az engedetlenség következményéről beszél a törvény is: „ha nem hallgatsz az Úrnak, Istenednek a szavára, ha nem tartod meg, és
nem teljesíted minden parancsolatát és rendelkezését, amelyeket ma
megparancsolok neked, akkor kapcsolatba,
közösségbe kerülsz az átokkal, és az birtokba vesz” (5Móz.
28,1.2.15) „Mert akiket ő… megátkoz, kivágattatnak azok”(Zsolt.37,22) „Az
istenteleneknek háza elvész;…” (Péld.
14,11) Mert Isten azt mondja: „Higgy az
Úr Jézus Krisztusban, és üdvözülsz mind te, mind a te házadnépe!” (Csel.
16,31) Mert: „Krisztus váltott meg
minket, és váltságdíj ellenében felszabadított, kivásárolt a törvény átka
alól, és átok alá került helyettünk… ” (Gal. 3,13). S az
engedetlenek: „Mert akik törvény
cselekedeteiből vannak, átok alatt vannak; minthogy meg van írva: Átkozott
minden, aki meg nem marad mindazokban, amik megírattak a törvény könyvében,
hogy azokat cselekedje” (Gal. 3,10).
44 Az Úr Jézus jelenti ki, hogy mit
jelent a tövis: „… a tövis az evilág dolgai miatti aggódás és a megélhetésről való gondoskodás,
és törekvés…” (Luk. 8,14). Így figyelmeztet az Úr: „És ha megvetitek rendelkezéseimet, és
megutáljátok döntéseimet, ha nem hajtjátok végre minden parancsomat, hanem
megszegitek szövetségemet, akkor: …Hiába vetitek el a magot, ellenségeitek
eszik meg a termését” (3
Móz. 26,15-16). És bár:
„Eszel majd, de nem laksz jól, hanem éhen
maradsz. Ha félreraksz is, nem mented meg, mert amit meg akarsz menteni,
fegyver martalékává teszem. Vetni fogsz, de nem aratsz, sajtolsz olajbogyót, de
nem kened magad olajjal, mustot is préselsz, de nem iszol bort” (Mik. 6,14-15).
45 Mikor az ember Isten szava helyett a sátán
szavát és ezzel természetét fogadta be, így szólt az Úr, kijelentve ennek
következményét: „Mivelhogy hallgattál a te
feleséged szavára, és ettél arról a fáról, amelyről azt parancsoltam, hogy ne
egyél arról: Átkozott legyen a föld te miattad, fáradságos munkával élj belőle
életednek minden napjaiban. Tövist és bogáncsot hajt neked, és a mező növényét
eszed. Arcod verejtékével eszed a kenyeret, míg visszatérsz a földbe, mert
abból vétettél. Bizony por vagy, és vissza fogsz térni a porba!” (1 Móz. 3,17-19).
46 Maga Isten is arra bátorít, hogy: „Hívj segítségül engem a nyomorúság idején, én megszabadítlak téged és
te dicsőítesz engem” (Zsolt.
50,15). És az
apostolon keresztül megerősíti az Úr ígéretét: „Mert mindenki, aki segítségül hívja az Úr nevét megtartatik, üdvözül” (Róm. 10,13). Már Mózes ezt a kijelentést kapja az Úrról: „Aki irgalmas marad, és megtartja szeretetét ezer íziglen; megbocsátja a bűnt, a céltévesztést, hitszegést
és vétket. De nem hagyja a bűnöst büntetlenül, megbünteti az atyák álnokságát a
fiakban, és a fiak fiaiban harmad és negyedíziglen. (A héber szerint: Aki megtartja szeretetét, és megigazulttá teszi a
törvénynélküli állapotban lévő, Isten nélkül élő, céltévesztetteket, és a vád
alá esőket. És a vádolhatókat ártatlannak nyilvánítja, fölmenti. És a
törvényszegő apák gyermekeit a harmadik és negyedik generációhoz / nemzedékhez tartozó unokákat és
dédunokákat is” (2 Móz. 34,7). Dávid ismerve az Urat azt kéri, hogy Ő ítélje meg, az
Ő igazsága szerint: „Serkenj föl, ébredj
ítéletemre, oh Uram Istenem, az én ügyemért. Ítélj meg engem a te igazságod
szerint, oh Uram Istenem, hogy ne örüljenek rajtam!” (Zsolt.
35,23-24) S a Szent Szellem Isten
igazságáról így tesz bizonyságot: „Istennek
igazsága pedig Jézus Krisztus...” (Róm. 3,22).
47 Dávid így imádkozik: „Mely nagyok Uram a te műveid, igen mélységesek a te
gondolataid! Az ostoba ember nem ismeri fel, az esztelen nem érti meg” (Zsolt.
92,6-7) „Csodálatos előttem e tudás,
magasságos, nem érthetem azt” (Zsolt. 139,6) A prófétán keresztül ezt kérdezi az Úr: „Hát nem
tudod-e és nem hallottad-e, hogy örökkévaló Isten az Úr, aki teremtette a föld
határait? Nem fárad, és nem lankad el; végére mehetetlen bölcsessége!” (Ésa.
40,28) .Az
apostol is erről tesz bizonyságot: „Óh Isten gazdagságának, bölcsességének
és tudományának mélysége! És Isten szélsőséges és túl nem szárnyalható
állapota, és rejtélye. Mely igen kikutathatatlanok, kifürkészhetetlenek, és
megfoghatatlanok az Ő szándékai, döntései, s kinyomozhatatlanok, és megvizsgálhatatlanok
az ő útjai, és módszerei, tevékenysége” (Róm.
11,33).
48 Dávid így
énekel Isten hatalmáról, és jóságáról,
Aki: „Felemeli a felhőket a földnek széléről;
villámlást készít, hogy eső legyen, s
szelet hoz elő tárházaiból” (Zsolt. 135,7). „Szavára víz-zúgás támad az
égben, és felhők emelkednek fel a föld határairól; villámlásokat készít az
esőnek, és kihozza a szelet az ő rejtekhelyéből” (Jer. 10,13).Bizony: „Meglátogatod
a földet és elárasztod. Gondoskodsz a
földről, és megöntözöd; nagyon
meggazdagítod azt. Istennek folyója, és
patakja tele van vizekkel; gabonát
szerzel nékik, és gabonával látod el
az embereket, mert úgy rendelted azt,
és így gondoskodsz a földről. Megitatod barázdáit, göröngyeit meglapítod,
elegyengeted; záporesővel meglágyítod, porhanyítod
azt, termését és növényzetét megáldod. Megkoronázod az esztendőt jóvoltoddal, és a te javaiddal, és a te nyomdokaidon kövérség, és bőség fakad; Csepegnek a puszta legelői, és legelők sarjadnak a pusztán és
a halmokat vígság és ujjongás övezi. A legelők megtelnek juhokkal, és nyájak lepik el a legelőket, és a völgyeket gabona borítja; örvendeznek
és ujjonganak, és énekelnek” (Zsolt. 65,10-14) És az apostol így folytatja a megvallást: „Ki az elmúlt időkben, az előző nemzedékek
során hagyta a pogányokat mind a
maguk útján haladni, megengedte, hogy
minden nép a maga útján járjon: Jóllehet
nem hagyta magát tanúbizonyság nélkül, mert jótevőnk volt, adván mennyből
esőket és termő időket nékünk, és betöltvén eledellel és örömmel a mi
szívünket” (Csel.
14,16-17). És Dávid így folytatja: „Énekeljetek az Úrnak hálaadással, pengessetek hárfát a mi Istenünknek! Aki
beborítja az eget felhővel, esőt készít a föld számára, és
füvet sarjaszt a hegyeken” (Zsolt. 147,7-8).
49
És így folytatódik a kijelentés: „Mert nem napkelettől, sem napnyugattól, s nem is a puszta felől támad
a felmagasztalás; Hanem Isten a bíró, aki egyet megaláz, mást felmagasztal!”
(Zsolt. 75,7-8). Mert: „Az Úr szegénnyé tesz és gazdagít, Megaláz s
fel is magasztal; Felemeli a porból a szegényt. És a sárból kihozza a
szűkölködőt, hogy ültesse hatalmasok mellé. És a dicsőségnek székét adja nékik;
Mert az Úré a földnek oszlopai. És azokra helyezi a föld kerekségét” (1 Sám.
2,7-8).
50
Mert azt mondja az Úr: „Tanácskozzatok, szőjetek
csak terveket, de haszontalan lesz, majd meghiúsulnak. Beszéljetek beszédet,
tárgyaljatok csak, de úgysem sikerül, mert Isten van mi velünk!” (Ésa. 8,10). Így amikor a templom építői ellen terveztek
cselt ellenségeik: „És lőn, hogy
meghallották a mi ellenségeink, hogy megtudtuk az ő szándékukat, az ő tervüket, és hogy Isten meghiúsította,
és semmivé tette az ő tanácsukat: visszatértünk mi mindnyájan a kőfalhoz, kiki
az ő munkájához” (Nehem.
4,15). Mert: „Az Úr elforgatja és semmivé teszi a nemzetek tanácsát, és tervét,
meghiúsítja a népek gondolatait és szándékait” (Zsolt.
33,10).
51
Bizony: „Nincs bölcsesség, és nincs értelem, és nincs tanács az Úr ellen” (Péld.
21,30). Mert
azt mondja az Úr: „A csalók jeleit
semmivé teszem, és a varázslókat bolondokká, a bölcseket meghátrálásra
kényszerítem, és leleplezem, hogy tudományuk bolondság” (Ésa. 44,25). És: „A
maga álnokságai fogják meg az istentelent, aki Isten nélkül él, és a saját bűnének, céltévesztésének köteleivel kötöztetik
meg” (Péld. 5,22). Bizony: „Megszégyenülnek
a bölcsek, megrémülnek és megfogattatnak! Ímé, megvetették az Úr szavát; micsoda
bölcsességük van tehát nékik?” (Jer. 8,9). „Az Úr tudja, milyen hiábavalók az ember
gondolatai” (Zsolt. 94,11). A prédikátor pedig a testi emberről, és annak
bölcsességéről így beszél: „A bölcs ember
nyitott szemmel jár, a bolond pedig sötétben botorkál. De arra is rájöttem,
hogy ugyanaz lesz a sorsa mindegyiküknek. Bizony a bölcs emberre sem emlékeznek
örökké, meg a bolondra sem. Mert mindaz, ami megtörtént, feledésbe megy az
eljövendő időben, és a bölcs is meghal, meg a bolond is. Meggyűlöltem az
életet, mert rossznak tartottam azokat a dolgokat, amiket véghezvisznek a nap alatt: hiszen minden hiábavalóság
és hasztalan erőlködés” (Préd.
2,15.17). Bizony: „Akik
azt állították magukról, hogy bölcsek, azok bolonddá lettek” (Róm. 1,22). „Hol a bölcs? Hol az írástudó? Hol e világ vitázója?
Nem tette-e bolondsággá Isten a világ bölcsességét?” (1Kor. 1,20). Ezért az apostol így figyelmezteti a mindenkori
hívőket: „Vigyázzatok, hogy rabul ne
ejtsen valaki titeket olyan bölcselkedéssel és üres megtévesztéssel, amely az
emberek hagyományához, a világ elemeihez, és nem Krisztushoz alkalmazkodik” (Kol. 2,8). „Mert hiszen e világ, ennek a létkornak
a bölcsessége bolondság, butaság, ostobaság, értetlenség, oktalanság az Isten
előtt. Mert meg van írva: Megfogja a bölcseket az ő csalárdságukban, álokoskodásukban,
ravaszságukban, mesterkedésükben. És ismét: Ismeri, és tudja az Úr a bölcsek
gondolatait, fontolgatásait, érveléseit, okoskodásait, mert
tárva vannak előtte, hogy holtpontra jutottak elgondolásaikkal, hogy
hiábavalók, haszontalanok, fölöslegesek, értéktelenek, tévesek” (1 Kor. 3,19-20).
52
A sötétség következményéről így szólnak a próféták: „A tanításra és bizonyságtételre
hallgassatok! Ha nem ekként szólnak azok, akiknek nincs hajnaluk, úgy bolyongani
fognak a földön, szorongva és éhezve. és lészen, hogyha megéhezik, felgerjed
és megátkozza királyát és Istenét, s néz fölfelé, És azután a földre tekint, és ímé
mindenütt nyomor és sötétség, és szorongatásnak éjszakája, ő pedig a sűrű
sötétben elhagyatva!” (Ésa.
8,20-22). „Hallgassatok és figyelmezzetek; ne fuvalkodjatok fel, és ne legyetek kevélyek, mert az Úr szólott!
Dicsőítsétek az Urat, a ti Isteneteket, mielőtt sötétséget támasztana, és
mielőtt botladoznátok és megütnétek lábaitokat a homályba borult, sötét
hegyekben; mert világosságot vártok, és halál árnyékává változtatja azt, és
sűrű homállyá és sűrű sötétséggé fordítja! Ha pedig nem hallgatjátok ezt: sírni
fog az én lelkem a rejtekhelyeken a ti kevélységetek miatt, és zokogva zokog; a
szemem pedig könnyeket hullat, mert az Úr népe fogságba vitetik, bizony
fogságba kerül az Úr nyája” (Jer.
13,15-17). „És tapogatni fogsz délben, amint
tapogat a vak a sötétségben; és szerencsétlen leszel a te újaidban, sőt
elnyomott és kifosztott leszel minden időben, és nem lesz, aki megszabadítson” (5 Móz. 28,29). Mert: „A
békesség útját nem ismerik, és nincsen jogosság kerékvágásukban. Eljárásuk nem törvényes, ösvényeiket
elgörbítik, aki azon jár, nem ismeri a békességet. Ezért van távol tőlünk az
igazságosság, és a törvény és nem ér el minket az igazság. Várunk világosságra,
és ímé, sötétség, napfényre és fényességre, és ímé, homályban járunk!
Tapogatjuk, mint vakok a falat, és tapogatunk, mint akiknek szemük nincs.
Megütközünk, botladozunk fényes délben, mint alkonyatkor, és olyanok vagyunk,
mint a halottak az egészségesek közt” (Ésa.
59,8-10). Emiatt: „Romlás,
baj, csapás, pusztulás, romok és nyomorúság, nyomorgatás,
szerencsétlenség, azaz csapás, és sanyarúság jár a nyomukban, az ő
ösvényeiken, és útjaikon. És a békesség útját nem ismerik: nincsenek tudatában, nem érzik, nem
észlelik, nem biztosak benne, mert nem értik” (Róm. 3,16-17). Mert
nem ismerték meg azt, aki kijelentette, hogy: „Én vagyok az út…” (Ján.
14,6) Akiről már a próféták is így szóltak „… és hívják nevét:… békesség fejedelmének!” (Ésa.
9,6) Aki így bátorítja az övéit: „Békességet
hagyok néktek; az én békességemet adom néktek: nem úgy adom én néktek, amint a
világ adja. Ne nyugtalankodjék a ti szívetek, se ne féljen!” (Ján.
14,27) És akinek neve: Úr Jézus: „Mert Ő
a mi békességünk” (Eféz. 2,14) Akik Őt nem ismerik, arról így szól a Szent Szellem: „Nincs békesség, így szól az Úr, az
istenteleneknek, akik Isten nélkül
élnek! Nincs békesség, szól Istenem,
a hitetleneknek!” (Ésa. 48,22; 57,21).
53
Mert:
„Nyelved ártalmakon elmélkedik, s olyan, mint az az éles borotva, te
álnokságnak mestere! A rosszat szereted inkább, hogy nem a jót, és a hazugságot
inkább, mint igazságot szólni. Szela. Szeretsz minden ártalmas beszédet, és szeret bántó
szavakat mondani álnok a nyelved” (Zsolt.
52,4-6).
54
Ezért: „… dicséri őt mindaz, aki ő reá esküszik; mert bedugatik a hazugok
szája” (Zsolt. 63,12). És: „Aki
megcsúfolja, kigúnyolja a szegényt, gyalázattal illeti annak Teremtőjét; aki
gyönyörködik másnak nyomorúságában, és aki a veszedelemnek örül büntetlen nem
lészen!” (Péld.
17,5). Mert Ő: „felemeli a nyomorultat
az ínségből, és a szegényeket
oltalmazza a nyomorúságban; és hasonlóvá tette a nemzetségeket a juhnyájhoz.
Látják az igazak és örvendeznek, és minden gonoszság befogja az ő száját” (Zsolt.
107,41-42).
55
És így folytatódik a kijelentés: „Az Úrnak nevelését, tanítását,
figyelmeztetését, oktatását, és képzését fiam ne utáld meg. Ne hárítsd el, ne
vesd meg, és ne állj ellene, se meg ne und, ne erőtlenítsd meg, és ne szüntesd
meg az ő feltárását, felfedését,
mert Ő ismertté teszi – napvilágra hozza – a tényeket, meggyőz, és beláttat” (Péld. 3,11). „Mert akit szeret az Úr, azt tanítja, oktatja, képezi, neveli, és pedig mint az atya az ő fiát, akit kedvel, akinek javát
akarja, és akiben örömét leli” (Péld. 3,12). Az Úr szeretetének a jele, ha Ő nevel, tanít: „Akit én szeretek, megvizsgálom, tanítom, oktatom, nevelem: igyekezz tehát, és térj meg!” (Jel. 3,19). Jakab apostolon keresztül hangzik a magyarázat: A
betegség, csapás, nyomorúság nem Istentől van, hanem az ellenségtől: „Teljes
és nagy örömnek tartsátok, atyámfiai, testvéreim, valahányszor különféle, és változatos, bonyolult kísértésekbe estek, mikor megpróbálnak elcsábítani
bűnre, céltévesztésre. Boldog ember az,
aki a kísértésben megáll, a kísértés idején, amikor megpróbálják elcsábítani
bűnre, céltévesztésre kitart. Mert miután a kísértés alapján igazinak,
valódinak bizonyult, elveszi, elnyeri az életnek koronáját, az élet győzelmi
koszorúját, amit az Úr ígért az őt szeretőknek, azoknak, akik teljesen
odaadják, átadják, teljesen összekötik magukat Istennel, eggyé válnak vele” (Jak. 1,2.12). A kísértés – melynek célja Istentől való elszakadásra
bírni a hívőket – csapások, szeretteink elvesztése, elszegényedés, betegség,
üldözés, és ezek okozója a sátán, ahogy ezt Isten igéje bemutatja: „Például vegyétek, atyámfiai, a
szenvedésben, a szerencsétlenség, nyomorúság elszenvedésében, a baj
elhordozásában és béketűrésben, állhatatosságban, kitartásban a prófétákat,
akik az Úr nevében szólottak. Ímé, boldogoknak mondjuk a tűrni tudókat.
Jóbnak tűrését kitartását, állhatatosságát
hallottátok, és ha megértettétek, akkor az Úrtól való végét, eredményét is
láttátok, hogy hogyan intézte a sorsát az Úr, mert igen irgalmas az Úr és
könyörületes” (Jak. 5,10-11).
56
Hiszen: „Közel
van az Úr a megtört, megsebzett, töredelmes szívekhez, bensőkhöz, és meggyógyítja és megmenti a töredelmes szelleműeket”
(Zsolt. 34,19). És: „Meggyógyítja
a megtört szívűeket, és bekötözi sebeiket”
(Zsolt. 147,3).
57
És: „Hogyha leülsz, nincs miért aggódnod, és félned, s ha lefekszel, nem
rettegsz, és nem rettensz fel;
hanem lefekszel és jót pihensz,
megnyugszol, és édesen alszol és
gyönyörűséges lesz a te álmod. Nem kell tartanod hirtelen és váratlan
ijesztéstől, rettentéstől, és megfélemlítéstől, és nem kell megijedned,
megrémülnöd, vagy megriadnod a gonoszok, az Isten nélkül élők támadásától, hatalmától, vagy rombolásától, és
pusztításától, sem attól, hogy viharként rád törnek” (Péld. 3,24-25). Te: „Nem
félhetsz az éjszakai ijesztéstől, és a repülő nyíltól nappal” (Zsolt.
91,5). Mert az Úr a te üdvözítő Istened, ezért: „Nem félhetsz az éjszakai ijesztéstől, sem rémségektől vagy az éji kísértettől, sem
a repülő és suhanó nyíltól nappal; A dögvésztől, amely a homályban jár, és a
sötétben terjed; a döghaláltól, a ragálytól, amely délben pusztít. Elesnek
mellőled ezren, és jobb kezed felől tízezren; és hozzád nem is közelít és téged
akkor sem ér el, és téged nem találnak el. Mert azt mondtad te: Az Úr az én
oltalmam és menedékem; a Felségest választottad a te hajlékoddá és hívtad
oltalmadra: Nem illet téged a veszedelem, sem baj, és csapás nem közelget és
közel sem férhet a sátorodhoz” (Zsolt.
91,5-7.9-10). Bizony: „Az Úr a
te őriződ a te oltalmazód, az Úr a te
árnyékod Ő védelmez a te jobbkezed felől. Nappal a nap meg nem szúr téged, és
nem éget, és nem árt neked, sem éjjel a hold. Az Úr megőriz és megóv téged
minden gonosztól, minden bajtól, megőrzi a te életedet, ő vigyáz életedre. Megőriz az Úr jártodban-keltedben, most és
mindenkor” (Zsolt. 121,5-8).
58
Azt mondja az Úr: „Hanem bizonyára megszabadítlak téged, nem esel el
fegyver miatt, és az életed zsákmányul lesz néked, mert bíztál bennem, azt
mondja az Úr” (Jer.
39,18). Mert: „az Úr szemmel tartja az őt
félőket, az ő kegyelmében, és szeretetében
bízókat, hogy kimentse őket a halálból,
és az éhségben is eltartsa őket” (Zsolt.
33,18-19). „Akik ő reá néznek, azok felvidulnak, örömre derülnek és arcuk meg nem
pirul. Ez a szegény nyomorult kiáltott, és az Úr meghallgatta, és minden
bajából kimentette, kiszabadította őt. Az Úr angyala őrt áll az istenfélők
mellett, és tábort jár az őt félők körül, és megmenti, kiszabadítja őket. Az
oroszlánok szűkölködnek, éheznek; de akik az Urat keresik, semmi jót sem
nélkülöznek” (Zsolt.
34,6-8.11). „Nem szégyenülnek meg a gonosz,
veszedelmes időben, és jóllaknak az éhség napjaiban is” (Zsolt.
37,19). „Az Úr nem hagyja éhezni a megigazultat…” (Péld.
10,3).
59
Mert: „Célt téveszt minden ellened készült fegyver, és nem lesz jó szerencsés,
és minden nyelvet, mely ellened perbe száll, mely törvénykezni mer veled meghazudtolsz,
ez az Úr szolgáinak öröksége, és az ő igazságuk, mely tőlem van, így szól az Úr” (Ésa. 54,17). „Tollaival takar be téged, és szárnyai alatt lészen oltalmad; pajzs és páncél az ő hűsége” (Zsolt. 91,4). Ezért: „Még ha a halál mélységes sötétségén megyek is át, nem félek, nem rettenek meg a veszélyes, rosszindulatú gonosztól, és semmi bajtól, mert te
velem vagy, és pásztorbotod
támogat, bátorít, és biztonságot ad” (Zsolt. 23,4). És így
folytatja Dávid: „Velem van az Úr, nem
félek; mit árthat nékem ember?” (Zsolt.
118,6). Hiszen: „Az Úr az én világosságom, és
üdvösségem: kitől féljek? Az Úr az én
életemnek erőssége kitől remegjek?” (Zsolt. 27,1). Mert Uram, Te: „Tanácsoddal
igazgatsz engem, és végül
dicsőségedbe fogadsz” (Zsolt. 73,24). „Milyen nagy a
te jóságod, melyet a téged félőknek tartogatsz! Ebben részesíted a hozzád
menekülőket minden ember szeme láttára. Jól elrejted őket magadnál az emberek
áskálódása elől. Megőrzöd őket sátradban a perlekedő nyelvektől” (Zsolt. 31,20-21).
60
Mert: „Oroszlánon
és áspiskígyón jársz, megtaposod az oroszlánkölyköt és a sárkányt” (Zsolt. 91,13). Mert: „Erő és
méltóság árad rólad, és nevetve nézel a holnap elé” (Péld.
31,25) „Ha teljesítitek azért az én rendeléseimet, és megtartjátok
végzéseimet, és teljesítitek azokat, bátorságosan lakhattok a földön” (3 Móz. 25,18).
61
Amikor megtérnek: „azon a napon szövetséget kötök javukra a mezei vadakkal, az égi madarakkal
és a föld férgével, a földön csúszó-mászó állatokkal, és az ívet, kardot és
háborút eltörlöm e földről, és bátorságos lakozást adok nékik” (Hós. 2,17). „És szerzek ő velük békességnek szövetségét és
megszüntetem a gonosz vadakat a földről, hogy biztonságban, és bátorságosan
lakhassanak a pusztában és alhassanak az erdőkben” (Ezék. 34,25). „És lakozik a farkas a báránnyal, és a párduc a
kecskefiúval fekszik, a borjú és az oroszlán-kölyök és a kövér
barom együtt lesznek, és egy kis gyermek őrzi azokat. A tehén és medve legelnek, és együtt feküsznek fiaik, az
oroszlán, mint az ökör, szalmát eszik. És gyönyörködik a csecsszopó a viperák
lyukánál, és a csecstől elválasztott
a baziliskus lyuka felett terjengeti kezét:
Nem ártanak, és nem pusztítnak sehol szentségemnek
hegyén, mert teljes lészen a föld az Úr ismeretével, mint a vizek a tengert
beborítják” (Ésa. 11,6-9). „A farkas és
bárány együtt legelnek, az oroszlán, mint az ökör, szalmát eszik, és a kígyónak
por lesz az ő kenyere. Nem ártanak, és nem pusztítnak sehol szentségemnek
hegyén; így szól az Úr” (Ésa.
65,25).
62
Hát: „Tartsd
meg tehát azokat a parancsolatokat, rendelkezéseket és döntéseket, amelyeket én
parancsolok ma neked, és teljesítsd azokat! Ha tehát hallgattok ezekre a
döntésekre, ha megtartjátok és teljesítitek azokat, akkor az Úr, a te Istened
is hűségesen megtartja a szövetséget, amelyet esküvel fogadott meg atyáidnak.
És szeretni fog téged, és megáld téged, és megsokasít téged; és megáldja a te
méhednek gyümölcsét, a te földednek gyümölcsét: gabonádat, mustodat és
olajodat; teheneid fajzását és juhaidnak ellését azon a földön, amely felől
megesküdt a te atyáidnak, hogy néked adja azt. Áldottabb leszel minden népnél,
nem lesz közötted magtalan férfi és nő, sem állataid között meddő” (5 Móz. 7,11-14). És: „Áldott lesz a te méhednek gyümölcse és a te
földednek gyümölcse, és a te barmodnak gyümölcse, a te teheneidnek fajzása és a
te juhaidnak ellése” (5
Móz. 28,4). Mert: „Boldog az ember, aki féli az Urat, és az ő parancsolataiban igen
gyönyörködik. Hős lesz annak magva a földön; a hívek nemzedéke megáldatik.
Gazdagság és bőség lesz annak házában, s igazsága mindvégig megmarad” (Zsolt. 112,1-3). Dávid is erről prófétál: „Grádicsok éneke. Mind boldog az, aki féli az Urat; aki az ő útjaiban
jár! Bizony, kezed munkáját eszed! Boldog vagy és jól van dolgod. Feleséged, mint a termő szőlő házad
belsejében; fiaid, mint az olajfacsemeték asztalod körül. Ímé, így áldatik meg a férfiú, aki féli az Urat. És
megláthatod fiaidnak fiait!” (Zsolt.
128,1-4.6). Azt mondja az Úr: „Mert vizet öntök a szomjúhozóra, és
folyóvizeket a szárazra; kiöntöm Szellememet a te magodra, és áldásomat a te
csemetéidre. És növekednek, mint fű
között, és mint a fűzfák vizek folyásinál”
(Ésa. 44,3-4).
63
Az Úr mindazoknak ígéri, akik az Övéi „Te békességgel térsz őseidhez, és késő
vénségedben temetnek el” (1
Móz. 15,15). „… napjaid számát teljessé teszem” (2 Móz. 23,26). „Megelégítem
hosszú élettel, gyönyörködhet szabadításomban” (Zsolt. 91,16)
Stalker : A közösség.
Nem fogható semmilyen szeretet, barátság vagy közösség
azokéhoz, akiket az ő Urukkal való kapcsolatuk köt össze egymással.
NE FÉLJETEK!
Ha támad a gonosz, mert azt mondja
az Úr:
„Legyetek
bátrak, és erősek! Ne féljetek, s ne rettegjetek, ha meglátjátok őket, mert az
Úr, a te Istened veled vonul. Nem fog elhagyni, sem cserbenhagyni”
(5 Móz.
31,6)
Bízzál az Úrban!
„Ha a tökéletes feltételekre vársz, sosem
fogsz semmit megvalósítani”
(Préd. 11:4; TLB ford).
Bízz Istenben és cselekedj a nehézségek, félelmek és kételyek
ellenére is.
Max Lucado: A szeretet mindig védelmez.
Isten befedi őket. Védelmezi őket.
Hát nem ugyanezt tette velünk? Mi is megesszük a magunk részét
a tiltott gyümölcsből. Olyanokat mondunk, amit nem kellene. Oda megyünk, ahová
nem kellene. Olyan fáról szedünk gyümölcsöt, amit nem szabadna megérintenünk.
És mit tesz Isten? Pontosan ugyanazt, amit ősszüleinkkel tett.
Ártatlan vért ont. Felajánlja Fia életét és az áldozat helyéről hoz egy ruhát –
nem állat bőréből készült ruhát – hanem a megigazulás, az üdvösség ruháját.
Utána odaadja nekünk, majd ránk rivall, hogy kapjuk már össze magunkat?
Távolról sem! Ő Maga öltöztet fel. Önmagával öltöztet fel.
„Akik Krisztusba
keresztelkedtetek meg, Krisztust öltöttétek magatokra” (Galata 3:27)
Isten felöltöztetett minket. A szeretet ruhájával oltalmaz. Ha
visszanézel az életedre, látod azokat a pillanatokat, amikor Isten védelmét
élvezted? Én igen. Egyetemista koromban részt akartam venni egy bizonyos
keresztény mozgalom táborában. Nagyszerű lehetőségnek tűnt. A barátaim mind ott
voltak. Előttem viszont minden ajtó bezárult. Egyik probléma jött a másik után:
a pénz, a szervezés, az utazás.
Jött egy másik lehetőség: a nyarat Brazíliában tölthettem.
Minden ajtó, amin kopogtattam szélesre tárult előttem. Három évtizeddel később
látom, hogy Isten hogyan óvott meg. Az a mozgalom veszélyes és elnyomó
kultusszá vált. A Brazíliában töltött idő pedig elvezetett engem a kegyelemhez,
felszabadító és örömteli volt. Isten megvédett? Isten oltalmaz?
Lehet, hogy egy rossz kapcsolattól óvott meg. Vagy egy nem
éppen megfelelő munkától. Biztosan megvédett már rengeteg rossz dologtól.
„De hűséges az Úr,
aki megerősít titeket, és megőriz a gonosztól” (2 Tesszalonika
3:3)
„Mert megparancsolja
angyalainak, hogy vigyázzanak rád minden utadon” (Zsoltárok
91:11)
Isten a szeretet ruhájával védelmez.
Max Lucado
Magyar fordítás: ahitatok.hu
https://www.ahitatok.hu/joseph-prince/686-tettrekesz-egyutterzes.html
Légy elővigyázatos
„Az elővigyázatos ember
látja a lehetséges nehézségeket és felkészül rájuk; a vakmerő vakon indul el és
szenvedi a következményeket”
(Péld.22:3; TLB ford.).
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)