2012. november 20.

Az Ő szeretete olyan nagy

Az emberi érzésekről.

A szeretet


„A szeretetnek nincs kezdete, így vége sem lehet. A szeretet örök”


Az Úr velem!


„Veled van Istened, az Úr, mindenütt, amerre csak jársz” (Józs. 1,9)


A kívánságról


„Az ifjúkori kívánságot pedig kerüld! (II Tim.2,22)


Az Úr szereti az igaz embert


„Az Úr szilárdítja meg az igaz ember lépteit, és útját kedveli” (Zsolt. 87,23)


Dicséretek 2 (lejátszási lista)

Az igaz szeretet


„Az igaz szeretet esetében nem érdekes, hogy adok, vagy kapok, egyszerűen a szeretet áramlásáról van szó, és ez gyönyörű, bármelyik irányban történik is.” 

Szabad választó


Isten örök beszéde


„Megszáradt a fű, elhullt a virág; de Istenünk beszéde mindörökre megmarad!”
 (Ézsaiás könyve 40. fejezet 8. vers)

Gondolkodtál már azon, milyen úton került kezedbe a Biblia eme néhány sora? Kr.e. VIII. században Ézsaiás próféta Isten ihletésére leírta, vagy leíratta egy bőrdarabra az Úr szavát, intését, bátorítását.

Sajnos, akkor ennek a felhívásnak nem volt foganatja, a hitehagyás nőtt, jött a babiloni fogság, a görögök, rómaiak, a középkori inkvizíció, de mindig volt, aki lemásolja, élete árán rejtegesse, aztán továbbadja.

Bizony Sátán célja, hogy ne halljuk, ne lássuk, ne kutassuk Teremtőnk tanácsait. És hogy mindezt milyen ravaszsággal végzi, erről ír E.G.White:

„Amikor a tévelygés egyik megjelenési formája lelepleződik, Sátán csupán más álarc alá rejti azt, és a tömegek éppoly mohón fogadják el, mint azelőtt. Amikor az emberek felismerték Róma félrevezető szándékát, és Sátán nem tudta általa rávenni őket Isten törvényének áthágására, el akarta hitetni velük, hogy minden vallás csalás, a Biblia pedig mese.” (Nagy küzdelem 255.o.)

S ha szétnézünk környezetünkben, tapasztalhatjuk elérte célját. Manapság, még magukat hívőnek nevező emberek sem olvassák, forgatják a Szentírást, mondván; attól még jó emberek vagyunk.

De; „Nem elég a jó szándék. Nem elég azt tenni, amit az ember helyesnek vél, vagy a lelkész helyesnek mond. Üdvösségünk forog kockán. Minden embernek személyesen kell kutatnia a Szentírást.” (uo.532.o.)

Így, ha hisszük, hogy egy világméretű küzdelem részeseiként örök életünk függ attól, hogy a ’Kígyó’, vagy a ’Bárány’ hangjára hallgatunk, akkor bizony minden pillanatban, minden szavunkat, minden tettünket az Ige tanításával összhangba kéne hozni.

S ha majd eljön az idő, hogy nem olvashatjuk, nem hallgathatjuk többé Isten szavát, akkor Jézus ígérete szerint a Szentlélek fogja eszünkbe juttatni, ehhez azonban elengedhetetlen, hogy még most, ma reggel megtanuljuk.

„Ahhoz, hogy a veszély idején Isten Lelke eszünkbe juttathassa Krisztus tanítását, előbb azt szívünkbe kell zárnunk.” (uo.534.o.)

Ismételgesd tehát: „Megszáradt a fű, elhullt a virág; de Istenünk beszéde mindörökre megmarad!” (Ézsaiás könyve 40. fejezet 8. vers)

http://reggelidicseret.blogspot.hu/2012/09/isten-orok-beszede.html

Adakozás


A keresztény élet nemcsak bevételből áll, hanem kiadásból is.

Bob Gass: Formáltatás


„Szeretteim, most Isten gyermekei vagyunk, de még nem lett nyilvánvaló, hogy mivé leszünk.” (1János 3:2)

A legjobb módszer az elcsüggedésre, ha másokhoz hasonlítod magadat.

A Biblia azt mondja, hogy ne hasonlítgasd magad másokhoz: „mindenki a saját tetteit vizsgálja meg…” (Galata 6:4), mert mindig lesznek olyan emberek, akik úgy tűnik, jobb munkát végeznek, és emiatt elcsüggedsz, míg mások nem annyira hatékonyak, ettől pedig beképzelt leszel. Te arra összpontosíts, hogy magadból kihozd a lehető legjobbat (ld. 2Timóteus 2:15)!

Így megkapod a jól végzett munka jutalmát, és nem lesz szükséged arra, hogy másokhoz hasonlítgasd magad. A fán az almák nem egyszerre érnek meg. Pál azt mondja, hogy az ismeret és a megértés eléréséhez idő kell (ld. Filippi 1:9-10).

Egy sikeres író ezt mondta: „Amikor elkezdtem írni, azt vettem észre magamon, hogy azzal a részemmel küszködöm. »Író akarok lenni« – gondoltam. »De előbb legalább ennyi könyvemet ki kell hogy adják, és legalább ennyi jó kritikát kell kapnom.« Évek kellenek hozzá, és az új területen szerzett sok siker… míg bátran mondhatod magadnak és másoknak: »… vagyok«.

Mire hívott Isten? Ne várj vele, amíg sikeres leszel… Kezdd most azzal, hogy azt mondod, az vagy, amivé válni szeretnél… Igen, még sokat kell tanulnod… és talán nem vagy kiváló szakértő… de nem is kell ahhoz, hogy ki tudd mondani ezt a szót: »… vagyok«.” 

János azt írja: „most Isten gyermekei vagyunk, de még nem lett nyilvánvaló, hogy mivé leszünk”.

Isten görbe botokat is felhasznál ahhoz, hogy egyenes vonalakat húzzon, és tökéletlen embereket is arra, hogy az Ő tökéletes akaratát elvégezzék. Tehát indulj el, és légy nyugodt; ne felejtsd el, a munka még folyamatban van!


Üdv a Királynak! - Debrecen, ifikonfi 2011.

2012. november 19.

Máté evangélium 21. fejezet: Itt van Istenetek, az Úr, aki közötted (és veled) van (revideált)


Mát. 21,1 És mikor közeledtek Jeruzsálemhez, és Bethfagéba [jelentése: éretlen fügék háza, a korai fügék háza], az olajfák hegyéhez jutottak [az olajfák hegyéhez értek] vala, akkor elkülde Jézus két tanítványt [ezzel a megbízatással],

Mát. 21,2 És monda nékik: Menjetek ebbe [a szemközt levő] faluba, amely előttetek van, és legott [vagyis mindjárt, és azonnal] találtok egy megkötött szamarat és vele együtt az ő vemhét [az ő csikóját]; oldjátok el és [vezessétek hozzám], és hozzátok ide nékem.

Mát. 21,3 És ha valaki valamit szól néktek [ezért], mondjátok, hogy az Úrnak van szüksége rájuk: és legott el fogja bocsátani [és azonnal elengedi] őket*

*Márk bizonyságtétele így lett megírva: „És mikor Jeruzsálemhez közeledének, Bethfagé és Bethánia (jelentése: szomorúság, nyomorúság, csapás, szegénység háza; datolyák vagy fügék háza) felé, az olajfák hegyénél, elkülde kettőt tanítványai közül. És monda nékik: Eredjetek abba a faluba, amely előttetek van. (és mindjárt, amint beértek), és amikor abba bejuttok, azonnal találtok egy megkötött vemhet (egy szamárcsikót), amelyen ember nem ült még soha; azt oldjátok el és hozzátok ide.  És ha valaki azt mondja néktek: Miért teszitek ezt? Mondjátok: Az Úrnak van szüksége reá (de azonnal vissza is küldi). És azonnal elbocsátja azt ide. Elmenének azért és megtalálák a megkötött vemhet (a szamárcsikót), az ajtónál kívül (vagyis az ajtó elé kötve kinn az utcán) a kettős útnál, és eloldák azt. Az ott állók közül pedig némelyek mondának nékik: Mit műveltek, hogy eloldjátok a vemhet (miért teszitek ezt, miért oldjátok el a szamárcsikót)? Ők pedig felelének nékik, úgy, amint Jézus megparancsolta (és ahogyan Jézus mondta) vala. És (és akkor elengedték, és) elbocsáták őket” (Márk. 11,1-6)

Lukács is bizonyságot tesz, további részletekkel kiegészítve a történetet: „És lőn, mikor közelgetett (és közel ért) Béthfágéhoz és Bethániához, a hegyhez, mely Olajfák hegyének hivatik, elkülde kettőt az ő tanítványai közül, Mondván: Menjetek el az átellenben levő (vagyis a szemben fekvő) faluba; (és amikor beértek), és melybe bemenvén, találtok egy megkötött vemhet (egy szamárcsikót), melyen soha egy ember sem ült: eloldván azt, (vezessétek, és) hozzátok ide. És ha valaki kérdez titeket: Miért oldjátok el? ezt mondjátok annak: Mert az Úrnak szüksége van reá. És (ekkor) elmenvén a küldöttek, úgy találák, amint nékik mondotta. És mikor (és miközben) a vemhet eloldák, mondának nékik annak gazdái: Miért oldjátok el a vemhet (a szamárcsikót)? Ők pedig mondának: Az Úrnak szüksége van reá” (Luk. 19,29-34)

Mát. 21,4 Mindez pedig azért lett [és azért történt], hogy beteljesedjék a próféta* mondása, aki így szólott [vagyis a kijelentés, az ige, ami folyt, ömlött]:

*Próféta: (prophétész): Isten nevében szóló, isteni akaratot közvetítő személy, aki Isten előtt áll, Isten jelenlétében él, Tőle vesz Igéket.

Mát. 21,5 Mondjátok meg Sion [jelentése: kiszáradt, megperzselt hely] leányának: [Vedd észre], ímhol jő néked a te királyod [hát nézd, királyod érkezik, és vonul be hozzád], alázatosan [és jóindulatúan, barátságosan, szelíden, szerényen] és szamáron [vagyis szamárháton] ülve, és teherhordozó szamárnak vemhén [vagyis igavonó, járomba tört állat csikóján ülve]*

*János apostol is bizonyságot tesz a prófécia beteljesüléséről: „Találván pedig Jézus egy szamarat (vagyis egy szamárcsikót), felüle arra, amint meg van írva: Ne félj Sionnak leánya: Ímé a te királyod jő, szamárnak vemhén (vagyis szamárcsikón) ülve. Ezeket pedig nem értették eleinte az ő tanítványai: hanem mikor megdicsőítteték Jézus, akkor emlékezének vissza, hogy ezek Őfelőle vannak megírva, és hogy ezeket mívelték Ővele

(Más fordítás: Tanítványai először nem értették mindezt, de miután Jézus megdicsőült, visszaemlékeztek arra, hogy az történt vele, ami meg volt írva róla)” (Ján. 12,14-16)

És a próféták mind ezt az eseményt hirdették. Zakariás így ír erről: „Örülj (és örvendj) nagyon, Sionnak leánya, örvendezz (ujjongj, és hirdesd), Jeruzsálem leánya! Ímé, jön néked (és érkezik hozzád) a te Királyod; igaz (ártatlan, szent) és szabadító (aki megtart, (biztonságban megőriz, megment, kiszabadít, üdvözít, mert diadalmas) Ő; szegény (és alázatos) és szamárháton ülő, azaz nőstény szamárnak vemhén (vagyis szamárcsikó hátán)” (Zak. 9,9)

Ézsaiás is erről prófétál. „Ímé, az Úr hirdette mind a föld határáig (és hírül adta a föld széléig): Mondjátok meg Sion leányának, (jön már Szabadítód, Megmentőd, Üdvözítőd) ímé, eljött szabadulásod, ímé, jutalma (és szerzeménye) vele jő, és megfizetése (a munkája eredménye) Őelőtte! És hívják (és nevezik) őket szent népnek, az Úr megváltottainak, és téged (pedig) hívnak: keresett (és sokat látogatott) és nem elhagyott városnak (mert nem leszel elhagyatott)” (Ésa. 62,11-12)

Hát: „Magas hegyre menj fel, örömmondó Sion! Emeld föl szódat magasan, örömmondó Jeruzsálem! Emeld föl, ne félj! Mondjad Júda városinak: Ímhol Istenetek.

(Más fordítás: Magas hegyre menj föl, ki örömhírt viszel Sionnak, kiálts erős hangon, ki örömhírt viszel Jeruzsálemnek! Kiálts, ne félj! Mondd Júda városainak: Itt van Istenetek)! Ímé, az Úr Isten (az én Uram, az ÚR) jő hatalommal, és karja uralkodik! Ímé, jutalma (és szerzeménye) vele jő, és megfizetése (amiért fáradozott) Ő előtte” (Ésa. 40,9-11)

Sofóniás is így prófétál: „Énekelj (és ujjongj) Sionnak leánya, (kiálts örömödben) harsogj Izráel, örvendj (és örvendezz) és teljes szívvel vigadj Jeruzsálem leánya! Megváltoztatta az Úr a te ítéletedet (és elveszi rólad az ítéletet), elfordította (és eltávolítja) ellenségedet; Izráel királya, az Úr, közötted (és veled) van, nem látsz többé gonoszt (és nem kell többé veszedelemtől félned)! Azon a napon ezt mondják Jeruzsálemnek (és így biztatják): Ne félj! Ne lankadjanak kezeid (ne csüggedj el) Sion! Az Úr, a te Istened közötted (és veled) van; erős ő, megtart (és megsegít); örül te rajtad örömmel (és boldogan), hallgat az ő szerelmében (és megújít szeretetével), énekléssel örvendez (és ujjongva örül) néked” (Sof. 3,14-17)

Mát. 21,6 A tanítványok pedig elmenvén és úgy cselekedvén, amint Jézus parancsolta [amint elrendelte, és meghagyta] vala nékik,

Mát. 21,7 Elhozák [és odavezették] a szamarat és annak vemhét [vagyis a csikójával együtt], és felső ruháikat [azaz köpenyeiket] rájuk teríték [és ráhelyezték], és ráüle [vagyis felült] azokra.

Mát. 21,8 A sokaság [vagyis a tömeg] legnagyobb része pedig felső ruháit [és köpenyét] az útra teríté; mások pedig a fákról gallyakat [és ágakat] vagdalnak és hintenek vala az útra [megint mások ágakat tördeltek a fákról és beszórták velük az utat].

Mát. 21,9 Az előtte és utána menő [az utána tóduló] sokaság [a tömeg] pedig [hangosan így] kiált vala, mondván: Hozsánna* [Légy segítségül Isten] a Dávid fiának! Áldott, aki jő az Úrnak nevében! Hozsánna a magasságban. [Más fordítás: Légy segítségül Isten ki vagy a magasságban, szabadíts, óh, ments meg hát Magasságos]!

*Hozsánna: Légy segítségül Isten (héber eredetű szó, amelynek értelme ez is lehet: Szabadítsd meg, oh Isten, Dávid fiát az ő elleneitől, s add, hogy ő minket megváltson).

Mát. 21,10 És amikor bemegy [vagyis beért, és amint bevonult] vala Jeruzsálembe, felháborodék [és felbolydult, megmozdult, izgalomba jött] az egész város, mondván: Kicsoda ez [az ember]?

Mát. 21,11 A sokaság pedig monda: Ez Jézus, a galileai Názáretből való próféta*

*Márk így ír az Úr Jézus bevonulásáról Jeruzsálembe: „És oda vivék a vemhet (a szamárcsikót) Jézushoz, és ráveték (és ráterítették) felső ruháikat; ő pedig felüle reá. Sokan pedig felső ruháikat az útra teríték, mások pedig ágakat szegdelnek vala a fákról és az útra hányják vala. Akik pedig előtte menének, és akik követék, kiáltanak, mondván: Hozsánna! Áldott, aki jő az Úrnak nevében! Áldott a mi Atyánknak, Dávidnak országa, amely jő az Úrnak nevében! Hozsánna a magasságban!” (Márk. 11,7-10)

Lukács bizonyságtétele így hangzik: „Elvivék (és elvezették) azért azt Jézushoz: és az ő felsőruháikat a vemhére vetvén (vagyis a szamárcsikóra ráterítették), Jézust reá helyhezteték (vagyis felültették). És mikor ő méne, (és ahogy ment tovább, az emberek) az ő felsőruháikat az útra teríték. Mikor pedig immár közelgete az Olajfák hegyének lejtőjéhez, a tanítványok egész sokasága örvendezve kezdé dicsérni az Istent fennszóval mindazokért a csodákért, amelyeket láttak; (és ezt kiáltották) mondván: Áldott a Király, ki jő az Úrnak nevében! Békesség a mennyben, és dicsőség a magasságban!” (Luk. 19,35-38)

János is bizonyságot tesz az eseményről: „Másnap a nagy sokaság, amely az ünnepre jött vala, hallván, hogy Jézus Jeruzsálembe jő, Pálmaágakat vőn (pálmaágakat fogott), és kiméne elébe (kivonultak a fogadására), és (így) kiált vala: Hozsánna: Áldott, aki jő az Úrnak nevében, az Izráelnek ama királya!” (Ján. 12,12-13)

 Egy előképben bemutatott prófécia teljesült be: „….Azt mondja az Úr: Királlyá kentelek téged Izráelen (vagyis fölkentelek téged Izráel királyává). Akkor nagy sietséggel kiki mind vevé az ő ruháját, és alája terítették a grádics felső részére (a lépcsőre) és megfuvaták a harsonákat, és kikiálták: Jéhu uralkodik (Jéhu= Ő, Jahve a király)!” (2 Kir. 9,12-13)

Dávid pedig így prófétál: „Ez a nap az, amelyet az Úr (el)rendelt; örvendezzünk és vigadjunk ezen! Oh Uram, segíts (meg) most; oh Uram, adj most jó előmenetelt (Ó Uram, adj szerencsét)! Áldott, aki jő az Úrnak nevében; áldunk titeket, akik az Úr házából valók vagytok!” (Zsolt. 118,24-25)

Mát. 21,12 És [ezután] beméne Jézus az Isten templomába, és kiűzi [és kidobta /kihaj(í)totta/ az árusokat és a vevőket mind a templomépületből] mindazokat, akik árulnak és vásárolnak vala [akik adtak és vettek] a templomban; és a pénzváltók asztalait és a galambárusok székeit [és padjait is] felforgatá [és felborította].

Mát. 21,13 És monda nékik: Meg van írva: Az én házam imádság házának mondatik. Ti pedig azt latroknak barlangjává [és rablóbarlanggá] tettétek*

*Az Úr amikor megérkezik: „És beméne Jézus Jeruzsálembe, és a templomba; és mindent körülnézvén, mivelhogy az idő már késő vala, kiméne Bethániába (jelentése: szomorúság, nyomorúság, szegénység háza) a tizenkettővel” (Márk. 11,11)

De már késő van, ezért az éjszakát Jeruzsálemen kívül tölti, és másnap reggel: „… Jeruzsálembe érkezének. És Jézus bemenvén a templomba, kezdé kiűzni azokat, akik a templomban árulnak és vásárolnak vala; a pénzváltók asztalait, és a galambárusok székeit pedig felforgatá (és felborította); És nem engedi vala, hogy valaki edényt vigyen a templomon keresztül. És (azután így) tanít vala, mondván nékik: Nincsen-é megírva: Az én házam imádság házának neveztetik (és imádság háza lesz) minden nép között (és minden nép számára)? Ti pedig rablók barlangjává tettétek azt. És meghallák az írástudók és a főpapok, és tanakodnak vala (és keresték a módját), hogy mi módon (és hogyan) veszíthetnék el őt. Mert félnek vala tőle, mivelhogy az egész sokaság álmélkodik vala az ő tanításán (mert tanítása magával ragadta az egész sokaságot)” (Mk. 11,15-18)  

Lukács is bizonyságot tesz a történtekről: „És bemenvén a templomba, kezdé kiűzni azokat, (vagyis az árusokat), akik adnak és vesznek vala abban, Mondván nékik: Meg van írva: Az én házam imádságnak háza (legyen); ti pedig azt latroknak (és rablók) barlangjává tettétek. És tanít vala minden nap a templomban. A főpapok pedig és az írástudók és a nép előkelői (és vezetői) igyekeznek vala őt elveszteni (és azon voltak, hogy elveszítsék): És nem találták el, (de még nem találták meg a módját), mit cselekedjenek (és mit tegyenek vele); mert az egész nép ő rajta függ vala (és rajongott érte), reá hallgatván” (Luk. 19,45-48)

János bizonyságtétele pedig így hangzik: „Mert közel vala a zsidók húsvétja, és felméne Jézus (is) Jeruzsálembe. És ott találá a templomban az ökrök, juhok és galambok árusait és a pénzváltókat, amint (ott) ülnek vala: És kötélből ostort (vagyis korbácsot) csinálván, kiűzé mindnyájukat a templomból, az ökröket is a juhokat is; és a pénzváltók pénzét kitölté (és kiszórta), az asztalokat pedig feldönté (és felborította); És a galambárusoknak monda: Hordjátok (és vigyétek) el ezeket innen; ne tegyétek az én Atyámnak házát kalmárság (és kalmárkodás) házává” (Ján. 2,13-16)

A próféták mind az Úr Jézusról, és az Ő testének templomáról beszélnek: „És az idegeneket, akik az Úrhoz adák magukat (és akik csatlakoznak az Úrhoz), hogy néki szolgáljanak és hogy szeressék az Úr nevét, hogy Ő néki szolgái legyenek; mindenkit, aki megőrzi a szombatot (akik vigyáznak, hogy meg ne sértsék a nyugalom napját), hogy meg ne fertőztesse azt, és a szövetségemhez ragaszkodókat: Szent hegyemre viszem föl ezeket, és megvidámítom őket imádságom házában (és örömet szerzek nekik abban a házban ahol hozzám imádkoznak); egészen égő és véres áldozataik kedvesek lesznek oltáromon; mert házam imádság házának hivatik, és (imádság háza lesz) minden népek számára!” (Ésa. 56,6-7)

De azt mondja az Úr: „És eljőtök, és megálltok előttem e házban, amely az én nevemről neveztetik, és ezt mondjátok: Megszabadultunk…Vajon latrok barlangjává lett-é ez a ház ti előttetek, amely az én nevemről neveztetik? Ímé, én is látok (és majd én is annak nézem), azt mondja az Úr” (Jer. 7,10-11)

Mát. 21,14 És menének hozzá vakok és sánták [bénák; és csonkák] a templomban [vagyis a szent helyen]; és meggyógyítá őket*

*És hogy ki az, aki a templomban meggyógyítja a vakokat és bénákat, arról így prófétál Ézsaiás:  „Mondjátok a remegő szívűeknek: legyetek erősek, ne féljetek! Ímé, Istenetek bosszúra jő. (Íme, jön Istenetek, és bosszút áll), az Isten, aki megfizet, Ő (Isten) jő, és megszabadít titeket! Akkor a vakok szemei megnyílnak, és a süketek fülei megnyittatnak, Akkor ugrándoz, mint szarvas a sánta (és szökellni fog), és ujjong a néma nyelve, mert a pusztában víz fakad, és patakok (erednek) a kietlenben (a pusztába)” (Ésa. 35,4-6)

Mát. 21,15 A főpapok [vagyis a papi fejedelmek] és írástudók [és törvénytanítók; törvénymagyarázók] pedig, látván a csodákat [a hatalmas dolgokat], amelyeket cselekedett [amelyeket Jézus tett] vala, és a gyermekeket, akik [hangosan] kiáltottak vala a templomban, és ezt mondták vala: Hozsánna [Légy segítségül Isten,] a Dávid fiának [szabadíts meg hát]; haragra gerjedének [és haragra lobbantak].

»Más fordítás: És mindezek miatt nagyon dühösek lettek, bosszankodtak; megnehezteltek; méltatlankodtak; és dühösen megkérdezték tőle«,

Mát. 21,16 És mondának néki: Hallod, mit mondanak [mit kiabálnak] ezek? Jézus pedig monda nékik [persze, hogy]: Hallom. [talán] Sohasem olvastátok-é [az Írást]: A gyermekek [és kisdedek] és csecsemők szája által szereztél [és vettél] dicsőséget [és dicséretet];

»Más fordítás: Hogy: Te tanítottad meg a gyermekeket és a csecsemőket, hogy szájukból dicséret jöjjön elő, és hogy gyermekek szájával fogom helyreállítani Isten dicséretét, és gyerekek és csecsemők ajkával hirdetted dicsőségedet«*

*Dávid így imádkozik és prófétál, s az Úr Jézus idézi a próféciát: „ (Ó, Urunk) mi Urunk Istenünk, mily felséges a te neved az egész földön, aki az egekre helyezted dicsőségedet (és az égen is megmutattad fenségedet). A csecsemők és csecsszopók szájával erősítetted meg (és építed) hatalmadat a te ellenségeid miatt (és ellenfeleiddel szemben,), hogy a gyűlölködőt (az ellenséget) és bosszúállót elnémítsd” (Zsolt. 8,2-3)

Mát. 21,17 És [erre] ott hagyván őket, kiméne a városból Bethániába [jelentése: a datolyák háza vagy a nyomorúság, szomorúság, szegénység háza], és ott marada éjjel [és ott szabad ég alatt töltötte az éjszakát].

Mát. 21,18 [korán] reggel pedig, [indult vissza Jeruzsálembe, és a város felé menve, és] a városba visszajövet [közben], megéhezék.

Mát. 21,19 És meglátva [és észrevéve] egy fügefát az út mellett, oda méne hozzá, és nem talála azon semmit, hanem csak levelet; [ezért így szólt a fához] és monda annak: Gyümölcs te rajtad ezután soha örökké [soha többé] ne teremjen. És a fügefa azonnal elszáradt [és kiszáradt].

Mát. 21,20 És látván ezt a tanítványok, elcsodálkoznak [és megdöbbentek], mondván: Hogyan száradt ki [ez] a fügefa oly hirtelen [és ilyen gyorsan]?
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
Mát. 21,21 Jézus pedig felelvén, monda nékik: Bizony mondom néktek, ha van hitetek és nem kételkedtek*nemcsak azt cselekszitek, ami e fügefán esett [és nem csak a fügefával tehetitek meg ezt], hanem ha azt mondjátok e hegynek: Kelj fel [és emelkedj fel, és indulj el] és zuhanj a tengerbe [és vesd magad (és omolj) a tengerbe], az is meglészen [az is megtörténik, és végbemegy majd];

*Kételkedtek [(diakrinó): habozik, bizonytalankodik, kételkedik, tétovázik.

Mát. 21,22 És amit könyörgésetekben [és imádságotokban hittel] kértek, mindazt meg is kapjátok, ha hisztek [Más fordítás: Meg is fogtok kapni mindent, amit csak hittel imádságban kértek]*

*Aki hívőnek mutatja magát, de a szíve nem az Úré, arról így szól az Úr: „És másnap, mikor Bethániából (elindultak, és) kimentek vala, megéhezék. És meglátván messziről egy (zöldellő) fügefát, amely leveles vala, odaméne, ha talán találna valamit rajta: de odaérvén ahhoz, levélnél egyebet semmit sem talála; mert nem vala fügeérésnek ideje. Akkor felelvén Jézus, monda a fügefának: Soha örökké (soha többé) ne egyék rólad gyümölcsöt senki. És hallák (ezt) az ő tanítványai. És mikor beestveledék, kiméne a városból (a városon kívülre). (Korán) reggel pedig, amikor mellette (vagyis a fügefa mellett) menének el, (észrevették, és) látják vala, hogy a fügefa gyökerestől kiszáradott. És Péter visszaemlékezvén, monda néki: Mester nézd, a fügefa, amelyet megátkoztál, kiszáradott. És Jézus felelvén, monda nékik: Legyen hitetek Istenben (És: Higgyetek Istenben). Mert bizony mondom néktek, ha valaki azt mondja ennek a hegynek: Kelj fel és ugorjál (és vesd magadat) a tengerbe! És szívében nem kételkedik, hanem hiszi, hogy amit mond, megtörténik, meg lesz néki (és annak meg is adatik az), amit mondott. Azért mondom néktek: Amit könyörgésetekben kértek, higgyétek, hogy mindazt megnyeritek (hogy amiért imádkoztok mindazt, amit kértek, megkapjátok), és meglészen néktek (és meg is adatik nektek). És mikor imádkozva megálltok, bocsássátok meg, ha valaki ellen valami panaszotok van; hogy a ti mennyei Atyátok is megbocsássa néktek a ti vétkeiteket” (Márk. 11,12-14.19-25)

A tanítványok kérdésére így válaszol az Úr: „Bizony, bizony mondom néktek: Aki hisz én bennem, az is cselekszi majd azokat a cselekedeteket, amelyeket én cselekszem; és nagyobbakat is cselekszik azoknál; mert én az én Atyámhoz megyek. És akármit kértek majd az én nevemben, megcselekszem azt, hogy dicsőíttessék az Atya a Fiúban. Ha valamit kértek (tőlem) az én nevemben, én megcselekszem azt” (Ján. 14,12-14)

Hát: „Kérjetek és (meg)adatik néktek [és kapni fogtok]; keressetek és találtok; zörgessetek [és kopogtassatok] és megnyittatik néktek [és ajtó nyílik előttetek]. Mert [mindenki] aki kér, mind kap [és megnyeri azt, amit kér]; és aki keres, talál [és megtalálja, amit keres]; és a zörgetőnek megnyittatik [és aki kopogtat, annak ajtó nyílik]. (Mát. 7,7-8) És ismét: „… Kérjetek és megadatik néktek; keressetek és találtok; zörgessetek és megnyittatik néktek. Mert aki kér, mind kap; és aki keres, talál; és a zörgetőnek (aki zörget annak) megnyittatik” (Luk. 11,9-10)

„De kérje hittel, semmit sem kételkedvén: mert aki kételkedik, hasonlatos a tenger habjához (és az olyan, mint a tenger hulláma), amelyet a szél hajt (és sodor) és ide s tovahány (és ide-oda hajt). Mert ne vélje az ilyen ember, hogy kaphat valamit (vagy bármit is) az Úrtól; A kétszívű, a minden útjában állhatatlan ember” (Jak. 1,6-8)

Isten válaszának feltétele: „Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők: Aki én bennem marad, én pedig ő benne, az terem sok gyümölcsöt: mert nálam nélkül semmit sem cselekedhettek. Ha én bennem maradtok, és az én beszédeim bennetek maradnak, kérjetek, amit csak akartok (és bármit akartok), és meglesz az néktek (és megadatik nektek)” (Ján. 15,-5.7)

„És akármit kérjünk, megnyerjük (és megkapjuk) tőle, mert megtartjuk az ő parancsolatait, és azokat cselekesszük, amik kedvesek előtte. Ez pedig az ő parancsolata, hogy higgyünk az ő Fiának, a Jézus Krisztusnak nevében, és szeressük egymást, amint megparancsolta nékünk (és ahogyan erre parancsolatot adott nekünk)” (1 Ján. 3,22-23)

„És ez az a bizodalom, amellyel Őhozzá vagyunk (és az iránta való bizalmunk pedig azt jelenti), hogy ha kérünk valamit az Ő akarata szerint, meghallgat minket: És ha tudjuk, hogy meghallgat bennünket, akármit kérünk, tudjuk, hogy megvannak a kéréseink (és hogy már megkaptuk), amelyeket kértünk Őtőle” (1 Ján. 5,14-15)

Ha pedig nem teljesül a kérésünk, az: … A ti hitetlenségetek miatt [és kishitűségetek miatt van. Mert kevés, gyenge a hitetek]. Mert bizony [és igazán] mondom néktek: Ha [csak] akkora [ha csak annyi] hitetek volna, mint a mustármag, azt mondanátok ennek a hegynek: Menj innen amoda, és elmenne; és semmi sem volna lehetetlen néktek [és számotokra]” (Mát. 17,20)

Dávid így prófétál: „A szegények (és alázatosok) kívánságát meghallgatod, oh Uram! Megerősíted szívüket, (és feléjük fordítod füledet, és) füleiddel figyelmezel” (Zsolt. 10,17)

Mert: „Az Úr szemei az igazakon vannak, és az ő fülei azoknak kiáltásán (Más fordítás: Az ÚR szeme látja az igazakat, füle meghallja kiáltásukat)” (Zsolt. 34,16)

Hiszen: „Közel van az Úr minden őt hívóhoz; mindenkihez, aki hűséggel (és igazán) hívja őt. Beteljesíti az őt félőknek kívánságát; kiáltásukat meghallgatja és megsegíti őket” (Zsolt. 145,18-19)

Bizony: „… az igazaknak … könyörgését (és imádságát) meghallgatja” (Péld. 15,29)

És az Úr Jézus a terméketlen hívő életről is mond egy példázatot: „És ezt a példázatot mondá: Vala egy embernek egy fügefája szőlejébe ültetve; és elméne, hogy azon gyümölcsöt keressen, és nem talála. És (erre) monda a vincellérnek: Ímé három esztendeje (ide)járok gyümölcsöt keresni e fügefán, és nem találok: vágd ki azt; miért foglalja a földet is hiába? Az pedig felelvén, monda néki: Uram, hagyj békét néki (és hagyd meg) még ez esztendőben, míg köröskörül megkapálom (és körülásom) és megtrágyázom: És ha gyümölcsöt terem, jó; ha pedig nem, azután vágd ki azt” (Luk. 13,6-9)

Mát. 21,23 És [azután] mikor bement vala a templomba, hozzámennek a főpapok és a nép vénei, amint [miközben] tanít vala, mondván: Micsoda hatalommal [és felhatalmazással, miféle hatalom birtokában] cselekszed ezeket? És ki adta néked ezt a hatalmat [ezt a felhatalmazást]?

Mát. 21,24 Jézus pedig felelvén, monda nékik: Én is kérdek [valamit, vagyis] egy dolgot tőletek, amire ha megfeleltek nékem, én is megmondom néktek, micsoda hatalommal [és micsoda jogon; milyen hatalom birtokában] cselekszem ezeket.

Mát. 21,25 A János bemerítése; honnan vala [vagyis: A János-féle alámerítkezés honnan származott]? Mennyből-é, vagy emberektől [Más fordítás: A kérdésem a következő: Az, hogy János bemerítette az embereket, Istentől volt, vagy emberektől; János bemerítése honnan eredt]? Azok pedig tanakodnak vala magukban [és erre ők elkezdték megbeszélni egymás közt, és ilyen módon okoskodnak vala, és fontolgatni kezdték magukban], mondván: Ha azt mondjuk: mennyből [vagyis Istentől], azt mondja majd nékünk: Miért nem hittetek tehát néki?

Mát. 21,26 Ha pedig azt mondjuk: emberektől; félünk a sokaságtól [azaz: félnünk kell a tömegtől, a néptől]; mert Jánost mindnyájan prófétának [vagyis Isten nevében szóló, isteni akaratot közvetítő személynek] tartják.

Mát. 21,27 És felelvén Jézusnak, mondának: Nem tudjuk. Monda nékik ő is: Én sem mondom meg néktek, micsoda hatalommal cselekszem [és milyen hatalom birtokában teszem] ezeket [a dolgokat]*

*Márk bizonyságtétele így hangzik: „És ismét Jeruzsálembe menének. Mikor pedig ő a templomban körüljár, hozzámennek vala a főpapok és az írástudók és a vének. És mondának néki: Micsoda hatalommal cselekszed ezeket? És ki adta néked a hatalmat (arra), hogy ezeket cselekedd (és hogy ilyeneket tegyél)? Jézus pedig felelvén, monda nékik: Én is kérdek egy dolgot tőletek, és feleljetek meg nékem, akkor megmondom néktek, hogy miféle hatalomnál fogva cselekszem ezeket: A János bemerítése mennyből vala-é, vagy emberektől? Feleljetek nékem. Azok pedig tanakodnak vala maguk között, mondván: Ha azt mondjuk: Mennyből, azt fogja mondani: Miért nem hittetek tehát néki? Ha pedig azt mondjuk: Emberektől, - félnek vala a néptől (a sokaságtól). Mert mindenki azt tartja vala Jánosról, hogy valóban próféta vala. Felelvén tehát, mondának Jézusnak: Nem tudjuk. Jézus is felelvén, monda nékik: Én sem mondom meg néktek, miféle hatalomnál fogva cselekszem ezeket” (Márk. 11,27-33)

Lukács is bizonyságot tesz a történtekről. „És lőn azok közül a napok közül egyen (vagyis történt az egyik napon), miközben ő a népet tanítá a templomban, és az evangéliumot hirdeti, előállnak (és odaléptek) a főpapok és az írástudók a vénekkel egybe (vagyis az írástudók a vénekkel együtt), És mondának néki, így szólván: Mondd meg nékünk, micsoda hatalommal cselekszed ezeket? Vagy ki az, aki néked ezt a hatalmat adta? Felelvén pedig, monda nékik: Én is kérdek egy dolgot tőletek; mondjátok meg azért nékem: A János bemerítése mennyből vala-é, vagy emberektől? Azok pedig tanakodnak maguk közt, mondván: Ha ezt mondjuk: Mennyből; azt fogja mondani: Miért nem hittetek tehát néki? Ha pedig ezt mondjuk: Emberektől; az egész nép megkövez minket: mert meg van győződve, hogy János próféta volt. Felelének azért, hogy ők nem tudják, honnét vala. És Jézus monda nékik: Én sem mondom meg néktek, micsoda hatalommal cselekszem ezeket” (Luk. 20,1-8)

És a Máté írása szerinti Evangéliumban kerül kijelentésre, hogy az Úr Jézus hogyan hirdette az Evangéliumot, példát hagyva a mindenkorban élő hívőknek: „És menének hozzá vakok és sánták [bénák, és csonkák] a templomban [vagyis a szent helyen]; és meggyógyítá őket” (Mát. 21,14)

Lukács is erről beszél:  „A sokaság pedig … követé őt: és Jézus örömmel fogadván őket, szóla nékik az Isten országáról, és akiknek gyógyulásra volt szükségük, azokat meggyógyítá” (Luk. 9,11)

Mát. 21,28 De mit gondoltok ti [mi a véleményetek erről]? Vala egy embernek két fia, és odamenvén az elsőhöz [az idősebbhez], monda: Eredj fiam, munkálkodjál [és dolgozz] ma az én szőlőmben.

Mát. 21,29 Az pedig felelvén, monda: Nem megyek [nem akarok kimenni]; de azután meggondolván magát, [és később megbánta, és] elméne.

Mát. 21,30 A másikhoz is odamenvén, hasonlóképen szóla. Az pedig felelvén, monda: Én elmegyek, uram; de nem méne el.

Mát. 21,31 E kettő közül melyik teljesítette az atya akaratát? Mondának néki: Az első [az idősebb]. Monda nékik Jézus: Bizony mondom néktek: A vámszedők és a parázna nők [és az utcanők] megelőznek titeket az Isten országában [és előttetek mennek be a mennyek (az Isten) királyságába]

 Mát. 21,32 Mert eljött hozzátok János [Jelentése: az Úr megkegyelmez], az igazság [vagyis az igazságosság] útján [hogy a megigazulás útjára vezessen benneteket], és nem hittetek néki, a vámszedők és a parázna nők [és az utcanők] pedig hittek néki; ti pedig, akik ezt láttátok, azután sem tértetek meg [és még később sem gondoltátok meg magatokat], hogy hittetek volna néki*

*Pedig: „Nem mindenki, aki ezt mondja nékem: Uram! Uram! megyen be a mennyek [vagyis az Egek (Istenének)] országába [és királyságába]; hanem [csak az] aki cselekszi [és teszi] az én mennyei [az én égi] Atyám akaratát” (Mát. 7,21)

„És mikor ezt meghallotta az egész nép és a vámszedők, igazat adnak az Istennek (azzal, hogy), bemerítkeztek a János bemerítésével; A farizeusok pedig és a törvénytudók az Isten tanácsát megveték (és elvetették Isten akaratát) ő magukra nézve, nem merítkezvén be ő általa” (Luk. 7,29-30)
Pedig: „Aki hisz, és bemeritkezik, üdvözül, aki pedig nem hisz, elkárhozik (a kárt hozó – a sátán – hatalma alatt marad )” (Márk. 16,16)

„Isten pedig ezt az igazságát [az Isten előtti megigazulást] most nyilvánvalóvá [láthatóvá] tette a [Jézus] Krisztusban való hit által minden hívőnek. [és nyerik el mindazok, és száll mindazokra, akik hisznek Benne] Mert nincs különbség [ugyanis zsidó és nemzetbeli között]” (Róm. 3,22)

„Mert nincs különbség [és nincs megkülönböztetés] zsidó meg görög [vagyis pogány] között; mert ugyanaz az Ura mindeneknek, [és mindnyájunknak] aki kegyelemben gazdag mindenekhez, [és bőkezű mindazokhoz] akik Őt segítségül hívják (Róm. 10,12)

Mát. 21,33 Más példázatot halljatok [és most pedig hallgassatok meg egy másik történetet]: Vala egy házigazda, aki szőlőt [szőlőskertet]  plántál [vagyis ültetett, telepített], és azt gyepűvel [vagyis kerítéssel; fallal; sövénnyel] körülvevé [és bekerítette], sajtót ása le benne [borsajtót készített; belül pedig borprést (taposógödröt) ásott], és (őr)tornyot építe, és kiadá azt [bérbe] (szőlő)munkásoknak, és elutazik [és idegenbe távozott, messze földre ment].

Mát. 21,34 Mikor pedig a gyümölcs [a szüret] ideje elérkezett vala, elküldé (rab)szolgáit a munkásokhoz [vagyis a földművesekhez], hogy vegyék át az ő gyümölcsét [hogy megkapja a termésből a neki járó részt, hogy szedjék be a termést].

Mát. 21,35 És a munkások [vagyis a földművesek] megfogván az ő (rab)szolgáit, az egyiket megverték, a másikat megölték, a harmadikat pedig megkövezték.

Mát. 21,36 Ismét küld más (rab)szolgákat, többet, mint előbb; és azokkal is úgy cselekedének [és ugyanígy bántak el velük; és velük is ugyanezt tették].

Mát. 21,37 [Végül, és] utoljára pedig elküldé azokhoz a maga fiát, [mert ezt gondolta magában, és] ezt mondván: A fiamat meg fogják becsülni [és biztosan tisztelni fogják; tiszteletben tartják; Talán a fiammal szemben csak elszégyellik magukat].

Mát. 21,38 De a munkások, meglátván a fiút, mondának maguk közt [és azt mondták egymásnak, ez a birtokos fia]: Ez az örökös; jertek, öljük meg őt, [és akkor miénk lesz az örökség, a birtok] és foglaljuk el az ő örökségét; [s tartsuk meg az örökrészét].

Mát. 21,39 És megfogván [megragadván] őt, kivetik [és kidobták] a szőlőn [szőlőskerten] kívül és megölték.

Mát. 21,40 [Mit gondoltok] mikor azért megjő [és megérkezik] a szőlőnek ura, [a szőlősgazda, vajon] mit cselekszik ezekkel a munkásokkal?

Mát. 21,41 Mondának néki: Mint gonoszokat [rossz, romlott, züllött, gyalázatos, káros, ártalmas, értéktelen, hitvány, alkalmatlanokat] gonoszul elveszti [és elpusztítja] őket, [és a gonoszokat a gonoszok sorsára juttatja]. A szőlőt pedig kiadja más munkásoknak [vagyis más bérlőknek], akik beadják [és idejében beszolgáltatják] majd néki a gyümölcsöt [vagyis át fogják adni neki a termést] annak idejében [a megfelelő időben]*

*Márk bizonyságtétele így hangzik: „És kezde nékik példázatokban beszélni (és hozzájuk szólni): Egy ember szőlőt ültetett, és körülvevé gyepűvel (és körülkerítette), és (bor)sajtót ása, és (őr)tornyot építe, és kiadá azt (bérbe) munkásoknak, és elutazik (és idegenbe távozott). És a maga idejében (amikor eljött az ideje) szolgát külde a munkásokhoz, hogy kapjon a munkásoktól a szőlő gyümölcséből (és hogy megkapja a részét a szőlő terméséből). Azok pedig megfogván azt (a szolgát), megverték, és üresen (vagyis üres kézzel) küldék vissza. És ismét külde hozzájuk egy másik szolgát; azt pedig kővel dobálván meg, fejét betörték, és gyalázattal illetve (meggyalázták, és) visszaküldék. És ismét másikat (egy másik szolgát) külde; ezt pedig megölték: és sok másokat (és azután sok más szolgát is, akik közül); némelyeket megvervén, némelyeket pedig megölvén. Minthogy pedig még egy egyetlen (szeretett), és szerelmes fia is vala, utoljára azt is elküldé hozzájuk, ezt mondván: A fiamat meg fogják becsülni. Azok a munkások azonban ezt mondák maguk között: Ez az örökös; jertek, öljük meg őt, és a miénk lesz az örökség. És megfogván azt, (megragadták) megölték, és a szőlőn kívül veték (és kidobták). Mit cselekszik hát a szőlőnek ura? Eljő és elveszti a munkásokat, és (azután) a szőlőt másoknak adja” (Márk. 12,1-9)

Lukács is bizonyságot tesz: „És kezdé a népnek e példázatot mondani: Egy ember plántála (vagyis ültetett) szőlőt, és kiadá azt munkásoknak (bérbe), és hosszú időre elutazék (és idegenbe távozott). És annak idején (amikor eljött az ideje) elküldé szolgáját a munkásokhoz, hogy adjanak néki a szőlő gyümölcséből (vagyis a szőlő terméséből); a munkások pedig azt megvervén, üresen bocsátják el (és üres kézzel küldték el). És még másik szolgát is külde; de azok azt is megvervén és meggyalázván, üresen bocsátják el (üres kézzel küldték vissza). És még harmadikat is külde; de azok azt is megsebesítvén, kiveték (és kidobták). Monda azért a szőlőnek ura: Mit cselekedjem? Elküldöm az én (szeretett, és) szerelmes fiamat: talán őt, ha látják, megbecsülik. De mikor azt (meg)látták a munkások, (így) tanakodnak egymás közt, mondván: Ez az örökös; jertek, öljük meg őt, hogy a miénk legyen az örökség! És kivetvén őt (kidobták) a szőlőből, (majd) megölték. (Vajon) mit cselekszik azért (most már) a szőlőnek ura azokkal? Elmegy (vagyis eljön) és elveszti azokat a munkásokat, és a szőlőt (pedig) másoknak adja. És mikor ezt hallották, mondának: Távol legyen az (szó sem lehet róla)!” (Luk. 20,9-16)

 És az apostol teszi világossá a példázatot: „Ezért Jézus is, hogy megszentelje a népet tulajdon vére által, a kapun kívül szenvedett” (Zsid. 13,12)

Erről a szőlőről prófétál Ézsaiás: „Hadd énekelek (dalt) kedvesemről, szerelmesemnek énekét az Ő szőlőjéről! Kedvesemnek szőlője van nagyon kövér hegyen (a hegyoldalon); Felásta és megtisztítá a kövektől, nemes vesszőt plántált (vagyis ültetett) belé, és közepére tornyot építtetett, sőt benne már sajtót is vágatott; és várta, hogy majd jó szőlőt terem, és az vadszőlőt termett! Mostan azért, Jeruzsálem lakosi és Júda férfiai: ítéljetek (és tegyetek igazságot) köztem és szőlőm között! Mit kellett volna még tennem szőlőmmel; amit meg nem tettem vele? Miért vártam, hogy jó szőlőt terem, holott vadat (vagyis vadszőlőt) termett?! Azért most tudatom veletek (és megmondom nektek), hogy mit teszek szőlőmmel; elvonszom (és lerombolom) kerítését, hogy lelegeltessék, elrontom kőfalát, hogy eltapodtassék (és kidöntöm a kőfalát, hogy összetiporják); És parlaggá teszem (és hagyom, hogy elvaduljon); nem metszetik és nem kapáltatik meg, tövis és gaz veri föl, és parancsolok a fellegeknek, hogy rá esőt ne adjanak! A seregek Urának szőlője pedig Izráel háza, és Júda férfiai az Ő gyönyörűséges ültetése (és ültetvénye); és várt jogőrzésre (vagyis törvényességre), s ím lőn jogorzás (és lett önkényesség); és irgalomra, s ím lőn siralom (igazságra várt, és lett kiáltó gazság)! (Ésa. 5,1-7) 

A tövis pedig: „… e világnak gondja és a gazdagságnak csalárdsága (amely) elfojtja az igét, és gyümölcsöt nem terem. (Mát. 13,22)

 Ennek következményéről így prófétál Jeremiás: „A magad gonoszsága fenyít (ver) meg téged, és a te elpártolásod büntet meg téged. Tudd meg hát és lásd meg: mily gonosz és keserves dolog, hogy elhagytad az Urat, a te Istenedet, és hogy nem félsz engemet, ezt mondja az Úr, a Seregeknek Ura. Bizony régóta széttörtem a te igádat, és letéptem köteleidet, és azt mondtad: Nem leszek rabszolga; mindamellett minden magas halmon és minden lombos fa alatt bujkálsz vala te, mint egy parázna

 (Más fordítás: Réges-régen összetörted igádat, széttépted köteleidet, és ezt mondtad: Nem akarok szolgálni! De minden magas dombra és minden bujazöld fa alá lefekszel, mint egy parázna).

Pedig én úgy plántállak (vagyis ültettelek) vala el téged, mint nemes szőlővesszőt, mindenestől hűséges (és mint igazán valódi) magot: mi módon (hogyan) változtál hát nékem idegen szőlőtőnek fattyú (vad) hajtásává?” (Jer. 2,19-21)

„Elhagytam házamat; ellöktem (és magára hagytam) örökségemet, ellenségének kezébe adtam azt, akit lelkem szeret. Az én örökségem olyanná lett hozzám (és úgy bánt velem), mint az oroszlán az erdőben; ordítva támadt ellenem (és hangosan ordított rám); ezért gyűlölöm őt (ezért meggyűlöltem). Tarka madár-é az én örökségem nékem? Nem gyűlnek-é ellene madarak mindenfelől? (és körülfogják a madarak). Jöjjetek, seregeljetek (és gyűljetek) össze mind ti mezei vadak; siessetek az evésre (jöjjetek, egyetek)! Sok pásztor pusztította az én szőlőmet, taposta az én osztályrészemet; az én drága örökségemet sivatag (és sivár) pusztává tették!” (Jer. 12,7-10)

Dávid pedig így imádkozik, – példát adva a minden korban élő hívőknek – és így prófétál: „Seregek Istene, állíts helyre minket (újíts meg bennünket); világoltasd (ragyogtasd ránk) a te orcádat, hogy megszabaduljunk! Egyiptomból szőlőt(őt) hoztál ki, kiűzéd a pogányokat (a népeket) és azt (meg) elültetéd. Helyet egyengettél előtte (és helyét elegyengetted), és gyökeret eresztett, és ellepi a földet. Hegyeket fogott el (és borított be) az árnyéka, és a vesszei olyanok lettek, mint az Isten cédrusfái (és vesszői vetekednek a hatalmas cédrusokkal). Sarjait (és indáit) a tengerig ereszté (és növesztette), és hajtásait a folyamig. Miért rontottad el annak gyepűit (miért romboltad le kerítéseit), hogy szaggathassa minden járókelő (hogy szedhessen róla, aki csak arra jár)? Pusztítja azt a vaddisznó (lerágja az erdei vadkan), és (le)legeli a mezei vad. Oh Seregek Istene! kérlek, térj vissza (fordulj hozzánk), tekints alá az egekből és lásd és tekintsd meg (és gondozd) e szőlőtőt (és ezt a szőlőt)! És a csemetét, amit jobbod ültetett (oltalmazd), a sarjat (a fiút), melyet (és akit magadnak) felneveltél! Elégett a tűzben, levágatott; arcod haragjától elvesznek (és pusztuljanak el dorgálásodtól, akik fölperzselték, levagdalták). Legyen a te kezed a te jobbodnak férfiján, és az embernek fián, akit megerősítettél magadnak (legyen kezed azzal a férfival, jobbod azzal az emberrel, akit magadnak neveltél), hogy el ne térjünk tőled (és mi nem pártolunk el tőled). Eleveníts meg minket (tarts életben bennünket) és imádjuk (és segítségül hívjuk) a te nevedet” (Zsolt. 80,8-19)

Az Úr Jézus így szól tanítványaihoz és egyben kijelentést ad a szőlőtőről, és a szőlőről: „Én vagyok az igazi szőlőtő, és az én Atyám a szőlőműves (a szőlősgazda). Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők…” (Ján. 15,1.5)  

Mát. 21,42 Monda nékik Jézus: Sohasem olvastátok-é az írásokban: Amely követ az építők megvetettek [elutasítottak, visszautasítottak, és megtagadtak], az lett a szegletnek feje [és az lett a sarokkő; a szegletkő]* az Úrtól lett [származott] ez [és az Úr munkája, mert az Úr tette azzá], és csodálatos a mi szemeink előtt [és csodálatos dolog látni ezt].

*Szegletkő, Sarokkő (H. rós pinnáh, g. akrogónaiosz, ill. kefalé góniasz): Alapkő, amelyen egy fal vagy egy egész épület nyugszik; Az építmények legelőször lerakott alapköve, amely azután irányt szab az egész további építkezésnek; néha zárókövet jelent. Krisztus a Gyülekezet szegletköve.

Mát. 21,43 Annakokáért mondom néktek, hogy elvétetik tőletek [elveszítitek, mert elragadtatik] az Istennek országa [az Istenkirálysága], és oly népnek [oly nemzetnek; a pogány népnek] adatik, amely megtermi annak gyümölcsét.

Mát. 21,44 És aki e kőre esik, szétzúzatik [mert összezúzza magát, és darabokra törik]; akire pedig ez [a kő] esik reá, szétmorzsolja azt*

*Márk bizonyságtétele így hangzik: „Ezt az írást sem olvastátok-é? Amely követ az építők megvetettek, az lett a szeglet fejévé (az lett a sarokkő). Az Úrtól lett ez, és csodálatos a mi szemeink előtt” (Márk. 12,10-11)

 Lukács további részleteket közöl: „Ő pedig reájuk tekintvén, monda: Mi az tehát, ami meg van írva (akkor mit jelent az Írásnak ez a szava): Amely követ az építők megvetettek, az lett a szeglet fejévé (az lett a sarokkő)? Valaki erre a kőre esik, szétzúzatik (mert összezúzódik); akire pedig ez (a kő) esik reá, szétmorzsolja azt” (Luk. 20,17-18)

Dávid így prófétál erről, és ezt idézi az Úr Jézus: „Az a kő amelyet az építők megvetettek, szegletkővé lett (vagyis az lett a sarokkő)! Az Úrtól lett ez, csodálatos ez a mi szemeink előtt! (Zsolt. 118,22-23)

Az apostolok így tesznek bizonyságot a szegletkőről, amikor egy születésétől béna koldus meggyógyul: „Legyen tudtotokra mindnyájotoknak (és vegyétek tudomásul valamennyien) és az Izráel egész népének, hogy a názáretbeli Jézus Krisztusnak neve által, akit ti megfeszítettetek, akit Isten feltámasztott halottaiból (vagyis a halálból), az által (vagyis Őáltala) áll ez ti előttetek épségben (és egészségesen). Ez ama kő, melyet ti építők megvetettetek, mely lett a szegletnek fejévé (vagyis ez lett a sarokkő). És nincsen senkiben másban üdvösség: mert nem is adatott emberek között az ég alatt más név, mely által kellene nékünk megtartatnunk (amely által üdvözülhetnénk)” (Csel. 4,10-12)

Mert maga a Krisztus – az Ő személye – a megütközés köve és a botránkozás sziklája. Erről tesz bizonyságot Péter apostol: „Azért van meg az Írásban (és ezért mondja az Írás): Ímé szegletkövet teszek Sionban, amely kiválasztott, becses (és megbecsült); és aki hisz (és bízik) abban, meg nem szégyenül (azt szégyen nem éri). Tisztesség (megbecsülés, tisztelet) azért néktek, akik hisztek (tiétek, a hívőké a tisztesség) (és számotokra, hívők számára tehát érték); az engedetleneknek (vagyis aki nem hisz, szándékosan és önfejűen, hitetlen) pedig: A kő, amelyet az építők megvetettek (és a próbán elvetettek, elutasítottak), (és megtagadtak), az lett a szegletnek fejévé (az lett szegletkővé) és (egyben) megütközésnek (és botlásnak) kövévé s botránkozásnak (és botránynak) sziklájává; Akik engedetlenek (akik nem hisznek, hanem szándékosan és önfejűen, hitetlenek) lévén, megütköznek (és nekicsapódnak, nekirohannak), az igébe(n), amire rendeltettek is. (Más fordítás: Mivel nem hisznek az igének, elbotlanak, ami már meg is történt velük)” (1 Pét. 2,6-8)

Pál apostol bizonyságtétele az Izráelről: „Izráel [a zsidó nép] ellenben, mely az igazság [a megigazulás] törvényét követte, [és amely törekedett a törvényből eredő megigazulásra] nem jutott el az igazság [vagyis a megigazulás] törvényére [vagyis a törvény szerinti megigazulásra; nem érkezett el a törvényhez] Miért? Azért, mert nem hitből keresték [és akarták ezt elérni], hanem mintha a törvény cselekedeteiből [és a tettekből] volna. Mert beleütköztek [Megbotlottak; hibás lépést tettek; fennakadtak] a beleütközés [a botlás] kövébe. Amint meg van írva: Ímé beleütközés [és megütközés; botlás] kövét és megbotránkozás [botrány; megütközés, vagy felháborodás] (kő)szikláját teszem Sionba  (jelentése: kiszáradt, megperzselt hely); és aki hisz Őbenne, [és magát rábízza] nem szégyenül meg [nem fog csalódni]” (Róm. 9,31-33)

A próféták erről prófétáltak: „Ezért így szól az én Uram, az ÚR (Jahve): Ímé, Sionban egy követ tettem le, egy próbakövet, drága szegletkövet, erős alappal, aki benne hisz, az nem fut!” (Ésa. 28,16)

És hogy ki lesz a botránkozás sziklája, arról Ézsaiás így prófétál: „A seregek Urát: Őt szenteljétek meg, Őt féljétek, és Őt rettegjétek! És Ő néktek szenthely lészen; de megütközés köve és botránkozás sziklája Izráel két házának, s tőr és háló Jeruzsálem lakosainak. És megütköznek köztük sokan, s elesnek és összetöretnek; tőrbe esnek és megfogatnak! Kösd be e bizonyságtételt, és pecsételd be e tanítást tanítványaimban!” (Ésa. 8,13-16)

Babilon királyának álmát így magyarázza Dániel: „Te látád, oh király, és ímé egy nagy kép; ez a kép, mely hatalmas vala és kiváló az ő fényessége, előtted áll vala, és az ábrázata rettenetes volt (Más fordítás: Neked, ó király, látomásod volt: egy nagy szobrot láttál. A szobor hatalmas és roppant fényes volt. Előtted állt, és rettenetes volt ránézni is). Annak az állóképnek (vagyis szobornak) feje tiszta (szin)aranyból, melle és karjai ezüstből, hasa és oldalai rézből, Lábszárai vasból, lábai pedig részint vasból, részint cserépből valának. Nézed vala, amíg egy kő leszakada kéz érintése nélkül, és letöri azt az állóképet vas- és cseréplábairól, és darabokra zúzá azokat (Más fordítás: Miközben nézted, egy kő zuhant le anélkül, hogy valaki hozzányúlt volna, ledöntötte a szobrot vas- és cseréplábairól, és darabokra zúzta az egészet). Akkor eggyé zúzódék (vagyis összezúzódott) a vas, cserép, réz, ezüst és arany, és lőnek, mint a nyári szérűn a polyva (amelyet elvisz a szél), és felkapá azokat a szél, és helyüket (és nyomát) sem találák azoknak.  Az a kő pedig, amely leüté az állóképet (vagyis ledöntötte a szobrot) nagy heggyé lőn, és betölté (és elfoglalta) az egész földet” (Dán. 2,31-35)

Mát. 21,45 És a főpapok [vagyis a papi fejedelmek] és farizeusok hallván az Ö [az Úr] példázatait [példabeszédeit, és hasonlatait, rájöttek], és megértették, hogy róluk szól [hogy róluk beszél].

Mát. 21,46 És mikor meg akarták [és megszerették volna] őt fogni, megfélemlének a sokaságtól, mivelhogy úgy tartják vala őt, mint prófétát. [Más fordítás: és keresték a lehetőséget, és szerették volna, és igyekeztek Őt elfogni, de féltek a tömegtől, mert prófétának tartották Jézust]*

*Az Úr pedig így szól az Úr Jézushoz: „Megszégyenülnek, és gyalázatba esnek mindazok, akik (fölgerjednek ellened, és) gyűlölnek téged. Semmivé lesznek (és elvesznek), elpusztulnak, akik veled perbe szállnak. Keresed őket és meg nem találod a veled versengőket (akik téged támadnak); megsemmisülnek teljesen, akik téged háborgatnak (akik ellened harcolnak)” (Ésa. 41,11-12)

Sőt. „… a nép és az ország, amely néked nem szolgál, elvész (elpusztul), és a népek mindenestől (egészen) kipusztulnak” (Ésa. 60,12)